beantwoord

Wordt 40% korting wel goed toegepast door NS International bij internationale reizen?

  • 5 June 2023
  • 13 reacties
  • 406 Bekeken

Reputatie 5

Zoals ik eerder aankaartte in dit topic is het onmogelijk om bij NS Internationaal de goedkoopste Superspaarprijs van € 17,90 te boeken voor Amsterdam-Berlijn met 100% korting in Nederland. Als oplossing heb ik de reis opgedeeld in tweeën: ik heb Bad Bentheim-Berlijn geboekt bij DB voor € 17,90 en Alkmaar-Bad Bentheim (met 100% korting in Nederland) bij NS International voor € 8,40. Totaal kost me dat € 26,30 dus voor een gesplitst ticket, terwijl bij NS International het goedkoopste Superpaarprijsticket met 100% korting in Nederland € 37,90 kost. Het is een beetje omslachtig, maar het scheelt (zeker verhoudingsgewijs) dusdanig veel geld dat ik het ticket het liefst op deze manier koop.

Voor mijn reisgenote had ik hetzelfde ticket Alkmaar-Bad Bentheim met 100% korting in Nederland gekocht: dan was het stukje grens-Bad Bentheim maar alvast afgekocht en kon zij zelf beslissen hoe ze uiteindelijk het Nederlandse deel van de reis zou betalen (eventueel door zelf ook voor die maand op te waarderen naar een NS Flex Dal Vrij-abonnement).

Uiteindelijk wilde zij voor het Nederlandse deel gebruikmaken van haar Dal Voordeelabonnement. Aangezien het deel grens-Bad Bentheim al eerder door mij was betaald kon ze bij het boeken van een ticket op NS International zowel 40% korting in Nederland aanvinken als de Bahncard 100 (100% korting in Duitsland).

Hier wordt het vreemd: NS International geeft voor Amsterdam Centraal-Bad Bentheim, met beide kortingskaarten, een prijs op van € 24,35. Zie dit voorbeeld voor morgen:

 

Aangezien Amsterdam Centraal-Hengelo met 40% korting € 15,54 kost zou Hengelo-Duitse grens dus € 8,81 moeten kosten.

Als je echter via NS International een kaartje Hengelo-Bad Bentheim koopt met beide kortingskaarten ben je slechts € 4,60 kwijt:

 

Normaal gesproken neemt de prijs van een langere rit juist af door de langeafstandskorting. In dit voorbeeld betaalt de klant meer dan het dubbele voor het stukje van Hengelo naar de Duitse grens als er een langer traject wordt geboekt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit?

Het gaat me overigens niet over die extra € 4,21. Ik probeer slechts te doorgronden hoe de prijs op NS International wordt berekend.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 5 June 2023, 18:11

Bekijk origineel

13 reacties

Misschien is er een gebruiker die hier toevallig meer kennis over heeft, maar ik zal je dat als Moderator niet kunnen toelichten en om heel eerlijk te zijn zal ik daar ook geen verdere informatie over kunnen krijgen.

Het zit in ieder geval vrij complex in elkaar en afhankelijk van de totaal gekozen internationale reis zijn sommige kortingen in Nederland niet geldig voor de totale reis. Voor zover ik weet kan het daardoor gebeuren dat het opsplitsen een andere totaalprijs als resultaat kan geven. Details zal ik je niet kunnen geven echter.

Reputatie 5

Misschien is er een gebruiker die hier toevallig meer kennis over heeft, maar ik zal je dat als Moderator niet kunnen toelichten en om heel eerlijk te zijn zal ik daar ook geen verdere informatie over kunnen krijgen.

Het zit in ieder geval vrij complex in elkaar en afhankelijk van de totaal gekozen internationale reis zijn sommige kortingen in Nederland niet geldig voor de totale reis. Voor zover ik weet kan het daardoor gebeuren dat het opsplitsen een andere totaalprijs als resultaat kan geven. Details zal ik je niet kunnen geven echter.

Dank voor de snelle reactie. Ik begrijp echter niet goed waarom je hier geen verdere informatie over zou kunnen krijgen. Ik ging ervan uit dat je deze vraag aan NS International zou kunnen doorspelen.

Het klopt dat NS International niet altijd alle kortingskaarten toepast: als er een goedkopere Superspaarpijs beschikbaar is wordt die optie als eerste getoond en wordt er aangegeven dat beide kaarten niet zijn toegepast op de reis:

 

In de beide voorbeelden in mijn openingspost hierboven staat echter duidelijk aangegeven dat beide kortingskaarten zijn toegepast (in groen).

Reputatie 7
Badge +1

NS brengt werkt met een grenstoeslag op internationale kaartjes voor IC Berlijn, ICE en IC Brussel. Die toeslag is afhankelijk van de afstand en neemt toe met het aantal kilometers in die trein. Dat maakt tegelijk dat het splitsen van een treinkaartje in Hengelo voordeel kan opleveren. Je betaalt dan immers maar over een kortere afstand de grenstoeslag.

