Met Eurostar ticket niet kunnen uitchecken Amsterdam CS

  • 3 May 2023
  • 20 reacties
  • 651 Bekeken

Op 29 maart jl. kwam ik terug uit Londen rond 23.30 uur.  Met mijn ticket van Eurostar kon ik niet uitchecken. Die ticket was namelijk al bij ‘geschiedenis’ van mijn reizen gezet. Ik heb uitgecheckt met mijn OV kaart en dat kost 12 euro want ‘niet ingecheckt’. Inmiddels contact gehad met NS en 12 euro wordt bij volgende factuur gecompenseerd. 

Ik ga vaker naar Londen en had dit nog nooit meegemaakt. Maar ik was ook nooit op dit tijdstip terug. Voor mensen met een anonieme OV kaart is dit natuurlijk waardeloos want voor zover ik begrijp krijgen zij hun geld niet terug.

Vraag mij af of meer mensen dit bij Eurostar hebben meegemaakt.


20 reacties

Reputatie 7
Badge

Klopt, is een drama. Zowel met Thalys en Eurostar. De poortjes willen maar niet open. 

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt een volgende keer via de info-paal vragen of ze het poortje willen openen.

Reputatie 7
Badge +1

Klopt, is een drama. Zowel met Thalys en Eurostar. De poortjes willen maar niet open. 

EN NS laat de reizigers ook gewoon aan hun lot over. Het weet toch echt wel wanneer de eurostar aankomt en kan de reiziger eenvoudig voorzien van een keycard waarmee de poortjes kunnen worden geopend.

 

NS zegt echter zoek het maar zelf lekker uit. Oplossing van de info-paal is geen oplossing is gewoon probleemverplaatsing.

Reputatie 3

Past in het patroon van buitenlandse reizigers die naar NL komen en niks van de poortjes snappen. Een systeem dat betrouwbaar functioneert is the verdedigen, maar dit niet. Dus als kennissen van eender welk land dan ook tegen me klagen dat het OV in Nederland onnodig complex is door al die gekke poortjes, kan ik ze alleen gelijk geven. Stervensduur EN weggeschermd achter poortjes om het personeel weg te bezuinigen. Het rijmt totaal niet.

Reputatie 7
Badge +1

Op 29 maart jl. kwam ik terug uit Londen rond 23.30 uur.  Met mijn ticket van Eurostar kon ik niet uitchecken. Die ticket was namelijk al bij ‘geschiedenis’ van mijn reizen gezet.

In welke app is dat?

@rvdborgt De Eurostar app. Maar op andere reizen nr Londen is het mij niet overkomen. Volgende week kom ik rond het middaguur terug. Ben benieuwd.

@Vareo eens is probleem vetplaatsen ipv oplossen. Was geen kip.te bekennen aan deze kant van het CS. Ik moest daar wel uit ivm de metro daar. Sowieso geen oplossing als je met koffers of kleine kinderen eruit wil.

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgtDe Eurostar app. Maar op andere reizen nr Londen is het mij niet overkomen. Volgende week kom ik rond het middaguur terug. Ben benieuwd.

Ik ook. Laat maar weten of je het poortje kunt openen.

@MoDe dank voor de tip. Ik kom volgende week ook weer terug uit Londen (in de middag) en zal die paal eens gaan zoeken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat mijn ticket gewoon nog geldig moet blijven. Ook bij de laatste trein.

Vreemd dat het ticket uit de Eurostar-app is verdwenen, dat zou niet moeten gebeuren.

Het ticket zou nog tot 04:00 bij de poortjes moeten werken.

Je zou in Londen als backup ook een papieren versie van het ticket kunnen printen bij de automaat of de servicebalie (beiden tegenover de check-in te vinden). Dat is natuurlijk geen permanente oplossing maar het voorkomt wel gedoe mocht de app je weer in de steek laten.

Reputatie 7
Badge +1

Inderdaad vreemd dat het ticket verdwenen is. 

In mijn Eurostar app staat een reis die ik in juni vorig jaar heb gemaakt nog steeds in de app onder 'gemaakte reizen'. De code waarmee ik het poortje kan openen kan ik ook nog steeds ophalen.

Het ticket zou je ook nog kunnen uploaden in een wallet app (Google/Apple Wallet) zodat je ticket ook daar nog altijd beschikbaar blijft. 

Badge +3

De code zal nog wel op te halen zijn, maar is wellicht ‘grijs gemaakt’ als die bij gebruikte tickets staat?

Wellicht is hij ‘te klein’? Daar schijnen poortjes soms moeite mee te hebben, maar dan zouden er meerdere mensen bij de poortjes staan te ‘klooien’.

Codes van NS (international) hebben dat probleem ook als ze in een wallet staan (dan zijn ze kleiner). Wat dan zou moeten werken is een screenshot maken, die uitvergroten en zorg vooral dat de helderheid van je telefoon op maximaal staat (wat de NS en andere apps vaak automatisch doen bij het tonen van een QR-code).

Mocht het probleem bekend zijn bij het treinpersoneel, dan hebben die vaak ook wel keycards voor poortjes.

@E320 

Nee, was mij ook nooit overkomen. Denk een medewerker die te snel was?

Afgelopen dinsdag kwam ik weer terug uit Londen en was er ook geen probleem. Ik hou het maar op een ‘incident’. 

Wel nog even in de gaten houden dat ik.12 euro van NS krijg….

Reputatie 5

De ene keer werkt de streepjescode wel, de andere keer niet. Voor de zekerheid check ik bij aankomst bij de perronpaal met een ov-chipkaart in en bij de uitgangspoort uit. Ook dat is niet bepaald een elegante oplossing, voor reizigers zonder chipkaart niet beschikbaar en voor de meeste buitenlandse reizigers onmogelijk. Maar deze manier kost me geen geld en minder moeite dan hannesen met het papieren ticket of een telefoon.

Reputatie 7
Badge +3

Met een betaalpas of creditcard kan dit nu ook. Je checkt in op het perron en weer bij een poortje uit. De incheck wordt dan geannuleerd en er worden geen kosten in rekening gebracht.

@iMark het gaat erom dat je een incheck hebt gedaan met ticket naar Londen en dat de retourticket niet meer actief was. Hoe moet je dan naar buiten? Met je OV-kaart of met betaalpas/creditcard. Die regisrteert vervolgens alleen maar een uitcheck en er wordt 12 euro ingehouden omdat niet duidelijk te zien is waar en hoe je incheck was. Die 12 euro krijg je na uitleg wel terug maar ik vind het een hoop gedoe omdat iemand bij Eurostar de tickets op verleden tijd zet. Voor toeristen helemaal ellendig.

@henkputs en na die uitcheck hoe kom je dan weer binnen om naar perron 15 te gaan?

@E320 goed advies van die papieren ticket. Ga ik beslist doen als ik nog eens de laatste trein heb.

Badge +3

Als je code niet werkt kan je met een bankpas/creditcard bij de paal op het perron inchecken en met diezelfde pas door een poortje ‘naar buiten’.

Als je vervolgens niet meer binnen kunt, check in met je bankpas/creditcard en aan de binnenkant van een poortje meteen weer uit. Je e-ticket is gewoon geldig natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Dat had ik ook al geschreven. Inchecken op het perron en uitchecken bij een poortje om de incheck te annuleren.

Ik ben het wel eens met @edithd dat het heel onhandig is dat de tickets niet meer werken na aankomst. Dat zou NS moeten aankaarten bij Eurostar.

Reageer