beantwoord

Op een eerder station instappen ic berlijn

  • 6 April 2024
  • 15 reacties
  • 306 Bekeken

We reizen binnenkort vanaf Amersfoort met de ic Berlijn. Vertrek station DH CS. Officieel Opstap station Amersfoort. Mag ik in Amsterdam CS opstappen? Vanwege slechte ervaringen uit het verleden stap ik graag bij het begin punt op. 

icon

Beste antwoord door Thom 6 April 2024, 19:12

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Een kaartje Den Haag-Berlijn is helaas niet geldig voor Amsterdam-Berlijn. Mogelijk doet er beter aan gewoon zitplaatsen te reserveren van Amersfoort naar Berlijn. Dit werkt doorgaans goed. Het is vrij makkelijk met de site van de DB.en dan reserveert u  na selectie van deze reis ‘Nur Sitzplatz’. De slechte ervaringen gaan daar vaak over, ;-)

Reputatie 7
Badge

@Thijs1975 wat voor slechte ervaringen?

Reputatie 3

Indien u een ticket van Den Haag naar Berlijn hebt dan moet u een treinkaart CS Amsterdam naar Amersfoort erbij kopen om in Amsterdam in te mogen stappen.

 

Doe dit online in de reisplanner of in de NS automaat op het station, zodat u de rechtstreekse trein kunt pakken en blijven zitten.

 

 

Advies is om bij een overstap meer tijd te plannen. Indien u een overstap mist dan kunt u contact opnemen met klantenservice van NS international.

Badge +3

Indien u een ticket van Den Haag naar Berlijn hebt dan moet u een treinkaart CS Amsterdam naar Amersfoort erbij kopen om in Amsterdam in te mogen stappen.

Treinkaartje kopen is niet nodig, reizen op je bankpas kan ook (€ 10,00 voor Amsterdam - Amersfoort).

Als je een internationaal ticket vanuit Den Haag hebt volstaat een e-ticket Amsterdam - Utrecht voor € 8,80 (ook al kom je daar niet) om je route af te dekken en in Amsterdam op te stappen.

De hamvraag is wel of je voor binnenlandse reizen bedoelt om met de IC Berlijn te reizen of is ook de bedoeling dat je met die trein naar Duitsland wilt? Voor binnenlandse reizen kun je gewoon je OV chipkaart gebruiken en anders voor Duitsland een Int treinticket. Je kunt ook in Hilversum op gaan stappen meestal vertrekt die trein van spoor 3. (IC Berlijn stopt dacht ik niet meer te Almelo).  

Reputatie 7
Badge

Daar is @Thijs1975 niet duidelijk over.

Reputatie 7
Badge +1

De hamvraag is wel of je voor binnenlandse reizen bedoelt om met de IC Berlijn te reizen of is ook de bedoeling dat je met die trein naar Duitsland wilt? Voor binnenlandse reizen kun je gewoon je OV chipkaart gebruiken en anders voor Duitsland een Int treinticket. Je kunt ook in Hilversum op gaan stappen meestal vertrekt die trein van spoor 3. (IC Berlijn stopt dacht ik niet meer te Almelo).  

Uit de zin we reizen binnenkort vanaf Amersfoort met de IC-Berlijn is denk ik echt wel af te leiden dat TS niet in Hengelo gaat uitstappen. 

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege slechte ervaringen uit het verleden stap ik graag bij het begin punt op. 

Wat waren eigenlijk die slechte ervaringen? En op welke manier helpt eerder instappen daarbij?

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege slechte ervaringen uit het verleden stap ik graag bij het begin punt op. 

Wat waren eigenlijk die slechte ervaringen? En op welke manier helpt eerder instappen daarbij?

Vorig jaar waren deze treinen in Amsterdam al vaak overvol en moest je heel veel moeite doen om je gereserveerde plaats te kunnen innemen.

Reputatie 7
Badge

Zou kunnen. @Thijs1975 klopt dat?

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege slechte ervaringen uit het verleden stap ik graag bij het begin punt op. 

