beantwoord

Samenreiskorting (nieuw) werkt niet in de app

  • 19 February 2024
  • 44 reacties
  • 1666 Bekeken

De samenreisknop is in mijn app (op iPad en iPhone) niet zichtbaar. NS maakt het zichzelf en de reiziger wel heel erg moeilijk. Afschaffen i.c.m. Het goedkoper maken van het reistarief misschien een idee? 

icon

Beste antwoord door Laura NS 19 February 2024, 15:01

Bekijk origineel

44 reacties

Mijn partner krijgt deze melding als hij samenreiskorting wil delen. 

Reputatie 2

Vanochtend wilde ik met mijn vriendin van Purmerend Weidevenne naar Schiphol Airport en wilde de 40% samenreis korting activeren maar kreeg een foutcode waardoor ik de korting niet kon uitvoeren (zie foto). Hierdoor waren wij genoodzaakt een kaartje te kopen voor  het 100% tarief. Zojuist naar NS klantenservice gebeld en ze zeggen doodleuk dat ze niets voor mij kunnen doen. Ik zou toch denken dat je met de gegevens van de OV kaarten kan zien dat wij op hetzelfde tijdstip hebben gereisd en zo wel degelijk compensatie kunnen uit keren. Tips voor deze zaak?
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Vanochtend wilde ik met mijn vriendin van Purmerend Weidevenne naar Schiphol Airport en wilde de 40% samenreis korting activeren maar kreeg een foutcode waardoor ik de korting niet kon uitvoeren (zie foto). Hierdoor waren wij genoodzaakt een kaartje te kopen voor  het 100% tarief. Zojuist naar NS klantenservice gebeld en ze zeggen doodleuk dat ze niets voor mij kunnen doen. Ik zou toch denken dat je met de gegevens van de OV kaarten kan zien dat wij op hetzelfde tijdstip hebben gereisd en zo wel degelijk compensatie kunnen uit keren. Tips voor deze zaak?
 

 

Het beste kun je bij zo'n melding direct contact opnemen met NS klantenservice. Jouw gegevens en het probleem zijn dan bekend.

Reputatie 2

Het beste kun je bij zo'n melding direct contact opnemen met NS klantenservice. Jouw gegevens en het probleem zijn dan bekend.


Punt is dat wij met de trein weg moesten en er geen tijd was om direct met de NS klantenservice te bellen. Dit heb ik achteraf gedaan maar ik ben niet content over de afhandeling van NS klantenservice. Als een app niet werkt en ik kan geen gebruik maken van de 40% korting…vind ik dat wij gecompenseerd moeten worden. Ipv 60% tarief moesten wij het 100% tarief betalen. Teleurstellend!

Reputatie 7
Badge +3

Het beste kun je bij zo'n melding direct contact opnemen met NS klantenservice. Jouw gegevens en het probleem zijn dan bekend.


Punt is dat wij met de trein weg moesten en er geen tijd was om direct met de NS klantenservice te bellen. Dit heb ik achteraf gedaan maar ik ben niet content over de afhandeling van NS klantenservice. Als een app niet werkt en ik kan geen gebruik maken van de 40% korting…vind ik dat wij gecompenseerd moeten worden. Ipv 60% tarief moesten wij het 100% tarief betalen. Teleurstellend!

Voor samenreiskorting moeten sinds 22 februari een paar stappen gezet worden. Er moet een code gegenereerd worden door degene met abonnement en vervolgend doorgestuurd worden naar degene die met samenreiskorting wil reizen. Als je geen tijd had om te bellen dan had je waarschijnlijk ook geen tijd om die stappen te ondernemen. Als je de melding via de app kreeg had je ook nog kunnen inloggen bij de website. Maar daar zul je ook geen tijd voor gehad hebben. Als ik een e-ticket moet bestellen dan doe ik dat minimaal een uur van te voren, want het ticket kan ook vertraging hebben.

