beantwoord

Wat is de goedkoopste manier om een trip van Eindhoven CS naar Napoli te boeken?

  • 31 March 2024
  • 64 reacties
  • 892 Bekeken

Reputatie 3

Hallo NS community, ik heb een vraag over een internationale reis boeken. Helaas blijkt dit wat ingewikkelder dan ik dacht.

Mijn ouders willen graag met mij op vakantie naar Napoli in Italie, zij wilden aanvankelijk met het vliegtuig, maar ik heb als randvoorwaarde gesteld dat ik niet meega als we met het vliegtuig gaan. Vliegen binnen Europa vind ik namelijk onnodig en is ontzettend slecht voor het klimaat (als de bestemming nou bijvoorbeeld in India zou zijn is het een ander geval), en ik zou het hypocriet vinden als ik als iemand die milieuvriendelijk zijn hoog in het vaandel heeft staan en ook een studie doet waarin dit ook als belangrijk punt wordt gezien, ik alsnog met het vliegtuig naar Italie zou gaan.

We willen graag vertrekken richting Italie op 17 Juli (mag ook een dag eerder of later) en een week later terugkomen. Hier kan nog een beetje mee geschommeld worden, want we hebben alle drie twee weken vrij van 16 Juli tot 28 Juli. Behalve Napoli willen we ook graag naar Pompeii en misschien Salerno, maar dit gaan we waarschijnlijk met lokaal gekochte tickets doen, aangezien we een beetje flexibel willen kunnen zijn met ons reisschema.

Na een korte zoektocht via trainline lijkt er een optie te zijn met een nachttrein die eindigt in Zwitserland, 4 keer overstappen. Hiermee zouden we in de avond vertrekken (19:47) en de volgende dag in de avond (18:03) aankomen. De overstappen geven genoeg tijd voor een ontbijt in Zurich, lunch in Milaan. Misschien kunnen we ook nog avondeten in Utrecht maar dat wordt krap, misschien een trein eerder nemen zodat het wel kan of thuis eten. Voor de terugreis heb ik geen resultaten kunnen vinden, maar ervanuit gaande dat dit een error is en we hetzelfde kunnen doen als de heenreis maar dan omgekeerd, zou een retourticket ons per persoon iets van 315 euro kosten, wat ongeveer 80 euro duurder is als een vliegticket (retour) van een fatsoenlijke vliegmaatschappij zoals bijvoorbeeld Lufthansa. Misschien kan het nog net iets goedkoper aangezien ik een abonnement heb en mijn ouders met samenreiskorting mee zouden kunnen reizen op het Nederlandse deel van het traject.

Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden. Verder kreeg ik geen resultaten over of er ook dagtrein mogelijkheden zijn. Volgens mij is er ook een optie met een overstap minder, dat zou voor mijn moeder de voorkeur hebben want die vind overstappen maar stressvol.

Ik dacht eraan om hier een post te maken omdat jullie waarschijnlijk meer ervaring hebben met internationale reizen als ik. Ik ben tot nu toe een keer naar Praag, Rome en Koln met de trein geweest, dus dat valt qua ervaring wel mee. Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

icon

Beste antwoord door Bemined 31 March 2024, 20:39

Bekijk origineel

64 reacties

Reputatie 3

….

Hieonder mijn vragen:

  1. Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren en toch met het vliegtuig gaan?
  2. Waar kan ik het beste tickets boeken? Moet ik echt op de website van iedere vervoerder individueel de tickets gaan boeken en dan goed kijken of het aansluit?
  3. Kan het goedkoper dan wat ik heb gevonden?
  4. Zijn er trajecten/treinen/overstappen die ik moet vermijden?
  5. Is interrail voordelig of valt het wel mee? Vorige keer dat we naar Italie gingen hebben we interrail passen genomen, maar toen zijn we ook voor enkele dagen in Venetie en Florence verbleven.
  6. Ik weet uit ervaring van mijn reis naar Praag dat het belangrijk is om de stoelreserveringen te doen en dat je je eigen eten en snacks mee moet nemen, maar niet te veel, omdat het dan moeilijk wordt om te dragen. Hebben jullie nog andere tips voor het internationaal reizen?
  7. Een nachttrein zou voor mijn moeder de voorkeur hebben, al is er volgens mij geen directe nachttrein van Nederland, Belgie of NRW naar Italie, of heb ik het fout?
  8. Is er geen app waarop ik (in het geval dat ik iedere vervoerder apart moet betalen) alle tickets kan bundelen of is het beter om alles gewoon fysiek op papier uit te printen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Gewoon thuisblijven is ook een optie. Met een dalvrij weekend in juni en een museum jaarkaart kunnen jullie voor een schamel bedrag heel veel zien. (heb je in juli vrij) Hoef je ook niet naar Napoli….

