Weer een aanbieder van treinen naar Parijs en Londen: Heuro

  • 14 November 2023
  • 23 reacties
  • 518 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

https://www.ad.nl/binnenland/nederlandse-vervoerder-gaat-strijd-met-eurostar-aan-naar-londen-en-parijs-wil-ook-treinen-naar-groningen~a8e69051/

ProRail capaciteitsmanagement en de ACM gaan het nog druk krijgen met al die aanvragen voor treinpaden, zeker ook naar het noorden waar Heuro de treinen wil onderhouden.


23 reacties

Eerst maar eens zien wat er van terecht komt. Voor langzamere maar goedkopere treinen is ongetwijfeld een markt.

Reputatie 7

Leuk plan, maar komt niks van terecht. Nu even in het nieuws, later hoor je er niets meer over.

Eurostar maakt het gezien zijn woekerprijzen wel erg aanlokkelijk voor de concurrentie. Anderzijds denk ik dat anderen de kosten nogal onderschatten. En verder snap ik niet zo waarom iedereen vanaf Groningen wil vertrekken, dat is nou toch niet bepaald het centrum van Europa.

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel duidelijk waarom vervoerders uit Groningen zouden willen vertrekken. Het is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger om daar opstel- en onderhoudscapaciteit te regelen dan in de Randstad.

Zonder veel extra kosten kun je dan rechtstreekse ritten vanuit Groningen aanbieden. En nog een paar stations onderweg (als daar capaciteit voor te regelen is).
 

Reputatie 5

Het is wel duidelijk waarom vervoerders uit Groningen zouden willen vertrekken. Het is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger om daar opstel- en onderhoudscapaciteit te regelen dan in de Randstad.

Zonder veel extra kosten kun je dan rechtstreekse ritten vanuit Groningen aanbieden. En nog een paar stations onderweg (als daar capaciteit voor te regelen is).
 

Vanaf Groningen is wel fijn voor evt. reizigers vanuit het noorden. Dan kan de trein via Zwolle, Utrecht en Rotterdam gaan rijden. Dan mijd je meteen Amsterdam, want daar gaan toch al meer dan genoeg internationale treinen naartoe. Nog beter zou zijn als er een directe spoorlijn zou komen tussen Utrecht en Breda, dan scheelt nog meer reistijd. Maar ik verwacht niet dat dat traject snel gerealiseerd gaat worden.

Groningen - Rotterdam is het snelst via Amsterdam Zuid als je een rechtstreekse trein laat rijden. Op beide routes is echter weinig tot geen capaciteit meer beschikbaar voor extra treinen overdag. De laatste ritten 's avonds naar Groningen door laten rijden zal nog wel in te passen zijn, maar 's ochtends wordt het lastig om de spits te vermijden (of je moet voor 5:00 uit Groningen weg).

Reputatie 7

Eurostar maakt het gezien zijn woekerprijzen wel erg aanlokkelijk voor de concurrentie. 

Nogal. Ik wil 21 dec naar Londen. De goedkoopste rechtstreekse rit vanuit Nederland kost 189 euro (midden op de dag) . Als je een beetje op tijd in Londen wilt zijn (9.57 lokale tijd), kost de enkele rit 247 euro. Bizar! De terugrit op 24 dec kost 197 euro….. Dat wordt dus géén trein! 

Ik zoek op de goedkoopste vlucht op 21 dec en vind Easyjet voor 75 euro (excl ruimbagage). En dan ben je om 13.00 in London (Southend, nog wel een stuk met de trein). Dichter bij London (zoals Luton) ben er al voor een ticketprijs van 80-90 euro (treinritje erbij kopen en je bent sneller en alsnog veel goedkoper dan met Eurostar). Terugvlucht op 24 dec heeft ook die prijs. Ik ga me daar op oriënteren.

Reputatie 7
Badge +1

Eurostar maakt het gezien zijn woekerprijzen wel erg aanlokkelijk voor de concurrentie. 

