beantwoord

Wat moet ik doen als ik over stap op een internationale trein (met papieren ticket) na het eerste deel van de reis (in Nederland) ingechecked te zijn geweest.

  • 21 June 2023
  • 6 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 3

Het klinkt best ingewikkeld, en ik kon ook niet echt iets vinden wat mijn vraag beantwoord, dus ik leg de situatie even uit. Mijn zus en ik zijn op vakantie gegaan naar Praag. Toen ik Eindhoven cs - Praha hl.n invulde in de DB site gaf hij aan dat de snelste route via venlo was. Ik heb zelf een NS abonnement (Flex Dal Vrij) en mijn zus reist normaal in Nederland op saldo.

Ik had bedacht dat het waarschijnlijk goedkoper zou zijn om haar samenreiskorting te geven en vervolgens het eerste gedeelte van de rit (dus Eindhoven cs - Venlo) met de ov chipkaart te doen en ik heb dus de internationale ticket vanaf Venlo tot aan Praha hl.n geboekt. Ik ben al eerder via Venlo naar Duitsland geweest, dus ik weet dat de trein naar Duitsland altijd aan het einde van het hele lange platform aan de kant van het stationsgebouw komt, en ik dacht dat we dus sowieso nog even snel langs het stationgebouwtje naar binnnen konden gaan om uit te checken bij de paaltjes.

Uiteindelijk was er iets verandert waardoor de route via Venlo niet meer mogelijk was, ten minste daar kreeg ik een email over van DB. Ik heb toen de klantenservice van DB gebeld om te vragen wat ik moest doen, en de persoon daar heeft me goed geholpen en zei tegen mij dat ik een alternatieve route mocht nemen, hij raadde aan om via Arnhem te reizen.

Dat was dus het plan, al zou ik dan nog steeds tegen hetzelfde probleem als nu aangelopen zijn bedenk ik me net. Helaas was de trein van de NS te laat dus konden we de trein naar Duitsland niet meer redden als we in Den Bosch waren overgestapt. We zijn uiteindelijk via Utrecht naar Amersfoort gegaan en hebben de Berlijntrein weten te pakken.

Toen we in de trein waren heb ik gekeken op de NS app, toen beseften we pas dat we niet hadden uitgechekt. Maar meteen daarna bedacht ik me dat het helemaal niet mogelijk was om uit te checken, niet met de korte overstaptijd die we hadden, en ik had ook nergens paaltjes gezien. Hoe kan ik dit de volgende keer beter doen? Ik blijf erbij dat het goedkoper was om het Nederlandse stuk van de reis met mijn abonnement te doen + samenreiskorting voor mijn zus.

Het rare is dat er nu staat dat de reis van Eindhoven naar Heerlen was gegaan (blijkbaar gokt de NS op basis van reisgedrag waar je naartoe bent gegaan?), ik ga regelmatig met de trein van Eindhoven naar Heerlen dus dan zou ik dat kunnen begrijpen. Ik had gelezen dat de reis gecorigeerd kan worden als ik de klantenservice bel, dat kan ik later wel een keertje doen maar het gaat me er meer om hoe ik dit de volgende keer het beste kan voorkomen.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 21 June 2023, 01:44

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +1

het gaat me er meer om hoe ik dit de volgende keer het beste kan voorkomen.

Niet inchecken als je een internationale reis maakt.

Verder: samenreiskorting op een internationaal kaartje is ook mogelijk op papier, bv. tot aan het grenspunt (samenreiskorting + BahnCard 100 kiezen bij NSI).

Als je tickets naar Duitsland koopt, bekijk dan wat ze vanaf jouw vertrekstation kosten, vanaf het laatste stopstation in Nederland en vanaf het eerste in Duitsland. Daar kunnen grote maar ook verwaarloosbare verschillen tussen zitten.

Voor tickets naar Tsjechië loont het bovendien de moeite om ook de prijzen op cd.cz te bekijken.

Reputatie 3

het gaat me er meer om hoe ik dit de volgende keer het beste kan voorkomen.

Niet inchecken als je een internationale reis maakt.

Verder: samenreiskorting op een internationaal kaartje is ook mogelijk op papier, bv. tot aan het grenspunt (samenreiskorting + BahnCard 100 kiezen bij NSI).

Als je tickets naar Duitsland koopt, bekijk dan wat ze vanaf jouw vertrekstation kosten, vanaf het laatste stopstation in Nederland en vanaf het eerste in Duitsland. Daar kunnen grote maar ook verwaarloosbare verschillen tussen zitten.

Voor tickets naar Tsjechië loont het bovendien de moeite om ook de prijzen op cd.cz te bekijken.

Hoi, sorry voor de late reactie.. Is het niet zwart rijden als ik niet incheck totdat ik in Utrecht/Amersfoort/Arnhem ben? Ook al heb ik dan wel een geldig vervoerbewijs (abonnement met Dal en Weekend Vrij), ik zou het toch wel vreemd vinden als dat zo mag. Plus ik zou sowieso moeten inchecken om door de poortjes te komen op Eindhoven CS.

Ik zie nu de optie staan, ik had dus beter het Nederlandse deel met een papieren ticket kunnen doen.

De reis heb ik via trainline besteld, en de goedkoopste optie gepakt. Dit bleek via de DB site te zijn dus heb daar de tickets gekocht. Het gedeelte van Czechie is een eurocity trein dus dat kon ook via de DB app, maar had misschien inderdaad wel handig geweest om nog even op cd.cz te kijken, ik zag namelijk wel dat de binnenlandse czechische treinen een stuk goedkoper zijn dan de duitse in veel gevallen.

