Bewaartermijn privéberichten



Toon eerste bericht

118 reacties

@Tochjo en (@NS Community) Off topic.

https://community.ns.nl/overige-producten-6/wil-iemand-mij-dagretour-kopen-voor-10-65162?postid=451091#post451091

"mijn mail is: b********g@*******mail.**"*

Topic is vrij snel verdwenen in het bittenbakje. Maar op basis van wat? Op basis van de huisregels?

Ofwel zelfs het bovenstaande in lichtgrijs geschreven advies lezen nieuwe leden niet. 

Hoe men met data omgaat is altijd de vraag. Om een uitstapje naar andere systemen te maken. Een aantekening in het strafblad n.a.v. een coronadelict heeft gevolgen. Ook de invoering van psd2 kent zo zijn impact en registraties in een leerlingvolgsysteem kunnen in vervolgtrajecten consequenties hebben voor de deelnemer. 

Misschien is het een optie om dezelfe werkwijze te kopiëren die de NS hanteert. Pas na uitdrukkelijke en verifieerbare informatie van de verzoekende ingaan op het verzoek om data te verwijderen. Maar dan beschik je nog steeds niet de 'button' om dit netjes te regelen. 😉

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Geven jullie nog een tool waarmee ze daaraan voorafgaand op te slaan zijn? Ik heb meer dan 2000 privéberichten. Sla ze dan zelf even op; heeft niets met ‘even’ te maken, vrees ik. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Wat staat er precies hierover in die wet dan?

Badge +3

Waardeloos natuurlijk, maar goed.. Zelf ‘archiveren’ is ook een optie, en doe daar dan maar een knopje voor inderdaad (download/export conversatie, of gewoon alles) :rolling_eyes:

Zie zojuist dat mijn oudste privébericht/conversatie ook maar 2 jaar oud is. Weet zeker dat ik er meer had, van nog bestaande gebruikers hier.

Badge +3

Haha mijn tellertje op 558 maar dat was gisteren iets meer (wegens iemand uit BE die ons verlaten heeft nu wat minder).

Best leuk om die dingen allemaal (zelf) terug te kunnen lezen, maar dan meteen de vraag of iedereen die hier iets zoekt ook bij het topics/subforum ‘Archief’ uit komt, of daaruit kan putten?

Want ik zie gewoon vandaag zelfs nog een verse reactie van een ‘nieuwkomer’ op iets van 5 jaar geleden! :thinking:

 

Badge +3

Je kunt allerlei dingen dus niet ‘browsen' (bij recente topics sowieso maar een maand aan leesvoer), maar dus nog wel vinden ‘zoeken’ hier.

Sluit alle topics ouder dan een jaar ook maar af, want dat is ‘oude info’ ook al kan die nuttig zijn.

Reageren op iets ouders dan een jaar (topics die al lang niet actief meer zijn) is vervuiling vind ik. Maar zie profiel van @HenkK om maar iets/iemand te noemen…Volgens mij vond die iets over poortjes of zo :rofl:

Maak dan gerust een nieuw topic aan (in plaats van op een dozijn oude te reageren), ook al is het over hetzelfde.

 

Reputatie 4

Je kunt allerlei dingen dus niet ‘browsen' (bij recente topics sowieso maar een maand aan leesvoer), maar dus nog wel vinden ‘zoeken’ hier.

Sluit alle topics ouder dan een jaar ook maar af, want dat is ‘oude info’ ook al kan die nuttig zijn.

Reageren op iets ouders dan een jaar (topics die al lang niet actief meer zijn) is vervuiling vind ik. Maar zie profiel van @HenkK om maar iets/iemand te noemen…Volgens mij vond die iets over poortjes of zo :rofl:

Maak dan gerust een nieuw topic aan (in plaats van op een dozijn oude te reageren), ook al is het over hetzelfde.

 


Dat staat helaas niet zo in de huisregels. maar wat eerder wel handig is is om na verloop van tijd een topic “op slot “te zetten. Dat betekent wel dat deze topics nog zichtbaar zijn voor wat er al besproken is, maar dat een nieuw topic dan wel geopend mag worden.

