beantwoord

eenmalig 1e klas met flex weekend vrij


Reputatie 6

Ik heb een weekend vrij Flex abonnement en wil graag eenmalig as zondag  eerste klas reizen, hoe kan ik zien wat de kosten hiervan zijn? Ik begrijp dat ik dat zelf doe via mijn NS? Ik lees iets van 65% van de prijs van een tweede klas kaartje?

icon

Beste antwoord door marv87 16 July 2021, 09:00

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 4

duidelijk

Badge +3

misschien komt actie dit jaar ook weer verlengd

Tja, als men al ‘welkom terug in de trein’ briefkaarten stuurt zou dat best eens kunnen, maar volgens mij zijn de treinen in het weekend al lang weer druk genoeg om géén korting op Weekend Vrij meer aan te bieden. Het is al goedkoop genoeg, toch?

Dat zal dus hooguit bedoeld zijn voor reizigers zijn die in juni/juli/augustus 2020 (zomer/vakantie) Weekend Vrij hebben genomen en dat in September 2021 (leuk een jaartje korting, bedankt NS) weer uit zouden zetten… maar ‘als je blijft krijg je nog een paar euro korting voor een jaar’.

Dat ‘voordeeltje’ kan je natuurlijk nieuwe klanten niet zomaar weigeren, dus als het er (weer) komt geldt het voor iedereen die Weekend Vrij wil.

Vergelijk Dal Voordeel voor 29 i.p.v. 50 euro voor een jaar in het verleden, en dan ook voor die prijs kunnen verlengen (nog een jaartje dan maar?) na contact met de klantenservice.

Dat is mij twee keer ‘gelukt’ (van 2015-2018 Dal Voordeel gehad voor €29 per jaar) maar toen bestond NS Flex nog niet.

Reputatie 4

misschien komt actie dit jaar ook weer verlengd

Badge +3

De reductie voor een jaar (€6 korting tot september 2021) krijg je inderdaad niet te zien maar komt als het goed is op je factuur als aparte regel.

Dat zou een wissel naar Wekend Vrij 1e klas niet in de weg moeten staan, dan bestel je gewoon voor €37 of €40 en betaalt uiteindelijk 6 euro per maand minder.

Maar goed, via https://www.ns.nl/nsflex/webshop zou het moeten lukken, óók op een tablet.

Reputatie 6

Ik ga er vanavond weer eens even voor zitten :) dank voor jullie tips nogmaals!!!en het zou idd niet uit moeten maken dat je op een tablet zit…..ik dacht al hoe kan het nou dat ik het niet zie 👻

Reputatie 3

Misschien heeft het er ook nog mee te maken dat ik een flex abbo heb tegen gereduceerd tarief. 

Dat zou niet uit moeten maken. Dat heb ik ook en ik krijg de 1e klas optie (net als ma-vrij dalkorting en icd toeslagvrij) wel als ik Weekend Vrij nu vanuit Basis weer aan wil zetten.

Ik weet ook dat het werkt, want ik heb heb 1e klas Weekend Vrij eerder al weer aangezet na een pauze en toen kreeg ik gewoon 6 euro korting. 

 

Reputatie 6

Klopt idd dat ik op een tablet werk en wat jij laat zien RobertB,  zie ik idd niet. Misschien heeft het er ook nog mee te maken dat ik een flex abbo heb tegen gereduceerd tarief. Tijdje terug ( na de eerste lockdown) kon je nl weer ‘aanhaken’ voor 28 euro. Mogelijk is mijn actieabonnement te goedkoop voor een eersteklas upgrade. Zal vanavond eens op de pc inloggen, maar vreemd dat het niet op de iPad kan. 

 

nogmaals veel dank voor jullie hulp mede-forumleden!

Badge +3

Dit deel ontbreekt dus bij jou, misschien omdat je op een tablet werkt? Zou eigenlijk niet uit moeten maken.

Mocht je het toch via de Klantenservice willen regelen, dan vraag gewoon om je abonnement te wijzigen naar Weekend Vrij 1e klas (€37 of €40 per maand). De €6 korting tot september 2021 wordt later verrekend op je factuur.

