Vage boekingssite RENFE voor treinreizen binnen Spanje

  • 15 May 2023
  • 17 reacties
  • 359 Bekeken

Reputatie 5

Tijdens het gebruik van de boekingssite van RENFE (Spaanse spoorwegen) valt me steeds op dat er - hoewel er tegenwoordig vrij veel hogesnelheidstrajecten in Spanje zijn aangelegd - maar zo weinig treinen rijden. Op langere trajecten tussen vrij grote steden(bv Madrid-León, Madrid-Santiago-A Coruña, Valencia-Barcelona) rijden vaak maar een paar treinen per dag. Vaak zijn ze ook nog snel volgeboekt of buitensporig duur, zelfs bij vroeg boeken. Lage tarieven bij vroeg boeken op bepaalde tijden, zoals in Frankrijk of Duitsland vaak voorkomt, zijn zeldzaam.

Klopt het wel dat er zo weinig HSL-treinen rijden of zijn ze niet allemaal vooraf boekbaar ofzo? Aan de snelle mate waarin de treinen volgeboekt worden lijkt het dat er weldegelijk voldoende vraag is. Zijn er hier misschien mensen die ervaring met treinreizen in Spanje/boeken via RENFE hebben en weten hoe dit zit?


17 reacties

Reputatie 7

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Spanje is natuurlijk tussen de grotere steden in, zeker in het binnenland erg leeg en dunbevolkt. Wij zijn gewend om van stad naar stad te hoppen, alles in feite dichtbij en aan elkaar vast. Hoeveel Madrilenen reizen (regelmatig) naar Léon? Ik denk dat die specifieke vraag niet zo groot is. Het aanbod aan directe, snelle treinen zal vast afgestemd zijn op de vraag. 

Wat mij verbaast is het nog steeds ontbreken van een goede en praktische railverbinding tussen Madrid en Lissabon.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Spanje is natuurlijk tussen de grotere steden in, zeker in het binnenland erg leeg en dunbevolkt. Wij zijn gewend om van stad naar stad te hoppen, alles in feite dichtbij en aan elkaar vast. Hoeveel Madrilenen reizen (regelmatig) naar Léon? Ik denk dat die specifieke vraag niet zo groot is.

Verder is de Renfe niet bijster geïnteresseerd in wat de reizigers eigenlijk willen. Zij bepalen wat hun klanten hebben te willen.

Wat mij verbaast is het nog steeds ontbreken van een goede en praktische railverbinding tussen Madrid en Lissabon.

In het bijzonder is de Renfe amper geïnteresseerd in internationaal vervoer.

Reputatie 5

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Spanje is natuurlijk tussen de grotere steden in, zeker in het binnenland erg leeg en dunbevolkt. Wij zijn gewend om van stad naar stad te hoppen, alles in feite dichtbij en aan elkaar vast. Hoeveel Madrilenen reizen (regelmatig) naar Léon? Ik denk dat die specifieke vraag niet zo groot is. Het aanbod aan directe, snelle treinen zal vast afgestemd zijn op de vraag. 

Wat mij verbaast is het nog steeds ontbreken van een goede en praktische railverbinding tussen Madrid en Lissabon.

 

 

Ja, maar er zijn daar wel vele honderden kilometers HSL spoor aangelegd (en er komen nog steeds nieuwe trajecten bij). Dat doe je toch om er treinen overheen te laten rijden? Anders is het een beetje zonde van de dure infrastructuur. Dat had dan beter geïnvesteerd kunnen worden in Nederland of Duitsland ofzo, waar het spoor overvol is.

Reputatie 2

Dat heb ik me ook weleens afgevraagd. Spanje is natuurlijk tussen de grotere steden in, zeker in het binnenland erg leeg en dunbevolkt. Wij zijn gewend om van stad naar stad te hoppen, alles in feite dichtbij en aan elkaar vast. Hoeveel Madrilenen reizen (regelmatig) naar Léon? Ik denk dat die specifieke vraag niet zo groot is. Het aanbod aan directe, snelle treinen zal vast afgestemd zijn op de vraag. 