Het is een betere oplossing dan zomaar reacties te verwijderen.

Reputatie 7
Badge +3

Wie heeft bedacht dat berichten in het kader van de “AVG-wet” (die overigens niet bestaat) na 12 maanden automatisch gewist moeten worden? Dat is dan iemand binnen de NS-organisatie die helemaal niets heeft begrepen van de bedoeling, strekking en reikwijdte van de AVG/GDPR. 

Gauw ophouden met deze flauwekul en de privé-berichten gewoon bewaren. Ik zie dat mijn oudste bericht meer dan 3 jaar oud is. Dat lijkt me geen enkel probleem wanneer alleen de twee gesprekspartners deze communicatie kunnen lezen. Een andere kwestie wordt het natuurlijk wanneer moderators en eventueel anderen de privéberichten zouden kunnen lezen.

Reputatie 7
Badge +3

@Thom

Volgens mij is er helemaal geen wettelijke basis om persoonlijke berichten te verwijderen of er een bewaartermijn aan te koppelen. Het beroepen op de AVG is een slag in de lucht van lieden die niet veel van de strekking van de AVG/GDPR begrepen hebben. De AVG is een stok die gebruikt wordt om een hond te slaan waarbij wordt vergeten dat met een kanon op een mug geschoten wordt.

Hoi Thom,

Ik snap de verwarring, maar het gaat dus enkel en alleen om de berichten die je naar ons hebt verstuurd of wij naar jou van langer dan een jaar geleden. Alle berichten die je naar andere forumleden hebt gestuurd, blijven gewoon intact. Daar zullen wij niet aankomen. Alles backuppen is dus niet nodig, alleen de berichten van langer dan een jaar oud aan ons als moderators. Laat je het weten wanneer je hier nog vragen over hebt? Want dan ga ik het graag voor je uitzoeken. Dit mag ook in een privébericht. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik druk me soms wat subtiel uit maar het is precies wat ik bedoel.

 

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is die hieraan ten grondslag ligt. Kan daar precies uitsluitsel van worden gegeven en met de exacte artikelen op basis waarvan dit wordt gedaan?

 

Ik had natuurlijk in mijn vraag aan NS, een bekend citaat van mijn alter-ego er onder moeten zetten.

 

Als u begrijpt wat ik bedoel.

 

Th. B. Bommel.

 

Reputatie 7
Badge +3

Blijft de vraag staan wat nut en noodzaak is van het verwijderen van het berichtenverkeer met moderators. En de vraag of daar een wettelijke verplichting toe is (quod non) is door NS ook nog steeds niet beantwoord.

Reputatie 4

Blijft de vraag staan wat nut en noodzaak is van het verwijderen van het berichtenverkeer met moderators. En de vraag of daar een wettelijke verplichting toe is (quod non) is door NS ook nog steeds niet beantwoord.

Gezien het gebrek aan reactie van moderators in dit topic, zal daar ook geen antwoord op komen. Er wordt ons gewoon iets door de strot gedrukt en we moeten het allemaal maar accepteren.

Waarschijnlijk wil men gewoon de bezem door de community kunnen halen om de boel een beetje georganiseerd te houden en de achterliggende databases klein te houden. Of waarschijnlijk moeten de NS bij Insided betalen op basis van de hoeveelheid data in de database, waardoor men heeft besloten de privéberichten maar te verwijderen om opslag te besparen.

@Mark NS @Rizana NS @Sanne NS misschien kan één van jullie weer even de moeite nemen om antwoord te geven op alle prangende vragen in dit topic.

Ik vind het jammer dat er weer zo’n ontzettend pessimistische reactie moet komen, JerVoo. Wij hadden initieel ook erg beperkte informatie hierover, enkel dat het te maken heeft met AVG. Jullie feedback hebben we doorgegeven, waardoor het inmiddels is aangepast zodat enkel de privéberichten tussen gebruikers en Moderators verwijderd worden.

Inmiddels hebben we meer informatie gekregen, de reden hierachter is wel degelijk AVG-gerelateerd. Als Moderators ontvangen we geregeld privégegevens van gebruikers om bepaalde verzoeken te kunnen behandelen. Conform AVG-richtlijnen worden die gegevens momenteel te lang bewaard binnen de Community.

