beantwoord

Volle Beneluxtrein



Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 5

Vandaag weer in overvolle Beneluxtrein gezeten. Amsterdam (11:28) - Brussel (14:17) was t/m Breda overvol. Had zelf een andere IC Direct kunnen nemen.😁

 

Waarschijnlijk is dit probleem in de zomerperiode op bepaalde uren niet op te lossen. Maar als de nieuwe treinen instromen van NS en NMBS zal dat beter op te lossen zijn. 2 gekoppelde ICNG België tussen Brussel - Amsterdam is de zomerperiode zal dan nodig zijn om alle treinreizigers een zitplaats te geven. Of het via Breda of rechtstreeks vanaf Rotterdam naar Antwerpen rijdt. 

De helft van de ICD-treinen rijdt op dit moment niet wegens personeelsgebrek. De resterende treinen zijn daardoor drukker.

Reputatie 5

Onjuist. Alle ICD treinen rijden momenteel gewoon (uitgezonderd natuurlijk bij verstoringen).

De IC Brussel is extreem druk in de zomer. Altijd al geweest, maar deze zomer is het wel extreem. Daarom wordt ook opgeroepen op de stations aan de binnenlandse reizigers om gebruik te maken van de binnenlandse treinen, en niet de IC Brussel.

Waarschijnlijk heeft de chaos op Schiphol en Airport Brussel hiermee te maken. 

Lijk me zoal niet verkeerd dat NS zich indekt tegen deze drukte in de zomer. Al of niet met NMBS vanaf 2025. 

Reputatie 7

De IC Brussel is extreem druk in de zomer. Altijd al geweest, maar deze zomer is het wel extreem. 

Dat klopt. 2x naar Antwerpen geweest onlangs en ik verbaasde me over de drukte. Alles vol en in Breda stapten nog velen in. Mensen die in Noorderkempen opstapten konden allemaal blijven staan. Volgende zomer 2x per uur gaan rijden? 

Zie echter ook veel uitval van deze trein. In Breda zie ik dan vaak veel mensen een uur blijven wachten op de volgende, die is dan extra druk natuurlijk.…

Of de vertraging is weer eens fors, dan neemt de vertraagde trein vaak ook al mensen mee die eigenlijk de volgende hadden willen nemen. 

Reputatie 5

Ik zat zondag ook in een late IC Brussel (Breda v. 21:42) en die was lekker rustig.

Ik zat in die van 19.42 uit Breda, zeker niet lekker rustig dus. Laten we het maar houden op lekker gezellig 🙄.

 

De frequentie opschalen zit er vrees ik financieel niet in. Wellicht wat langere treinen op drukke tijden zodra het ICNG er is.

Als ik de berichtgeving mag geloven, en/of correct interpreteer, wordt er nu gewerkt naar een halfuursdienst tussen Rotterdam en Antwerpen per 2025, waarbij Breda en Noorderkempen een uursverbinding houden met Antwerpen, bediend door NMBS:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Maar gezien de structurele drukte nu al op veel momenten van de dag/week is 2025 erg ver weg. Vandaar mijn wilde gedachte om de IC Brussel nu al in te korten tot Rotterdam om een frequentieverhoging mogelijk te maken met hetzelfde materieel - en personeel.

Reputatie 5

Het is weer zover. Overvolle treinen richting Antwerpen en Brussel. Vanmorgen om 10.42 bleven er zeker meer dan 100 mensen achter in Breda. Bijna niemand kon instappen want de trein kwam al overvol aan en er stapten maar weinigen uit. Ben inmiddels van de stad weer terug naar huis en zag net bij het overstappen weer een overvolle trein (die van 12.42) in Breda staan. Er waren zo'n 50 mensen die niet in konden stappen. Ze vertrekken nu met flinke vertraging omdat het personeel eerst niet in kon stappen (geen mens wilde eruit). Gaat het met die aangekondigde maatregelen deze zomer beter worden? Dit is geen doen.

Deze zomer zoal niet. De instroom van ICNG is wat vertraagd. Weet wel dat 1 stam ICR staat opgesteld in Arnhem. Maar dat zijn nationale ICR. Weet niet hoe snel eventueel nationale ICR aangepast kan worden voor het rijden in de Beneluxdienst. En of het de moeite nog is. 