Je kunt ook alleen thuisblijven…LOL.😁

ok leuk maar dit is niet echt de vraag die ik had. Ik weet best goed hoe ik in Nederland ook een leuke tijd kan hebben, maar dit is niet het plan. Als ik in Nederland iets leuks wil doen ga ik liever naar een leuke stad, Groningen, Maastricht, Purmerend, Zwolle of Almere bijvoorbeeld.

Sorry, hierbij mijn reactie op vraag 1:(Is mijn idee dom en moet ik gewoon niet zo zeuren)

Als je ouders het een goed idee vinden om met de trein te gaan is dat prima. Zeker als ze je willen ondersteunen als je je zorgen maakt om het klimaat. Persoonlijk denk ik dat je gestelde randvoorwaarde iets is wat je met je ouders moet bespreken. Maar je idee is niet dom.

EN 

Wat betreft het tweede gedeelte van je vraag: (toch met het vliegtuig gaan?) Tja, bespreek dat ook even eerst thuis. Misschien vinden je ouders het wel fijner om te vliegen. Prettige reis!

Zo beter?

Dankjewel, ja dit vind ik meer constructief. Ze vinden het prima zolang ik alles regel qua treinvervoer. Ze willen niet de stress van het plannen hebben, en dat begrijp ik. Ik denk dat ze om eerlijk te zijn als ik niet mee zou gaan gewoon met het vliegtuig zouden gaan. Ik wil eigenlijk een beetje aan ze verkopen dat de trein een prima alternatief is en dat het niet altijd slecht geregeld is. Maar dit is natuurlijk eigenlijk een beetje niet waar op veel trajecten. Maar goed ik probeer het dus zo stressvrij mogelijk voor ze te regelen.

Ik zou persoonlijk bereid zijn om best wel wat comfort en gemak op te offeren om groen te kunnen reizen maar ik kan me zo best voorstellen dat veel mensen er niet eens aan zouden denken aangezien het zo omslachtig is.

Reputatie 3

Dat was trein 297 maar dat was niet de Edelweiss express. De Edelweiss was een trein van Brussel naar Zurich die tussen Luxemburg en Basel gecombineerd reed met 297. Trein 297 reed alleen in de zomerdienstregeling tussen Amsterdam en Maastricht en was vooral populair onder Italiaanse gastarbeiders in Limburg en regio Luik. Dat Joegoslavie destijds onbereisbaar was klopt niet. Vanuit Duitsland reden meerdere treinen via Salzburg-Jesenice naar Belgrado, Athene en Istanbul. Ook deze treinen waren populair onder gastarbeiders.

Dit is wel een beetje triest om aan te horen, dat er in toendertijd meer verbindingen waren tussen Nederland en Europa. Voelt een beetje alsof de daadkracht ontbreekt.

Reputatie 3

Je zou de reis kunnen onderbreken in Zurich en daar een hotel regelen. Hoeft niet eens duurder te zijn dan de forse slaaprijtuig-tarieven van Nightjet. Tussen Zurich en Milaan kun je de dure reservering ontwijken door in Bellinzona, Lugano of Chiasso over te stappen op een regionale trein van TiLo naar Milaan.

Ik wist niet dat er een dure reservering was tussen Zurich en Milaan dus dat is wel handig om te weten. Zwitserland zie ik een beetje als Nederland, het (binnenlands) openbaar vervoer is erg duur maar wel, laten we even eerlijk zijn, best wel een goede kwaliteit. Daarnaast heb je volgens mij bepaalde trajecten met redelijk hoge frequentie dus zou het niet zo’n probleem moeten zijn om daar op een lokale trein over te stappen.

