Bewaartermijn privéberichten



Toon eerste bericht

118 reacties

Reputatie 7
Badge +3

 

Waardeloos natuurlijk, maar goed.. Zelf ‘archiveren’ is ook een optie, en doe daar dan maar een knopje voor inderdaad (download/export conversatie, of gewoon alles) :rolling_eyes:

Zie zojuist dat mijn oudste privébericht/conversatie ook maar 2 jaar oud is. Weet zeker dat ik er meer had, van nog bestaande gebruikers hier.

Ik mis volgens mij ook wat berichten ouder dan 2 jaar. Al zie ik wel oudere berichten afkomstig van (oud)moderators of NS Community. 

Dat prive berichten ouder dan 12 maanden worden gewist vanwege de AVG-wet vind ik bullshit. Het zijn prive berichten en daar wil ik mee doen wat ik zelf wil. Daar heeft NS niets mee te maken. De enige personen die die berichten kunnen lezen zijn de 2 personen in het prive gesprek. En zelf kun je al de door jou verstuurde berichten verwijderen, weet alleen niet of ze dan ook bij de andere persoon verdwijnen. Je kunt alleen niet ontvangen berichten verwijderen. Beetje jammer, heb wel een bericht van een persoon die ik graag zou verwijderen. :grin:

 

Best leuk om die dingen allemaal (zelf) terug te kunnen lezen, maar dan meteen de vraag of iedereen die hier iets zoekt ook bij het topics/subforum ‘Archief’ uit komt, of daaruit kan putten?

Want ik zie gewoon vandaag zelfs nog een verse reactie van een ‘nieuwkomer’ op iets van 5 jaar geleden! :thinking:

De categorie “Archief” is volgens het bericht van Sivan meer dan een jaar geleden alleen zichtbaar voor de moderators en super users, . Daar mogen wat mij betreft wel een flink aantal topics naartoe verhuisd worden. Zeker degene met info die intussen niet meer juist is, zoals bv niet meer geldende voorwaarden voor actiekaartjes. Dat werkt alleen maar verwarrend. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn prive berichten en daar wil ik mee doen wat ik zelf wil. Daar heeft NS niets mee te maken.  

Geen idee waarom, maar één van de community leden vond het blijkbaar nodig om nav van dit gedeelte van mijn post mij op nogal belerende toon even de les te lezen dat ik schijnbaar niet snap hoe een forum werkt en wat iemands rechten zijn. Dat we slechts te gast zijn op een forum, eigendom van iemand anders, dat er er niets privé is en dat alles is eigendom van NS en dat deze er mee mag en kan doen wat ze willen.

Als NS het nodig vindt prive berichten ouder dan 12 maanden te verwijderen wil ik ook graag zelf de mogelijkheid hebben om ontvangen prive berichten te verwijderen. Ook graag een instelling om aan te geven dat je van bepaalde personen geen prive berichten wenst te ontvangen ipv nu alleen de keuze tussen prive berichten kunnen ontvangen van iedereen of alleen van leden die je volgt. 

Gaat NS ook tijdig communiceren wanneer dit gaat gebeuren? Dan kunnen we op tijd backups maken.

Reputatie 7
Badge +4

De berichten aan moderatoren zijn er klaarblijkelijk uit te filteren voor NS, maar dat kan voor ons niet, je zult alles moeten backuppen. Eerijk gezegd hecht ik aan mijn berichtenuitwisseling met sommige moderatoren. 

 

Ik zou eigenlijk liever de berichten met de moderatoren behouden. Als er een tool is om die te filteren en te verwijderen, is er ook heel eenvoudig een tool te maken om ze juist te behouden.

 

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is die hieraan ten grondslag ligt. Kan daar precies uitsluitsel van worden gegeven en met de exacte artikelen op basis waarvan dit wordt gedaan?

 

Een antwoord in de trant van de afdeling ‘Communicatie’, volstaat daarbij niet. We mogen best serieus genomen worden. 