Reputatie 5

Het is weer zover. Overvolle treinen richting Antwerpen en Brussel. Vanmorgen om 10.42 bleven er zeker meer dan 100 mensen achter in Breda. Bijna niemand kon instappen want de trein kwam al overvol aan en er stapten maar weinigen uit. Ben inmiddels van de stad weer terug naar huis en zag net bij het overstappen weer een overvolle trein (die van 12.42) in Breda staan. Er waren zo'n 50 mensen die niet in konden stappen. Ze vertrekken nu met flinke vertraging omdat het personeel eerst niet in kon stappen (geen mens wilde eruit). Gaat het met die aangekondigde maatregelen deze zomer beter worden? Dit is geen doen.

Daarom is het ook belangrijk dat er zo snel mogelijk Zugbindung komt voor goedkopere kaartjes zodat de reizigers worden gespreid.

Het probleem vandaag komt ook omdat er geen treinen rijden van Roosendaal naar Antwerpen wegens werkzaamheden. De reizigers daar worden omgeleid via Breda.

Deels mee eens. Het moet eigenlijk niet zo zijn dat NS de problemen afschuift op hun reizigers. Aan de andere kant is gezien de huidige situatie beter dat ze aan treinbinding doen. 

Reputatie 5

 

Het probleem is niet alleen vandaag de werkzaamheden, maar dat een uursdienst tussen Breda en Antwerpen op de meeste momenten van de dag structureel te weinig is. Ik heb de afgelopen twee weken 4x met IC Brussel gereisd, ook op minder courante tijdstippen, en de treinen waren gewoon vol tot overvol. Bv. zondagavond een late IC Brussel richting België die vol uit Breda vertrok en in Noorderkempen door zondags Belgisch studentenverkeer overvol werd.

De voorgestelde treinbinding lijkt me niet te handhaven en onuitvoerbaar. NS geeft al aan coulant te zullen zijn voor reizigers die door vertraging of werkzaamheden een andere trein dan hun geplande binding moeten of zullen nemen. Ik heb gisteren een aansluiting van ruim 15 minuten op de IC Brussel/Amsterdam binnen het Brussels gewest, door vertraging, maar net gehaald. En zo zullen er vele andere reizigers zijn die de aansluiting net niet halen.

De toegevoegde waarde van deze maatregel op de drukte is daarmee 0. Treinbinding is zinvol voor lange afstanden in treinen die quasi, of helemaal, losliggen van de nationale spoornetten, met zitpaatsreservering. Dat geldt allemaal voor de IC Brussel niet.

Totdat NS en NMBS (eind 2024?) de frequentie Rotterdam- Breda -Antwerpen opschalen lijkt me de enige zinvolle maatregel (om de drukte op te vangen) om tijdelijk de route in te korten om daarmee een halfuursdienst mogelijk te maken: bv. Rotterdam- Brussel ipv Amsterdam-Brussel (als dat uitkomt met het beschikbare materieel).

NMBS heeft ook een pendeltrein Noorderkempen - Antwerpen. In Belgische media zoals Gazet van Antwerpen waren er al berichten dat de M7 ook naar Noorderkempen zou gaan rijden. Dan vervalt de pendeltrein Noorderkempen - Antwerpen. Bepaalde NMBS IC met eindbestemming Antwerpen Centraal kan met M 7 doorgetrokken worden naar Noorderkempen. Bijvoorbeeld Charleroi - Antwerpen (Essen). Maar dat is een hypothese. 

Als de Beneluxtrein alleen alles moet opvangen vanwege ontbreken van Intercity Direct Amsterdam - Breda en op bepaalde uren geen pendeltrein is het niet vreemd dat het te druk is. Forenzen, toeristen en dagjesmensen in slechts 7 rijtuigen met ongeveer 520 zitplaatsen+ klapstoelen is niet altijd voldoende. 

Daarom is ICNG België en NMBS Intercity vanaf 2025 héél reëel. Officieel is er nog geen bericht van. Maar zal me niet verbazen dat het gaat gebeuren. En NS kan flexibel met 1 ICNG of 2 gekoppelde ICNG rijden. En de NMBS Intercity met Traxx (28/17) + I - 11 rijtuigen kan ICNG dan aanvullen. 