Reputatie 5

Ah, duidelijk. Weet je toevallig ook waar de formule voor die grenstoeslag beschreven staat? Als ik Google op grenstoeslag vind ik berichten over een grenstoeslag met België die kan oplopen tot € 2,50. Hier gaat het dus om minstens € 4,21 extra.

De Intercity Berlijn wordt bij mijn weten uitgevoerd onder de concessie HRN, maar ik kan zo snel in de concessie geen nadere informatie vinden.

Ik begrijp echter niet goed waarom je hier geen verdere informatie over zou kunnen krijgen. Ik ging ervan uit dat je deze vraag aan NS International zou kunnen doorspelen.

Dat is vooral een gevalletje van ‘de ervaring leert’ 😅. Ik heb in het verleden wel vaker een poging gedaan om zo’n complex vraagstuk uit te zoeken, waarbij er dan niemand was die geheel snapte hoe het in elkaar zat en ik nooit een duidelijke verklaring kunnen heb krijgen. Of misschien heeft men mij nooit met de juiste persoon in contact kunnen brengen. De randgevallen bij Traject Vrij moet ik bijvoorbeeld aan denken.

Reputatie 7
Badge +1

De toeslag is niet echt een formule maar een tabel met de toeslagen tussen de grens en de verschillende stopstations van de genoemde treinen. Die toeslag kan echter wel duidelijk meer zijn dan 2,50. In 1e klas natuurlijk meer dan in 2e klas. Wel is de toeslag onderdeel van de ticketprijs en is eventuele korting (zoals VDU) erop van toepassing.

In de concessie staat niet veel, behalve dan dat voor de IC Brussel NS het NRT-tarief moet toepassen. Dat legt echter weinig beperkingen op, aangezien NS geheel vrij is om dat vast te stellen.

Van Hengelo tot de grens zou de toeslag in 2e klas €3 moeten zijn; vanaf Amsterdam €13,60. D.w.z. dat is t.o.v. de binnenlandse tarieven voor 2023 die men afgelopen juli inschatte. Ik heb niet nagekeken hoe het t.o.v. de definitieve binnenlandse tarieven uitkomt.

Voor de volledigheid: voor de ICE ligt de toeslag in 2e klas tussen de €4,40 (Arnhem) en €11,20 (Amsterdam); voor IC Brussel tussen €1,90 (Breda) en €5,20 (Amsterdam).

Reputatie 5

Ik begrijp echter niet goed waarom je hier geen verdere informatie over zou kunnen krijgen. Ik ging ervan uit dat je deze vraag aan NS International zou kunnen doorspelen.

Dat is vooral een gevalletje van ‘de ervaring leert’ 😅. Ik heb in het verleden wel vaker een poging gedaan om zo’n complex vraagstuk uit te zoeken, waarbij er dan niemand was die geheel snapte hoe het in elkaar zat en ik nooit een duidelijke verklaring kunnen heb krijgen. Of misschien heeft men mij nooit met de juiste persoon in contact kunnen brengen. De randgevallen bij Traject Vrij moet ik bijvoorbeeld aan denken.

Duidelijk. Maar ergens ook wel jammer dat er niemand in de organisatie te bereiken is die kan uitleggen hoe de tariefstructuur van het boekingssysteem in elkaar zit.

Van Hengelo tot de grens zou de toeslag in 2e klas €3 moeten zijn; vanaf Amsterdam €13,60. D.w.z. dat is t.o.v. de binnenlandse tarieven voor 2023 die men afgelopen juli inschatte. Ik heb niet nagekeken hoe het t.o.v. de definitieve binnenlandse tarieven uitkomt.

Voor de volledigheid: voor de ICE ligt de toeslag in 2e klas tussen de €4,40 (Arnhem) en €11,20 (Amsterdam); voor IC Brussel tussen €1,90 (Breda) en €5,20 (Amsterdam).

Dank voor deze informatie @rvdborgt. Deze informatie heb je dus ge-”reverse engineered” uit de beschikbare tariefinformatie?

Ik zat zelf nog wat te stoeien met willekeurig reizen vanuit Nederland naar Bad Bentheim met 40% korting in Nederland en 100% in Duitsland. Dat leverde onder meer deze reis Vlissingen-Bad Bentheim op, die gek genoeg een goedkoper grenstarief oplevert dan Hengelo Bad Bentheim:

Vlissingen-Hengelo is € 17,64, dus voor Hengelo-Bad Bentheim wordt maar € 3,71 extra betaald.

Hoe dit nu weer verklaard kan worden is mij een raadsel.

Badge +3

Is er (van/naar Hengelo) wel sprake van een grenstarief? Niedersachsen tarief ik bij mijn weten geldig tot Hengelo namelijk?

Maar voor Hengelo - Bad Bentheim met de IC Berlijn zie ik € 14,70 en dat is natuurlijk wel extreem veel, dus de IC Berlijn valt niet onder het Duitse tarief.

Via NSI zie ik voor met ERB/DPN geen prijzen vanaf Hengelo (kaartjes alleen uit de automaat), maar vanaf Almelo zie ik (zonder korting) € 11,00 en dat is een langer traject.

Trek daar (versimpeld, geen langeafstandskorting) de € 3,90 voor Almelo - Hengelo vanaf en je houdt € 7,10 over, een verschil van € 7,60 (zonder korting in NL) met de IC Berlijn.

