Verbinding Lille voor reizen Frankrijk


Vanuit Lille zijn er directe verbindingen met de meeste Franse steden, zoals Marseille, Bordeaux, Lyon, Toulouse, meestal in 'n uur of 4 naar de andere kant van het land (800km), en in 1 uur in Parijs. Kortom: perfecte gateway naar Frankrijk met de trein.

 

Vanuit Brussel ben je in 30 minuten in Lille, echter is de verbinding vanuit Nederland (bijv. Rotterdam) met Lille nog matig.

 

Gegeven dat jaarlijks miljoenen Nederlanders naar Frankrijk gaan, en omgekeerd, zou het denk ik het onderzoeken waard zijn om een rechtstreekse verbinding met Lille te starten, om op deze manier combinaties naar bijv. Marseille, Lyon of Bordeaux aan te bieden. Vergelijkbaar met Frankfurt, vanuit waar je eenvoudig naar andere steden kunt reizen. Dit zou wellicht ook kunnen door de trein naar Brussel te verlengen tot Lille een paar keer per dag.


12 reacties

Reputatie 7
Badge

Tot een jaar of 5 geleden was er 2x per dag een dagelijkse verbinding. Blijkbaar liep dat niet en is dit veranderd in 2x per dag Disneyland Paris.

Naar Zuid Frankrijk zou er sowieso wel een betere verbinding kunnen komen. Een paar keer per dag gaat er een trein van Brussel naar Marseille, maar veel verbindingen gaan via Parijs, wat onhandig is door de verplichte overstap naar een ander station.

Bordeaux bijvoorbeeld per trein is vaak bijzonder duur. Vliegen is dan toch aantrekkelijker. Zonde.

De verbinding Nederland - Lille hebben ze al geprobeerd, maar de reizigersaantallen vielen tegen:
https://www.treinreiziger.nl/thalys-schrapt-2019-treinen-naar-lille-disneyland-parijs-nieuwe-bestemming/#:~:text=De%20trein%20naar%20Lille%20stopt,naar%20Gare%20du%20Nord%20rijden.

Idee is nu dat er op het station van Disneyland kan worden overgestapt op binnenlandse TGV's. Daar zouden ze wat mij betreft overigens nog meer op kunnen inzetten. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Via Antwerpen is er een redelijke overstap naar Lille, een rechtstreekse trein. U komt aan op Lille-Flandres. In veel gevallen reist u verder via Lille Europe, dat is trouwens niet ver er vandaan, ongeveer 400 meter.

Dank allen voor de reacties. Goed om te weten wat de historie van deze verbinding is. Ik weet niet precies hoe de verbinding met Lille in het verleden geadverteerd is. Het zou in mijn ogen vooral een mooie overstapplaats zijn. Internationaal treinreizen is de afgelopen jaren snel populair geworden voor wat verdere vakanties, mogelijk dat dit in combinatie met mooie combinaties naar Zuid Europa nu wel beter kan lopen.

 

De verbinding via Disney is op zich ook prima, echter weinig treinen vanuit daar naar de rest van Frankrijk, met lagere frequenties. Daardoor blijven Zuid/West Franse steden lastiger bereikbaar, met flinke overstaptijden.

Reputatie 7
Badge

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die rechtstreekse Thays tussen Amsterdam en Lille zeer matig bezet was. Bij mijn laatste reis vijf jaar geleden had ik grotendeels een 1e klasse rijtuig voor mezelf. In de zomer is er trouwens een rechtstreekse Thalys naar Marseille.

Reputatie 7
Badge +1

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat die rechtstreekse Thays tussen Amsterdam en Lille zeer matig bezet was. Bij mijn laatste reis vijf jaar geleden had ik grotendeels een 1e klasse rijtuig voor mezelf.

De prijs naar Lille was vaak ook lager dan naar Brussel...

Reputatie 7
Badge +1

Veel van die te Lille=Rijssel in NL!-startende TGV beginnen al voor de helft in BRUssel.

Door de jaren heen is overigens qua tijd de aansl. te Antwerp/sinjorenstad vanaf de BNL verslechterd, bovendien moet je tegenwoordig ook vrij vaak te Kortrijk overstappen, schijnt iets te maken te hebben met KM-verdeling tussen NMBS en SNCF. En omdat de controle wegvalt op het franse stukje (waar hebben we zoiets eerder genoemd gezien?) wordt helaas Tourcoing-Lille geteisterd door gratis reizend gespuis.

Die Thalys van destijds werd gesubsidieerd door de gemeente Lille die reizigers wilde aantrekken. Daarom is ooit juist nog de TGV lijn Paris-UK via die stad omgelegd. Destijds was die msr le maire een voormalig staatshoofd of minister. Iets eender is later door Bordeaux bekokstoofd.

Als je zuiver op de tijd en niet op de €€ let dan is de overstap in CdG/Disneyland beter.

Reputatie 2

Tip: Neem een Flixbus naar Lille (vanaf €11) of Parijs - Airport Charles de Gaulle (Vanaf €19),

en neem vervolgens een Ouigo of TGV naar Oost (Lyon vanaf €10) of Zuid Frankrijk.

 

Reputatie 7
Badge

Heb ooit eens met Ouibus van Lille Europe naar Amsterdam Sloterdijk gereist. Een oude aftandse bus die ruim twee uur te laat vertrok en met ruim drie uur vertraging aankwam. Nee, liever niet.

Reputatie 5

Vanaf Brussel Zuid vertrekken er ook dagelijks enkele rechtstreekse treinen naar zuid Frankrijk (Lyon, Marseille, Bordeaux(?)). Misschien kan een deel ervan doorgetrokken worden tot A’dam, maar ik weet niet of de vraag vanuit NL daarvoor groot genoeg is. Zou wel veel handiger zijn, want met Thalys en dan ‘overstappen’ in Parijs, dat je eerst met de metro de halve stad door moet naar een ander station, is erg onpraktisch.

Reputatie 7
Badge

Ik weet ook niet of het technisch gezien mogelijk is om de TGV in Nederland te laten rijden. Je ziet wel dat de grensoverschrijdende TGV's maar één grens overschrijden en dus alleen in buurlanden komen. Zo rijdt de TGV naar Milaan via Lyon-Turijn terwijl de gebruikelijke route via Dijon-Lausanne-Brig is.

Reputatie 5

Veel van die te Lille=Rijssel in NL!-startende TGV beginnen al voor de helft in BRUssel.

Door de jaren heen is overigens qua tijd de aansl. te Antwerp/sinjorenstad vanaf de BNL verslechterd, bovendien moet je tegenwoordig ook vrij vaak te Kortrijk overstappen, schijnt iets te maken te hebben met KM-verdeling tussen NMBS en SNCF. En omdat de controle wegvalt op het franse stukje (waar hebben we zoiets eerder genoemd gezien?) wordt helaas Tourcoing-Lille geteisterd door gratis reizend gespuis.

 

Overstappen in Kortrijk is nu de default, de rechtstreekse IC Antwerpen - Lille is niet meer. Inderdaad geen controle vanaf Tourcoing. Op een van mijn laatste ritten vertelde de NMBS conductrice dat controle op het Franse stuk niet is toegestaan ivm agressie. 🙄

Reageer