Rover en TreintramBus hebben een nieuw idee bedacht voor nieuwe snellere verbinding richting Brussel:
Hun bezwaar is dat één van de vier IC versneld moet worden tussen Brussel - Antwerpen om de serie 9500 een snelle rijpad tussen Brussel (Noord) - Antwerpen Centraal te geven. Waardoor de binnenlandse NMBS IC een aantal stations moet overslaan.
Oplossing is dus volgens TreintramBus en ROVER om de IC Charleroi richting Amsterdam Zuid/Lelystad te verlengen.
Valt wat voor te zeggen. Volgens TreintramBus en ROVER is er straks een lange stop bij Antwerpen Centraal. Aan de andere kant heeft NMBS veel treinen tussen Antwerpen Centraal - Mechelen - vliegveld Brussel/Vilvoorde - Brussel Zuid.
En zal de IC Charleroi - Essen dan blijven bestaan? Van Belang voor treinreizigers uit Zeeland/Zuidwest Brabant als ze een overstap bij Essen maken voor bestemmingen ten zuiden van Antwerpen.
Vermoed dat NS, NMBS, ProRail en Infrabel al besloten hebben voor de serie 9200 (NMBS Intercity Brussel - Breda/Rotterdam) en serie 9500 (,snelle rechtstreekse Intercity Direct Brussel - Amsterdam Zuid). Eurostar zal hun treinvloot niet uitbreiden tot 2030. NMBS participeert zelf in Eurostar. Dan is het beter dan er ook een goedkopere flexibelere alternatief is.
Het plan van TreintramBus en ROVER zal ten opzichte van de plannen van NS en NMBS met de serie 9200 en serie 9500 een aantal voordelen en nadelen hebben.