Reputatie 3

“Er was volgens mijn vader ook nog een optie via Frankrijk maar ik kon hier niets over vinden.“

In de jaren 80 reed er een budgettrein, de Edelweiss-express, van Amsterdam via Eindhoven naar Basel. Dan in dezelfde trein, maar in een niet-doorgaande wagon, door naar Milaan en Ancona. (En dan met de boot naar Griekenland, want Oost Europa en Joegoslavië waren onbereisbaar). Tegenwoordig moet je op dit traject veel overstappen. En vanwege werkzaamheden in Luxemburg kun je dit traject sowieso in de zomer (va 13 juli) beter vermijden. Via Parijs met Eurostar en TGV is mogelijk, maar duur en niet sneller. 

 

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Ik zou zo’n lange reis trouwens nooit in 1 keer achter elkaar doen, maar met 1 of 2 overnachtingen tussendoor. Dan duurt het wel wat langer om er te komen, maar is wel minder stressvol. 

 

 

TGVs 9250 en 9255 rijden in de zomer dagelijks. Pas op met de Olympische Spelen in Parijs 26 juli - 11 augustus. 

Dat is na mijn reis, maar toch bedankt voor de waarschuwing.

Reputatie 3

Er zijn geen goede verbindingen op deze route, zonder een onpraktisch aantal overstappen, omdat internationale treinen in de Benelux totaal niet serieus worden genomen en vrijwel nul aandacht of investering krijgen. 

Daarom rijden er bijna geen zinvolle en milieuvriendelijke internationale express-treinen, waar in de jaren '80 nog zoveel keuze was. Een grote grote schande. Het feit alleen al dat Eindhoven Centraal al jaren volledig is afgesloten van de buitenwereld, is eigenlijk bizar en schandalig. 

Dat vind ik ook zo vreemd! Als ik kijk naar het TEE netwerk bijvoorbeeld zag dat er naar mijn mening beter uit dan wat we nu hebben, al zal het in de praktijk misschien niet zo zijn geweest. Je zou denken dat er juist door de milieudoelen nu extra daadkracht zou zijn om europees internationaal treinvervoer in elk geval goed te regelen.

En wat je zegt over Eindhoven klopt inderdaad. Ik snap nog steeds niet waarom er geen ICE Eindhoven-Dusseldorf of zelfs Den Haag - Dusseldorf is. Nu moet nog elke keer overgestapt worden op die boemel in Venlo. Ik heb gehoord dat de NS werkt aan een internationale verbinding tussen Eindhoven - Dusseldorf of Eindhoven - Aachen (misschien wel allebei?) maar dat de infrastructuur in Duitsland geen voldoende capaciteit zou hebben voor een intercity trein, dus zou het niet kunnen. Waarschijnlijk gaan al die dorpen dan ook lobby’en (zoals ze ook bij de Berlijntrein hebben gedaan) om aangesloten te blijven en zo krijgen we dus nooit een snelle trein tussen Eindhoven - Dusseldorf.

Daarnaast is het ook vreemd dat, ondanks dat er veel mensen uit Lommel, Hamont-Achel en Pelt in Eindhoven werken, deze mensen nul openbaar vervoer hebben. Er rijd geeneens een rechtstreekse bus (misschien nu niet eens een met een verbinding, wie weet heeft de Lijn die afschaft). Eigenlijk zou de trein vanuit Lommel door moeten lopen naar Weert en dan een bochtje moeten maken naar Eindhoven. Stationnetje in Budel erbij zodat ook dat goed verbonden is, en dat kan allemaal op bestaande infrastructuur (of met redelijk kleine aanpassingen).

Een rechtstreekse verbinding naar Liege en Aachen zou ook mooi zijn en die naar Aachen komt er misschien ooit, hopelijk. Als je beseft dat Eygelshoven, een klein dorp boven Kerkrade, twee treinstations heeft (20 minuten lopen tussen de twee stations) en dat een van deze stations over enkele maanden verbonden zal zijn met Aachen en Liege voelt dat toch wel een beetje zuur. Ze hebben dat natuurlijk goed voor elkaar gekregen met euregionale cooperatie enzo maar toch. Zo’n slimme regio als Eindhoven zou dat ook makkelijk voor elkaar moeten krijgen zou je denken.