Wat waren eigenlijk die slechte ervaringen? En op welke manier helpt eerder instappen daarbij?

Vorig jaar waren deze treinen in Amsterdam al vaak overvol en moest je heel veel moeite doen om je gereserveerde plaats te kunnen innemen.

1 juni t/m 1 september is er reserveringsplicht dus dan zal dat niet gebeuren. Daarvoor zou dat hoogstens in de lange weekends rond Hemelvaart en Pinksteren kunnen gebeuren.

Maar @Thijs1975 moet zelf eens laten weten wat zijn problemen waren. Reisdatum en vertrektijd zouden ook handig zijn om te weten, want daarmee kun je inschatten of het druk zou kunnen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Vanwege slechte ervaringen uit het verleden stap ik graag bij het begin punt op. 

Wat waren eigenlijk die slechte ervaringen? En op welke manier helpt eerder instappen daarbij?

Vorig jaar waren deze treinen in Amsterdam al vaak overvol en moest je heel veel moeite doen om je gereserveerde plaats te kunnen innemen.

1 juni t/m 1 september is er reserveringsplicht dus dan zal dat niet gebeuren. Daarvoor zou dat hoogstens in de lange weekends rond Hemelvaart en Pinksteren kunnen gebeuren.

Maar @Thijs1975 moet zelf eens laten weten wat zijn problemen waren. Reisdatum en vertrektijd zouden ook handig zijn om te weten, want daarmee kun je inschatten of het druk zou kunnen zijn.

Probleem is dat berichten van de community nog steeds in de spambox terechtkomen. Er zijn heel veel users die daar sowieso niet naar kijken. Is volgens mij al heel vaak aangegeven, maar gebeurt dus niets mee.

De hamvraag is wel of je voor binnenlandse reizen bedoelt om met de IC Berlijn te reizen of is ook de bedoeling dat je met die trein naar Duitsland wilt? Voor binnenlandse reizen kun je gewoon je OV chipkaart gebruiken en anders voor Duitsland een Int treinticket. Je kunt ook in Hilversum op gaan stappen meestal vertrekt die trein van spoor 3. (IC Berlijn stopt dacht ik niet meer te Almelo).  

Uit de zin we reizen binnenkort vanaf Amersfoort met de IC-Berlijn is denk ik echt wel af te leiden dat TS niet in Hengelo gaat uitstappen. 

Oh vanuit Amersfoort?? Dan kan hij beter dan vanaf daar zijn reis beginnen toch? Maar waarom zijn slechte ervaringen vanaf Amersfoort is me ook niet duidelijk. Zou wel tijdens de coronacrisis wel anders zijn geweest denk ik. 🤔 Maar of was het soms in verband met de stakingen van de Duitse Spoorwegen zelf? Ik heb nu wat positieve verhalen over gelezen over de IC Berlijn omdat er voortaan een Vectron Loc is daarvoor waren die locnserieummers 1700 en de reis duurde best wel lang omdat die trein in Bad Bentheim stil bleef staan voor de loc wissel maar dat is nu voorbij. Dus de dienstregeling is met een uur verschoven lijkt het wel.

Badge +3

De bedoeling was van Den Haag naar Amersfoort en dan de IC Berlijn, maar TS zou het prettiger vinden om in te stappen in Amsterdam.

Waarom? Geen idee, want ook zonder verplichte reservering (in de zomermaanden) kan je volgens mij zitplaatsen reserveren, toch? Tref je dan in Amersfoort iemand aan op je zitplaats, dan zal die moeten wijken. Maar de voorkeur voor Amsterdam zal wel zijn wegens:

Vorig jaar waren deze treinen in Amsterdam al vaak overvol en moest je heel veel moeite doen om je gereserveerde plaats te kunnen innemen.

@Thijs1975 wat voor slechte ervaringen?

Bij een eerdere reis werd de trein naar Frankfurt omgeleid via Hilversum. Stopte dus niet in Utrecht. Om de een of andere reden kwamen we hier te laat achter en hebben we de trein gemist ( samen met een groepje van 10 andere reizigers). 

Reageer