beantwoord

Waarom is een weekendretour vanuit Roosendaal naar een willekeurig Belgisch station €1 goedkoper dan vanuit een ander Nederlands station?

  • 7 May 2023
  • 4 reacties
  • 133 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 133 reacties

 

Het viel mij op, dat wanneer je via NMBS een ticket boekt met 100% korting op het Nederlandse deel je vanuit Roosendaal je altijd €1 goedkoper uit bent. Hoe kan dit?

Bijvoorbeeld

€8,40 Weekendretour Roosendaal - Antwerpen (Volwassene (26-59), 100% korting Nederland (NS))

€9,40 Weekendretour Goes - Antwerpen (Volwassene (26-59), 100% korting Nederland (NS)

€17 Weekendretour Breda- Antwerpen via Noorderkempen (Be) (Volwassene (26-59), 100% korting Nederland (NS))

icon

Beste antwoord door rvdborgt 7 May 2023, 08:46

Bekijk origineel

4 reacties

Als ik me wel herinner komt dat omdat Roosendaal door de NMBS als binnenlands Belgisch tariefpunt wordt beschouwd en je vanaf Roosendaal dus niet het hogere internationale tarief betaalt.

Als je via Roosendaal reist kun je (omdat je daar toch moet overstappen) beter geen internationaal biljet kopen maar daar gewoon in/uitchecken en een los kaartje vanaf Roosendaal naar België kopen. 

Een reis vanaf Breda is sowieso duurder omdat de afstand Breda-Antwerpen groter is dan Roosendaal-Antwerpen. En wellicht moet je ook extra betalen voor de HSL.

Reputatie 7
Badge +1

Als ik me wel herinner komt dat omdat Roosendaal door de NMBS als binnenlands Belgisch tariefpunt wordt beschouwd en je vanaf Roosendaal dus niet het hogere internationale tarief betaalt.

Roosendaal is geen binnenlands Belgisch tariefpunt dus dat is het niet. De tariefberekening is hetzelfde  voor Roosendaal en andere stations in Nederland maar de NMBS doet er 1 euro "systeemkosten” bij voor alle stations behalve Roosendaal. Het tarief van/naar Roosendaal (en Maastricht) valt onder het beheerscontract van de NMBS met de Belgische overheid en daarom mag dat daarvoor niet. Zie ook de beschrijving in de verkoopvoorwaarden van de NMBS. Overigens zou het verschil 1 euro per enkele reis moeten zijn maar ik heb al vaker gezien dat de berekening van de systeemkosten niet helemaal lekker gaat.

@rvdborgt 

Grappig dat dat tegenwoordig "systeemkosten" heet en zou dienen om de informaticakosten te dekken. In het verleden (die toeslag is er al sinds mensenheugenis) heette het "grenstoeslag".

Reputatie 7
Badge +1

Grappig dat dat tegenwoordig "systeemkosten" heet en zou dienen om de informaticakosten te dekken. In het verleden (die toeslag is er al sinds mensenheugenis) heette het "grenstoeslag".

De grenstoeslag is nog iets anders. Als je met IC Brussel reist en je kaartje bij de NMBS koopt, betaal je beide.

Reageer