Wel zie ik vaak nachttreinen en ICE’s die op Eindhoven stilstaan, die gaan dan richting Frankfurt of Innsbruck ofzo, deze zijn volgens mij omgeleid. Ze staan niet standaard in de dienstregeling maar het zou wel een mooie verbinding zijn. Maar ja, ik dwaal nu af.. dat is niet de bedoeling sorry.

Badge +3

Off-topic maar Budel heeft niet echt station nodig, want een prima busverbinding (lijn 11) met Eindhoven en Weert. En anders is Maarheeze niet ver (op de fiets).

Voor Lommel en Hamont-Achen is wel wat te zeggen, maar wie moet zo’n lijn exploiteren?

Reputatie 3

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Volgens bahn.de rijdt deze verbinding half juli (weer). Hij staat tenminste in de reisplanner. Gare de Lyon 14.48 vertrek. Er staat bij dat deze trein rijdt van 6 juli tot 25 augustus 2024. Jaren geleden deze verbinding een keer genomen. Mooie rit door de groene Alpen en rijstvelden bij Turijn.

Toen overnacht in Milaan en de volgende dag rechtstreeks met de Frecciarossa naar Rome / Napels.

Probleem met zulke mooie Europese treinritten blijft (o.a.) de meestal veel hogere prijs in verhouding tot vliegen. Gewoon te duur!

Zelf aan het kijken om eind mei naar Zuidwest Engeland te gaan. Eurostar ontzettend duur (tussen 111 en bijna 300 euro voor een enkele rit Brussel-Londen), trein vanaf Londen verder erg duur. Oplossing: vlucht NL - Londen - Exeter (90 euro met bagage) en klein stukje met trein verder. Eindprijs nog geen 130 euro. Ja, dat internationaal Europees treinvervoer.…

Knap dat mensen als jij @snailgirl principieel zijn/blijven wat betreft groener reizen, het vergt denk ik vaak wel uithoudingsvermogen.

Dat lijkt me inderdaad wel een mooie verbinding maar dan zal het wel duur uitvallen ben ik bang. Plus je verliest natuurlijk een extra dag door de overnachting in Milaan.

Engeland is inderdaad een geval apart. Ben in 2020 naar Engeland gegaan, had toen weinig geld maar het was belangrijk dus ik had tickets gekocht voor de boot tussen Hoek van Holland en Harwich. Maar ja ik moest in de buurt van Birmingham zijn en niet in Zuidwest Engeland, dus misschien is dat net iets goedkoper. Toch zo’n 200 GBP aan treintickets uitgegeven, bizar. Voor zo’n klein eindje, en de trein was niet eens heel snel of comfortabel. Dan valt het in Nederland nog wel mee, maar zo laag moeten we de lat natuurlijk nooit leggen. Engeland hoorde toen nog wel bij de EU dus dat maakte de reis voor mij net iets makkelijker. Heb een aantal vrienden in Engeland die ik heel graag een keer zou willen bezoeken maar dat wordt nog een hele onderneming. Of ik moet afhankelijk zijn van heel duur en onbetrouwbaar OV, of heel de tijd rondgetaxi’t worden door mijn vrienden, zelf een auto kopen/huren (heb nog geen eens een rijbewijs) of de groene principes maar laten liggen en toch de goedkope vliegtickets pakken.

Dankjewel, ik ga het toch proberen :)

Reputatie 3

Er was tot vorig jaar een rechtstreekse, relatief snelle dagverbinding tussen Parijs en Milaan (via Lyon en Turijn), maar die rijdt al een hele tijd niet meer door een stremming van het spoor ergens in de Alpen. Ik weet niet hoe lang die stremming nog duurt, maar als die weer rijdt is dat denk ik de snelste (en betrouwbaarste) route. 

