Skip to main content
beantwoord

Treinreis Kopenhagen boeken

  • 26 April 2024
  • 64 reacties
  • 1554 Bekeken

Het lukt niet op nu voor in augustus een treinreis naar Kopenhagen te boeken. 

Zelfs bij de DB niet. Iemand tips? 

64 reacties

Reputatie 7

Stel je wil een weekend naar Kopenhagen met de trein. 

Dat lijkt me een wat raar idee omdat de reistijd dan in geen enkele verhouding tot de verblijftijd staat. Juist voor een weekend kun je beter het vliegtuig nemen, als je twee weken gaat de trein. Overigens los van het feit dat ik (het saaie) Kopenhagen als bestemming sowieso niet zo interessant vind.

Kopenhagen is best leuk voor een keer. En je kan het mooi koppelen met dagjes uit in de omgeving. Helsingborg is best leuk en je kan mooi en snel een dagje naar Malmö en de mooie Zweedse stad Lund.

Allemaal met Kopenhagen als springplank.

Helsingborg met de ferry? Ik ben van plan om komende zomer door deze streek heen te trekken.

Reputatie 2

@DodoDodo wat is het uiteindelijk geworden? Het vliegtuig??
Want de EC 394 en EC 393 staan nu weer zonder overstap tussen Hamburg en Kopenhagen 🤷‍♂️. 

Reputatie 2

De ICE International is voor de periode 20 juli tot 5 augustus ook niet te boeken. Al maanden niet. Eerst liegt de klantenservice door te zeggen dat alle stoelen zijn volgeboekt, maar daarna komt de aap uit de mouw dat ze de dienstregeling nog steeds niet weten.

Reputatie 7
Badge +2

De ICE International is voor de periode 20 juli tot 5 augustus ook niet te boeken.

Ik zie ze er zowel bij DB als NSI gewoon allemaal in boekbaar staan anders, echter veel ingekort tot Köln Messe/Deutz in die periode.

Wat wel opvalt is dat er alleen Flexpreis tickets te boeken zijn, wat vaak wel een indicatie is dat de dienstregeling nog niet vast staat inderdaad.

Reputatie 7
Badge +4

@DodoDodo wat is het uiteindelijk geworden? Het vliegtuig??
Want de EC 394 en EC 393 staan nu weer zonder overstap tussen Hamburg en Kopenhagen 🤷‍♂️. 

Sterker nog, ik heb hem geboekt, ;-) Sluit mooi aan op de ICE’s Utrecht-Duisburg-Hamburg.

Reputatie 2

De ICE International is voor de periode 20 juli tot 5 augustus ook niet te boeken.

Ik zie ze er zowel bij DB als NSI gewoon allemaal in boekbaar staan anders, echter veel ingekort tot Köln Messe/Deutz in die periode.

Wat wel opvalt is dat er alleen Flexpreis tickets te boeken zijn, wat vaak wel een indicatie is dat de dienstregeling nog niet vast staat inderdaad.

Nee, zelfs als je het absurd hoge flex-tarief boekt, zul je even later tegen het probleem aanlopen dat de verplichte reservering niet mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +2

Zojuist getest: zowel bij NSI als DB kom ik gewoon bij de betaalpagina uit. Daarna uiteraard niet verder gegaan, maar een niet-mogelijke reservering zou al eerder moeten misgaan. Dan staat er namelijk in de planner al bij “Zug aktuell nicht reservierbar”.

Momenteel kan ik zelfs voor die periode een losse reservering voor een ICE NL-DE kopen, dat lukte vorig jaar nooit. Alleen de IC Berlijn is momenteel niet reserveerbaar via DB (wel via de OeBB, daar heb ik al even geleden een reservering voor de terugreis van m'n vakantie gekocht).

Reputatie 2

Zojuist getest: zowel bij NSI als DB kom ik gewoon bij de betaalpagina uit. Daarna uiteraard niet verder gegaan, maar een niet-mogelijke reservering zou al eerder moeten misgaan. Dan staat er namelijk in de planner al bij “Zug aktuell nicht reservierbar”.

