Skip to main content

Reizen met de trein naar Frankrijk deze zomer

  • 17 May 2024
  • 15 reacties
  • 402 Bekeken

Frankrijk vakantieland, maar ook Olympische Spelen in Parijs. In deze conversatie kan informatie over drukte en werkzaamheden gedeeld worden voor zomer 2024 in, van en naar Frankrijk.

15 reacties

Reputatie 2

De Olympische Spelen worden dit jaar van 26 juli to 11 augustus gehouden in Parijs, hoewel sommige evenementen in andere steden plaatsvinden. De Paralympische Spelen vinden plaats van 28 augustus tot 8 september.

De Tour de France slaat Parijs over dit jaar. 

Hierbij een  grafiek met de verwachte drukte op vliegveld Charles de Gaulle ten noorden van Parijs: Prognoses van aankomst en vertrek van geaccrediteerde mensen tijdens de Olympische en Paralympische Spelen op de luchthaven Roissy-Charles-de-Gaulle, in duizenden mensen. Ik ga ervan uit dat dit een indicatie is van de algehele reisdrukte. Kijk zelf op welke dag je niet of juist wel in Parijs wilt zijn. 

Reputatie 2

Tussen 13 juli en 15 september 2024 rijden er geen treinen maar bussen tussen Luxemburg (L) en Thionville (F). In Bettembourg (L) wordt de infrastructuur gemoderniseerd. Zie ook https://ter-fiches-horaires.sncf.fr/publish/Affiche%20Travaux%20générique%20été%202024.pdf

 

Het lijkt me toch wat onwaarschijnlijk dat de drukte voor de paralympische spelen bijna net zo'n piek gaat geven als de olympische spelen. Maar sowieso is het verstandig Parijs en verre omstreken tussen half juli en begin september te mijden. De prijzen van het OV in de regio Parijs worden in deze periode tijdelijk 50-100% verhoogd, bij hotelkamers en horeca zal dat percentage nog wel veel hoger zijn. Alle reden om de OS thuis te kijken en als je perse naar Parijs wil te wachten tot half september.

 

Reputatie 2

https://www.eurostar.com/be-en/travel-info/travel-updates/16538

Parijs en verre omstreken kun je deze zomer beter mijden. De prijzen van openbaar vervoer worden tijdelijk verdubbeld en de prijzen van hotels, restaurants, musea en attracties stijgen deze zomer met 50% tot 300%. 

Het is duidelijk dat Fransen van hoog tot laag deze zomer een slaatje willen slaan uit de OS door toeristen als hun pinautomaat te gebruiken.

Van 12 t/m 29 augustus zijn er ook nog werkzaamheden tussen Brussel en Parijs waardoor de treinen er een half uur langer over doen, het aantal treinen per dag flink gereduceerd is en de resterende treinen flink in prijs gestegen zijn.

Reputatie 7
Badge

Eigenlijk vinden de OS in heel Frankrijk plaats. O.a. ook in Lille, Lyon en Marseille zijn er sporten.

Eigenlijk vinden de OS in heel Frankrijk plaats. O.a. ook in Lille, Lyon en Marseille zijn er sporten.

Restaurants en hotels zijn daar helaas ook van op de hoogte.

Reputatie 7

Van 12 t/m 29 augustus zijn er ook nog werkzaamheden tussen Brussel en Parijs waardoor de treinen er een half uur langer over doen, het aantal treinen per dag flink gereduceerd is en de resterende treinen flink in prijs gestegen zijn.

Topreclame voor gebruik van de internationale trein om met vakantie te gaan😆

Hoorde gisteren dat voor deze zomer de vraag naar vluchten alweer wat gestegen is t.o.v. vorige zomer.

Ik vermijd heel Frankrijk deze hele zomer. Zoveel andere, nog mooiere Europese landen om naar toe te gaan. Persoonlijk vind ik Frankrijk erg overgewaardeerd. Noorwegen is zomers ook prachtig, of bepaalde delen van Engeland. Duur ja, maar dan heb je ook wat en het is eens iets anders. En het regent heus niet altijd. En ook in zuidelijke landen kan je last hebben van weersextremen tegenwoordig.

Alsof clichévakantielanden als Frankrijk en Spanje nog zo goedkoop zijn.... ook buiten deze zomerperiode...

Reputatie 7
Badge

Ik las een verhaal dat medewerkers van de gemeente Amsterdam steeds vaker vliegen naar dichtbij gelegen bestemmingen. Terwijl ze hadden voorgenomen om dat per trein te doen.

Ik las een verhaal dat medewerkers van de gemeente Amsterdam steeds vaker vliegen naar dichtbij gelegen bestemmingen. Terwijl ze hadden voorgenomen om dat per trein te doen.

Misschien gaan ze wel met de trein naar Schiphol.

Van 12 t/m 29 augustus zijn er ook nog werkzaamheden tussen Brussel en Parijs waardoor de treinen er een half uur langer over doen, het aantal treinen per dag flink gereduceerd is en de resterende treinen flink in prijs gestegen zijn.

De NMBS legt wel extra Eurocity's in via Mons.

https://www.bruzz.be/actua/mobiliteit/nmbs-lanceert-eurocity-met-extra-treinaanbod-voor-sportieve-zomer-parijs-2024-03

Als je goed leest kan je zien dat die treinen juist tijdens de olympische en paralympische spelen rijden, terwijl de werkzaamheden waar ik het over heb juist over de periode tussen deze twee spelen gaat.

Als je goed leest kan je zien dat die treinen juist tijdens de olympische en paralympische spelen rijden, terwijl de werkzaamheden waar ik het over heb juist over de periode tussen deze twee spelen gaat.

Ik geef slechts aan dat aanbod en vraag op elkaar worden afgestemd. In de tussenperiode worden veel minder toeristen in Parijs verwacht dan normaal door de absurd verhoogde prijzen. Daarnaast staat het voor Eurostar (financieel) belangrijke zakelijke verkeer dan op een laag pitje door de vakanties. Een verstandige keuze dus om juist dan werkzaamheden te doen en anderzijds extra capaciteit aan te bieden tijdens de spelen zelf.

Ik vraag me overigens af wat die verdubbelde tarieven voor metro en RER rechtvaardigt. Grote aantallen stations worden niet bediend, nauwelijks extra treinen en ook geen doorgaand nachtvervoer zoals destijds in Londen.

Reputatie 2

weekend 27/28 juli grote problemen met TGVs door heel Frankrijk

Reageer