Nogal. Ik wil 21 dec naar Londen. De goedkoopste rechtstreekse rit vanuit Nederland kost 189 euro (midden op de dag) . Als je een beetje op tijd in Londen wilt zijn (9.57 lokale tijd), kost de enkele rit 247 euro. Bizar! De terugrit op 24 dec kost 197 euro….. Dat wordt dus géén trein! 

Ik zoek op de goedkoopste vlucht op 21 dec en vind Easyjet voor 75 euro (excl ruimbagage). En dan ben je om 13.00 in London (Southend, nog wel een stuk met de trein). Dichter bij London (zoals Luton) ben er al voor een ticketprijs van 80-90 euro (treinritje erbij kopen en je bent sneller en alsnog veel goedkoper dan met Eurostar). Terugvlucht op 24 dec heeft ook die prijs. Ik ga me daar op oriënteren.

Eurostar is duur sinds COVID (maar rond de feestdagen eigenlijk altijd), maar vergeet niet bij je vliegticket de bagage en de trein aan beide kanten mee te tellen.

 

 

Ik zoek op de goedkoopste vlucht op 21 dec en vind Easyjet voor 75 euro (excl ruimbagage). En dan ben je om 13.00 in London (Southend, nog wel een stuk met de trein). Dichter bij London (zoals Luton) ben er al voor een ticketprijs van 80-90 euro (treinritje erbij kopen en je bent sneller en alsnog veel goedkoper dan met Eurostar). Terugvlucht op 24 dec heeft ook die prijs. Ik ga me daar op oriënteren.

Southend is (eigen ervaring) een prima alternatief en dat is helemaal niet zo gek ver van Londen. Station is naast het vliegveld en de afhandeling gaat er door de kleinschaligheid heel snel.

Het hangt er uiteraard een beetje vanaf waar je in Londen moet zijn maar dat geldt net zo goed als je met de Eurostar op St Pancras aankomt.

Reputatie 7

Eurostar is duur sinds COVID (maar rond de feestdagen eigenlijk altijd), maar vergeet niet bij je vliegticket de bagage en de trein aan beide kanten mee te tellen.

Die heb ik al meegerekend en dan nog is het veel goedkoper. Bovendien heb ik in Nederland Flex Dal Vrij dus de rit van/naar Schiphol kost me niets extra.

Ik zou als fervente treinreiziger (en gezien het klimaat) absoluut veel liever met Eurostar gaan, maar aangezien Londen zelf ook al prijzig is, hou ik daar liever wat geld voor over dan de kas van de dure Eurostar te spekken. 

Ik vraag me ook af om er mensen zijn die in december een paar honderd euro neerleggen voor een retourtje Amsterdam - Londen met Eurostar in notabene de standardclass. Komen al die stoelen wel vol zo, vraag ik me af.

Het blijft een ongelijk speelveld tussen trein en vliegtuig!

Reputatie 7
Badge

Voor een weekend Londen heb je aan handbagage al voldoende. Dus geen extra bagagekosten als je vliegt. Een andere ergernis van Eurostar is dat je op veel zaterdagen en zondagen niet kan boeken. 

Reputatie 6

Mijn eurostar was in meivakantie 138 euro retour. Had de eerste in de ochtend vanaf Rotterdam Centraal. Voorwaarde was wel 6 maanden van te voren boeken

 

Mijn eurostar was in meivakantie 138 euro retour. Had de eerste in de ochtend vanaf Rotterdam Centraal. Voorwaarde was wel 6 maanden van te voren boeken

Dat je van te voren moet boeken als je goedkoper wil reizen is niet zo vreemd maar zes maanden van te voren is natuurlijk totaal onpraktisch.

Reputatie 7
Badge

Heb zelf 123 euro betaald voor heen op zaterdag 9 december en terug op zondag 10 december. Op 20 augustus geboekt bij Eurostar.