Badge +3

Tijdritten = tijd zitten :sweat_smile: maar we snappen het.

Zo’n soort pagina (met een knop Wijzig nu) heb ik eerder gezien, en daar ontbreekt dus iets! De tekst zou moeten zijn ‘Bestel nu’, met de nodige opties om je (huidige) abonnement aan te passen.

Via https://www.ns.nl/nsflex/webshop zou het moeten lukken (dus niet vanuit Mijn NS):

 

Reputatie 6

Tijdritten- tijdje

Reputatie 6

En Robert, is. N eerstebericht had ik tegen klantenservice wel gezegd dat ik een weekend NS flex heb….:) maar dat zie je niet op de foto. 

Reputatie 6

Ik heb nog een tijdritten puzzelen maar als ik op mijn NS mn abbo wil wijzigen (naar eerste klas) krijg ik simpelweg de extra optie voor eerste klas niet. Ik zie alleen de weekenden vrij die ik al heb. Ik snap inmiddels dat ‘het schuifje’ slechts eenmalig is en ook niet handig, die zie ik wel als ik in mijn NS inlog.

 

 

Badge +3

 en je mag ook gewoon dan in de tweede klasse zitten als eerste klasse hebt geloof ik

Dûh… Wie met een 1e klas vervoerbewijs een schaarse 2e klas zitplaats inneemt is natuurlijk hartstikke fout bezig :rofl:

Reputatie 4

het beste is gewoon met 6 euro bij doen dan hebt je standaard 1 klasse als nu een klasse wissel betaal extra toeslag boven op ook in weekend geloof ik wat meeste begreep is dat 6 euro boven op goedkoopste opties ik gaat straks ook doen en je mag ook gewoon dan in de tweede klasse zitten als eerste klasse hebt geloof ik

Badge +3

Ik vermoed dat de chat-medewerker (Joanne) niet besefte dat het om NS Flex ging. :rolling_eyes:

Het gaat in dit geval ook niet over ‘aan zetten’ (dat schuifje 1e/2e klas in Mijn NS, voor een keertje 1e klas, dat kan je zelf!) maar om een wijziging in je abonnement (1e klas in het weekend reizen voor €6 per maand extra).

Reputatie 6

Dank voor je duidelijke uitlegRobertB! Zo kom ik er wel uit. En mocht een moderator nog reageren…ik vind het wel kwalijk dat klantenservice iets beweert wat niet klopt…..hierbij de screengrab

 

Badge +3

Dank voor jullie aanvullingen! Volgens klantenservice kan ik alleen wisselen naar eerste klas dus voor alle ritten…

Onzin, klantenservice heeft ongelijk. Dat ‘voor alle reizen’ geldt alleen bij de klassieke (op saldo) abonnementen.

Bij Flex Weekend Vrij bepaalt je abonnement (1e of 2e klas) in welke klasse je reist in je vrij reizen periode.

Via het schuifje in Mijn NS kan je bepalen of je buiten die periode 1e of 2e klas wilt reizen, dat geldt dan voor doordeweeks (óf als je 2e klas Weekend Vrij hebt ook in het weekend).

Dat kan voor een dag, tot een zelf te bepalen datum of totdat je het zelf weer uit zet (dat kan dus ook voor één reis zijn).

Voor in het weekend 1e klas reizen met een 2e klas abonnement (bijv. Dal Voordeel) betaal je in het weekend 50% meer dan wat dezelfde reis 2e klas zou kosten. Maar omdat Weekend Vrij daarbij óók nog recht geeft op 40% korting is dat dus effectief 30% van de prijs 2e klas voltarief (het 2e klas deel betaal je niet want je hebt Weekend Vrij).

Doordeweeks kost 1e klas 65% meer dan het 2e klas tarief. Als je het €3 supplement hebt voor 40% korting in de doordeweekse daluren dan betaal je efffectief 39% meer dan de 2e klas voltarief prijs.

Voor 1e klas reizen in het weekend (vr 18:30 - ma 04:00) is het al gauw goedkoper om een maandje 1e klas te nemen voor € 6,00. Dat heb je er na een retourtje Utrecht - Amsterdam al uit. De keuze om doordeweeks 1e of 2e klas te reizen maak je zelf (het schuifje in Mijn NS of de NS app).