Volgens bahn.de rijdt deze verbinding half juli (weer). Hij staat tenminste in de reisplanner. Gare de Lyon 14.48 vertrek. Er staat bij dat deze trein rijdt van 6 juli tot 25 augustus 2024. Jaren geleden deze verbinding een keer genomen. Mooie rit door de groene Alpen en rijstvelden bij Turijn.

Toen overnacht in Milaan en de volgende dag rechtstreeks met de Frecciarossa naar Rome / Napels.

Probleem met zulke mooie Europese treinritten blijft (o.a.) de meestal veel hogere prijs in verhouding tot vliegen. Gewoon te duur!

Zelf aan het kijken om eind mei naar Zuidwest Engeland te gaan. Eurostar ontzettend duur (tussen 111 en bijna 300 euro voor een enkele rit Brussel-Londen), trein vanaf Londen verder erg duur. Oplossing: vlucht NL - Londen - Exeter (90 euro met bagage) en klein stukje met trein verder. Eindprijs nog geen 130 euro. Ja, dat internationaal Europees treinvervoer.…

Knap dat mensen als jij @snailgirl principieel zijn/blijven wat betreft groener reizen, het vergt denk ik vaak wel uithoudingsvermogen.

Bij de SNCF staat er de volgende teks mbt TGVs 9250 en 9255 in juli: 

“Information

TGV INOUI between France and Italy

Due to the landslide that occurred in Maurienne, France on August 27, 2023, rail traffic between Modane and Saint-Michel-Valloire is completely interrupted in both directions for direct journeys with TGV INOUI to Italy. Therefore, for travels between France and Italy using TGV INOUI, part of the journey will be by bus between Saint-Jean de Maurienne and Oulx.”

Verder heb ik wat preciezer gekeken naar de mogelijke treinen en prijzen. En oh wat valt dat weer tegen, zeg. Sommige treinen zijn nog niet te boeken (nachttrein naar Beieren, nachttrein Stuttgart - Venetië, Parijs - Zürich). En dan inderdaad ieder land zijn eigen gelimiteerde bestemmingen en kortingkaarten. Bahn.de is duidelijk de beste.

Mijn ervaring is dat je na 15 uur treinen behoorlijk gaar bent. De dagtrein via Parijs naar Milaan kost ca EUR 140 enkel pp en duurt 15 uur. Dan even uitblazen in Noord Italië lijkt me inderdaad een serieus alternatief voor de nachttrein. Checken of https://www.sncf-connect.com/app/en-en/catalogue/description/carte-avantage-adulte interessant is. Voor mensen boven de 60 en onder de 26 zijn de (samenreis-)condities anders.

Bedankt voor de informatie. Ik denk dat ik toch niet via Frankrijk zal reizen omdat het dan toch erg duur gaat wordne. Ik ben trouwens 21 en mijn ouders zijn nog niet 60 jaar oud dus dat wordt lastig, toch bedankt voor het meedenken.

Reputatie 3

Voor de verbinding van Eindhoven naar Napels zou ik kijken naar de NightJet 295 van München naar Rome. Vertrek op de meeste dagen om 20.10, aankomst 09.10. Het is een populaire trein die vaak vol is. Dus vroeg boeken is aan te raden.
Helaas wil de vertrektijd uit München nogal eens vervroegd worden vanwege werkzaamheden aan het spoor. Wanneer de tijden nog niet bevestigd zijn kun je de 295 niet boeken via NS of DB. Wel via NightJet zelf:https://www.nightjet.com/nl/#/home
Op sommige dagen kun je een volledig compartiment voor 3 personen reserveren in het slaaprijtuig voor rond de 455 euro.
Een alternatief om over na denken is InterRail. Er komen dan nog wel reserveringskosten bij maar op de NJ kun je ook boeken met InterRail korting. De volledige slaapcoupé afhuren kost dan 270 euro. 
Let overigens niet op hel slecht vertaalde Duits bij NightJet. ‘Platz’ wordt daar automatisch vertaald naar ‘zitplaats’. Wat natuurlijk onzin voor een ligplaats of bedplaats.