Badge +3

Volgens mij blijven berichten van/aan moderators voor jou gewoon zichtbaar als ze die zelf verwijderen uit hun (eigen) historie.

Zal dat even testen @Thom 

Die verdwijnen aan beide kanten. Anders had NS deze aankondiging überhaupt niet hoeven doen ;)

Badge +3

Die verdwijnen aan beide kanten. Anders had NS deze aankondiging überhaupt niet hoeven doen ;)

Daar heb je natuulijk gelijk in, en klopt want zojuist getest met Thom:

Robert B 1 dag geleden Dit bericht is verwijderd door Robert B Het is dus wel degelijk weg.

Prima, werkt dan (gelukkig) iets anders dan op social media zoals Twitter en Facebook. Dus Thom, dat van ‘1 dag geleden’ heb ik nooit tegen je gezegd :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het verstandig is dat jullie nog eens goed verdiepen in het fenomeen bewaartermijnen en de AVG. Zie bijvoorbeeld: https://www.cibit.nl/nl/blog/privacy-bewaartermijnen-uitgelegd/

Er is geen enkele wettelijke termijn vastgelegd voor wat betreft het bewaren van privé-berichten op een forum. Het gaat immers om het berichtenverkeer tussen twee personen zonder dat die berichten door anderen gelezen kunnen worden. Het feit dat één van die twee personen een moderator is, is voor de AVG volkomen irrelevant.

Als je al iets wilt regelen dan kun je aan community-leden vragen of ze hun correspondentie met (oud-)moderators  willen bewaren zolang het lidmaatschap van de community duurt. Bij deze geef ik aan dat ik het berichtenverkeer met (oud-)moderators graag wil wil bewaren.

Reputatie 2

(...)

Maar dan zou je zo kunnen inrichten dat leden van de community wel hun persoonlijke correspondentie met (oud-)moderators kunnen behouden. Ik heb geen enkel persoonsgegeven van een (oud-)moderator maar heb wel een keer mijn personalia doorgegeven naar aanleiding met een uitzoekklusje in verband met GTvB. Ik kan me voorstellen dat die gegevens op een gegeven moment verwijderd (moeten) worden.

(…)

(...)

Er wordt op dit moment enkel nog gesproken over privéberichten aan moderators. Hierin zitten vaak persoonsgegevens, dus deze dienen wel verwijderd te worden. Een jaar is dan voor de AVG nog wel te ruim, maar er gebeurt tenminste iets mee.

 

Zou het vanuit de AVG niet zo moeten zijn dat de gegevens, bijvoorbeeld voor zo’n GTbV-zaak, worden verwijderd nadat de zaak is opgelost? En het lijkt mij niet dat het een jaar duurt voordat zo’n probleem is opgelost.

 

Wat is jullie bewaartermijn van priveberichten op twitter met persoonsgegevens?

 

Badge +3

Wat is jullie bewaartermijn van priveberichten op twitter met persoonsgegevens?

Da’s een goeie, maar dat regelt Twitter zelf in principe natuurlijk. Als ik hier (TweetDeck) naar mijn PB's kijk kan ik terug tot maart 2016 in ieder geval (voor iedereen) en voor mijn berichten van/naar @NS_online is de oudste van 11 nov 2017. Dat kan ook goed mijn eerste PB van/naar NS geweest zijn trouwens.

Maar de NS gebruikt Coosto voor social media en daar zal best een stuk retentie in zitten, en misschien zelfs een koppeling van (privé/chat) berichten met jouw NS account/klantnummer?

Staat verder los van de vraag over berichten hier in de Community maar wel interessant. Afgezien van het feit dat zulke (oude) dingen wel leuk zijn om te kunnen bewaren natuurlijk.

Badge +3

Dat geloof ik zo natuurlijk, en maak ik me ook totaal geen zorgen over!

