NS Community: nieuw jasje en nieuwe naam


Reputatie 2
Hoi allemaal,

Toen je net op het forum belandde, heb je wellicht even gedacht: ”hé, ik zit op de verkeerde site…”. Maar niets is minder waar. Welkom op het nieuwe NS Serviceforum! Of eigenlijk: Welkom in de nieuwe NS Community! Want we hebben het forum niet alleen in een nieuw, fris, eigentijds jasje gestoken, we hebben ook de naam aangepast naar een variant die de lading beter dekt.

Wat is er precies veranderd?
  • Het is eindelijk mogelijk om ook bovenaan een topic naar een volgende pagina met reacties te klikken. Je hoeft dus niet meer naar beneden te scrollen om bij de gewenste reactie uit te komen.
  • Het opstellen van een topic is nu net zo eenvoudig als het opstellen van een gewone e-mail. Je hoeft geen codes meer te gebruiken voor het toevoegen van een hyperlink bijvoorbeeld.
  • Het nieuwe forum is zo gebouwd dat het zich automatisch aanpast aan de grootte van je scherm. Of je nu op je desktop, je smartphone of op je tablet de Community bezoekt, je hebt steeds dezelfde look en functionaliteiten.
  • Vanaf de beginpagina kun je direct naar de meest recente actieve topics gaan. Dit is vooral handig als je dagelijks actief bent op de Community, en dat zijn veel van jullie!
  • Wanneer je inlogt krijg je een overzicht van de nieuwe reacties sinds je laatste bezoek.
  • De zoekfunctie is nu prominent op elke pagina aanwezig.
  • Onze moderators hebben meer mogelijkheden topics uit te lichten en visueel aantrekkelijk te maken. Hierdoor ben je nog beter op de hoogte van actuele onderwerpen.
  • Je kunt nu ook andere leden uit de Community taggen met een zogenaamde @mention. Zo kun je anderen wijzen op mogelijk interessante topics. Daar krijgen zij dan ook een e-mail notificatie van.
  • Er is een uitgebreide set emoticons toegevoegd, die je nu naar hartenlust kunt gebruiken.
  • Je kunt zien wie jouw reacties hebben geliket.

We zijn natuurlijk heel benieuwd naar jullie reactie. Laat ons vooral weten wat je vindt van de nieuwe NS Community!

848 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben inderdaad door de voorsteden van Leiden gekomen, toch maar eens op de Vink uitstappen. 😉
Ben eigenlijk wel nieuwsgierig, heeft het beheer de mogelijkheid om priveberichten mee te lezen?

Absoluut niet.
Reputatie 7
Badge +3
Daar kijk ik nu al bijna 4 jaar elke dag tegenaan wanneer ik wacht op perron 4. Hangt er misschien nog wel langer, maar ik reis pas sinds augustus 2018 bijna dagelijks met de trein.
Moet dan natuurlijk augustus 2014 zijn 🙄
Gelukkig letten anderen wel op 😊
Reputatie 4
Met firefox kan ik wederom weer eens niet het forum bereiken. Chrome werkt nog wel. Cookies en dergelijke al weggegooid, maar dat helpt niets. Er blijven certificate problemen met firefox.

Klopt, helaas gaat er momenteel iets mis met de certificaten. Erg vervelend. Ik heb gevraagd dit met hoge prioriteit op te pakken. Ik zit er bovenop!
Badge +3
Over dat geneuzel met certificaten op 06-05-2018 inmiddels een ander topic.

Dat is opgelost, of lost zichzelf binnen korte tijd op. Je hoeft dus niets te doen (en als je dit leest is het sowieso al opgelost door je browser!)

Wel nog deze 'bug' waar ik door de KPN OCSP cert-storing achter kwam:

Toen ik Firefox gebruikte (maar natuurlijk niet ingelogd ben via die browser) staat er gewoon onder elke reactie Like en Quote....

Maar die doen dus helemaal niets! Verwijzen naar een inlogpagina (of die opties helemaal niet weergeven als je niet ingelogd bent) zou welkom zijn dus!
Is inSided inmiddels al verder met het geen mail bij mention-probleem? Of, liever nog, een overzicht ergens anders op de site waar je mentions terug kunt vinden. Al die mails hoeven wat mij betreft niet.
Klopt, helaas gaat er momenteel iets mis met de certificaten. Erg vervelend.
Ik heb gevraagd dit met hoge prioriteit op te pakken. Ik zit er bovenop!

@Sivan NS, is er al nieuws te melden m.b.t. de certificaten?
We hopen vandaag of morgen de storing te hebben verholpen, onze technici werken er hard aan. Kunnen jullie aangeven wie er nog problemen ervaren en via welke browser/device?
Badge +3
Met de "normale" instellingen (OCSP enabled) ervaar ik het probleem nog met Mozilla Firefox ESR 52.8.1 en met Internet Explorer 11 op een laptop met Windows 7 SP1.
Elke browser met OCSP enabled krijgt deze veiligheidsmelding.

Bij sommige browsers kun je deze melding vervolgens wel negeren,
maar dat levert wel enorme grote veiligheidsrisico's op voor de gebruiker.

Ik vind het eerlijk gezegd géén goede reclame voor de NS...