Dankjewel voor de tip, dit was mijn originele plan (nadat de trein naar Zurich geen goed idee bleek te zijn), maar ik lees hieronder dat deze trein blijkbaar niet gaat, dat is wel jammer. En het was mij nog niet opgevallen met de website van NightJet.

Reputatie 3

Als je dit toch allemaal zo leest….. hoeveel mensen zullen wel niet denken, laat maar. Je moet het allemaal maar weten. Vaak blijven vragen open, onduidelijke/incomplete of tegenstrijdige informatie, het antwoord is nergens te vinden en dat moet je dan maar weer zien te achterhalen. Dankzij een forum als dit waarop veel mensen met kennis hiervan vinden zijn kom je dan wat verder. Want aan de vervoersbedrijven zelf heb je meestal niet zoveel.

Zo jammer; er is zoveel meer uit internationaal treinreizen te halen. Moeten de bedrijven wél de handen ineenslaan en samen de schouders eronder zetten.

Zie ook altijd weer tal van verbindingen op bahn.de waarbij geen prijs staat, wel de knop “Preis ermitteln” Dan wordt je verder geleid en uiteindelijk blijk je de verbinding (nog) niet te kunnen boeken. Of niet via DB. Dan weer over naar de site van de treinvervoerder waar het om gaat. Zoeken, typen, invullen. Soms inclusief je naam, adres, geboortedatum enzovoorts, voordat je überhaupt een prijs vindt. Vind je vaak inderdaad dat de trein nog niet te boeken is - en ook geen informatie wanneer dan wél. Ja hallo…. alles weer voor niets ingevuld en nog niks. Ik ben al bezig met mijn vakantie plannen… dat moet vroeg als je nog een beetje betaalbare prijs wilt…. dus dan knip je de reis maar in losse tickets die je al wel kan boeken…. nog meer werk. 

In Spanje en Italië ontbreken vaak tot relatief kort tevoren lokale treinen in de reisplanner. Dan lijkt het alsof er helemaal geen verbinding is. Daar is toch niet op te plannen als vakantieganger die maanden tevoren wil weten waar hij aan toe is.

In het VK staat vele maanden te voren al in de planner dat er waarschijnlijk werkzaamheden op de route zijn. De details volgen later nog, maar er staat in ieder geval dat je iets kan verwachten. Ik zou willen dat men dat in ieder land al zo vermeld in de planner. Maar vaak is het boeken en dan een paar weken later kort via een mailtje vernemen dat er werkzaamheden blijken te zijn, de reis niet zoals gepland uitgevoerd kan worden, overstappen niet gehaald kunnen worden, de trein uitvalt etc, zoek maar een andere verbinding (in Duitsland is dit vaak zo). Had dat weken eerder eerder gezegd; dan had ik niet geboekt! 

In de luchtvaart kan ik al voor eind 2025 in een paar minuten een vlucht van Amsterdam naar Bangkok boeken, maar één treinticket voor half december 2024 naar een stadje in zuidoost- Oostenrijk…………. 🤔 Eerst maar eens wachten tot half oktober en dan aan het uitzoeken en puzzelen.

Mooi verwoord, ik denk dat veel mensen zich hierin kunnen herkennen. Ik vind het jammer dat er niet meer daadkracht te winnen is op dit gebied, er is echt een markt voor.

Reputatie 3

Luchtvaart valt niet te vergelijken met het spoor. Je maakt alleen gebruik van infrastructuur bij vertrek en aankomst. Logisch dat vluchten voor 2025 al aangeboden kunnen worden. Als de luchtvaartmaatschappij dan nog bestaat…..

@iMark Het spoor zou veel meer inzet moeten plegen om zover mogelijk te voren boeken mogelijk te maken als je meer mensen naar de trein wilt hebben. Dat wil ik er mee zeggen. Dat vraagt van hen een andere mindset en intensievere samenwerking.

Natuurlijk is vliegen iets heel anders, maar ik vind dat spoorvervoerders er veel te weinig aan doen om het de reizigers makkelijk(er) te maken…. willen ze niet méér mensen via spoor vervoeren, als gezamenlijke Europese ambitie? - met de klimaatgedachte in achterhoofd. Het lijkt alsof ze denken: het is nu eenmaal zo het is.

