beantwoord

correctietarief

  • 12 September 2023
  • 54 reacties
  • 1274 Bekeken


Toon eerste bericht

54 reacties

Reputatie 7
Badge

Voor de juridisch geïnteresseerde types: Strikt genomen is bij een boete sprake van een schikking. Je kunt bezwaar maken als je goede argumenten hebt en snapt dat een bevoegd en beëdigd ambtenaar sterker staat en ook moet staan. Die kan echt niet zomaar wat beweren.

Dat is m.i. niet helemaal juist. Een schikking(svoorstel) kun je weigeren door er simpelweg niet op in te gaan en dan zal justitie desgewenst intiatief moeten nemen voor verdere vervolging. Bezwaar maken doe je tegen een (straf)beschikking, maar een beschikking is dus echt iets anders dan een schikking.

Reputatie 7
Badge

De acrobatiek van @Thom ten spijt, is een wettelijke verhoging geen correctietarief.

Doet een BOA zoals een medewerker van V&S (of een conducteur als aangewezen toezichthouder?) die alleen een correctietarief oplegt dan zijn wettelijke plicht wel? Er is bij zwartrijden sprake van overtreding van artikel 70 WP2000. Bovengenoemde personen zijn toch krachtens artikel 87 van die wet belast met de opsporing van overtreding daarvan? En volgens artikel 48 lid 7 BP2000 vervalt die strafbaarstelling (alleen) als een reiziger alsnog een vervoersbewijs aanschaft en daarbij de wettelijke verhoging betaalt.

Badge +3

De term ‘wettelijke verhoging’ is natuurlijk verwarrend, want als als dat ergens in een wet(boek) staat is er sprake van een overtreding van de wet (?) en volgt er een ‘sanctie’ (50 euro straf/boete/verhoging/correctie).

Maar dat de NS die in hun eigen zak mag steken (of kwijtschelden) geeft al aan dat het strikt genomen geen boete is, want dan zou het via het CJIB gaan (proces verbaal).

Als je die ter plekke voldoet (dat kan niet meer, dus wordt een uitstel van betaling) is inderdaad de overtreding ongedaan gemaakt, in tegenstelling tot andere overtredingen zoals voeten op de stoel (dat volgens mij 95 euro plus 9 euro administratiekosten kost).

Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld om een kaartje te kopen bij de conducteur, dat kostte in de jaren 80/90 dan ƒ 2,50 of ƒ 3,50 extra*. Nu is dat 50 euro (extra) maar dat maakt het geen boete, toch?

* Was een leuk kat-en-muis spelletje soms, want waar ben je ingestapt? Maar goed, vroeg of laat kwam de conducteur toch wel langs (op Eindhoven - Den Bosch - Utrecht - Amsterdam natuurlijk vaak drie keer dus je besparing was eigenlijk minimaal. Je kon wel een 40% kaartje kopen in de trein op vertoon van je stamkaart, daar kom je nu niet meer mee weg).

Reputatie 7

De acrobatiek van @Thom ten spijt, is een wettelijke verhoging geen correctietarief.

Doet een BOA zoals een medewerker van V&S (of een conducteur als aangewezen toezichthouder?) die alleen een correctietarief oplegt dan zijn wettelijke plicht wel? Er is bij zwartrijden sprake van overtreding van artikel 70 WP2000. Bovengenoemde personen zijn toch krachtens artikel 87 van die wet belast met de opsporing van overtreding daarvan? En volgens artikel 48 lid 7 BP2000 vervalt die strafbaarstelling (alleen) als een reiziger alsnog een vervoersbewijs aanschaft en daarbij de wettelijke verhoging betaalt.

 

Of BOA’s en HC’s hun werk goed doen dient te worden afgemeten aan hun taakstelling en is niet aan mij om te beoordelen.

Hetgeen ik hier heb willen aangeven is dat correctietarieven (Pv-Flex/AVR-NS) geen boetes zijn en, in principe, achteraf aangepast kunnen worden aan de werkelijke ritprijs.

Daarentegen zijn wettelijke verhogingen (Wp/Bp 2000) geen correctietarieven maar ‘boetes’.

Het lijkt erop dat er voor de HC als toezichthouder de keus bestaat om bij het ontbreken van een geldig vervoerbewijs een correctietarief in rekening te laten brengen dan wel een wettelijke verhoging op te leggen.

Reageer