Reputatie 5

Wacht eens even… nu ik mijn eigen posts nog eens doorlees zie ik nog iets veel raarders. Vlissingen-Bad Bentheim, via Amsterdam Centraal, is met 40% korting in Nederland en 100% korting in Duitsland goedkoper dan Amsterdam Centraal-Bad Bentheim, met dezelfde kortingen. Terwijl de reiziger vanuit Vlissingen een veel langer traject aflegt. De Amsterdammer die naar Bad Bentheim wil kan dus beter een kaartje vanuit Vlissingen kopen dan vanuit Amsterdam.

Dit kan toch niet kloppen?

Hieronder in een oogopslag:

 

Badge +3

Hmm, Vlissingen - Oldenzaal is 289 TE en vervoerders anders dan NS mogen kosten rekenen tot 250 TE.

NS zelf rekent kosten tot een reis van 200 TE, maar bijv. Arriva mag nog wat extra rekenen als je nog niet aan de 250 zit. Zo is Utrecht - Delfzijl (231 TE met 193 TE tot Groningen) wat duurder dan Rotterdam - Delfzijl (omdat je dan in Groningen al aan de 250 TE zit).

Vlissingen - Oldenzaal is dus 289 TE (de volgende vervoerder mag daar niets meer bij rekenen) maar Amsterdam - Oldenzaal is 162 TE, dus daar kan nog wel e.e.a. bij voor het (dure) stukje naar de grens? Ik gok maar wat 🤔

Reputatie 7
Badge +1

 

Duidelijk. Maar ergens ook wel jammer dat er niemand in de organisatie te bereiken is die kan uitleggen hoe de tariefstructuur van het boekingssysteem in elkaar zit.

Er zijn bijzonder weinig mensen die weten hoe het in elkaar zit. Het was op een bepaald moment zelfs zo erg dat Rover de LOCOV-vertegenwoordigers van NS moest uitleggen hoe het in elkaar zat (op dat moment werkte het anders en daardoor zeer onvoordelig voor overstappende reizigers).

Van Hengelo tot de grens zou de toeslag in 2e klas €3 moeten zijn; vanaf Amsterdam €13,60. D.w.z. dat is t.o.v. de binnenlandse tarieven voor 2023 die men afgelopen juli inschatte. Ik heb niet nagekeken hoe het t.o.v. de definitieve binnenlandse tarieven uitkomt.

Voor de volledigheid: voor de ICE ligt de toeslag in 2e klas tussen de €4,40 (Arnhem) en €11,20 (Amsterdam); voor IC Brussel tussen €1,90 (Breda) en €5,20 (Amsterdam).

Dank voor deze informatie @rvdborgt. Deze informatie heb je dus ge-”reverse engineered” uit de beschikbare tariefinformatie?

Nee, dat komt uit de informatie bij de adviesaanvraag over de tarieven van 2023. Maar ik heb ook wel eens reverse-engineering gedaan, toen NS nog niet zo toeschietelijk was met informatie :)

Vlissingen-Hengelo is € 17,64, dus voor Hengelo-Bad Bentheim wordt maar € 3,71 extra betaald.

Hoe dit nu weer verklaard kan worden is mij een raadsel.

Voor Vlissingen-Bad Bentheim(Gr) wordt de grenstoeslag pas vanaf Deventer gerekend. Dat is 6,20 vol tarief 2e klas.

NS heeft voor ieder station in Nederland, en voor iedere van de 3 grensovergangen, het opstapstation in de internationale trein bepaald, om zo de grenstoeslag af te leiden: die wordt pas vanaf dat station berekend.

Is er (van/naar Hengelo) wel sprake van een grenstarief?

Voor IC Berlijn zeker wel.

Niedersachsen tarief ik bij mijn weten geldig tot Hengelo namelijk?

Dat geldt niet in IC Berlijn maar wel in de regionale trein. Voor de regionale trein is er een aparte prijstabel, met de prijzen gelijk aan de (voorspelde) binnenlandse NS-tarieven, afgerond op 20 cent.

Badge +3

Oke maar dat maximum aantal tariefeenheden (200 TE bij NS en daarbovenop nog wat tot 250 TE bij andere vervoerders) verklaart misschien op zich wel voor @Maarten86 waarom je vanuit Vlissigingen goedkoper uit bent dan vanuit Amsterdam en vervolgens de grens over (via Oldenzaal - Bad Bentheim of waar dan ook).

Reputatie 7
Badge +1

Oke maar dat maximum aantal tariefeenheden (200 TE bij NS en daarbovenop nog wat tot 250 TE bij andere vervoerders) verklaart misschien op zich wel voor @Maarten86 waarom je vanuit Vlissigingen goedkoper uit bent dan vanuit Amsterdam en vervolgens de grens over (via Oldenzaal - Bad Bentheim of waar dan ook).

In de internationale tabel hebben alle reizen vanaf 200 TE de maximale basisprijs, onafhankelijk van de vervoerder(s). Daarbovenop komt nog de grenstoeslag voor ICE, IC Berlijn en IC Brussel.

Reageer