Uiteraard vallen lang niet alle privéberichten tussen gebruikers en Moderators hieronder, maar het is niet mogelijk om elke privéconversatie van een Moderator door te spitten of er zulke gegevens in staan. Dus worden simpelweg alle privéconversaties met Moderators ouder dan 12 maanden verwijderd.

Reputatie 7
Badge +3

Met de persoonsgegevens van leden van de community heb je wel een punt.

Maar dan zou je zo kunnen inrichten dat leden van de community wel hun persoonlijke correspondentie met (oud-)moderators kunnen behouden. Ik heb geen enkel persoonsgegeven van een (oud-)moderator maar heb wel een keer mijn personalia doorgegeven naar aanleiding met een uitzoekklusje in verband met GTvB. Ik kan me voorstellen dat die gegevens op een gegeven moment verwijderd (moeten) worden.

NS heeft natuurlijk zelf ook bijgedragen aan de ontstane situatie door aan leden van de community allerlei gegevens te vragen wanneer gevraagd werd om een privé-bericht te sturen. Daar is voordat de AVG van kracht werd al van gezegd dat dat een onzinnige gang van zaken was en dat NS veel te veel gegevens vroeg.

Neemt niet weg dat ik graag een hulpmiddel zou krijgen om mijn privé-correspondentie met (oud-)moderators op te slaan.

Ik snap het wel, jullie krijgen vanuit de NS en vanuit Webhelp natuurlijk allemaal richtlijnen met betrekking tot hoe en wanneer jullie mogen reageren, hebben je aan bepaalde scripts te houden en zijn in een topic als deze niets meer dan een spreekbuis.

Dit is niet het geval. Wij hebben gigantisch veel vrijheid wat betreft de stijl van communiceren en wat we wel of niet vermelden. "Scripts” werken we niet mee. De reden waarom het eventueel wat stiller is vanuit het Moderatie-team is omdat we als een gek alles constant aan het terugkoppelen zijn naar de opperhoofden die op hun beurt in contact staan met partijen als InSided e.d. Daarnaast zijn wij (maar) klantenservice-medewerkers, geen specialisten in Europese verordeningen. Dit betekent dat we inhoudelijk niet zomaar iets kunnen zeggen zonder eerst onderling veel te overleggen.

Oftewel; ga vooral door met het geven van feedback, maar een antwoord kan even op zich laten wachten.

Reputatie 4

Ik snap het wel, jullie krijgen vanuit de NS en vanuit Webhelp natuurlijk allemaal richtlijnen met betrekking tot hoe en wanneer jullie mogen reageren, hebben je aan bepaalde scripts te houden en zijn in een topic als deze niets meer dan een spreekbuis.

Dit is niet het geval. Wij hebben gigantisch veel vrijheid wat betreft de stijl van communiceren en wat we wel of niet vermelden. "Scripts” werken we niet mee. De reden waarom het eventueel wat stiller is vanuit het Moderatie-team is omdat we als een gek alles constant aan het terugkoppelen zijn naar de opperhoofden die op hun beurt in contact staan met partijen als InSided e.d. Daarnaast zijn wij (maar) klantenservice-medewerkers, geen specialisten in Europese verordeningen. Dit betekent dat we inhoudelijk niet zomaar iets kunnen zeggen zonder eerst onderling veel te overleggen.

Oftewel; ga vooral door met het geven van feedback, maar een antwoord kan even op zich laten wachten.

Is het dan een idee, gewoon als feedback hoor, om tenminste even aan te geven dat jullie met de feedback bezig zijn? In veel gevallen zie ik het wel gebeuren, maar juist in de gevallen waar consternatie ontstaat, lijken de moderators vaak angstvallig stil.

Overigens zijn de vragen die er zijn, nog steeds niet beantwoord. Zijn jullie daar mee bezig?

Dat ben ik! Het updaten doen we eigenlijk alleen in topics die we "op naam” hebben staan. Ik zal dit topic vanaf heden volledig onder mijn hoede nemen.

Reageer