Wat mij verbaast is het nog steeds ontbreken van een goede en praktische railverbinding tussen Madrid en Lissabon.

 

 

Ja, maar er zijn daar wel vele honderden kilometers HSL spoor aangelegd (en er komen nog steeds nieuwe trajecten bij). Dat doe je toch om er treinen overheen te laten rijden? Anders is het een beetje zonde van de dure infrastructuur. Dat had dan beter geïnvesteerd kunnen worden in Nederland of Duitsland ofzo, waar het spoor overvol is.

Veelal aangelegd met EU geld. Brussel en effectief omgaan met belastingcenten……..

Reputatie 7
Badge

Er was voor de pandemie een slaaptrein naar Lissabon met een deel uit Madrid en een deel uit Hendaye. Die trein is echter nooit meer terug gekomen. Geen idee waarom. In het verleden had je de Sud Express tussen Parijs en Lissabon plus twee treinparen tussen Madrid en Lissabon. Het is opmerkelijk hoe slecht de verbindingen zijn tussen Spanje en Portugal.

Reputatie 7
Badge +1

Er was voor de pandemie een slaaptrein naar Lissabon met een deel uit Madrid en een deel uit Hendaye. Die trein is echter nooit meer terug gekomen. Geen idee waarom.

De Renfe wil al heel lang van alle nachttreinen af en heeft de pandemie gebruikt om de laatste nachttreinen ook op te heffen.

Het is opmerkelijk hoe slecht de verbindingen zijn tussen Spanje en Portugal.

Er zijn ongeveer 20 vluchten per dag tussen Madrid en Lissabon.

Ik ben ooit 30 jaar geleden met de dagtrein van Lissabon naar Madrid gegaan. Dat was een vrij luxe tweewagen dieselstel (met airco) en dat was niet eens vol. Wel een indrukwekkende tocht, urenlang alleen maar zand en cactussen.

.

De Renfe wil al heel lang van alle nachttreinen af en heeft de pandemie gebruikt om de laatste nachttreinen ook op te heffen.

Het nachtvervoer was altijd vooral een sternet rond Madrid. Met de komst van HSL-verbindingen zijn gezien de rijtijden nachttreinen op die lijnen ook niet meer zo nodig.

Reputatie 7
Badge +1

De Renfe wil al heel lang van alle nachttreinen af en heeft de pandemie gebruikt om de laatste nachttreinen ook op te heffen.

Het nachtvervoer was altijd vooral een sternet rond Madrid. Met de komst van HSL-verbindingen zijn gezien de afstanden nachttreinen op die lijnen ook niet meer zo nodig.

Dat beweert de Renfe ook, maar ze verzwijgen daarbij hoe lang de reizen duren van bv. Madrid/Irún naar Lissabon of Barcelona naar Ferrol. Voor veel vroegere nachttreinen vanuit Madrid is er inderdaad een HST-alternatief overdag maar dat is niet zo voor de nachttreinen die voor corona nog over waren.

Er komt waarschijnlijk over een paar jaar wel een HST van Madrid naar Barcelona maar Renfe wilde kennelijk zo graag van de nachttreinen af dat ze daar niet op wilden wachten. Of er voor Frankrijk/Irún-Lissabon ooit een goed alternatief overdag komt, dat is nog maar zeer de vraag.

De Renfe wil al heel lang van alle nachttreinen af en heeft de pandemie gebruikt om de laatste nachttreinen ook op te heffen.

 

Dat beweert de Renfe ook, maar ze verzwijgen daarbij hoe lang de reizen duren van bv. Madrid/Irún naar Lissabon of Barcelona naar Ferrol. Voor veel vroegere nachttreinen vanuit Madrid is er inderdaad een HST-alternatief overdag maar dat is niet zo voor de nachttreinen die voor corona nog over waren.

