beantwoord

Treinreis Kopenhagen boeken

  • 26 April 2024
  • 52 reacties
  • 1168 Bekeken

Het lukt niet op nu voor in augustus een treinreis naar Kopenhagen te boeken. 

Zelfs bij de DB niet. Iemand tips? 

icon

Beste antwoord door Seinhuis 26 April 2024, 11:51

Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 2

Als ik probeer te reserveren via DB Duisburg - \Kopenhagen kan ik wel plaatsen in de trein kiezen voor Duisburg - Hamburg. Maar niet alles is nog beschikbaar. Het lijkt erop dat men wel heeft kunnen reserveren? 

De trein tot Hamburg is inderdaad al te boeken. Die gaat niet ineens volgeboekt zijn, maar de prijzen kunnen over een paar weken wel ineens, zeg €12, duurder zijn (ik baseer me op het prijsverschil tussen 19/8 en 1/7). De hele reis Nederland-Kopenhagen als één reis boeken geeft €8 (non-flex) tot €14 (semi-flex) voordeel. En dat heeft als extra voordeel dat het risico van het missen van de aansluiting in Hamburg voor de kaartjesverkoper is (even kort door de bocht). U moet zelf even de afweging maken of u nu boekt tot Hamburg, of dat u wacht te de EC-trein boekbaar is.
Denk ook aan het volgende:

Met BahnCard 25 Probe @ €20 hebt u 3 maanden 25% korting. De  bovengenoemde verschillen zijn dan dus 25% minder. 

Plan voldoende overstaptijd. 39 minuten in Hamburg is ok. 16 minuten in Duisburg lijkt mij erg krap. Maar als u stalen zenuwen hebt en het niet erg vindt eventueel 2 uur later in Kopenhagen aan te komen wel te doen. 

Voor welke datum? Dan kunnen we op onderzoek.

Ik zou graag 19 augustus heen gaan vanaf 7:37 Arnhem - Duisburg - Hamburg - Kopenhagen. 
23 augustus weer terug. 

Maar 16 minuten op Duisburg is een te grote gok? 

Vanaf Apeldoorn zou ook nog een optie zijn. 7:20. 
Dar zit maar 3 minuten overstap in op Hengelo. 

Als ik probeer te reserveren via DB Duisburg - \Kopenhagen kan ik wel plaatsen in de trein kiezen voor Duisburg - Hamburg. Maar niet alles is nog beschikbaar. Het lijkt erop dat men wel heeft kunnen reserveren? 

De trein tot Hamburg is inderdaad al te boeken. Die gaat niet ineens volgeboekt zijn, maar de prijzen kunnen over een paar weken wel ineens, zeg €12, duurder zijn (ik baseer me op het prijsverschil tussen 19/8 en 1/7). De hele reis Nederland-Kopenhagen als één reis boeken geeft €8 (non-flex) tot €14 (semi-flex) voordeel. En dat heeft als extra voordeel dat het risico van het missen van de aansluiting in Hamburg voor de kaartjesverkoper is (even kort door de bocht). U moet zelf even de afweging maken of u nu boekt tot Hamburg, of dat u wacht te de EC-trein boekbaar is.
Denk ook aan het volgende:

Met BahnCard 25 Probe @ €20 hebt u 3 maanden 25% korting. De  bovengenoemde verschillen zijn dan dus 25% minder. 

Plan voldoende overstaptijd. 39 minuten in Hamburg is ok. 16 minuten in Duisburg lijkt mij erg krap. Maar als u stalen zenuwen hebt en het niet erg vindt eventueel 2 uur later in Kopenhagen aan te komen wel te doen. 



Nu boeken tot Hamburg voelt ergens tegenstrijdig want ik heb nog geen garantie dat ik dan verder kom naar Kopenhagen tzt. 

16 minuten op Duisburg is dus wel een grote gok begrijp ik.. 

Vanaf Apeldoorn zou een optie zijn. Zie dan oa ruim 90 minuten op Osnabruck. Dat is wel weer erg lang.. 