Jij kunt wel vinden dat jij gecompenseerd moet worden, maar achteraf gemiste samenreiskorting vergoeden doet NS niet. De regels voor samenreiskorting zijn niet voor niets strenger.

Welk abonnement heb je? Want je hebt het over dat wij 100% moesten betalen, heb jijzelf dan ook geen korting gekregen? En reisde de vriendin op saldo?

Of het was een tijdelijke storing, of er was iets met jouw app of account, maar ik kan zowel.een code genereren als invoeren.

Badge +3

Voor samenreiskorting moeten sinds 22 februari een paar stappen gezet worden. Er moet een code gegenereerd worden door degene met abonnement en vervolgend doorgestuurd worden naar degene die met samenreiskorting wil reizen.

Welnee. Als je Samenreiskorting aan wilt zettten op een kaart met Flex Basis/Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting heb je (nog) helemaal geen code nodig. Klik en klaar… 

Probleem van TS is dat dat dus niet lukte door een storing

Het tegeltje met de nieuwe opzet staat er al wel bij. Deel samenreiscode geeft bij Flex Basis natuurlijk de melding dat je geen korting kunt geven. Bij Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder dalkorting kan dat wel, ook al reis je zelf zonder korting.

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor samenreiskorting moeten sinds 22 februari een paar stappen gezet worden. Er moet een code gegenereerd worden door degene met abonnement en vervolgend doorgestuurd worden naar degene die met samenreiskorting wil reizen.

Welnee. Als je Samenreiskorting aan wil zettten op een kaart met Flex Basis heb je (nog) helemaal geen code nodig.

Probleem van TS is dat dat dus niet lukte door een storing.

 

TS kon geen code delen, dat was het probleem. Zie screenshot.

Maar als zij geen code kon delen, bij op saldo is samenreiskorting nog bij de automaat beschikbaar en volgens jou bij flex basis nog geen code nodig.

Ben benieuwd wat voor kaarten ze hadden en welk abonnement TS had.

 

Reputatie 2

Welk abonnement heb je? Want je hebt het over dat wij 100% moesten betalen, heb jijzelf dan ook geen korting gekregen? En reisde de vriendin op saldo?

 

Ik heb een dalvrij abonnement….waardoor je maximaal 3 personen korting kan geven. Overigens heb je de keuze om een digitaal kaartje te kopen of je NS flex chipkaart op 40% korting te zetten die dag tot de volgende dag 4 uur en achteraf betalen.
 

Voortaan zal ik sowieso eerder de kortingscode regelen zoals jij zegt minimaal een uur van te voren…maar dat geeft geen zekerheid…storing is storing. Mijn vriendin reisde op ns flex basis, dus achteraf betalen via incasso. Overigens had ik wel genoeg tijd om een samen reis code te genereren en de NS flex kaart van mijn vriendin op 40% korting te zetten….maar als de app storing heeft dan ben je de sjaak. 
 

 

 

 

Badge +3

Oh ja, ik zie het. Maar die code is dus helemaal niet nodig!

Bij reizen op saldo laad je Samenreiskorting bij een automaat en bij Flex zet je het gewoon aan in de NS app of Mijn NS website.

Vind het toch wel zuur dat de Klantenservice nul op het rekest geeft. Dat het abonnement al niet getoond kon worden geeft al aan dat er een storing was.

Voor @rvd4always je vriendin (met Flex Basis) had gewoon de korting aan kunnen zetten zonder code (in de NS app, in ieder geval op Android).

Reputatie 7
Badge +3

Volgens had ik gelezen dat het ligt aan welke versie van de app je hebt of je wel of geen code nodig hebt. Bij oudere versie zou je nog een code nodig hebben, bij nieuwere wel. Ik kan alleen even niet meer vinden waar dat stond. 

Badge +3

Volgens had ik gelezen dat het ligt aan welke versie van de app je hebt of je wel of geen code nodig hebt. Bij oudere versie zou je nog een code nodig hebben, bij nieuwere wel. Ik kan alleen even niet meer vinden waar dat stond. 

