beantwoord

NS Flex Dalvrij (van Bus buiten de spits naar overstap Trein in de spits)

  • 30 April 2024
  • 16 reacties
  • 188 Bekeken

Hallo,

Ik heb een NS Dalvrij abonnement.
Nu weet ik dat ik daarmee voor de spits kan inchecken bij alle treinvervoerders in NL, en daarmee in de spits kan verder reizen met behoud van Dalvrij.

Ik ben bekend dat de BUS niet is inbegrepen bij NS Flex Dalvrij.

Nu zal de situatie voor mij mogelijk gaan veranderen.
De nieuwe situatie zal als volgt zijn:

06:20 Check in Bus Arriva.
6:50 Check uit in Bus.
6:55 Check in Trein Arriva.
8:00 Check uit Trein Arriva.

Nu is de vraag;
Telt bij een overstap buiten de spits met de BUS, naar een overstap op de TREIN in de spits,
de BUS als eerste incheck moment om daarmee met de TREIN verder te kunnen reizen in de spits,
met behoud van de NS Flex Dalvrij voordelen ?

Of staat de BUS los van de vervolgreis voor het eerste incheck moment om in de spits verder te kunnen reizen met Arriva / NS in de TREIN, en kan ik dus geen gebruik maken van mijn Dalvrij abonnement ?

De overstap / vervolgreis zal uiteraard binnen 35 minuten plaatsvinden.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 30 April 2024, 12:15

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

De busreis staat tarieftechnisch los van de treinreis. In dit geval betaalt u dus vol tarief voor de treinreis met Arriva.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat geldt helaas niet. U betaalt bij de incheck in de trein het volle tarief. 

Bedankt voor de snelle reacties.

Jammer dat dat niet mogelijk is, al snap ik het wel.

Reputatie 7
Badge +1

Tsja ik wil vooral niet tegen @Tochjo ingaan, die heeft nl altijd gelijk maar ik herinnerde mij dat er wel eens een topic hierover is geweest en dat ik daar ook in gereageerd hebt. Ik kan het desbetrereffende topic (nog) niet vinden, maar kwam in een ander topic deze reactie van RobertB nog wel tegen. Dat werpt misschien toch een ander licht op de zaak. Ik zou het toch maar even bij Arrivan navragen.

 

 

Badge +3

Volgens mij geldt bovenstaande (voortzetting van reis zonder basistarief bij regionale vervoerders) alleen als bij trein en bus beide tegen vol tarief, of beide met hetzelfde regionale kortingsproduct in dezelfde tariefperiode gereisd wordt. Hier is dat niet zo, want Reizen op Rekening Trein en Reizen op Rekening Bus Tram Metro zijn twee verschillende producten.

Bij Arriva Groningen heb ik het volgende meegemaakt:

Overstap met Weekend Vrij op Groningen vanuit NS naar Arriva. Op Groningen Noord overstap op de bus. Bij die laatste overstap werd geen opstaptarief in rekening gebracht. Ik betaalde enkel 20 cent per kilometer.

Het antwoord van Tochjo was in ieder geval een paar jaar geleden niet in alle gevallen juist.

Badge +3

Dat is opvallend, want op deze pagina schrijft Arriva:

Als je binnen 35 minuten overstapt betaal je het basistarief meestal maar 1 keer. Alleen wanneer je overstapt van bus, tram of metro naar trein of andersom, dan betaal je opnieuw het basistarief.

Maar wellicht wordt hier onder ‘trein’ verstaan een trein van NS.

Hoe dan ook denk ik dat het bij NS Flex niet opgaat. Sowieso gaat het in dit geval om het niet in rekening brengen van het basistarief, wat iets anders is dan het tijdstip van inchecken van de busreis gebruiken om het tarief voor de treinreis te bepalen, of andersom.

Dat is opvallend, want op deze pagina schrijft Arriva:

Als je binnen 35 minuten overstapt betaal je het basistarief meestal maar 1 keer. Alleen wanneer je overstapt van bus, tram of metro naar trein of andersom, dan betaal je opnieuw het basistarief.

Maar wellicht wordt hier onder ‘trein’ verstaan een trein van NS.

Hoe dan ook denk ik dat het bij NS Flex niet opgaat. Sowieso gaat het in dit geval om het niet in rekening brengen van het basistarief, wat iets anders is dan het tijdstip van inchecken van de busreis gebruiken om het tarief voor de treinreis te bepalen, of andersom.

Ik had NS Flex Weekend Vrij toen. Het lijkt mij niet heel raar dat het om hetzelfde fenomeen gaat. Het niet in rekening brengen van het opstaptarief duidt op een overstap. 

Overigens betaal ik in Gelderland/Utrecht opnieuw het opstaptarief als ik overstap van kortingsabonnement voor de bus naar vol tarief en v.v., al is het dezelfde vervoerder. Dus voor overstap bus/bus klopt de site van Arriva niet. Of zou het in Rivierenland/Achterhoek anders werken dan in Groningen?