Ik heb een weekend vrij Flex abonnement en wil graag eenmalig as zondag  eerste klas reizen, hoe kan ik zien wat de kosten hiervan zijn? Ik begrijp dat ik dat zelf doe via mijn NS? Ik lees iets van 65% van de prijs van een tweede klas kaartje?

Als je de kosten wilt weten van jouw eerste klas reis, dan kan je dit vinden door de reis in te vullen in de reisplanner. Dan klik je op “Meer prijzen” en dan zie je wat die reis kost wanneer je eerste klas reist. 

Reputatie 6

Als een moderator kan reageren? Graag! Want Joanne van de chat noemde heel andere dingen vandaag :)

Dan hoop ik dat er een NS moderator het voor je in orde wil maken, want ik denk dat diegene bij de klantservice het gewoon niet goed weet (helaas).

Reputatie 6

Dank voor jullie aanvullingen! Volgens klantenservice kan ik alleen wisselen naar eerste klas dus voor alle ritten….nu snap ik het helemaal niet meer. Ik laat het maar over gaan.

Reputatie 7
Badge +4

Over het algemeen is een maand eerste klas nemen veruit de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Verkijkt u zich niet op de forse bedragen voor de eerste klas, zelfs met de korting die @Tochjo  uitlegt. Dan bent u echt al snel zes euro kwijt. Het is niet erg als het binnen een week al uit kan om dan nog drie weken dezelfde mogelijkheid te hebben, ook niet als u niet reist. ;-)

Treinreizen is rekenen en soms moet u anders denken dan u voor aannemelijk houdt. Op dit forum kent men doorgaans wel wat legale geldbesparende trucjes. @marv87 heeft echt gelijk.

Als u onzeker bent is het helemaal een goede optie. Zes euro betalen en in het weekend niet fout zitten geeft ook peace of mind.

 

 

Badge +3

Oe ik vind het ingewikkeld…..ik wil best voor een maand eerste klas maar alleen in het weekend. Als ik op saldo reis door de week ( dat zijn korte stukjes) dan wil het niet. Begrijp ik goed dat als ik eenmalig zelf in mijn NS mn weekend vrij flex naar eerste klas zet, dat ik doordeweeks wel gewoon tweede klas reis? 

Als u uw abonnement wijzigt in NS Flex Weekend Vrij 1e klas, dan kunt u daarna in Mijn NS aangeven in welke klasse u altijd wilt reizen buiten het weekend:


Als u een abonnement voor de 2e klas houdt en per reis wil wisselen, dan kunt u dat via dezelfde optie doen. U moet dan wel weer zelf terug wisselen naar 2e klas na uw reis in de 1e klas in het weekend.
 

Met Weekend Vrij tweede klas kan dus in het weekend eerste klas gereisd worden door die optie aan te zetten, en dan wordt een bedrag van 30% van de ritprijs tweede klas vol tarief in rekening gebracht. (Zie pagina 15 van dit document voor de percentages, die dus in het weekend afwijken van spits en dal.)

Vvolgens mij moet dat 50% zijn.

Ik zie geen 30% staan.

(2e klas vol tarief * 0,50) * 0,6 = (2e klas vol tarief) * 0,3.

Oe ik vind het ingewikkeld…..ik wil best voor een maand eerste klas maar alleen in het weekend. Als ik op saldo reis door de week ( dat zijn korte stukjes) dan wil het niet. Begrijp ik goed dat als ik eenmalig zelf in mijn NS mn weekend vrij flex naar eerste klas zet, dat ik doordeweeks wel gewoon tweede klas reis? 

Klopt helemaal. Om zeker te weten dat je het goed doet kan je ook even bellen met de klantenservice

Reputatie 6

Oe ik vind het ingewikkeld…..ik wil best voor een maand eerste klas maar alleen in het weekend. Als ik op saldo reis door de week ( dat zijn korte stukjes) dan wil het niet. Begrijp ik goed dat als ik eenmalig zelf in mijn NS mn weekend vrij flex naar eerste klas zet, dat ik doordeweeks wel gewoon tweede klas reis? 

Reageer