Melding bij Internet Explorer:

Ik speel de informatie door! Fijn dat jullie ons zo goed helpen met deze storing. Houdt ons vooral op de hoogte mocht er iets veranderen in de situatie!
Ik speel de informatie door! Fijn dat jullie ons zo goed helpen met deze storing. Houdt ons vooral op de hoogte mocht er iets veranderen in de situatie!
Waarom wordt er NIETS gezegd over deze storing op de website www.ns.nl ?

https://www.ns.nl/klantenservice



https://www.ns.nl/klantenservice/contact

Die vraag heb je ook in een ander topic gesteld, Michiel. en is ook beantwoord door Iris NS.
Dus zolang het forum nog zonder problemen met Chrome bereikbaar is,
vind de NS het niet nodig om dit probleem te communiceren aan gebruikers met IE of Firefox.

Ik weet niet hoor, maar zou je dan de forum gebruikers misschien kunnen adviseren om (tijdelijk) gebruik te maken van Chrome, totdat NS het issue met de certificaten heeft opgelost?
Ik ga ervan uit dat dit niet nodig is Michiel. aangezien we verwachten het probleem vandaag of morgen op te lossen.
Badge +3
Ik snap er niets van. Vanmiddag (en nu nog steeds) werkt het gewoon in Chrome op mijn laptop (zonder trucjes, heb de laptop gisteren niet gebruikt) maar op mijn desktop PC waar het gisteren ineens einde verhaal was nog altijd niet!

Edge en Firefox (zowel op de laptop als de PC) doen het inderdaad niet (althans niet zonder instellingen te wijzigen).

Hoop dat Chrome over een paar uurtjes wel een nieuwe revocation list krijgt waarmee het opgelost is. Gisteren was dat rond 19:00.

Nu de andere browsers nog. 😞
Reputatie 7
Badge +3
Hier ook een vreemde situatie. Met mijn desktop PC thuis heb ik met Chrome totaal geen problemen gehad, heeft het gister de hele avond gedaan en ook vandaag.
Een ander verhaal is de laptop van de zaak, daarmee gisteravond tot rond half 10 met Chrome ook geen problemen, daarna was het einde oefening. Ook vandaag op werk was het forum niet te bereiken. Misschien dat ik die laptop vanavond nog even aanzet om te kijken hoe het er nu mee staat.

IE op doet/deden het op zowel op de laptop als PC niet.
Badge +3
Elke browser met OCSP enabled krijgt deze veiligheidsmelding.

Bij sommige browsers kun je deze melding vervolgens wel negeren,
maar dat levert wel enorme grote veiligheidsrisico's op voor de gebruiker.

Nee, dat risico is echt minimaal, want het gaat om een lijst met (op zich gewoon veilige) certificaten die vóór de eigenlijke einddatum ingetrokken zijn, wat in het geval voor community.ns.nl natuurlijk een fout(je) is, en in principe geen enkel risico veroorzaakt om de website toch te bezoeken.

Want als je die revocatie negeert heb je nog steeds een (via het op zich geldige certificaat) beveiligde/versleutelde HTTPS verbinding, dus niemand anders dan de eigenaar van het certificaat kan je gegevens onderweg onderscheppen of wijzigen!

Er zullen vast en zeker andere websites zijn met (via het OCSP protocol) ingetrokken SSL/HTTPS certificaten, maar daarvoor zal je toch hele vage dingen moeten doen om die (als normale gebruiker van internet) tegen te komen, laat staan dat je daar dan gevoelige informatie zoals wachtwoorden in gaat tikken. De beheerder(s) van zulke sites zullen immers echt wel hun beveiliging willen blijven houden, zo ook NS!

Vergelijk de situatie met als ik (per ongeluik) mijn rijbewijs doormidden breek. Dat is dan ongeldig maar ik vorm dan echt niet ineens een enorm groot gevaar op de (digitale snel)weg! 😛 Want ik heb (had in dit geval) gewoon een rijbewijs geldig tot datum X alleen is het kapot/ingetrokken/gestolen/kwijt gemeld.

Zodra ik een nieuw rijbewijs (certificaat) heb is alles weer oké, dus je opmerking over risico's is (zwaar) overdreven.
Het intrekken van een certificaat doe je o.a. wanneer je de veiligheid van de private key niet meer kunt garanderen. Ik zou dat toch best een risico willen noemen 🙂
https://community.ns.nl/de-ns-community-61/atgebruiker-49153/index1.html#post329513
Vraag me niet hoe, maar er beginnen mails binnen te druppelen dat ik gementioned ben...

@Henk_NL, je gaat nou toch niet klagen dat je teveel mail krijgt ... 😉
Zeker wel, heb er nu alweer een filter op zitten. Dit soort onzin mag wat mij betreft gewoon op het forum zichtbaar zijn, hoef niet van iedere mention een mail te krijgen wat mij betreft. Het enige probleem is dat mensen je mention'en en dan verwachten dat je een reactie plaatst. Ja, handig als ik er geen enkel bericht van krijg.

Zo werkt 'ie aardig, krijg je ten minste nog wel een berichtje van een nieuwe DM, dat is wel prettig:

Badge +3
Dat blijft tweaken dan, want afzender forum@ns.nl zal binnenkort ook wel community worden. Ik filter alles *.ns.nl naar een mapje.

Valt best mee met de mentions trouwens maar het worden er wel steeds meer sinds de 'feature' bekend is (en niet uit te zetten) 😛
Alles @ns.nl filteren wordt voor mij niet echt praktisch, LOL.

Tegen de tijd dat Sivan een nieuwe gedeelde mailbox bij beheer aan heeft gevraagd én gekregen pas ik de regel wel even aan 1x, geen probleem 😛

Reageer