Momenteel kan ik zelfs voor die periode een losse reservering voor een ICE NL-DE kopen, dat lukte vorig jaar nooit. Alleen de IC Berlijn is momenteel niet reserveerbaar via DB (wel via de OeBB, daar heb ik al even geleden een reservering voor de terugreis van m'n vakantie gekocht).

Heel bijzonder, ik krijg juist vlak voor de betaalpagina dit scherm, omdat de app geen reservering kan plaatsen. Anyhow, ik ga het nog maar een weekje aankijken en anders wordt het toch het vliegtuig.

Reputatie 2

Toch maar even wat geprobeerd, en het blijkt dat de trein “vol” is tussen Amsterdam en Duisburg, maar dat zitplaatsen wel beschikbaar zijn tussen Amsterdam en Düsseldorf (via Duisburg). De logica hierachter ontgaat mij volledig. De enige mogelijkheid is dus twee keer boeken, namelijk een keer de ICE naar een van de stations verderop en dan vanaf Duisburg verder.

Reputatie 2

Toch maar even wat geprobeerd, en het blijkt dat de trein “vol” is tussen Amsterdam en Duisburg, maar dat zitplaatsen wel beschikbaar zijn tussen Amsterdam en Düsseldorf (via Duisburg). De logica hierachter ontgaat mij volledig. De enige mogelijkheid is dus twee keer boeken, namelijk een keer de ICE naar een van de stations verderop en dan vanaf Duisburg verder.

Op welke data kijk je? 19-23 augustus is boekbaar, maar de EC 394 is niet boekbaar op 22 juli. EC 392 en 396 wel. Omdat de 394 goedkoper is en stoelreservering verplicht, ga ik ervan uit dat de stoelreservering nog niet geopend is, zoals dat eerst in augustus het geval was. Heeft blijkbaar met onduidelijkheid over beschikbaarheid van het materiaal te maken (welk land de loc levert 🤦🏻‍♂️). 

Reputatie 7
Badge +2

Toch maar even wat geprobeerd, en het blijkt dat de trein “vol” is tussen Amsterdam en Duisburg, maar dat zitplaatsen wel beschikbaar zijn tussen Amsterdam en Düsseldorf (via Duisburg). De logica hierachter ontgaat mij volledig. De enige mogelijkheid is dus twee keer boeken, namelijk een keer de ICE naar een van de stations verderop en dan vanaf Duisburg verder.

Verklaart wel waarom het mij wel lukte: ik had getest met Düsseldorf als bestemming. In die periode lukt reserveren alleen naar Düsseldorf en Frankfurt Flughafen / Hbf zie ik. Naar Köln gaat ook niet.

Zelfs bij een nog onbekende route raar (dat is wel vaak een trigger voor niet kunnen reserveren bij DB), want een omleiding slaat doorgaans naast Oberhausen en Duisburg ook Düsseldorf over om rechtstreeks naar Keulen te gaan via Venlo en Mönchengladbach (anders moet je twee keer kopmaken).

Lekker dan dat het nu wel te boeken is Apeldoorn - Kopenhagen. 
Had het inmiddels al geboekt maar dan met twee keer overstappen extra van Hamburg - Kopenhagen vv. 

Hmm… Dan dat maar annuleren en opnieuw boeken. 

Reputatie 5

Over 5 - 6 jaar is reizen boeken naar Kopenhagen aanzienlijk aantrekkelijker: 

https://www.ad.nl/auto/vakantiegangers-kunnen-straks-razendsnel-via-deze-tunnel-van-duitsland-naar-scandinavie-bouw-gestart~a45ec2aa/

Treinreis tussen Kopenhagen - Hamburg wordt 2 uur korter via HSL Kopenhagen - Ringsted en gemoderniseerde spoortraject Ringsted - Fehmarnbelttunnel - Lübeck waar treinen met 200 - 250 km p/u kunnen rijden. 

https://femern.com/

Reageer