beantwoord

Staking 9 september, welke opties mogelijk naar Duitsland?

  • 7 September 2022
  • 7 reacties
  • 539 Bekeken

Heb ik na 10 jaar weer eens een poging gewaagd om met de trein naar familie in Oost-Duitsland te gaan, komt er wederom zand in de motor.

Nu heb ik dus een ticket:

09/09/2022 06:03 TILBURG -> 07:45 DEVENTER IC3616
09/09/2022 08:18 DEVENTER -> 11:18 HANNOVER HBF 141 8 117
09/09/2022 11:36 HANNOVER HBF -> 13:53 HALLE HBF 2037 4 061

(SUPER)SPARPREIS (EUROPA): tarief met beperkingen. Uw ticket is alleen
geldig op de ICE/IC/EC treinen, het traject en datum vermeld op uw ticket. U bent wel flexibel in het kiezen van aansluitende (NS) treinen en buitenlandse regionale treinen.

Technisch gezien zou ik geen last moeten hebben van de stakingen in (Noord)West en stap ik pas in Deventer op een internationale trein. Gaat dit problemen opleveren en met welk alternatief dien ik rekening te houden?

Alvast bedankt voor het meedenken.

icon

Beste antwoord door umbusko 7 September 2022, 14:06

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik vrees voor u dat de internationale trein niet rijdt aangezien die in Amsterdam begint. U kunt het beste contact opnemen met de instantie waar u uw ticket heeft gekocht.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou van Deventer naar Bad Bentheim reizen. Dat kan ook met reguliere treinen als de ICBerlijn niet rijdt. DB heeft de gewoonte om dan wel vanaf Bad Bentheim te reizen als de reis binnen Nederland niet mogelijk is.

Reputatie 5

De trein van 06:03 uur is de eerste uit Tilburg. Als je in Deventer moet overstappen op een binnenlandse trein naar Hengelo (vooropgesteld dat die van 08:00 uur rijdt), dan mis je daar op 2 minuten de trein naar Bad Bentheim, moet je een uur wachten en mis je ook de IC 141, zodat je uiteindelijk 2 uur vertraging hebt.

 

Als de IC 141 pas vanaf Bad Bentheim rijdt, kun je het beste al in Zutphen overstappen op de stoptrein van Blauwnet (Syntus) naar Hengelo, en daar overstappen op de RB61 naar Bad Bentheim. Dan zou je de IC 141 nog moeten kunnen halen. In Tilburg voorin instappen; in Zutphen staat de aansluitende trein dan aan de overzijde van het perron, op spoor 2b. (Let op, niet spoor 2a, die gaat naar Apeldoorn.)

Je mag van de route afwijken met de Super Sparpreis als er een vertraging van minstens 20 minuten verwacht wordt of indien je trein uitvalt. De treinbinding vervalt dan. En je hoeft ook niet per se met NS en DB te reizen, geloof ik - alle vervoerders die het hier betreft zijn “normale” regionale vervoerders en die zijn normaal bij dit soort kaartjes inbegrepen. Maar regionale vervoerders willen daar wel eens moeilijk over doen; je zou dit voor de zekerheid na kunnen vragen bij de instantie waar je geboekt hebt.

09/09/2022 06:03 TILBURG -> 07:32 ZUTPHEN IC3616
09/09/2022 07:36 ZUTPHEN -> 08:14 HENGELO 31217
09/09/2022 08:34 HENGELO -> 08:52 BAD BENTHEIM 20361
09/09/2022 09:28 BAD BENTHEIM -> 11:18 HANNOVER HBF 141 8 117
09/09/2022 11:36 HANNOVER HBF -> 13:53 HALLE HBF 2037 4 061

Reputatie 7
Badge +1

Echt een klasse antwoord @umbusko TS kan dus op dezelfde tijd vertrekken en dus ook nog op hetzelfde moment aankomen. Mooie oplossing 😀

Reputatie 5

Oei, vergeet mijn bovenstaande reactie, komende vrijdag rijden er landelijk geen NS-treinen. De beste optie die je dan hebt om in Duitsland te komen is met bus 450 van De Lijn naar Turnhout, en van Turnhout via Brussel en Keulen richting Halle. Ik vrees alleen dat men daar in België niet heel gelukkig mee gaat zijn als je met een kaartje Tilburg → Halle komt aanzetten; ik zou dan toch contact opnemen met de verkopende instantie om na te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk dat je zelf een nieuw kaartje zult moeten kopen, maar mogelijk krijg je iets terug. Zeker als je van tevoren contact zoekt, zodat er al een aantekening kan worden gemaakt, kan er wellicht iets geregeld worden.

Reputatie 7
Badge +1

Oei, vergeet mijn bovenstaande reactie, komende vrijdag rijden er landelijk geen NS-treinen. De beste optie die je dan hebt om in Duitsland te komen is met bus 450 van De Lijn naar Turnhout, en van Turnhout via Brussel en Keulen richting Halle. Ik vrees alleen dat men daar in België niet heel gelukkig mee gaat zijn als je met een kaartje Tilburg → Halle komt aanzetten; ik zou dan toch contact opnemen met de verkopende instantie om na te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk dat je zelf een nieuw kaartje zult moeten kopen, maar mogelijk krijg je iets terug. Zeker als je van tevoren contact zoekt, zodat er al een aantekening kan worden gemaakt, kan er wellicht iets geregeld worden.

Daar kan jij natuurlijk ook niks aan doem @umbusko . NS stapt dus ook nu weer niet naar de rechter. 

Oei, vergeet mijn bovenstaande reactie, komende vrijdag rijden er landelijk geen NS-treinen. De beste optie die je dan hebt om in Duitsland te komen is met bus 450 van De Lijn naar Turnhout, en van Turnhout via Brussel en Keulen richting Halle. Ik vrees alleen dat men daar in België niet heel gelukkig mee gaat zijn als je met een kaartje Tilburg → Halle komt aanzetten; ik zou dan toch contact opnemen met de verkopende instantie om na te vragen wat de mogelijkheden zijn.

Ik denk dat je zelf een nieuw kaartje zult moeten kopen, maar mogelijk krijg je iets terug. Zeker als je van tevoren contact zoekt, zodat er al een aantekening kan worden gemaakt, kan er wellicht iets geregeld worden.

Thanks umbusko, wat een top uitzoekwerk voor je eerste suggestie ook! Ik ga inderdaad maar even contact zoeken met de verkopende partij (NS International) gezien de recente ontwikkelingen en ik vermoed dat ik maar mijn ‘verlies’ ga nemen en toch de zekerheid van mijn auto op zoek.

Reageer