Ik moet wel zeggen dat ik het als forens niet zou waarderen als in mijn traject (Eygelshoven - Breda) opeens in de ochtenspits opeens een of twee treinen minder rijden om genoeg capaciteit te bieden aan een internationale trein. Ik kan me voorstellen dat er om die reden mensen minder enthousiast raken, forensen doen het meestal niet voor de lol, dus die mindset kun je niet even zo veranderen. Op dit moment wordt het spoor voor zover ik weet doordeweeks in de meeste landen gebruikt door forensen.

Reputatie 3

Voor de verbinding van Eindhoven naar Napels zou ik kijken naar de NightJet 295 van München naar Rome. Vertrek op de meeste dagen om 20.10, aankomst 09.10. Het is een populaire trein die vaak vol is. Dus vroeg boeken is aan te raden.

Normaliter een goed advies maar ÖBB meldt:

Hinweis: Wegen einer Streckensperre in Italien können die Nightjets NJ 40233/40294 (ab/bis Wien) und NJ 295/294 (ab/bis München) von 8. Juni bis 7. September 2024 leider nicht fahren und entfallen daher im gesamten Streckenverlauf.

Er wordt nog wel een dienstregeling gegevens (zonder prijzen) maar deze waarschuwing lijkt me wel duidelijk.

Dankjewel maar dit is wel een beetje jammer, want eigenlijk lijkt het dus dat je er met een nachttrein niet kunt komen, of je moet het risico nemen om die naar zurich te nemen.

Reputatie 3

Aangezien prijs een criterium is, is dit ook een overweging:

Overdag naar Milaan reizen en daar 's avonds de nachttrein naar Napels nemen.

Vertrek zo vroeg mogelijk. Vanuit Eindhoven de trein van 6:19 richting Venlo. Boek via DB een ticket tot Chiasso (momenteel €56,90). Gebruik van Chiasso de regionale trein naar Milaan, aangezien dat veel goedkoper is dan de EC.

Boek via Trenitalia dan de nachttrein van Milaan naar Napels. Die vertrekt om 21:35 vanaf Milano Porta Garibaldi. Daarin is een gewone stoel het goedkoopste (€25,80), maar ik zou toch minimaal een couchette boeken. Je kunt een 4-persoonscouchette voor zijn drieën boeken ("Uso esclusivo”, €40,20), of een 3-persoons slaapcoupé.

Normaliter zou je van Chiasso tot Napels in 1 keer kunnen boeken, maar dat werkt nu nog niet want Trenitalia heeft de zomerdienstregeling van de regionale treinen nog niet gepubliceerd. De nachttrein is al wel boekbaar en heeft nog behoorlijk goede prijzen beschikbaar (zie boven). De regionale trein Chiasso-Milaan boek je er dan later bij; de prijs daarvan blijft verder hetzelfde (€6).

In Milaan vertrekt de nachttrein van Porta Garibaldi. Je kunt daar vanaf Centrale met de metro komen, of als je tijd genoeg hebt ook wandelen. Je kunt ook, komende vanuit Chiasso, in Monza overstappen op een trein die wel naar Porta Garibaldi gaat. Er rijden vanaf Monza redelijk veel treinen.

Dit lijkt mij tot nu toe het beste plan. Is wel veel overstappen maar als we ons eigen eten meenemen zou het moeten kunnen. Ik denk niet dat mijn ouders het heel chill gaan vinden maar even kijken of ik ze kan overhalen haha.

Reputatie 3

Off-topic maar Budel heeft niet echt station nodig, want een prima busverbinding (lijn 11) met Eindhoven en Weert. En anders is Maarheeze niet ver (op de fiets).

Voor Lommel en Hamont-Achen is wel wat te zeggen, maar wie moet zo’n lijn exploiteren?

Dat is ook zo maar ik dacht dat het wel mooi meegenomen was en ze vinden het vast leuk. Ik denk NMBS, want die hebben tot nu toe meer inititatief getoont. Heel het stuk van Lommel tot Hamont-Achel was een paar jaar geleden niet geelektrificeerd en nu wel. Sorry voor alle spam trouwens.

Reageer