beantwoord

Plotselinge werkzaamheden internationale reis

  • 1 July 2023
  • 8 reacties
  • 200 Bekeken

In april heb ik een treinkaartje geboekt naar Vernon (via Parijs). Deze reis gaat via Amersfoort en Utrecht. Naar nu blijkt, zijn er werkzaamheden tussen Amersfoort en Utrecht. https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/12452-26-juli-2023-werkzaamheden-utrecht-amersfoort-utrecht-baarn. Dit levert extra reistijd op.

Ik heb bij de boeking bewust gekozen voor een vertrektijd later op de dag. Dit vanwege andere verplichtingen. 

Wordt er nu van mij verwacht dat ik eerder vertrek? Wat als ik dat niet haal? Mag ik dan een willekeurige volgende Thalys of IC Brussel nemen? 

icon

Beste antwoord door Vareo 1 July 2023, 09:40

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge

Volgens mij heeft u treinbinding voor de Thalys. Uw reservering is alleen geldig voor de trein waarvoor u geboekt heeft. Hiermee kunt u niet met een andere Thalys reizen. Dus u zult in principe eerder weg moeten om uw Thalys te halen. Ik weet niet waar u uw ticket gekocht heeft maar u kunt daar navragen wat mogelijk is als u echt niet eerder weg kan. 

Reputatie 7
Badge +1

De werkzaamheden zijn natuurlijk ook niet plotseling want in April waren deze zoals je als regelmatige forumbezoeker weet, nog niet bekend. Dus ja heel vervelend maar ik denk dat je toch iets aan je andere afspraken moet gaan doen of proberen te regelen dat iemand je even naar Utrecht brengt.

Volgens mij heeft u treinbinding voor de Thalys. Uw reservering is alleen geldig voor de trein waarvoor u geboekt heeft. Hiermee kunt u niet met een andere Thalys reizen. Dus u zult in principe eerder weg moeten om uw Thalys te halen. Ik weet niet waar u uw ticket gekocht heeft maar u kunt daar navragen wat mogelijk is als u echt niet eerder weg kan. 

Hoe zit dat bij vertraging of uitvallende binnenlandse treinen die niet van tevoren te zien zijn? Bij de DB wordt dan de treinbinding opgeheven. 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij heeft u treinbinding voor de Thalys. Uw reservering is alleen geldig voor de trein waarvoor u geboekt heeft. Hiermee kunt u niet met een andere Thalys reizen. Dus u zult in principe eerder weg moeten om uw Thalys te halen. Ik weet niet waar u uw ticket gekocht heeft maar u kunt daar navragen wat mogelijk is als u echt niet eerder weg kan. 

Hoe zit dat bij vertraging of uitvallende binnenlandse treinen die niet van tevoren te zien zijn? Bij de DB wordt dan de treinbinding opgeheven. 

Maar dat is hier niet het geval want de vertraging is bekend.

Reputatie 7
Badge

Maar u reist niet met DB. Probleem is dat Thalys reserveringplichtig is. Dus met een andere Thalys reizen kan niet zomaar. U zult bij Thalys of NS International moeten navragen wat mogelijk is.

 

Volgens mij heeft u treinbinding voor de Thalys. Uw reservering is alleen geldig voor de trein waarvoor u geboekt heeft. Hiermee kunt u niet met een andere Thalys reizen. Dus u zult in principe eerder weg moeten om uw Thalys te halen. Ik weet niet waar u uw ticket gekocht heeft maar u kunt daar navragen wat mogelijk is als u echt niet eerder weg kan. 

Hoe zit dat bij vertraging of uitvallende binnenlandse treinen die niet van tevoren te zien zijn? Bij de DB wordt dan de treinbinding opgeheven. 

Maar dat is hier niet het geval want de vertraging is bekend.

Dat begrijp ik, maar begrijp ik je ook goed dat je bij onvoorziene vertraging dus geen treinbinding meer hebt?

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij heeft u treinbinding voor de Thalys. Uw reservering is alleen geldig voor de trein waarvoor u geboekt heeft. Hiermee kunt u niet met een andere Thalys reizen. Dus u zult in principe eerder weg moeten om uw Thalys te halen. Ik weet niet waar u uw ticket gekocht heeft maar u kunt daar navragen wat mogelijk is als u echt niet eerder weg kan. 

Hoe zit dat bij vertraging of uitvallende binnenlandse treinen die niet van tevoren te zien zijn? Bij de DB wordt dan de treinbinding opgeheven. 

Maar dat is hier niet het geval want de vertraging is bekend.

Van belang is wat de dienstregeling was bij het boeken. Toen was deze wijziging nog onbekend.

Reputatie 7
Badge +1

Dat begrijp ik, maar begrijp ik je ook goed dat je bij onvoorziene vertraging dus geen treinbinding meer hebt?

In principe wel, als de te verwachten vertraging op de eindbestemming minimaal 1 uur is. En ervan uitgaande dat je je hele reis in 1 keer hebt geboekt. Je hebt dan het recht om met de volgende beschikbare verbinding te reizen en wel zonder extra kosten. Probleem is wel dat Thalys en TGV verplichte reservering hebben en als een trein vol is, dan kun je niet meer mee. Verder stelt NS graag dat je meerdere overeenkomsten bent aangegaan, nl. een voor elk ticket dat ze je hebben verkocht. NS vertelt je echter niet van tevoren dat je meerdere tickets gaat krijgen en wat dat dan betekent voor jouw reis.

Zoek uit wat je nieuwe vertrektijd zou worden als je de geboekte Thalys wilt halen. Is dat echt niet haalbaar, bel dan NSI (030 23 000 23) en zeg dat je wegens de te verwachten vertraging met een andere trein wilt reizen.

Reageer