Mijn app versie is 7.29.1 (Android) en dat is de meest recente. 

Via de website heeft een medereiziger nu een code nodig

Reputatie 7
Badge +3

Welk abonnement heb je? Want je hebt het over dat wij 100% moesten betalen, heb jijzelf dan ook geen korting gekregen? En reisde de vriendin op saldo?

 

Ik heb een dalvrij abonnement….waardoor je maximaal 3 personen korting kan geven. Overigens heb je de keuze om een digitaal kaartje te kopen of je NS flex chipkaart op 40% korting te zetten die dag tot de volgende dag 4 uur en achteraf betalen.
 

Voortaan zal ik sowieso eerder de kortingscode regelen zoals jij zegt minimaal een uur van te voren…maar dat geeft geen zekerheid…storing is storing. Mijn vriendin reisde op ns flex basis, dus achteraf betalen via incasso. Overigens had ik wel genoeg tijd om een samen reis code te genereren en de NS flex kaart van mijn vriendin op 40% korting te zetten….maar als de app storing heeft dan ben je de sjaak. 
 

 

 

 

Als de app niet werkt dan is er nog een website… of je doet een update voor de app. Iets voor een volgende keer.

En vriendin had geen knop om samenreiskorting aan te zetten?

Reputatie 2

 

Voor @rvd4always je vriendin (met Flex Basis) had gewoon de korting aan kunnen zetten zonder code. Als dat in de NS app niet werkt kan het ook via de Mijn NS website https://login.ns.nl 

Samenreis korting gaat tegenwoordig toch zo:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

Zowel de app als de website gaven de zelfde storing aan.   ;-(

Reputatie 7
Badge +3

Mijn app versie is 7.29.1 (Android) en dat is de meest recente. 

Via de website is er nu blijkbaar een code nodig.

Via de website was al vanaf de ingangsdatum van de nieuwe wijze een code nodig. Die ik toen nog heb getest met een code van jou. 

Badge +3

 

Voor @rvd4always je vriendin (met Flex Basis) had gewoon de korting aan kunnen zetten zonder code. Als dat in de NS app niet werkt kan het ook via de Mijn NS website https://login.ns.nl 

 

Zag zojuist dat het via de website niet meer lukt zonder code (maar dat was dus al eerder, zie reactie van @Momo).

Badge +3

Via de website was al vanaf de ingangsdatum van de nieuwe wijze een code nodig. Die ik toen nog heb getest met een code van jou. 

Oh ja, en dat levert je dan een e-ticket op met mijn naam erbij ‘reist samen met...’

Reputatie 7
Badge +3

 

Voor @rvd4always je vriendin (met Flex Basis) had gewoon de korting aan kunnen zetten zonder code. Als dat in de NS app niet werkt kan het ook via de Mijn NS website https://login.ns.nl 

Samenreis korting gaat tegenwoordig toch zo:
https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html

 

Zowel de app als de website gaven de zelfde storing aan.   ;-(

Storing inmiddels verholpen?

Reputatie 2

Ja, de storing is verholpen maar daar had ik niets meer aan…punt is dat dit op ieder moment zou kunnen gebeuren waardoor je min of meer benadeeld word.

Goedemiddag, bij mij werkt de knop Deel Samenreiscode niet. Ik krijg de melding dat ik niet de kaarthouder ben. Ik heb de Klantenservice gebeld en die geeft aan dat er dan even een storing is. Ik lees hier andere dingen. Ook kreeg ik het antwoord dat je het ook gewoon via de automaat kunt regelen. Ik lees nu dat dat maar tot 22 april kan. Ik heb een ‘oud’ abonnement, namelijk een Dal voordeel op saldo. Werkt de knop Deel Samenreiscode daar niet bij? Ik heb de app verwijderd en opnieuw erop gezet, mijn kaart opnieuw toegevoegd, maar ik blijf steeds de melding krijgen dat ik niet de kaarthouder ben. Hoe gaat dit na 22 april werken?

 

Reageer