Reputatie 2

Wachten tot de EC beschikbaar is lijkt me een goede keuze. Die 3 minuten in Hengelo is geen optie. De trein van 7:02 op Apeldoorn lijkt me een hele goede optie. Is nog goedkoper ook dan die van 7:20. Overstap 0:32 of 1:32 in Osnabrück of 0:35 in Hannover. Als u de aansluiting van 0:32 in Osnabrück mist, wacht u een uur langer en haalt u de aansluiting in Hamburg toch. En mist u die aansluiting in Osnabrück niet, dan hebt u 1:39 in Hamburg rond lunchtijd 😀. Maar als u het liever spannend houdt, dan is er de mogelijkheid van de 0:16 overstap in Duisburg 😉. Zie het sowieso als een avontuur. 

Reputatie 7
Badge +3

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Wachten tot de EC beschikbaar is lijkt me een goede keuze. Die 3 minuten in Hengelo is geen optie. De trein van 7:02 op Apeldoorn lijkt me een hele goede optie. Is nog goedkoper ook dan die van 7:20. Overstap 0:32 of 1:32 in Osnabrück of 0:35 in Hannover. Als u de aansluiting van 0:32 in Osnabrück mist, wacht u een uur langer en haalt u de aansluiting in Hamburg toch. En mist u die aansluiting in Osnabrück niet, dan hebt u 1:39 in Hamburg rond lunchtijd 😀. Maar als u het liever spannend houdt, dan is er de mogelijkheid van de 0:16 overstap in Duisburg 😉. Zie het sowieso als een avontuur. 

Lunchtijd klinkt goed! 
Ja het boeken is al een avontuur op zich!

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Denk je dat heen tzt nog gaat komen? Of is er kans dat het echt niet gaat want dat is wel zonde van de terugreis boeken.. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de heenreis nog wel beschikbaar komt. Maar het zal afhangen van de bevestigde dienstregeling. Mogelijk weer met een extra overstap tussen Hamburg en Kopenhagen in Pinneberg. Dat was dit voorjaar ook het geval.

Reputatie 2

De heenreis geeft inderdaad een foutmelding dat de EC394 tot nader bericht niet te reserveren is.

Ik heb een terugreis op 23 augustus gevonden met vertrek om 09.11 uit Kopenhagen met overstap in Hamburg Hbf, Osnabrück Hbf en Deventer. Treinnummers EC393, ICE2413 en IC142. Kost p.p. €64,80 (Supersparpreis) inclusief zitplaatsreservering.

Mijn advies is om de terugreis al te boeken en wekelijks te proberen of de heenreis geboekt kan worden. Uiteindelijk zal de EC394 wel een keer beschikbaar komen.

Denk je dat heen tzt nog gaat komen? Of is er kans dat het echt niet gaat want dat is wel zonde van de terugreis boeken.. 

100% zekerheid heb je nooit. Maar de EC 392 van 14:53 is al wel te boeken. Als dat als plan B kan werken, dan zou ik niet twijfelen. En voor €6 meer is er de Sparpreis Europa (semi-flex). Annuleren tegen €10 kosten tot daags voor vertrek (tegoedbon). De BahnCard 25 is niet restituteerbaar, maar hoeft nu ook niet gekocht te worden. Gewoon 25% korting aanklikken en kaart pas bij de boeking van de heenreis (of later) kopen. 

De treinreis van 7:02 Apeldoorn kost opeens €179,10. ipv €59. Maar boeken ho maar. 

Fascinerend de trein…. 🙄

Reputatie 2

De treinreis van 7:02 Apeldoorn kost opeens €179,10. ipv €59. Maar boeken ho maar. 

Fascinerend de trein…. 🙄

Nou hè?
De fameuse EC 394 is alleen nog maar flex te boeken, dus niet te boeken met treinbinding. Misschien hebben ze ontdekt dat “boekbaar, o nee toch niet” niet zo goed overkwam 😂. 

