beantwoord

Weekend Vrij en Interrail Germany Pass


Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 49 reacties

Ik ben met Interrail op vakantie naar Duitsland. Op zaterdag 28 mei vertrokken met IC Berlijn van 9:00 uur uit Amsterdam Centraal. Weekend Vrij niet ingecheckt want in Duitsland kan je niet uitchecken en Interrail geldig gemaakt. Bij controle in de trein nog in Nederland zegt deze dat weekend vrij niet geldig is omdat er niet ingecheckt is. Uiteindelijk mocht ik voor deze keer door naar Bad Bentheim. Maar straks moet ik ook weer een keer naar Nederland terug met diezelfde IC Berlijn en op zondag. Op bahn.de gekeken naar een ticket gekeken van de grens naar Amsterdam met 100 procent korting in Nederland maar is niet verkrijgbaar. Ook bij ns internationaal kan je geen enkeltje kopen uit bad Bentheim naar Amsterdam. Wat is nu de beste oplossing voor dit probleem anders krijg ik in Nederland, zeker als ik weer dezelfde HC tref als op de heenweg. 

icon

Beste antwoord door rvdborgt 31 May 2022, 08:59

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Met Interrail wordt het advies wel gegeven met in- en uitcheck tot het laatste station voor de Duitse grens, dan wel het eerste er na als u terug komt, maar dan dus wel met de wat stressvolle in- en uitcheck in dit geval in Hengelo. Voor jongeren wel te doen, voor oudere interrailers niet erg handig. Het grensstukje in Nederland wordt dan door de vingers gezien. Het levert in de praktijk helaas echter vaak gedoe op. Een kopje koffie in Hengelo en de volgende trein nemen kan ook, maar ja.

Voor de meelezers, ook met de negeneuroticket. Normaal is de werkwijze en die kunt u desnoods toepassen: U koopt bij NSInternational een kaartje van Bad Bentheim naar Amsterdam en vult 100 procent korting in Nederland in. In Amsterdam het poortje openen met de internationale ticket. U had dit op de heenweg ook moeten doen, maar dan uiteraard van Amsterdam naar Bentheim. Weekendvrij meenemen als bewijs voor de korting, maar er dus niet mee in- en uitchecken. Koop het niet heel kort voor u de reis maakt.

De conducteur heeft gelijk en was welwillend, uw Weekendvrij is zo u reisde niet geldig zonder incheck en u betaalde niet voor het Duitse stukje. Als u het doet zoals boven beschreven is alles wel correct. Het is de standaard methode. Boek wel voor de IC en niet voor het goedkopere stoptreintje.

Op Bahn.de is dit kaartje met honderd procent korting in Nederland niet verkrijgbaar. 

Als u een Bahncard heeft, dan kunt u die gebruiken voor het Duitse deel van Bentheim tot de grens in combinatie met honderd procent korting in Nederland. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Je hebt correct gehandeld. Standaard is dat je niet incheckt op een internationale reis waarbij je een aansluitend kaartje tot/vanaf de grens hebt. Richting België komt dat vaker voor met mensen die Altijd Vrij hebben in combinatie met een NMBS-abonnement vanaf de grens. Richting Duitsland zijn er minder abonnementen; misschien vinden sommige conducteurs het daarom vreemd.

Van door de vingers zien is geen sprake: je hebt immers een geldig kaartje voor de hele reis. Aangezien er geen nultickets zijn voor dit soort gevallen, gaat het niet anders.

Reputatie 7
Badge +1

De conducteur heeft gelijk en was welwillend, uw Weekendvrij is zo u reisde niet geldig zonder incheck en u betaalde niet voor het Duitse stukje. Als u het doet zoals boven beschreven is alles wel correct. Het is de standaard methode. Boek wel voor de IC en niet voor het goedkopere stoptreintje.

Interrail Germany is geldig vanaf de grens. Weekend Vrij is geldig tot de grens. Er is dus geen sprake van een ontbrekend Duits stukje en de conducteur had geen gelijk. Als NS het anders wil, dan moeten ze nultickets beschikbaar maken.

Reputatie 7
Badge +4

Een niet ingecheckte Weekendvrij is niet geldig tot de grens maar het wordt toegestaan, dat is niet hetzelfde als geldig. Een losse niet ingecheckte Weekendvrijkaart heeft evenveel waarde als een tube tandpasta. Interrail mag gecombineerd worden met één in en uitreis en als het altijd geldig was zonder incheck, zou dat betekenen dat je onbeperkt van en naar de grens zou kunnen reizen met Interrail en Weekendvrij. mits geldig. Formeel kan het niet zo zijn.

