beantwoord

NS flex dal voordeel - en internationaal ticket - instappen voor spits, ook reizen tijdens

  • 26 April 2024
  • 8 reacties
  • 122 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Ik heb een NS flex dal voordeel abonnement. Ik ga een internationale reis maken, laat ons zeggen, Zwolle naar Brussel. ik neem geen eurostar/nightjet.

 

Ik start mijn reis om 15u30 op een weekdag. Volgens de voorwaarden van Dal Voordeel mag ik in het Nederlandse deel reizen met 40% korting, ookal zit ik nog even op de trein tijdens de spits vanaf16u.

Ik koop mijn internationale ticket op NS international. Kan ik een aanduiden dat ik 40% korting heb, en mijn OV-chipkaart meeneem die dit bewijst?

 

Zo niet, hoe reis ik dan met voordeel? Want dan is het goedkoper voor me om eerst met mijn OV te reizen vanaf Zwolle, dan uitchecken in Rotterdam en internationaal ticket te kopen voor Rotterdam → Brussel. Dat lijkt me nogal omslachtig.

icon

Beste antwoord door mrfreeze 26 April 2024, 17:16

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Silke,

 

Kan ik een aanduiden dat ik 40% korting heb, en mijn OV-chipkaart meeneem die dit bewijst?

Ja, dit mag. Sterker nog, met een internationaal ticket geldt er geen middagspits, dus je zou zelfs na 16 uur mogen beginnen met reizen en toch 40% korting krijgen.
Neem inderdaad je OV-chipkaart mee als bewijs, maar check hier (uiteraard) niet mee in.

Zie ook https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb een NS flex dal voordeel abonnement. Ik ga een internationale reis maken, laat ons zeggen, Zwolle naar Brussel. ik neem geen eurostar/nightjet.

 

Ik start mijn reis om 15u30 op een weekdag. Volgens de voorwaarden van Dal Voordeel mag ik in het Nederlandse deel reizen met 40% korting, ookal zit ik nog even op de trein tijdens de spits vanaf16u.

Ja dat mag. U bent om 15.30 ingestapt en heeft dus recht op korting tot de grens

 

Ik koop mijn internationale ticket op NS international. Kan ik een aanduiden dat ik 40% korting heb, en mijn OV-chipkaart meeneem die dit bewijst?

Ja dat kan en is goed te vinden. Overigens heeft u sowieso geen middagspits bij een internationaal kaartje

Zo niet, hoe reis ik dan met voordeel? Want dan is het goedkoper voor me om eerst met mijn OV te reizen vanaf Zwolle, dan uitchecken in Rotterdam en internationaal ticket te kopen voor Rotterdam → Brussel. Dat lijkt me nogal omslachtig.

 

Nee u koopt een kaartje van Zwolle naar Brussel, geeft 40 procent korting op voor het Nederlandse traject en betaalt vol tarief van de grens tot Brussel. Neem uw Dalvoordeel mee als bewijs voor de korting. U checkt niet in  met de ov-chipkaart maar opent het poortje door de vierkante code van de e-ticket voor de glazen plaat van het poortje rechts te houden.

  •  

Aha, dat is niet helemaal duidelijk bij de conducteurs dan. Ik heb dit net gedaan en de conducteur zei dat dit niet mag. Ik heb een nieuw ticket mogen kopen voor het nationale gedeelte in plaats van een boete te krijgen, wat al erg fijn is.Maak ik heb nu dus wel >20 euro extra betaald.

En ik heb volgens mij al eens een medereiziger met hetzelfde probleem gehoord.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is vreemd. Dit lijkt me toch basiskennis voor elke conducteur. Al zijn er de laatste tijd natuurlijk wel erg veel nieuwe aangenomen, dus wellicht had je net pech met iemand die het nog niet zo goed weet.

Neem in dat geval contact op met de klanteNService voor restitutie. Ik weet alleen niet zeker of je dan bij de klanteNService van NS (030-7515155) of bij die van NS International (030-2300023) moet zijn.

Ja, ik vermoed dat er ook iets van melding kwam op hun handscanner.

Ga ik doen, heel veel dank!

Reputatie 7
Badge +3

Het "probleem” met Flex-abonnementen is dat het abonnement zelf niet meer op de OV-chipkaart staat. In eerste instantie ziet de conducteur dus alleen dat je “Reizen op Rekening” hebt, maar niet welk abonnement je hebt. Maar er is hier door andere conducteurs wel bevestigd dat ze dat wel kunnen zien door iets “dieper” in hun gizmo te duiken.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, ik vermoed dat er ook iets van melding kwam op hun handscanner.

Ga ik doen, heel veel dank!

Je hebt jouw ov-kaart laten scannen? Maar daar hoefde je niet mee in te checken. Dus nu liet de conducteur jou een nieuw kaartje kopen terwijl jouw internationale vervoersbewijs gewoon geldig was. Vraag die extra kosten terug via de klantenservice.

Badge +3

Als je eerst het internationale ticket toont en daarna (ter controle) je kaart met Dal Voordeel zou er geen probleem moeten zijn, ook al krijgt een conducteur natuurlijk de melding dat er niet ingecheckt is.

Reageer