Reputatie 5

In de logistiek van materieel en personeel is altijd een oplossing te vinden. Maar dan moet er wel de wil zijn bij NS en NMBS om iets te regelen.

Dat is helaas wel eens een probleem. In de Fyra enquête is te lezen dat er cultuur - en mentalitetsverschillen zijn. 

Reputatie 5

Ik zat zondag ook in een late IC Brussel (Breda v. 21:42) en die was lekker rustig.

Ik zat in die van 19.42 uit Breda, zeker niet lekker rustig dus. Laten we het maar houden op lekker gezellig 🙄.

 

De frequentie opschalen zit er vrees ik financieel niet in. Wellicht wat langere treinen op drukke tijden zodra het ICNG er is.

Als ik de berichtgeving mag geloven, en/of correct interpreteer, wordt er nu gewerkt naar een halfuursdienst tussen Rotterdam en Antwerpen per 2025, waarbij Breda en Noorderkempen een uursverbinding houden met Antwerpen, bediend door NMBS:

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/ns-wil-ic-brussel-40-minuten-versnellen

Maar gezien de structurele drukte nu al op veel momenten van de dag/week is 2025 erg ver weg. Vandaar mijn wilde gedachte om de IC Brussel nu al in te korten tot Rotterdam om een frequentieverhoging mogelijk te maken met hetzelfde materieel - en personeel.

Las dat op de Beneluxverbinding 12 stammen waren/zijn. 11 daarvan worden echt gebruikt. 84 rijtuigen en 24 locomotieven zijn er. 

Verwacht niet dat je de frequentie kunt verhogen tussen Rotterdam - Brussel tot 2 keer p/u met dezelfde 24 locomotieven en 84 rijtuigen. 

@Hanzeboog

Sowieso is er geen behoefte aan een tweede trein tot Brussel, hooguit tot Antwerpen want daar lopen de treinen voor driekwart leeg. 

Als je de basisdienst voor de Benelux zou inkorten tot Rotterdam-Brussel houdt je twee treinsets over waarmee je dan op de drukke uren een non-stop uurdienst Rotterdam-Antwerpen zou kunnen toevoegen. Maar dan verlies je wel capaciteit tussen Amsterdam en Rotterdam en heb je extra personeel nodig.

Een andere, goedkopre optie is om de treindienst in te korten tot Rotterdam-Brussel en het materieel van de vrijkomen treinsets dan te gebruiken om de andere treinsets te verlengen.

Vooralsnog is de NMBS echter niet van plan om meer treinen in te zetten. Dat idee komt alleen maar van Nederlandse kant.

Reputatie 7
Badge +1

Vooralsnog is de NMBS echter niet van plan om meer treinen in te zetten. Dat idee komt alleen maar van Nederlandse kant.

Vanaf december 2024 komt er een snelle Benelux Brussel-Amsterdam (zonder Breda) en een langzamere Brussel-Rotterdam met de huidige haltes. Dat is, zoals ik hier volgens mij al eens geschreven heb, een gezamenlijk plan van NS en NMBS.

Vooralsnog is de NMBS echter niet van plan om meer treinen in te zetten. Dat idee komt alleen maar van Nederlandse kant.

Vanaf december 2024 komt er een snelle Benelux Brussel-Amsterdam (zonder Breda) en een langzamere Brussel-Rotterdam met de huidige haltes. Dat is, zoals ik hier volgens mij al eens geschreven heb, een gezamenlijk plan van NS en NMBS.

Ja ja, wie gaat dat betalen en waar halen ze het personeel vandaan?

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

Reputatie 5

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En als straks de ICNG instroomt? Dat zal volgens (vele) prognoses vanaf december 2022 zijn. 

Het probleem zal tijdelijk zijn. En ook niet op alle uren. Maar volgende zomer zal waarschijnlijk weer volle Beneluxtrein zijn. 

En als goed begrepen heb is hier ook een aparte toelating van NS Traxx/NMBS Traxx met 9 Intercityrijtuigen nodig. Waarom? Het is meer van hetzelfde. Maar wil IL&T en DVIS dit? 