Maar soms zie ik dat als iemand een DM/PB stuurt ook wel eens (publieke) reacties zoals “daar hebben we het eerder over gehad en.. zus of zo, en in ons systeem zie ik dat op datum X… etc etc”

Dat betekent dat jullie (NS) dus wel mogelijkheden hebben om info in een DM te linken naar (of matchen met) ‘soortgelijke’ info in jullie eigen systemen (is ook geen probleem!).

Als ik (of iemand anders) dus in een DM zegt “hoi, ben ik weer klantnummer Y over claim/factuur Z” dan is het niet heel lastig om direct vanuit het klantnummer of e-mailadres te weten om wie het gaat en wat er voorafgaand via chat of PB of DM (en evt. telefonisch) ooit met diegene uitgewisseld is, toch?

Of moeten jullie (webcare) dat dan handmatig knippen/plakken en gaan opzoeken? Lijkt me onhandig, want de info is er gewoon al.

Uiteraard is het wel zo handig dat als iemand op social media (of hier) over een factuur of abonnement begint zeker te weten over wie het gaat voordat je dingen terugstuurt die misschien niet voor anderen bedoeld zijn.

Ik weet niet wat we als bewaartermijn hebben in Coosto. Ik denk 18 maanden. 

 

Er zal verder niet worden gekeken naar wat de inhoud is van de berichten. Alle privégesprekken ouder dan 12 maanden met moderators zullen worden verwijderd. Het is niet mogelijk om toestemming te geven om de berichten langer te bewaren. In de AVG staat beschreven dat gegevens niet langer mogen worden bewaard dan noodzakelijk. Wij mogen zelf weten wat die termijn is, maar omdat we gegevens niet onnodig lang willen bewaren, is de keuze op 12 maanden gevallen. 

Ik weet niet of er een hulpmiddel komt zodat users zelf makkelijk oude gesprekken met moderators op kunnen slaan. Dit wordt nogmaals nagevraagd.

Reputatie 4

Wij mogen zelf weten wat die termijn is

Eh… Dit is niet helemaal correct. Je geeft zelf aan dat gegevens niet langer mogen worden bewaard dan noodzakelijk. In geval van een uitzoekklus, is dit bijvoorbeeld tot en met het moment dat de klus geklaard is. Daarna heb je de gegevens niet meer nodig en moeten ze worden verwijderd. 12 maanden is in zo'n geval eigenlijk al wat aan de lange kant, maar in een situatie waarin het niet gemakkelijk is om de gegevens te vinden, een logische oplossing. Al zou 3 of 6 maanden wellicht nog beter zijn.

Laatste update: Er komt helaas geen tool waarmee het archiveren van privéberichten mogelijk zal worden. Op 19 maart 2020 worden de berichten verwijderd.

Reputatie 7
Badge +3

Bij gebrek aan een tool heb ik zojuist berichten gearchiveerd door de pagina met de berichten als pdf te exporteren vanuit Safari.

Er zijn ongetwijfeld andere (en misschien handiger) methodes om dit te doen. Misschien kunnen we die delen in dit topic.

Reputatie 7

Ja, ach… kern van de zaak is dus, dat er persoonsgegevens van allerlei klanten ergens op een door NS beheerde (of gebruikte) server liggen te...hmm… rotten zonder dat NS nog een relevante reden heeft om die gegevens te (mogen) hebben.

Dus NS moet ze verwijderen. Dat er dan nog wat andere berichten sneuvelen is spijtig, maar ik vind het wel lovenswaardig dat men er over na begint te denken.

Wij krijgen regelmatig een RGPD-training en één van de punten van zorg was, dat wij per abuis persoonsgegevens in onze mik krijgen - en daardoor slecht beheren - waardoor we ineens niet in orde zijn met de principes van deze regeling. E-mail en Social Media werden al als een risico aangewezen. Ik vind dit een mooie en goed geregelde casus.

Badge +3

Als Moderators ontvangen we geregeld privégegevens van gebruikers om bepaalde verzoeken te kunnen behandelen. Conform AVG-richtlijnen worden die gegevens momenteel te lang bewaard binnen de Community.