Afgezien van misschien een uitzondering als Barcelona-Sevilla is er vrees ik nauwelijks vraag naar transversale binnenlandse nachtverbindingen. Ik zou mijn geld niet graag in een nachttrein van Barcelona naar Ferrol steken. Ik kan de beslissing van Renfe om te stoppen met de binnenlandse nachttreinen in het HSL tijdperk dan ook wel begrijpen.

Internationaal kan ik me nachtverbindingen als Milaan/Parijs-Madrid/Barcelona wel voorstellen. Internationaal is overigens iederen vrij om die op te zetten maar kennelijk zijn er weinig liefhebbers.

De verbinding van Madrid naar Lissabon loopt grotendeels door de woestijn, er zijn geen tussengelegen plaatsen van ook maar enige serieuze omvang. Er ligt een enkelsporige, soms kronkelige diesellijn waardoor de rit lang duurt. Als je dat wilt upgraden gaat dat gezien de afstand kapitalen kosten en voor hoeveel reizigers? Het is typisch een verbinding die je beter met het vliegtuig kunt bedienen tenzij je ook goederenvervoer kunt aantrekken.

Reputatie 7
Badge +1

Dat beweert de Renfe ook, maar ze verzwijgen daarbij hoe lang de reizen duren van bv. Madrid/Irún naar Lissabon of Barcelona naar Ferrol. Voor veel vroegere nachttreinen vanuit Madrid is er inderdaad een HST-alternatief overdag maar dat is niet zo voor de nachttreinen die voor corona nog over waren.

Afgezien van misschien een uitzondering als Barcelona-Sevilla is er vrees ik nauwelijks vraag naar transversale binnenlandse nachtverbindingen. Ik zou mijn geld niet graag in een nachttrein van Barcelona naar.Ferrol steken. Ik kan de beslissing van Renfe om te stoppen met de binnenlandse nachttreinen in het HSL tijdperk dan ook wel begrijpen.

Het punt is nu juist dat er voor de verbindingen die tot voor corona nog bestonden er helemaal geen HST-alternatief was en nog steeds niet is.

Internationaal kan ik me een nachtverbindingn als Milaan/Parijs-Madrid/Barcelona wel voorstellen. Internationaal is iederen vrij om die op te zetten maar kennelijk zijn er weinig liefhebbers.

Er is wel vraag maar de Renfe heeft geen zin. Die willen alleen maar TGV's.

De verbinding van Madrid naar Lissabon loopt grotendeels door de woestijn, er zijn geen tussengelegen plaatsen van ook maar enige serieuze omvang. Er ligt een enkelsporige, soms kronkelige diesellijn waardoor de rit lang duurt. Als je dat wilt upgraden gaat dat gezien de afstand kapitalen kosten en voor hoeveel reizigers? Het is typisch een verbinding die je beter met het vliegtuig kunt bedienen tenzij je ook goederenvervoer kunt aantrekken.

Daar is men dus ook al jaren mee bezig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Madrid%E2%80%93Extremadura_high-speed_rail_line#Extension_to_Portugal

Bij 20 vluchten per dag is er ook echt wel markt als je de reistijd per trein voldoende kunt terugbrengen.

 

 

Het punt is nu juist dat er voor de verbindingen die tot voor corona nog bestonden er helemaal geen HST-alternatief was en nog steeds niet is.

Kennelijk was de rentabiliteit een probleem.

 

Er is wel vraag maar de Renfe heeft geen zin. Die willen alleen maar TGV's.

Als de Renfe in internationale verbindingen financieel geen brood ziet is dat hun goed recht en is het logisch dat ze er niet aan beginnen. Ze hebben geen monopolie dus iedereen die denkt er wel geld mee te kunnen verdienen is vrij om treindiensten op te zetten. Uit het feit dat er vooralsnog geen liefhebbers zijn moet je concluderen dat er of onvoldoende vraag is of dat het niet kostendekkend te organiseren is. Veel vraag betreft vrees ik Interrailers in de zomer en daar kan de schoorsteen niet van roken.

