beantwoord

slimste en voordeligste manier naar aken, wie wil meedenken?

  • 1 January 2024
  • 29 reacties
  • 962 Bekeken

Reputatie 6

Volgende vrijdag ga ik met een vriendin van Zwolle naar Aken. Wij hebben beiden een weekend flex vrij abbo inclusief 40% korting in de daluren. Ik heb ook nog een meereisretour liggen van de wintercity. Ik zou op saldo kunnen reizen ( we vertrekken na 900) en zij mee op de meereis. Maar ik kan Aken niet als eindpunt invullen terwijl ik daar wel kan uitchecken. We kunnen ook een groepsticket nemen 2 personen en dan  in Heerlen ieder inchecken voor het laatste stuk maar dat is 5,90 Pp enkele reis. Ik las in een eerder draadje op dit topic van een jaar geleden:koop vanaf Eygelshoven een los ticket bij Arriva naar Aken maar die verkoopt Arriva niet meer. Ook op bahn.de zie ik geen mogelijkheden om een kaartje te kopen. Zaterdag terug checken we gewoon in op Aken maar wat kan ik nu vrijdag het beste en meest voordelige doen?wie o wie heeft een tip? Onze dank is groot!

icon

Beste antwoord door Daniel 1 January 2024, 17:02

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge

Engelshoven-Aken is volgens mij even duur als Heerlen-Aken. Als je met OV Chipkaart incheckt dan krijg je 40% korting.

Reputatie 6

Ook naar Aken wordt toch gewoon het langste traject getekende/ dan ben ik toch het voordeligst uit met inchecken in Zwolle en uitchecken in aken( met wissel van NS naar Arriva uiteraard)?

Pff, wat een drama. Niet bij NS International, niet bij Arriva, niet bij bahn.de, niet op de site van het AVV.

Via de naveo-App zou het moeten kunnen. https://avv.de/de/tickets/infos-zum-ticketkauf/allgemeine-informationen

Je moet trouwens Eygelshoven Markt hebben, niet Eygelshoven. Ik vraag me alleen af of Eygelshoven Markt zoveel goedkoper is dan Heerlen. 

Reputatie 6

Pff, wat een drama. Niet bij NS International, niet bij Arriva, niet bij bahn.de, niet op de site van het AVV.

Via de naveo-App zou het moeten kunnen. https://avv.de/de/tickets/infos-zum-ticketkauf/allgemeine-informationen

Je moet trouwens Eygelshoven Markt hebben, niet Eygelshoven. Ik vraag me alleen af of Eygelshoven Markt zoveel goedkoper is dan Heerlen. 

Dank voor je bijval…..het is echt niet te vinden…ik ga even op de app kijken, dank voor je tip!

Reputatie 6

Nou mijn Duits is niet zo best maar een enkeltje is in die app ook 6,90.

Reputatie 7
Badge

Ook naar Aken wordt toch gewoon het langste traject getekende/ dan ben ik toch het voordeligst uit met inchecken in Zwolle en uitchecken in aken( met wissel van NS naar Arriva uiteraard)?

Ja. Zo deed ik het de laatste keer dat ik naar Aken ging.

Reputatie 6

Ik heb Arriva geappt die zegt je moet een kaartje kopen via de app Glimble en 40% korting bestaat niet. 
ik kan ook nergens vinden wat een enkeltje Zwolle-Aken met 40% korting kost…..

Reputatie 7
Badge

Via NS International Zwolle-Aken 24,95 met 40% korting op NL traject.

Reputatie 7
Badge +2

ik kan ook nergens vinden wat een enkeltje Zwolle-Aken met 40% korting kost…..

€ 17,64 in de 2e klas, € 29,99 in de 1e klas volgens de NS Reisplanner. Zo te zien met korting op het hele traject, want NSI (die de korting alleen in Nederland kan toepassen) komt op € 24,95 / € 41,85 uit

Reputatie 7
Badge

Ik vind 17,64 een prima prijs.

Reputatie 6

Ik vin 17,64 ook prima, is dat het bedrag wat je betaalt als je op saldo reist? En 24,95 als je vi Ns int een kaartje koopt met 40% korting in NL? Maar waar zit dat verschil dan in? 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vin 17,64 ook prima, is dat het bedrag wat je betaalt als je op saldo reist? En 24,95 als je vi Ns int een kaartje koopt met 40% korting in NL? Maar waar zit dat verschil dan in? 

Het verschil is dat bij international de 40% korting tot de grens gerekend wordt en op saldo tot Aken.