Badge +3

Dat er ook bij NS Flex in sommige situaties bij een overstap van trein naar bus of omgekeerd niet opnieuw basistarief gerekend wordt, is nieuw voor mij. In dat geval ben ik wat minder zeker van mijn antwoord van vanochtend, al lijkt het me nog altijd onwaarschijnlijk dat het tijdstip van inchecken bij de bus blijft gelden voor de bepaling van het kortingstarief bij de trein.

Even ter toelichting: ik ben toen van Putten naar Groningen Noord gereisd en daar overgestapt op de bus. Na een paar uur weer van Groningen Noord naar Groningen met Arriva, toen naar de NS gewisseld en toch weer terug naar Arriva want de NS-sprinter was net weg. Weer een paar uur later van Groningen Europapark met Arriva terug naar Groningen en toen met de NS naar Utrecht.

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij hangt het ook af van het tariefsysteem van de betreffende trein. Basistarief niet opnieuw in rekening brengen werkt immers alleen als de tariefstructuur basistarief+kilometertarief is.

Arriva op de noordelijke nevenlijnen is daarbij de enige die met tariefeenheden werkt, alle andere regionale treinen werken volgens dezelfde systematiek als de regionale bussen.

Volgens mij hangt het ook af van het tariefsysteem van de betreffende trein. Basistarief niet opnieuw in rekening brengen werkt immers alleen als de tariefstructuur basistarief+kilometertarief is.

Arriva op de noordelijke nevenlijnen is daarbij de enige die met tariefeenheden werkt, alle andere regionale treinen werken volgens dezelfde systematiek als de regionale bussen.

Maar bij Connexxion (Valleilijn) ging die truc niet op. Ik probeerde vergeefs € 1,08 korting te krijgen op de trein omdat ik vanuit een bus kwam. Bij Arriva Groningen zou dat wel moeten kunnen. 

Reputatie 7
Badge +4

Als ik van de Arrivatrein in Feanwalden overstap op de Arrvabus naar Dokkum geeft hij aan ‘Overstap ok’. Ik reis echter met Dalvrij en ben senior. Het tarief dat in de bus wordt berekend is echt het gewone bejaardentarief van 34 procent korting met starttarief.

Als ik terug ga naar Feanwalden hetzelfde bustarief. Ik heb echter nooit in de spits ingecheckt bij Arriva en korting De incheck in de bus was tijdens de spits en het Dalvrijtarief is gewoon door Arriva berekend op nul, dus het spitstarief liep, zoals ik al verwachtte echt niet door  in de trein. Het is wel één maatschappij maar trein een bus zijn toch echt verschillende producten.

Verwarrend is het wel een beetje. Maar TS krijgt er echt geen korting door in de trein.

Zou Arriva Friesland dan weer anders werken dan Arriva Groningen? 

Reputatie 7
Badge +2

Volgens mij hangt het ook af van het tariefsysteem van de betreffende trein. Basistarief niet opnieuw in rekening brengen werkt immers alleen als de tariefstructuur basistarief+kilometertarief is.

Arriva op de noordelijke nevenlijnen is daarbij de enige die met tariefeenheden werkt, alle andere regionale treinen werken volgens dezelfde systematiek als de regionale bussen.

Maar bij Connexxion (Valleilijn) ging die truc niet op. Ik probeerde vergeefs € 1,08 korting te krijgen op de trein omdat ik vanuit een bus kwam. Bij Arriva Groningen zou dat wel moeten kunnen. 

Klopt, de Valleilijn is een apart geval want die heeft een kilometertarief met langeafstandskorting: de eerste 8 km betaal je een ander kilometertarief dan de kilometers daarna.

Badge +3

Dat er ook bij NS Flex in sommige situaties bij een overstap van trein naar bus of omgekeerd niet opnieuw basistarief gerekend wordt, is nieuw voor mij. In dat geval ben ik wat minder zeker van mijn antwoord van vanochtend, al lijkt het me nog altijd onwaarschijnlijk dat het tijdstip van inchecken bij de bus blijft gelden voor de bepaling van het kortingstarief bij de trein.

In het topic waaruit mijn reactie kwam was het duidelijk dat er bij een Qbuzz busrit (in de spits) gevolgd door een Arriva treinrit (ook in de spits) niet opnieuw het basisarief berekend werd, wat het bedrag verklaarde. Hoe dat zit met spits/dal (en wat NS Flex ervan zou maken) weet ik niet.

Als je in de spits met een bus naar het station moet en daar in de daluren een streektrein wilt nemen zou ik de busrit in ieder geval op een bankpas maken (dan maar eventueel dubbel basistarief), dan krijg je in ieder geval je dalurenkorting of vrij reizen voor de trein.

Maar voor TS @slabbetje zou het zomaar kunnen dat je na een busrit in de daluren ook op daltarief in de Arriva trein reist, al neem je die pas om 6:55 Gewoon proberen dus.

Bij een overstap van bus naar een NS trein maakt het natuurlijk niets uit, dat staat los van elkaar.

Reageer