Ik kies toch maar voor een vertrektijd later want ik ga niet 179 betalen ipv 59. 
Maar dan is er weer gedoe bij het boeken van de stoelen. Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Reputatie 2

Ik begrijp dat je zenuwachtig wordt, maar de prijs van 179 moet je vergeten. Als de EC 394 reserveerbaar wordt, dan komen ook de goedkopere prijzen terug. (En die ‘als’ is niet 100% zeker.) Wat betreft de zitplaatsen kan ik het moeilijk checken, want ik weet niet welke treinen je boekt. Maar normaal gesproken is alleen de zitplaats van de EC verplicht. Voor de andere moet je waarschijnlijk bijbetalen. Je kunt ook later nog alleen een zitplaats boeken voor de treinen waar het niet verplicht is. En waarschijnlijk kun je ook een geboekte zitplaats vòòr vertrek nog (van plaats, niet trein) veranderen, maar voor Duitsland weet ik dat niet zeker. 

Reputatie 3

Kun je dan niet beter met een vliegtuig gaan? Is waarschijnlijk sneller en minder problemen met overstappen!

Reputatie 7
Badge

Zou kunnen. Maar met de trein is ook wel leuk. Maar dan moet alles meezitten. Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. Maar je kan de volledige reis niet boeken omdat er weer iets is zoals werkzaamheden. Maar het hotel moet wel geboekt worden en ik kan me voorstellen dat je niet te lang wil wachten tot een trein beschikbaar is. Dan is de verleiding groot om te vliegen groot aangezien je altijd en makkelijk kan boeken.

Reputatie 2

Tja, het romantische is er helemaal af met de (internationale) trein. Vroeger maakte je plannen met de Thomas Cook Timetable en ging de mevrouw achter de balie de onbekende dingen uitzoeken… Maar ik blijf nu nog steeds positief. Ik denk dat de internationale trein de wind in de zeilen gaat krijgen en dat het beter gaat worden. En dat is ook doordat er hier af en toe verzucht wordt van “een normaal denkend mens had allang een vliegtuig geboekt”. Niet om anderen te ontmoedigen, maar om duidelijk te maken dat er nog heel veel werk gedaan moet worden.

Afgelopen week heb ik een enquête ingevuld van Eurostar over internationaal reizen met overstap. Ze gingen stilletjes uit van één enkele overstap. Vonden ze al héél ambitieus. Ik kon iig mijn ei kwijt en krijg 100 Eurostar-punten. Alle kleine beetjes helpen.

Reputatie 2

Ik kies toch maar voor een vertrektijd later want ik ga niet 179 betalen ipv 59. 
Maar dan is er weer gedoe bij het boeken van de stoelen. Waarom verdwijnen de gekozen zitplaatsen bij het boeken? Ik heb op de heenreis drie treinen en als ik dan voor trein 1 de zitplaatsen gekozen heb en dan trein 2 kies dan is de keuze van trein 1 opeens weg.. 

Hoe staat het nu met de boeking? De trein van 12:53 is namelijk boekbaar voor €59,90!

Plaatsreservering voor de EC 394 kan nu nog niet, maar kan later toegevoegd worden. 

Dank je!
Ik probeer te boeken en het stoelenreserveringssysteem te doorgronden. Maar dat is onmogelijk… 

Het is onmogelijk om voor een enkele reis (laat staan een retour) stoelen (3 posities in totaal) te kiezen die het systeem allemaal onthoudt. Maar je mag er wel voor betalen. 

Wellicht dat je later kan reserveren maar dan moet je dus extra betalen. En zoals het systeem nu werkt is dat dan per trein. 

Reputatie 2

Het is onmogelijk om voor een enkele reis (laat staan een retour) stoelen (3 posities in totaal) te kiezen die het systeem allemaal onthoudt. Maar je mag er wel voor betalen. 

Wellicht dat je later kan reserveren maar dan moet je dus extra betalen. En zoals het systeem nu werkt is dat dan per trein. 

