beantwoord

Wat te doen bij het missen van Eurostar in Brussel?

  • 7 May 2023
  • 17 reacties
  • 552 Bekeken

Hoi,

Een tijd geleden heb ik bij NS Instarnational een treineis geboekt naar London. Ik heb nog bewust bij NS geboekt, zodat ik de hele treinreis op een ticket zou hebben staan. Echter, nu blijkt dat ik van NS twee tickets heb ontvangen. Een ticket naar Brussel en het andere ticket voor de Eurostar. 

Mijn vraag is nu, wat er nu gebeurt mocht de internationale trein vanuit Breda naar Brussel niet rijden, of stel dat ik om wat voor reden dan ook vertraging zal hebben? Hopelijk gaat alles goed, maar de kans dat zo iets mis gaat is aanwezig. Ik zit er niet op te wachten dan in Brussel te stranden en zit zeker ook niet te wachten op extra kosten. Gelden in dit geval toch de gebruikelijke voorwaarden voor reizigers die vertraagd zijn, ondanks dat ik twee tickets heb ontvangen in plaats van een ticket van begin tot eind?

Alvast dank voor een reactie,

 

Marcel.

icon

Beste antwoord door Vareo 7 May 2023, 13:16

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Dan kunt u zich melden bij Eurostar op station  Brussel Zuid voor een overboeking. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoog tijd dat de IC Brussel wordt opgenomen in de lijst van treinen waarvoor HOTNAT (Hop On Next Available Train) geldt.

Doet dat Railteam ook nog eens iets nuttigs.
https://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis/railteam-services/

Reputatie 7
Badge +1

Dan kunt u zich melden bij Eurostar op station  Brussel Zuid voor een overboeking. 

Precies. Ze boeken je dan gratis om op de volgende trein waarin nog een stoel vrij is.

Reputatie 6

Je krijgt ook geen vergoeding voor vertraging als er wat gebeurt op traject naar/van Brussel en Nederland. 

Reputatie 7
Badge +1

Je krijgt ook geen vergoeding voor vertraging als er wat gebeurt op traject naar/van Brussel en Nederland. 

Jawel, maar NS bekijkt dan alleen de vertraging tot Brussel omdat ze vinden dat ze daarvoor een aparte overeenkomst hebben. Dus je moet dan in Brussel minstens 1 uur vertraging hebben en je ticket moet duur genoeg zijn geweest zodat de compensatie minimaal op de drempel van €4 uitkomt.

Reputatie 7

Dan kunt u zich melden bij Eurostar op station  Brussel Zuid voor een overboeking. 

Precies. Ze boeken je dan gratis om op de volgende trein waarin nog een stoel vrij is.

Wat gebeurt er als er geen vrije stoel meer is in de volgende Eurostar (of er die dag geen meer rijdt?)

En ik heb weleens reserveringen voor binnenlandse lange-afstandstreinen in het VK gehad, vanaf Kings Cross / St. Pancras,  wat als je die mist door lange vertraging of uitval (in België of in Nederland) en je kan bijv. die dag niet meer op je bestemming veel verder in het VK komen? Ik denk aan het uiterste zuidwesten ( Cornwall)  bijvoorbeeld.

Reputatie 6

Als er geen rijdt dan zullen zij zorg moeten dragen voor een overnachting dan wel vergoeden ze je terugreis naar vertrekstation.

Een aansluiting missen heb ik niet zo goed zicht op. Begreep van een vriendin dat je je dan moet melden bij het personeel. 

Reputatie 5

Ik zou vooral een zeer ruime tijdmarge inbouwen om de kans op het missen van de eurostar te verkleinen. Zeker met het oog op de veiligheids- en paspoortcontrole die er bij de eurostar nog extra bijkomen. Ik reken bij een aansluiting in Brussel op een marge van 1,5-2 uur (zodat je bij uitval van een beneluxtrein toch nog op tijd kunt zijn). Het is jammer dat met zulke lange overstaptijden het voordeel van een hogesnelheidslijn grotendeels verdwijnt, maar beter te vroeg dan je gereserveerde trein missen.

Reputatie 3

Op zich is het logisch dat je 2 tickets hebt voor 2 vervoerders. Een ticket voor de trein naar Brussel is geldig op alle ritten, dus je kunt een eerdere trein nemen zodat je meer overstaptijd hebt in Brussel. Sowieso handig, omdat Brussel Midi best een chaotisch en onoverzichtelijk station is als je daar niet bekend bent.

Reputatie 7

Ik reken bij een aansluiting in Brussel op een marge van 1,5-2 uur (zodat je bij uitval van een beneluxtrein toch nog op tijd kunt zijn). Het is jammer dat met zulke lange overstaptijden het voordeel van een hogesnelheidslijn grotendeels verdwijnt, maar beter te vroeg dan je gereserveerde trein missen.

Dat doe ik inderdaad ook. Als je die ingecalculeerde tijd meerekent duurt de reis naar je bestemming per trein veel langer dan in principe nodig maar dat is dan maar zo. Gemoedsrust is ook wat waard.

Je kan natuurlijk rechtstreeks vanuit Rotterdam of Amsterdam naar Londen per Eurostar maar die rijdt erg beperkt (vaak ook veel hogere prijs dan vanuit Brussel) en als je hem in bijv Rotterdam mist heb je niet snel een alternatief. Daarom altijd eerst per reguliere trein naar Brussel 😁

Reputatie 3

Hoog tijd dat de IC Brussel wordt opgenomen in de lijst van treinen waarvoor HOTNAT (Hop On Next Available Train) geldt.