Dat het in de praktijk zo gebruikt zal worden is natuurlijk wel heel aantrekkelijk, ook voor deze Dalvrij Interrailer op leeftijd 😉 Een mooie escape. Het vervelende is dat conducteurs er ook gek van worden, met een uitcheck vlak voor of vlak na de grens is ook gedoe. Ik ben geen discussiereiziger die onduidelijke rechten wil opeisen door maar iets overtuigends proberen neer te zetten. Er is te veel onduidelijkheid en ik heb de neiging het grensstukje dan maar te betalen om gedoe te voorkomen. Dan ben je altijd gedekt.

Reputatie 7
Badge +1

Een niet ingecheckte Weekendvrij is niet geldig tot de grens maar het wordt toegestaan, dat is niet hetzelfde als geldig.

Een niet ingecheckte Weekend Vrij is geldig in combinatie met een kaartje vanaf de grens, al dan niet met een nulticket voor het Nederlandse trajectdeel. Dat nulticket is niet altijd mogelijk.

NSI schrijft zelf: "Let op! Reist u met een internationaal ticket met 40 of 100% korting op het Nederlandse traject? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement (bijv. een Studentenreisproduct) mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.”

Nog afgezien van het gedoe als je onderweg moet uit- en instappen, wíl je bij bepaalde abonnementen helemaal niet inchecken, aangezien de daluren anders zijn bij internationale reizen, bv. voor Dal Vrij, en je dan het risico loopt dat je onterecht gaat betalen voor je reis.

Een losse niet ingecheckte Weekendvrijkaart heeft evenveel waarde als een tube tandpasta. Interrail mag gecombineerd worden met één in en uitreis en als het altijd geldig was zonder incheck, zou dat betekenen dat je onbeperkt van en naar de grens zou kunnen reizen met Interrail en Weekendvrij.

Een globale Interrail heeft 1 gratis in- en uitreis, maar daarmee zou je nu juist geen abonnement op het Nederlandse traject nodig hebben. Het gaat hier echter om een pas die alleen in Duitsland geldt.

 

Reputatie 7
Badge +4

Nultickets zijn sowieso niet mogelijk dat is de ellende, bovendien zit je nog met een verschil naar de grens. De ellende is dat je iets met een verhaal moet aantonen en de conducteur niet op de hoogte is. zonder incheck reizen met een vrij-abonnement? 

Ik kan in Gouda niet naar binnen zonder geldige incheck en een kaartje met nultarief is niet te krijgen. Het wordt dan inchecken en meteen weer uitchecken maar niet door het poortje gaan. Zonder incheck reizen is geen doen. Wij kunnen dat hier bedenken maar de modale reiziger niet. Uitchecken met deze constructie vanuit het buitenland levert een correctie op. Het staat er wel, maar is niet uitvoerbaar. Het mag niet zo zijn dat je zonder incheck door de poortjes moet en dan vervolgens bij de conducteur aan moet tonen dat je een combinatie van twee kaarten hebt die geldig zijn tot de grens, wat formeel natuurlijk wel zo is. De beschrijving klopt wel, maar je kunt niet naar binnen op een station met poortjes. Contact met de knop moeten maken met dit verhaal is te gek voor woorden en dat het nog eens moeten herhalen bij de conducteur die vaak niet op de hoogte is? Het moet zonder het voor mijn verfoeilijke zwartijdersgedrag en ook zonder die verdenking op me te laden mogelijk zijn met Interrail te reizen, en die beschrijving van NS houdt geen rekening met de  poortjes. Daar moet je op een normale wijze doorheen kunnen. Dat kan met een uitcheck voor de grens of met een betaalde e-ticket naar net over de grens. De combinatie vrijabonnement met Interrail is mits juist toegepast natuurlijk geweldig en rechtmatig, maar reizigers moeten zich niet hoeven te verlagen tot een discussie. 

 

Reputatie 7
Badge +1

Nultickets zijn sowieso niet mogelijk dat is de ellende, bovendien zit je nog met een verschil naar de grens. De ellende is dat je iets met een verhaal moet aantonen en de conducteur niet op de hoogte is. zonder incheck reizen met een vrij-abonnement? 