Reputatie 6

Top, dank voor de uitleg allemaal!

Ik vin 17,64 ook prima, is dat het bedrag wat je betaalt als je op saldo reist? En 24,95 als je vi Ns int een kaartje koopt met 40% korting in NL? Maar waar zit dat verschil dan in? 

Het verschil is dat bij international de 40% korting tot de grens gerekend wordt en op saldo tot Aken.

Dat verklaart niet het hele verschil van € 7,26. Zeker niet omdat een los kaartje naar Aachen vanaf Eygelshoven Markt € 6,90 kost. 40% daarvan zou hooguit € 4,14 mogen zijn. 

NS International weigert gewoon serieuze korting te bieden aan reizigers die recht hebben op 40%-korting. 

Badge +3

Het verschil is de langeafstandskorting. NS rekent tot maximaal 200 TE en Arrvia mag daar tot 250 TE nog wat (een paar cent per TE bij zulke lange afstanden) bij optellen.

De prijs met NS voor 200 TE is € 17,64 bij 40% korting.

Zwolle - Heerlen is 262 TE dus het deel naar Aachen is gratis bij reizen met een ov-chipkaart.

Het deel Weert - Heerlen is ook al bijna gratis, want dan zit je aan de 195 TE en kost € 17,40 vanuit Zwolle.

Ter vergelijking, Eindhoven - Heerlen is € 19,30 en Eindhoven - Aachen is € 23,05 (voltarief) dus daar betaal je € 3,75 voor Arriva vanuit Heerlen. Met Arriva vanaf Sittard is dat € 16,10 voor NS en € 7,30 voor Arriva dus totaal € 23,40 (dit alles voor reizen met een ov-chipkaart).

Reputatie 7
Badge +4

Ik weet niet wanneer u gaat maar is het bestellen van een ov-chipkaart met Flex Dalvoordeel geen optie? Dan vervallen de kosten van de ov-chipkaart en uw vriendin kan ook met 40 procent korting naar Aken. Na een maand weer opzeggen. Dit doet u door het Dalvoordeelabonnement te veranderen naar Flex Basis. Dan kan ze ook naar Aken en het is nog goedkoper ook.

De verwerking van de aanvraag is ongeveer vijf dagen. Ze kan pas reizen na de opgegeven ingangsdatum.

Badge +3

Ik weet niet wanneer u gaat maar is het bestellen van een ov-chipkaart met Flex Dalvoordeel geen optie?

Ze hebben beiden al Flex Weekend Vrij + 40% dalkorting. Het meereisretour kan je natuurlijk ook gebruiken tot Heerlen of Eygelshoven Markt, maar dan komt er een los kaartje naar Aachen bij (of op je ov-chipkaart voor nog geen 4 euro).

Reputatie 7
Badge +4

Dan is samenreiskorting geen optie en ook niet nodig. Ze kunnen zo beide naar Aken., het meereisretour plus de extra kosten kan niet uit.

 

Wat een gedoe voor weinig centen.

Badge +3

Op zich kan je met het Meereisretour naar Eygelshoven Markt en daar inchecken voor verder naar Aachen, dat kost dan € 3,02 met 40% korting. Neem aan dat er wel een paaltje op het perron staat daar, en de conducteur even kunt inseinen dat je graag verder mee wilt.

Bij retour op dezelfde dag is een Meereisretour natuurlijk helemaal prima -al is het maar tot Heerlen waar je toch moet overstappen- maar de terugreis is pas zaterdag (met Weekend Vrij) dus dan is het de vraag of je al die moeite wilt doen voor die paar euro.

Valt me trouwens mee dat de NS planner tegenwoordig gewoon de prijs toont voor reizen met een ov-chipkaart, voorheen stuurde die je toch naar NS International?

Een groepsticket (€ 34,00) zou het voordeligst zijn, maar daarvoor kan je Aachen dus (nog) niet kiezen.

Reputatie 5

Slimste en voordeligste manier:

1e persoon; Zwolle - Aken met OV-Chip (niet in de spits inchecken): 17,64

2e persoon: Zwolle - Heerlen met meereiskaart 8,95 (niet in de spits reizen!) en Heerlen - Aken met OV-Chip (niet in de spits inchecken): 3,82.


