Onlangs was ik weer eens met de trein in Duitsland onderweg en ik verbaas me er steeds over hoe slecht de kwaliteit van het verkeer per spoor daar is. Het lijkt wel of het steeds erger wordt. Enkele voorbeelden:
- (Grote) vertragingen zijn zowat standaard. Bv. op die blauwe borden met vertrektijden die op de grotere stations hangen is niet zelden meer dan driekwart van de aangegeven treinen vertraagd.
- Treinen die met frequentie van 1x per uur (of nog minder) rijden vallen om de haverklap plotseling uit zonder verdere mededelingen. Dan sta je dus 1 uur of langer op een tochtig perron te wachten.
- Treinen die in de DB-app aangegeven staan als (op tijd) rijdend die in werkelijkheid helemaal niet rijden
- Personeel dat bij treinuitval of Ersatzverkehr van niets weet en reizigers op stations gewoon aan hun lot overlaat.
- Treinen die (bv door een feestdag) niet rijden staan gewoon op de vertrekborden aangegeven.
- Een trein die plotseling op een heel ander perron vertrekt dan aangegeven staat, terwijl er niets omgeroepen wordt en de trein op de borden nog steeds op het foutieve perron wordt weergegeven. Even later rijdt de trein gewoon weer verder, terwijl de passagiers onwetend op het verkeerde perron achterblijven.
- IC/ICE's die in een hele andere samenstelling rijden dan gepland, zodat mensen met een reservering ineens zonder zitplaats zijn.
Ik heb best wel in een aantal landen met de trein gereisd, maar zo slecht als in Duitsland heb ik het nog zelden meegemaakt. Ik vraag me af: is dat iets van de laatste tijd of was het 10-20 jaar geleden (of langer) ook al zo slecht? Deze kwaliteit van vervoer gaat mensen echt niet vanuit het vliegtuig/auto in de trein krijgen. Wat dat betreft doet NS het nog best wel redelijk.
Beste antwoord door nathan8010
Bekijk origineel