 

Reputatie 6

Mijn eurostar was in meivakantie 138 euro retour. Had de eerste in de ochtend vanaf Rotterdam Centraal. Voorwaarde was wel 6 maanden van te voren boeken

Dat je van te voren moet boeken als je goedkoper wil reizen is niet zo vreemd maar zes maanden van te voren is natuurlijk totaal onpraktisch.

Ligt eraan of je afhankelijk bent van een schoolvakantie of niet. Collega's van mij boeken dat zodra je kan boeken. Ik normaal niet, toen was het toevallig zo dat ik wist dat ik in een duurdere periode zou gaan.

 

 

Reputatie 7

Heb zelf 123 euro betaald voor heen op zaterdag 9 december en terug op zondag 10 december. Op 20 augustus geboekt bij Eurostar.

 

Tja, een paar maanden tevoren. Dat doe ik ook vaak bij buitenlandse reizen, maar in dit geval kon ik door persoonlijke omstandigheden niet zo vroeg boeken en wist ik nu pas dat ik in de mogelijkheid ben om te reizen. En dan betaal je dus de hoofdprijs - nou ja, in dit geval niet want ik ga per vliegtuig.

Zo houdt men die tientallen dagelijkse vluchten naar Londen dus wel in de lucht! 

 

 

Zo houdt men die tientallen dagelijkse vluchten naar Londen dus wel in de lucht! 

Ik denk dat Eurostar naar Londen sowieso geen echte concurrent is voor het vliegtuig. Eurostar is verhoudingsgwijs te duur en het reizen met de trein naar Londen is ook zeer omslachtig.

Reputatie 7
Badge +1

Zo houdt men die tientallen dagelijkse vluchten naar Londen dus wel in de lucht! 

Ik denk dat Eurostar naar Londen sowieso geen echte concurrent is voor het vliegtuig. Eurostar is verhoudingsgwijs te duur en het reizen met de trein naar Londen is ook zeer omslachtig.

Er is markt genoeg voor, aangezien vliegen ook omslachtig is. Eurostar was een stuk minder duur voor de COVID-crisis maar op dit moment doen ze aan winstmaximalisatie, ik vermoed om hun COVID-schulden af te betalen.

Reputatie 6

 

Zo houdt men die tientallen dagelijkse vluchten naar Londen dus wel in de lucht! 

Ik denk dat Eurostar naar Londen sowieso geen echte concurrent is voor het vliegtuig. Eurostar is verhoudingsgwijs te duur en het reizen met de trein naar Londen is ook zeer omslachtig.

Ben benieuwd waar je tegen aanliep tijdens jouw Eurostar reizen/reis? Wat vond je omslachtig?

Reputatie 7
Badge +3

Eurostar is weliswaar duur in vergelijking met goedkope vluchten maar zeer omslachtig kan ik het toch echt niet noemen. Wel zijn er nogal idiote capaciteitsproblemen bij de terminals op drukke dagen. 

 

 

 

Ben benieuwd waar je tegen aanliep tijdens jouw Eurostar reizen/reis? Wat vond je omslachtig?

Het geklungel met die terminals is erg onhandig. Daarnaast is er geen opstap in Brabant terwijl je met het vliegtuig wel vanaf Eindhoven kunt vliegen.

Reputatie 6

@Tamzin Ik vind het ook jammer dat ik niet eerder kan instappen dan via de 2 grote stations in Nederland. Bij mij ging het met de terminals erg vlot. Enige jammere is gebrek aan zitplekken. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp de kritiek op de terminals wel een beetje. De terminals in Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zouden een stuk groter mogen zijn. En de terminal op St Pancras International is eigenlijk ook te klein. Maar bij vliegen is het veel anders en moet je uren van te voren op de luchthaven aanwezig zijn. 

De Eurostar naar Londen heeft ten opzichte van het vliegtuig wel één enorm voordeel: je paspoort wordt door zowel Nederlanders als Britten gecontroleerd. Hierdoor kun je in Londen het station verlaten zonder paspoortcontrole. Ik heb op Heathrow meegemaakt dat we bijna een uur moesten wachten voordat we eindelijk langs de paspoortcontrole waren.

Reageer