Ik kan in Gouda niet naar binnen zonder geldige incheck en een kaartje met nultarief is niet te krijgen. Dus zonder incheck reizen is geen doen.

De poortjes bepalen niet wat er moet of niet moet en of je ticket al dan niet geldig is. Je kunt altijd door de poortjes door op de i-knop te drukken. Abonnementhouders kunnen voor de poortjes een KeyCard aanvragen voor de geldigheidsduur van hun abonnement, juist om zonder inchecken door de poortjes te kunnen met Altijd Vrij e.d. Die zou je ook voor Interrail kunnen aanvragen als je vaker op en neer wilt reizen.

Dat conducteurs slecht op de hoogte zijn van de regels rond inchecken en internationale reizen is helaas niets nieuws. Het valt me echter wel tegen dat zelfs de conducteurs op de IC Berlijn het niet goed weten.

Reputatie 7
Badge +4

Dat een poortje niks bepaalt is het punt niet. De oplossingen die ervaren reizigers zoals hier te vinden zijn, daar komen mensen niet op en het moet ook niet nodig zijn. We zien allemaal de internationale reiziger stuntelen bij een verkeerd poortje en zelfs de conducteurs op de grenstrajecten hebben vaak geen benul met alle ellende van dien. Ik wil voorkomen dat ik me in de trein moet verlagen - en zo zie ik dat echt - tot het niveau van een vermeende discussiereiziger.  Op de ICE naar Frankfurt is het vaak nog erger. Op de ICBrussel heb ik trouwens  betere ervaringen, maar nog niet met Interrail, 😉 Het is natuurlijk te gek voor woorden dat wij hier dingen beter weten dan een conducteur.

Die oplossingen die u noemt kennen wij wel, maar veel reizigers komen daar echt niet op, en wat belangrijker is dat moet niet nodig zijn, dan is het gewoon niet goed geregeld.

Als regelmatige Duitslandreiziger is de driemaanden Interrailkaart eerste klas voor € 541 voor mij een regelrechte goudmijn. Ik ben het internationaal reizen ook zeer gewend, maar het gaat me om de incidentele reiziger die hier niet mee uit de voeten kan. Ik kies er inderdaad soms voor om het grensstukje dan maar te betalen. In- of uitchecken in Hengelo is voor senioren veelal niet reëel.

 

Reputatie 7
Badge +1

Als regelmatige Duitslandreiziger is de driemaanden Interrailkaart eerste klas voor € 541 voor mij een regelrechte goudmijn. Ik ben het internationaal reizen ook zeer gewend, maar het gaat me om de incidentele reiziger die hier niet mee uit de voeten kan. Ik kies er inderdaad soms voor om het grensstukje dan maar te betalen. In- of uitchecken in Hengelo is voor senioren veelal niet reëel.

Ik denk dat we het eens zijn. Ik werd alleen getriggerd doordat je schreef dat de conducteur gelijk had, terwijl hij gewoon de regels niet goed kent.

Ik heb ook een interrail pas gekocht. Nu wil ik deze ook gaan combineren met weekend vrij aangezien ik veel dagtrips wil gaan doen.

Ik begrijp dat dit in ieder geval gedoogd wordt, ook als er niet ingecheckt is. In de interrail app vul ik dan de reis in vanaf het buitenlandse grensstation tot eindbestemming en de terugweg tot het buitelandse grensstation.

Ik wil bijvoorbeeld de omgeleide ICE nemen van Den Bosch naar Frankfurt. Ik ga waarschijnlijk terug via de IC Brussel - Amsterdam op één dag. Zou je dan aanbevelen toch in te checken omdat het op één dag is en dan de terugweg uitchecken en weer inchecken? Ik zou dan weer in Breda overstappen. Zeker op het stuk Den Bosch tot de grens is het nog een aanzienlijk stuk.

Reputatie 7
Badge +4

In principe vind ik dat we hier legale antwoorden moeten geven, maar we kampen nu eenmaal met het feit dat er wat onduidelijkheid is. NSInternational geeft adviezen die in wezen in strijd zijn met de regelgeving.

Uw Weekendvrij is geldig tot de grens en Interrail ook vanaf de grens. Met Weekendvrij kan uitchecken op de heenreis niet. NSInternational geeft dan aan dat je zonder incheck mag reizen en dat dat gedoogd wordt, maar ja de conducteurs weten dat vaak niet. Bovendien moet u door de poortjes en tailgaten willen we niet.