Wil je nog eens 80 cent beknibbelen dan kun je in Eygelshoven Markt uit de trein springen en daar inchecken voor de tweede persoon, of daar wachten op de volgende trein. Lijkt me overdreven.
Wil je helemaal gratis, vertrek dan vrijdag na 18:30, want dan is je weekendvrij geldig. Ben je wel je dag kwijt. (Zwolle - Utrecht - Sittard - Heerlen - Aken 18:50-22.42)

Reputatie 6

Dank RobertB, Thom en Henkputs, we hebben idd beiden een kaart alleen ik heb met 40% daluren en vriendin alleen weekend vrij, we reizen idd na 900, en ja s avonds pas weg dat kost een dag, we blijven al een nachtje over in een hotel. Zaterdag terug is natuurlijk het makkelijkst en inchecken in klaar maar vrijdag was een hele puzzel. Dank voor jullie waardevolle bijdragen, we gaan de versie van henkputs doen.

Reputatie 5

Sim70, je schreef in je vraag dat vriendin ook naast weekendvrij 40% korting in de daluren heeft. Niet dus. Dan betaalt ze van Heerlen naar Aken 6,36. Ga naar de automaat, kan voor vertrek in Zwolle al, en zet samenreiskorting op haar kaart. Dan wordt het 3,82. Inchecken in Heerlen.

Badge +3

Het meereisretour gebruiken voor tot Heerlen (of Eygelshoven Markt) en daar inchecken met Flex Samenreiskorting actief is natuurlijk de beste optie voor degene (vriendin) die Weekend Vrij zonder doordeweekse dalurenkorting heeft… 

Want dat scheeelt voor Zwolle - Heerlen (of alles voorbij Weert al) het verschil tussen de € 8,95 voor het e-ticket en voltarief € 29,40*

* Met ov-chipkaart € 29,62 bij overstap naar Arriva voor Sittard - Heerlen, wegens de maximaal 250 TE die Arriva mag rekenen (Zwolle - Sittard is al 243 TE dus daar komen nog 7 TE à 3 cent bij voor Arriva) 🤣

Die paar cent maakt niet uit natuurlijk, maar als je echt 22 cent wilt beknibbelen naar Heerlen (als je in een IC Maastricht zit) kan je op Sittard iets langer (11 minuten) op de volgende NS trein wachten en kom je slechts 4 minuten later aan in Heerlen dan met de Arriva stoptrein, en zal de overstap naar Aachen ook nog wel te doen zijn.

Let wel op de spitsbeperkingen, want met een meereisretour mag je op vrijdag niet in een trein zitten tussen 6:30-9:00 (en ook niet tussen 16:00-18:30), maar het vertrek uit Zwolle is na 9:00 dus dat speelt verder niet.

De doordeweekse 40% dalkorting toevoegen aan Weekend Vrij is simpel genoeg, en dan mag je dwars door de spits reizen zolang je reis maar buiten de spits begonnen is (bijv. vroeg in de ochtend vanuit Zwolle met incheck vóór 6:35).

Ikzelf zou voor de optie voor (vriendin) met het meereisretour tot Eygelshoven Markt gaan, plus Samenreiskorting voor haar (snelle) incheck daar naar Aachen. Dan hoeft ze ook geen dalkorting bij Weekend Vrij te regelen.

Gelukkig mag iemand die maar een deel van de reis met jou (Weekend Vrij) meereist gewoon met Samenreiskorting mee, en hoef je niet beiden precies dezelfde reis te maken. Dat gaat ooit veranderen zegt men (reizigers aan elkaar koppelen) maar ik zie dat er niet van komen.

Reputatie 6

Ik had het idd niet duidelijk opgeschreven excuus, we hebben dus eenmaal weekend flex incl dal, eenmaal weekend flex zonder dal en een meereis uit de wintercity.

ik ga op saldo, de vriendin op de meereis (buiten de spits) en dan idd vriendin met 40 % korting (vantevoren erop zetten) voor Eygelshoven-Aken. Dit tip van Sittard is ook een goeie, toch weer 22 cent 😂. Nogmaals mijn dank, fijn als mensen zo met je mee willen denken!!

Badge +3

ik ga op saldo, de vriendin op de meereis (buiten de spits) en dan idd vriendin met 40 % korting (vantevoren erop zetten) voor Eygelshoven-Aken. Dit tip van Sittard is ook een goeie, toch weer 22 cent 😂. Nogmaals mijn dank, fijn als mensen zo met je mee willen denken!!

Graag gedaan en goede reis. Oh wacht, jullie zijn er al! 🤣 Is het gelukt om op Eygelshoven nog even in te checken voor je vriendin?

Jijzelf natuurlijk niet op saldo maar met die € 17,64 op je Flex factuur (Weekend Vrij +dalkorting)

 

Reageer