Hmm dat is niet iets waar ik aan had gedacht, maar dankjewel voor de tip. Zal ik volgende keer doen dan :)

Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen kun je lezen hoe het werkt als je een internationaal vervoerbewijs hebt en korting in Nederland. NS beschouwt het niet inchecken helemaal niet als zwartrijden. Integendeel, het wordt juist afgeraden om de OV-chipkaart met het abonnement te gebruiken.

Mocht het passeren van een poortje met een internationaal vervoerbewijs niet lukken dan kun je contact opnemen met hulpcentrale van NS. Je drukt op de blauwe knop van de infozuil en legt uit wat er aan de hand is. Het poortje wordt dan op afstand voor je geopend.

 

Wel of niet in- en uitchecken?

  • Reist u met een internationaal ticket voorzien van een vierkante barcode? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken. Met deze barcode kunt u op een Nederlands station wel poortjes openen. In- en uitchecken op een buitenlands station is niet mogelijk.
  • Reist u met een internationaal ticket gekocht bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie? Dan checkt u hiermee wel in op een station in Nederland. In het buitenland kunt u niet uitchecken en bij uw terugreis ook niet inchecken. Bij terugkomst in Nederland checkt u weer uit op uw aankomststation.
  • Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.
Reputatie 7
Badge +3

Op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen kun je lezen hoe het werkt als je een internationaal vervoerbewijs hebt en korting in Nederland. NS beschouwt het niet inchecken helemaal niet als zwartrijden. Integendeel, het wordt juist afgeraden om de OV-chipkaart met het abonnement te gebruiken.

Mocht het passeren van een poortje met een internationaal vervoerbewijs niet lukken dan kun je contact opnemen met hulpcentrale van NS. Je drukt op de blauwe knop van de infozuil en legt uit wat er aan de hand is. Het poortje wordt dan op afstand voor je geopend.

 

Wel of niet in- en uitchecken?

  • Reist u met een internationaal ticket voorzien van een vierkante barcode? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken. Met deze barcode kunt u op een Nederlands station wel poortjes openen. In- en uitchecken op een buitenlands station is niet mogelijk.
  • Reist u met een internationaal ticket gekocht bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie? Dan checkt u hiermee wel in op een station in Nederland. In het buitenland kunt u niet uitchecken en bij uw terugreis ook niet inchecken. Bij terugkomst in Nederland checkt u weer uit op uw aankomststation.
  • Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

Bovenstaande geldt alleen als je tickets met 100 of 40% korting in Nederland vanaf het 1e vertrekstation hebt gekocht.

Deze buitenlandse reis begon pas in Venlo. Voor het gedeelte tussen Eindhoven-Venlo was een aanvullend vervoersbewijs nodig. Dat betekent dus trein eerder om tijd genoeg te hebben om uit te kunnen checken in Venlo als er met abonnement wordt gereisd.

Reputatie 7
Badge +3

Daarom is het advies om al vanaf het vertrekstation in Nederland een internationaal vervoerbewijs te kopen. Met daarover uitleg van @rvdborgt en ondergetekende. 

Ik heb een antwoord gegeven op de opmerking van @snailgirl waarin ze het volgende stelde: “Is het niet zwart rijden als ik niet incheck totdat ik in Utrecht/Amersfoort/Arnhem ben? Ook al heb ik dan wel een geldig vervoerbewijs (abonnement met Dal en Weekend Vrij), ik zou het toch wel vreemd vinden als dat zo mag. Plus ik zou sowieso moeten inchecken om door de poortjes te komen op Eindhoven CS.”

Reputatie 3

Op de pagina https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen kun je lezen hoe het werkt als je een internationaal vervoerbewijs hebt en korting in Nederland. NS beschouwt het niet inchecken helemaal niet als zwartrijden. Integendeel, het wordt juist afgeraden om de OV-chipkaart met het abonnement te gebruiken.

Mocht het passeren van een poortje met een internationaal vervoerbewijs niet lukken dan kun je contact opnemen met hulpcentrale van NS. Je drukt op de blauwe knop van de infozuil en legt uit wat er aan de hand is. Het poortje wordt dan op afstand voor je geopend.

 

Wel of niet in- en uitchecken?

  • Reist u met een internationaal ticket voorzien van een vierkante barcode? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken. Met deze barcode kunt u op een Nederlands station wel poortjes openen. In- en uitchecken op een buitenlands station is niet mogelijk.
  • Reist u met een internationaal ticket gekocht bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie? Dan checkt u hiermee wel in op een station in Nederland. In het buitenland kunt u niet uitchecken en bij uw terugreis ook niet inchecken. Bij terugkomst in Nederland checkt u weer uit op uw aankomststation.
  • Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

Dankuwel voor de uitgebreide reactie. Dat laatste is wellicht interressant voor in de toekomst, aangezien ik aankomend jaar ga studeren en mijn partner in een grensgebied woont en ik daar misschien ook wel naartoe ga verhuizen, dan kan het zijn dat ik vaker internationaal zou willen reizen.

En overigens heeft MoDe ook gelijk dat het originele plan van mij een beetje stressvol zou zijn, met al die koffers heel snel door die tunnel heen rennen naar het paaltje om uit te checken.

Volgende keer ga ik dan toch maar vanaf het vertrekstation de kaartjes kopen, zoveel geld kan het ook weer niet schelen maar het scheelt wel gedoe.

Reageer