Doet dat Railteam ook nog eens iets nuttigs.
https://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis/railteam-services/

Een kaartje voor de IC Brussel is geldig in elke trein op de geboekte reisdag, staat gewoon in de voorwaarden. Je kunt dus altijd een trein eerder of later nemen, tenzij je op een keuzedag reist, dan moet je in de daluren instappen.

Reputatie 7
Badge +1

Op zich is het logisch dat je 2 tickets hebt voor 2 vervoerders.

Als je een treinkaartje naar Zwitserland koopt, heb je vaak minstens 3 vervoerders, maar nog steeds 1 treinkaartje.

Reputatie 3

Op zich is het logisch dat je 2 tickets hebt voor 2 vervoerders.

Als je een treinkaartje naar Zwitserland koopt, heb je vaak minstens 3 vervoerders, maar nog steeds 1 treinkaartje.

Voor Eurostar en Thalys heb je toch altijd een apart kaartje?

Reputatie 7
Badge +1

Op zich is het logisch dat je 2 tickets hebt voor 2 vervoerders.

Als je een treinkaartje naar Zwitserland koopt, heb je vaak minstens 3 vervoerders, maar nog steeds 1 treinkaartje.

Voor Eurostar en Thalys heb je toch altijd een apart kaartje?

Tegenwoordig wel. Tot een paar jaar geleden niet altijd: toen werden Eurostar- en Thalys-kaartjes naar "Elk Belgisch station” als 1 treinkaartje verkocht. Daar stond dan een opmerking op dat het naar elk Belgisch station gold.

Vroeger was het de norm dat je 1 treinkaartje kreeg, ongeacht het aantal vervoerders, maar voor bepaalde landen en vervoerders is dat niet meer zo. Of je aparte tickets zult krijgen voor de reis die je gaat boeken, vertelt NS je overigens niet van tevoren.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik het me goed herinner is het circus met losse tickets per trein begonnen toen de TGV (in 1981) ging rijden in Frankrijk tussen Parijs en Lyon. Reservering verplicht en in de reservering zat dan ook de ritprijs verwerkt. De SNCF is toen overgestapt op yield management. Op drukke tijden duurdere kaartjes. Wel is het altijd mogelijk geweest om met bijvoorbeeld Interrail een losse reservering bij te kopen.

Voor die tijd kocht je een los ticket naar een willekeurig station in Europa met daarbij losse (zitplaats)reserveringen. De tickets waren ook nog eens 2 maanden geldig zodat je je reis waar dan ook kon onderbreken. Er waren wel kortingsmogelijkheden maar die hadden uiteraard beperkingen. Zoals een retourticket (Sparpreis of Supersparpreis) naar/via Duitsland waarbij een zondag in het verblijf moest zitten. Voor veel treinen moest ook nog een toeslag betaald worden, zoals de EuroCity. Bij de toeslag kon je dan een gratis reservering krijgen. Ook reserveringen voor couchettes en plaatsen in de slaaprijtuigen werden op losse reserveringscoupons bij de het ticket geleverd.

Zo kocht je tot de komst van Thalys in 1996 en los ticket naar Parijs met daarbij eventueel een zitplaatsreservering. En voor de EuroCity een zitplaatsreservering met toeslag.

In feite hinken de Europese spoorwegen al decennia op twee gedachten. Het Franse systeem met verplichte reserveringen en een veel flexibeler Duits systeem met losse tickets en reserveringen. Hoewel dat laatste steeds minder aan het worden is.

Reputatie 7


In feite hinken de Europese spoorwegen al decennia op twee gedachten. Het Franse systeem met verplichte reserveringen en een veel flexibeler Duits systeem met losse tickets en reserveringen. Hoewel dat laatste steeds minder aan het worden is.

Dat Franse systeem vind ik persoonlijk niks, dat verplichte boeken op een specifieke intercity (of hogesnelheids)trein altijd. Datum, tijd, gegevens invullen online. Alsof je een wereldreis gaat maken. Dat haalt het spontane en zorgeloze reizen geheel weg. Maar als je wilt reizen op langere afstand in Frankrijk moet je helaas wel. Van Parijs naar Cherbourg of Avignon? Verplicht boeken en slechts een paar maal per dag. Van Amsterdam naar Maastricht? Stap maar in wanneer je wil en je kan ieder halfuur vertrekken. Zo'n verschil van opzet.

Eigenlijk zou er Europabreed één simpel uniform systeem moeten zijn. Dat is bij vliegen al decennia zo. Maar bij spoorvervoer ondanks dat men dit heel goed weet, nog altijd niet en het zal er voorlopig ook wel niet van komen. Internationaal treinvervoer is ingewikkeld. Zeker ook wat betreft tariefsystemen en voorwaarden. Voor niet-treinliefhebbers die het best eens een keertje willen uitproberen is dit een grote drempel.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Het is in Frankrijk een veiligheidsmaatregel. De TGV’s mogen officieel niet harder dan 160 km/u rijden wanneer er meer reizigers dan stoelen (inclusief de klapstoelen op de balkons) aan boord zijn. Dat geldt al sinds de eerste TGV is gaan rijden.

Reageer