Plaatsreservering kost evenveel, of je het nou met het het treinticket boekt of daarna. Voor het laatste stuk zou het gratis moeten zijn, omdat het verplicht is. Voor het stuk Apeldoorn-Osnabrück en voor het stuk Hamburg - Kopenhagen is het op het moment niet mogelijk een plaats te reserveren. Kan dus eventueel daarna. Als je dat NIET doet, dan krijg je op Apeldoorn-Osnabrück geen plaatsreservering en moet je bij het instappen op zoek naar een vrij plaatsje (in je eentje minder moeilijk dan als je met zn vieren bent). Op het stuk Hamburg - Kopenhagen zul je automatisch en gratis een plaats toegewezen krijgen op het moment dat die te boeken is. Nu kun je dus alleen voor Osnabrück-Hamburg een plaats boeken. Via Arnhem kan alleen voor Arnhem-Duisburg een plaats geboekt worden. Mij is het zowel op mijn iPhone als met mijn MacBook gelukt. Op de iPhone twee keer op een zwarte veld klikken om te bevestigen, op de computer één keer op een rood veld.

Reputatie 2

Aanvulling: Bovenstaande is met Bahn.de / de Bahn app. Daar kun je plaatsen kiezen van een plattegrond.
 

NS Internationaal zegt dat de plaatsreservering voor Apeldoorn-Osnabrück gratis is. Dan wordt deze dus tzt ook automatisch toegewezen. Bij NS Internationaal is het kiezen van de plaats wat minder klantvriendelijk (raam of pad). Op de Bahn-site gaat er verder iets mis als je alleen een plaatsreservering wilt boeken voor het stuk Apeldoorn-Osnabrück. Wordt aangeboden voor €4,90, maar geeft een foutmelding. Ik zou voor nu de plaatsreservering laten zitten en dat eventueel een week (of langer) vtv doen

Reputatie 2

Dank je!
Ik probeer te boeken en het stoelenreserveringssysteem te doorgronden. Maar dat is onmogelijk… 

Het hele reserveringssysteem is moeilijk te doorgronden. Maar bij Bahn.de kom je er meestal uiteindelijk wel uit. We hadden het toch over de ICE 208, die na 32 minuten vanuit Osnabrück vertrekt? Zo leg je aan het systeem uit dat je 32 minuten in Osnabrück wilt blijven en niet 1u32.

Dit heeft heel weinig met logica te maken, want de ICE 1916 stopt ook op H-Harburg, alleen bij die trein mag je daar niet instappen.

De DB is lekker bezig. Ze hebben de rechtstreekse trein 394 van Hamburg naar Kopenhangen nu maar tot Padborg. Daarna verder met andere treinen. Hamburg - Padborg, Padborg - Fredericia, Fredericia - Kopenhagen. En een ruim een uur later aankomen. 

Reputatie 2

De DB is lekker bezig. Ze hebben de rechtstreekse trein 394 van Hamburg naar Kopenhangen nu maar tot Padborg. Daarna verder met andere treinen. Hamburg - Padborg, Padborg - Fredericia, Fredericia - Kopenhagen. En een ruim een uur later aankomen. 

Op de terugweg ook. Niet leuk, maar geen paniek. De vertraging is maar 9 minuten als je de overstaptijd op ‘normaal’ zet. En dat zou ik hier doen. Als je in het laatste stuk een overstap mist, valt niet je hele reis in duigen.

Voor de terugweg is het lastiger. Als je de hele reis in één keer boekt zal de spoorwegmaatschappij een oplossing moeten aanbieden als je een aansluiting mist. Je kunt dus hier ook beter de overstap op ‘normaal’ zetten met het risico op vertraging. Want als je een grotere overstaptijd zet weet je zeker dat  jje er twee uur langer over gaat doen. 

Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. 

Dat lijkt me een wat raar idee omdat de reistijd dan in geen enkele verhouding tot de verblijftijd staat. Juist voor een weekend kun je beter het vliegtuig nemen, als je twee weken gaat de trein. Overigens los van het feit dat ik (het saaie) Kopenhagen als bestemming sowieso niet zo interessant vind.

Reageer