Nog ergere puinhoop in de Eerste Klas

  • 14 November 2022
  • 4 reacties
  • 401 Bekeken

Reputatie 1

Of het zin heeft kun je betwisten, maar ik vind dat we het niet moeten laten rusten: de Eerste Klas wordt een steeds grotere puinhoop en de NS moet nu eens gaan handhaven. 

Alle aspirant grijsrijders hebben allang door dat je consequentieloos zonder geldig vervoersbedrijf in de Eerste Klas kan gaan zitten. Er zitten allemaal jongeren die harde muziek op hebben staan, lopen te keten, intimideren en zich anderzins misdragen. En er wordt niks aan gedaan.

Nog maar een keer voor de NS: de trein zou een topvervoermiddel, het biedt de kans om van je reistijd productieve tijd te maken en heeft daarom mijn voorkeur boven de auto. Maar om zeker te kunnen zijn dat ik echt kan werken, koop ik een Eerste Klas kaartje.

 

Zorg dat dat product zijn geld waard is.

(ik ben bereid nog een maandje te wachten als jullie liever eerst het gehele hoger management eruit gooien, want de algehele puinhoop waar jullie nu in beland zijn is natuurlijk iets dat ook gevolgen moet hebben voor de verantwoordelijken)

 


4 reacties

Reputatie 7

Heel herkenbaar en dit onderwerp komt regelmatig voorbij op dit forum. Meestal draait de discussie dan naar het punt dat 1e klas niet meer van deze tijd is en wel opgeheven kan worden. Vanuit NS gaat er niets speciaals aan gedaan worden en komt er geen structurele oplossing of aanpak. Resultaat:een hoop ergernis en vele 1e klasreizigers gaan over naar 2e klas of laten de trein maar voor wat het is. Zeker nu 1e klas percentueel flink duurder gaat worden.

Reputatie 5

ik ben bereid nog een maandje te wachten

 

Helaas kan ik nu al verklappen dat dit wachten om niets zal worden. Deze ergenis speelt al jaren en de situatie is vooral sinds corona alleen maar verergert. De 1e klas is ondertussen zo verloederd (met dank aan gebrek aan handhaving, terwijl de prijzen wel blijven stijgen), dat steeds meer vaste 1e klas reizigers zijn overgestapt naar de 2e klas of naar de auto.

Ik betwijfel of een eventuele vervanging van het management dit probleem zal oplossen. Sinds de hoofdtaak van een conducteur het zijn van een ‘gastheer/-vrouw’ is geworden i.p.v. het simpele controleren van kaartjes, tot het punt dat NS de conducteurs zelfs de BOA status wil wegnemen, zal het zeker nog een zeer ruime tijd gaan duren totdat de puinhoop rondom het 1e klas verhaal is opgeruimd (als dat überhaupt ooit nog lukt).

Reputatie 7

Tja, dat hele gastheer/gastvrouwverhaal is mijns inziens een moderne gril in het kader van “hostmanship” dat de laatste jaren zo in de mode is in allerlei bedrijven. Als personeel even langsloopt en tegen iedereen “goedemiddag, ik kom even gedag zeggen. Nee, vervoerbewijs hoef ik niet te zien. Fijne reis nog!” opmerkt, moet ik van binnen lachen. 

Wat men nodig heeft is echter simpelweg personeel dat de trein veilig laat vertrekken en daarna vervoerbewijzen gaat controleren, een oogje in het zeil houdt, reisinformatie geeft en wanneer nodig kordaat optreedt. Klinkt niet zo leuk misschien, maar in deze maatschappij nog altijd wel noodzakelijk om (goed)betalende klanten een fijne reis te bezorgen. Maar ik zal ouderwets zijn en het als al ruim 30 jaar zeer frequente reiziger wel helemaal fout zien 😉.

Heel herkenbaar en dit onderwerp komt regelmatig voorbij op dit forum. Meestal draait de discussie dan naar het punt dat 1e klas niet meer van deze tijd is en wel opgeheven kan worden. Vanuit NS gaat er niets speciaals aan gedaan worden en komt er geen structurele oplossing of aanpak. Resultaat:een hoop ergernis en vele 1e klasreizigers gaan over naar 2e klas of laten de trein maar voor wat het is. Zeker nu 1e klas percentueel flink duurder gaat worden.

Ik denk dat NS dit probleem ook deels heeft gecreëerd/verergerd door zo veel 1e klas abonnementen tegen stuntprijzen te verkopen. Waar het doel was de overcapaciteit op te vullen en er wat extra geld mee binnen te harken is de 1e klas nu eerder een probleem geworden dan een oplossing. In de spits (in ieder geval op het extreem drukke traject dat ik zelf vrijwel dagelijks afleg) is de 2e klas overvol maar is het relatief rustig in de 1e klas. Als ik de klagende 1e klas Dal Vrij abonnementhouders op dit forum mag geloven is het in de daluren juist regelmatig zoeken naar een plaatsje in de 1e klas.

Dan is het lucratiever om het aantal 1e klas plaatsen af te schalen en de prijzen van de stuntabonnementen te verhogen. De mensen die afhaken droegen toch maar marginaal bij aan de inkomsten van NS, de mensen die overblijven zullen weer tevredener worden doordat het aantal beschikbare stoelen in de 1e klas zal toenemen en de vrijgekomen plaatsen kunnen in de spits worden ingezet voor de 2e klas waar ze keihard nodig zijn.

Reageer