Wat u kunt doen is: u checkt in, loopt door het poortje en checkt uit maar blijft aan de binnenkant en loopt naar de trein.. Dat is natuurlijk geen geldig kaartje maar u geeft daarmee aan dat u legaal naar binnen ging. Vervolgens toont u bij controle uw geldige Weekendvrij waarmee uw reis in Nederland formeel niet, maar wel gedekt is, maar u zou er normaal bij een incheck recht op hebben. In combinatie met uw Interrailpas zal dat worden gedoogd.

Normaal is dat bij een internationale e-ticket immers de normale gang van zaken. Dan is Weekendvrij ook een zichtkaart die als bewijs van uw opgegeven korting dient.

 

Op de terugweg kunt u in het buitenland niet inchecken maar vanuit het buitenland wordt het altijd al geaccepteerd wanneer u incheckt op het eerste station waar u na uw internationale reis moet overstappen. Het is ook naar analogie van reizen met een internationale e-ticket net als hierboven, waarbij dat altijd al mag.  Als dat Utrecht is, checkt u in op het paaltje naast de internationale trein, die paaltjes zijn er in principe altijd op de plaats waar de internationale treinen aankomen of vertrekken en u reist met Weekendvrij verder. U checkt dan gewoon thuis legaal uit zo u gewend bent.

Bedenk dat in deze constructie uw Weekendvrijkaart als bewijs van korting dient, net als bij internationale e-tickets.

 

Het is een workaround, maar goed werkbaar en ook aannemelijk voor een conducteur die niet zo goed op de hoogte is. Vooralsnog lijkt me dit de beste constructie waar u naar analogie met de e-ticket werkt en toch legaal zowel op de heen- als de terugweg door de poortjes komt.

Het lijkt me de handigste oplossing.

Dank voor het snelle antwoord.

Kan een conducteur met NS flex tegenwoordig zien dat er een weekend vrij op staat? In het verleden kon een conducteur dat niet zien. Anders zou dat ook discussie kunnen opleveren.

Reputatie 7
Badge +4

Ja dat kunnen ze zien. U moet er wel zelf op letten dat u op een tijd reist dat Weekendvrij geldig is. Anders gaat mijn vlieger niet op, ;-)

Reputatie 7
Badge +1

In principe vind ik dat we hier legale antwoorden moeten geven, maar we kampen nu eenmaal met het feit dat er wat onduidelijkheid is. NSInternational geeft adviezen die in wezen in strijd zijn met de regelgeving.

NSI maakt zelf de regels voor internationaal reizen.

Uw Weekendvrij is geldig tot de grens en Interrail ook vanaf de grens. Met Weekendvrij kan uitchecken op de heenreis niet. NSInternational geeft dan aan dat je zonder incheck mag reizen en dat dat gedoogd wordt

“Gedogen” heb ik in de genoemde regels van NSI nog nergens gelezen.

maar ja de conducteurs weten dat vaak niet. Bovendien moet u door de poortjes en tailgaten willen we niet.

Met Interrail kun je het poortje openen. Tailgaten of iets anders is nergens voor nodig.

Normaal is dat bij een internationale e-ticket immers de normale gang van zaken. Dan is Weekendvrij ook een zichtkaart die als bewijs van uw opgegeven korting dient.

Bij een Nederlands abonnement en een aansluitend buitenlands abonnement is er geen verder ticket. Abonnementshouders kunnen voor de poortjes een KeyCard bij NS aanvragen. Zij checken echter ook nergens in of uit.

Badge +3

Wow, handig zo’n KeyCard online kunnen aanvragen en daarbij zelf een geldigheidsdatum kunnen aangeven!

Semi off-topic: ik wilde gisteren Eindhoven C binnen (iemand begeleiden/uitzwaaien) met een Passagepas die geweigerd werd, bleek het die van 2021 te zijn! 😅 Deze zat nog in de envelop dus maar vervangen in mijn fysieke ‘wallet’.

Dus toen maar met een ov-chipkaart (Flex, geen saldo nodig) naar binnen en een kwartiertje later weer naar buiten. Paar minuten later stond dat al als laatste NS transactie in de app, Reishistorie volgt misschien morgen of zo…

Reageer