Het komt voor dat ik privéberichten krijg van nieuwe leden, soms met allerlei persoonlijke gegevens, omdat men kennelijk denkt dat ik daar iets mee kan. Die gegevens blijven ook na jaren zichtbaar voor mij. Ik kan die berichten niet zelf verwijderen. Ik ben geen expert op het gebied van de AVG, maar zouden die berichten ook niet verwijderd moeten worden?

Insided heeft het vast best op orde 🎻💋 

 

Reputatie 7

Wij krijgen regelmatig een RGPD-training

In het Frans toevallig? :wink:


Tout à fait !

Die waren er sowieso al veel eerder mee bezig. Hun wet - de voorloper van de RGPD - dateert al van 1978. En ondanks allerlei moeilijk gedoe over Social Media zijn de principes niet veranderd - computers kunnen er alleen nog sneller een rotzooi van maken.

Update: Helaas heb ik ook deze week nog geen verdere informatie.

Hi Sascha,

Ik schrik een beetje van deze termijn, binnen twee weken. Mijn plan was om dit weekend een inzageverzoek onder de GDPR in te sturen, waar een afhandelingstermijn van 1 maand voor staat. Kan ik erop vertrouwen dat NS voor die tijd geen data gaat verwijderen? Hierbij in ieder geval het verzoek dat niet te doen.

Groeten, Henk

Goedemiddag Henk_NL. Ik ga dit aangeven/uitvragen maar ik weet niet wat je kan verwachten, sorry. Je hoort van mij zodra ik meer weet.  

Badge +3

Zie zojuist dat mijn tellertje privéberichten een stuk hoger is (ca. 20% meer dan een tijdje terug). Dat is dus prima. Zoekfunctie daar zou ook handig zijn.

Badge +3

Als ik een (heel oud) bericht naar een moderator verwijder dan staat er Bericht verwijderd door Robert B in het grijs. Neem aan dat het dan ook aan de andere kant verdwijnt, want anders een beetje overbodig om de gebruikersnaam erbij te noemen…

Maak er dan Bericht voor jouzelf verwijderd van.

Badge +3

Aan de andere kant verdwijnt het bericht ook. En dan zie die ander ook dat het door jou is gedaan.

Mooi zo, dan is het goed.

Da’s meteen een tip voor gebruikers die mij ooit privegegevens gestuurd hebben (voor zover ik die nog niet ergens anders opgeslagen heb).

Zal alles eens doorspitten, zijn in totaal 600+ berichten maar bijv. van @Thomas NS alleen al 3 pagina’s dus daar maak ik me verder niet druk over, en van/naar andere (ex)moderators ook niet.

Ik heb nog wel een gouden gids liggen. Iemand interesse? 😉

Eigenlijk is dat ook niet het probleem, want veel informatie wordt gewoon gedeeld. Wel is het van belang hoe een ieder met die data omgaat. Wat betreft het forum zijn er zeker punten die enige aandacht genieten, maar dan moet de NS wel handelen naar eer en geweten. En als data in het web van InSided, Webhelp en NS verloren dreigt te gaan ligt het uiteindelijk aan ???

A) De handelswijze van de moderators.

B) De handelswijze van InSided.

C) De handelswijze van NS

D) De handelswijze van de gebruiker.

Huisregels t.a.v. data zijn ondergeschikt w.b. wetgeving.🙄 Of is het toch andersom en is burgerlijke ongehoorzaamheid de norm?🤔

Hoe (edit) men omgaat met data? https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/29/het-dataspoor-van-de-babybox-a4001250

Moderators komen en gaan. Ze vragen persoonsgegevens op... en ook een BOA krijgt toegang tot persoonsgegevens. Welke? 

A) Een agent mag u met een eigen mobiel filmen.

B) Een NS BOA mag u met een eigen mobiel filmen.

C) U mag een agent filmen.

D) U mag een (edit.. i.pv. agent...) NS BOA filmen.

Etc... etc... et.. e.…

 

Mag ik bij deze een klacht indienen? 💋

 

Reageer