Met de instroom van de ICNG gaan de rijtuigen op reserve, mochten er onverhoopt toch nog problemen optreden met de ICNG. Die zullen dus niet gebruikt worden om de IC Brussel te verlengen.
Ook voor de IC Brussel staat de ICNG op de planning, dus tot die tijd is het even roeien met de riemen die we hebben.

Reputatie 5

Met de instroom van de ICNG gaan de rijtuigen op reserve, mochten er onverhoopt toch nog problemen optreden met de ICNG. Die zullen dus niet gebruikt worden om de IC Brussel te verlengen.
Ook voor de IC Brussel staat de ICNG op de planning, dus tot die tijd is het even roeien met de riemen die we hebben.

Af en toe (reserve) Traxx + ICR in "conditie" houden. Bijvoorbeeld tussen Den Haag - Groningen. Kun je een paar ICM-M ergens anders inzetten. 

Nee, de treinen worden terzijde gezet en zullen niet in de reizigersdienst terecht komen.

Reputatie 5

Vooralsnog is de NMBS echter niet van plan om meer treinen in te zetten. Dat idee komt alleen maar van Nederlandse kant.

Vanaf december 2024 komt er een snelle Benelux Brussel-Amsterdam (zonder Breda) en een langzamere Brussel-Rotterdam met de huidige haltes. Dat is, zoals ik hier volgens mij al eens geschreven heb, een gezamenlijk plan van NS en NMBS.

Ja ja, wie gaat dat betalen en waar halen ze het personeel vandaan?

Elke treindienst kost geld. Maar je vergeet dat het ook wat oplevert. Er zijn altijd kosten en baten. 

Reputatie 7
Badge +1

Vooralsnog is de NMBS echter niet van plan om meer treinen in te zetten. Dat idee komt alleen maar van Nederlandse kant.

Vanaf december 2024 komt er een snelle Benelux Brussel-Amsterdam (zonder Breda) en een langzamere Brussel-Rotterdam met de huidige haltes. Dat is, zoals ik hier volgens mij al eens geschreven heb, een gezamenlijk plan van NS en NMBS.

Ja ja, wie gaat dat betalen en waar halen ze het personeel vandaan?

NS en NMBS hebben daarover een overeenkomst gesloten. Over personeel kan ik me niet uitspreken.

Maar het ging me erom dat je stelling over de NMBS niet klopte.

Reputatie 7

Beneluxtrein was buitengewoon vol. Sommigen moesten staan (........) Het is net als 3 jaar dat in zomerperiode de Beneluxtrein vol zijn. 

Niet alleen in de zomerperiode. Reken maar op iedere schoolvakantie. Was net op station Breda en zag de IC Brussel overvol (mensen staand in gangpaden enz) aankomen met 6 minuten vertraging. Op het perron in Breda stond het bomvol met mensen die er óók nog bij moesten. Of zeg maar: zich erbij persen. Wat gaan al die mensen doen? 

In de app staat een waarschuwing voor vertraging wegens grote drukte.

Reputatie 7
Badge +1

Reden van drukte zal eerder liggen in gevoelige uitval van vrij veel Thalys-zullen wel mensen zijn die dan omgeboekt zijn en op de TLS te Broeksel overstap

Badge +3

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En de 1100 Den Haag - Eindhoven. Voorheen was alles 9 delen maar er zijn enkele jaren geleden rijtuigen tussenuit gehaald om daarmee extra stellen (de 5e ICd) te maken.

Reputatie 7
Badge +1

Er is geen mogelijkheid meer om deze treinen te verlengen op dit moment omdat er geen materieel voor is. Al het materieel is verdeeld over de ICD en de IC Brussel.

En de 1100 Den Haag - Eindhoven. Voorheen was alles 9 delen maar er zijn enkele jaren geleden rijtuigen tussenuit gehaald om daarmee extra stellen (de 5e ICd) te maken.

De treinen zijn ook ooit verlengd van 6 naar 7 wagons dacht ik.

Dat geschuif en geknip in de ICD-treinstammen geeft wel direct het nadeel aan van deze treinen. Ze zijn niet zo flexibel in te zetten qua lengte. Straks met ICNG zal dat makkelijker worden. 😇

Prijzen afhankelijk maken van de boekingen zoals bij de Duitse ICE en iC?

Reageer