.

Daar is men dus ook al jaren mee bezig:

https://en.wikipedia.org/wiki/Madrid%E2%80%93Extremadura_high-speed_rail_line#Extension_to_Portugal

Bij 20 vluchten per dag is er ook echt wel markt als je de reistijd per trein voldoende kunt terugbrengen.

Tussen Badajoz (wat ook geen wereldstad is) en Lissabon woont er vrijwel niemand. Zo'n HSL naar Portugal zou in de praktijk vrijwel alleen moeten bestaan van reizigers van Madrid naar Lissabon. Ik zie niet in waarom je daar kapitalen aan uit moet gaan geven als die net zo goed met het vliegtuig kunnen gaan. Een HSL moet geen doel op zich worden. Nogmaals ik kan me er iets bij voorstellen als je ook omvangrijk goederenvervoer zou weten aan te trekken maar zonder dat lijkt het me een groot subsidieproject 

Reputatie 7

Om even Scandinavie erbij te betrekken: van Trondheim kan je met een moderne trein rechtstreeks naar Bodo (ruim 700 km). Er rijdt 1 dagtrein en en 1 nachttrein per dag en aan beide uiteinden van de lijn heb je nog wat regionale stoptreinen. Alles supersnel te vinden en te boeken op NSB.no

Renfe zou in samenwerking met de CP ook 1 doorgaande dagverbinding kunnen organiseren (maar willen ze natuurlijk weer niet!) . Niet snel, zeker niet, maar toch aantrekkelijker dan de paar verschillende treinen die lastig te vinden zijn waar je nu aangewezen bent op dat traject, mocht je toch per trein willen. Als je nu zoekt op Madrid - Lissabon (ruim 500 km), zegt de Renfe planner: de route is niet beschikbaar voor verkoop of er is geen directe verbinding. Sorry voor het ongemak (en zoek het maar uit!). Op bahn.de ook geen resultaat.

Aanlokkelijk hoor!

Reputatie 7
Badge

Ja, als. Maar RENFE wil het niet. Dan houdt het op.

Reputatie 7

Zeker houdt het dan op. Maar ik vind het wel bijzonder. Er is best iets van te maken ook al wordt het nooit HSL.

Renfe zou in samenwerking met de CP ook 1 doorgaande dagverbinding kunnen organiseren (maar willen ze natuurlijk weer niet!) . Niet snel, zeker niet, maar toch aantrekkelijker dan de paar verschillende treinen die lastig te vinden zijn waar je nu aangewezen bent op dat traject, mocht je toch per trein willen. 

Dat kan, er hebben tientallen jaren twee doorgaande treinen per dag gereden, een overdag en een 's nachts. Rijtijd 11-12 uur. De vraag is alleen hoe je zo'n verbinding rendabel krijgt, in ieder geval niet met alleen Interrailers en zeker niet als die verbinding door logge, dure staatsmaatschappijen georganiseerd moet worden.

Het probleem is daarnaast dat alles tegenwoordig HSL moet zijn en dan zakt de financiële bodem onder projecten door de hoge aanleg- en exploitatiekosten meteen weg als er geen echt grote vervoersstromen zijn.

China legt ook 160-200kmh verbindingen aan naar afgelegen regio's. Daar rijden dan enkele snelle reizigerstreinen per dag en de rest van de capaciteit wordt gebruikt voor goederenvervoer. Daarmee krijgen ze de business case sluitend. Ook India moderniseert en versnelt het spoorwegnet in hoog tempo, maar ook daar is de business case op veel lijnen gebaseerd op een handjevol reizigerstreinen aangevuld met lucratief goederenvervoer.

Reputatie 7

Interessant:

https://www.investigate-europe.eu/en/2021/the-iberian-rail-odyssey/

 

Reageer