NS Flex is officieel van start! | NS Community
Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156647 Bekeken

Update 19 juni 2019.
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.

Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.

Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?

Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!

Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.

NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.

Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.

NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.

Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.

Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.

Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.

Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.

Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.

Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.

Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.

Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse

Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.

Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.

Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.

Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.

Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

646 reacties

Reputatie 5
Badge
Iemand een idee wat betreft het volgende:

  • ik reis sinds 5 september met Flex Weekend Vrij 1e klas
  • ik kan geen klassenwissel doen (lijkt standaard te zijn ingesteld op 1e klas, klikken op 2e klas geeft "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen.")
  • ik zie geen reishistorie
  • ik zie wel dat de reiskosten goed zijn weergegeven
Reputatie 7
Badge +4
Iemand een idee wat betreft het volgende?
Het heeft geen nut eerste klas Weekendvrij te wijzigen naar tweede klas. U mag daar met een eerste klas abonnement gewoon gaan zitten. Andersom uiteraard niet. De reiskosten zijn natuurlijk nul.
Graag zou ik nog een reactie willen op onderstaande punten. Sommige zijn voor mij persoonlijk belangrijker dan andere, maar ik vind dat op alle feedback een reactie moet komen en verwacht daarom ook een reactie op kleine opmerkingen, al is het maar dat ze zijn opgemerkt.

Ik ga dit voor je uitzoeken, Tochjo. Dank hiervoor.
Reputatie 5
Badge
Het heeft geen nut eerste klas Weekendvrij te wijzigen naar tweede klas. U mag daar met een eerste klas abonnement gewoon gaan zitten. Andersom inderdaad niet. De reiskosten zijn natuurlijk nul.

Ik zal het anders formuleren. De klassenwissel heeft alleen invloed op reizen buiten de afgekochte periode. Volgens berichten op dit forum staat deze standaard op 2e klas. Echter, in mijn NS staat deze op 1e klas met geen mogelijkheid om deze te wijzigen.
Dat klinkt niet goed, bryan. Mag ik je vragen om mij een privébericht testuren met je naam, adres, geboortedatum, e-mailadres en kaartnummer? Dan ga ik hier naar kijken. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken en te kiezen voor stuur bericht.
Badge +3
ik kan geen klassenwissel doen (lijkt standaard te zijn ingesteld op 1e klas, klikken op 2e klas geeft "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen.")
Dit probleem wordt hier door mij opgemerkt bij NS Flex Dal Vrij 1e klas. Het is een foute weergave in Mijn NS; bij reizen buiten de afgekochte uren wordt wel het tarief voor de 2e klas in rekening gebracht.
Kan ik na flex ook combineren met ov vrij
zodat ik altijd onbeperkt met trein en bus kan reizen en maandelijks kan opzeggen want het dit nog maar 7 maanden nodig
Reputatie 5
Hallo TLRuiter, en welkom bij de NS Community!

Helaas is het (nog) niet mogelijk om de BTM add-on te combineren met NS Flex.
Wel is het de planning dat dit vanaf 2019 mogelijk is.
In de tussentijd zul je het dus met het traditionale OV Vrij dienen te doen.
Hallo,

Ik had een vraag. Ik heb net een ns flex aan gevraagd met 40% korting op daluren en 40% korting voor in het weekend maar, dit geld toch ook op reizen met blauwnet?

Met vriendelijke groet,

Fleur
Badge +3
Ja, de NS Flex-abonnementen gelden ook bij andere treinvervoerders.
Ik denk aan overstappen op NS Flex. Ik heb een vraag over NS Flex op een bestaande OV-chipkaart zetten of een nieuwe kaart bestellen.

Ter inleiding:
Ik heb thans een persoonlijke OV chipkaart met automatisch opladen en een NS Dal Voordeel abonnement. Deze OV chipkaart is technisch in orde (ik kan in- en uitchecken), maar is door het vele gebruik beschadigd (ezelsoren, beschermfolie laat los, etc). Om die reden wil ik NS Flex met een nieuwe OV chipkaart bestellen.

Mijn vragen:
1. Wordt ook in deze situatie het NS Dal Voordeel abonnement op de OUDE (!) kaart automatisch stopgezet (a), het resterende bedrag van het abonnement op mijn rekening gestort (b), alsmede het opgeladen bedrag verrekend met de factuur van NS Flex (c)?
2. Indien het antwoord op vraag 1a “nee” is, wat moet ik dan doen na aanvraag van NS Flex op een nieuwe kaart, om te voorkomen dat ik twee NS Dal Voordeel abonnementen heb? (een op de oude OV chipkaart, en een op de nieuwe kaart).

Alvast mijn dank voor je reactie!
Reputatie 5
Hi HaWollie, en welkom bij de NS Community!

Het antwoord op je eerste vraag is kortgezegd: nee. Als je NS Flex op een nieuwe kaart bestelt, dien je je oude abonnement apart stop te zetten via onze Klantenservice.
Dit kun je onder andere telefonisch doen (030 75 15 155). of via Facebook of Twitter (@NS_online).

Het automatisch saldo laden dient via OV-Chipkaart zelf stop te worden gezet, en het saldo op je kaart kun je op deze pagina terugvragen.
Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.
Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.

Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval.
Deze vraag staat uit.

Er ontbreken soms reizen in de reishistorie.
We weten inderdaad dat dit soms voorkomt en zijn er ook niet blij mee. Het is namelijk inderdaad een gegeven dat nooit meer aangevuld kan worden in de transactie die zichtbaar is in Mijn NS. We zijn hier uiteraard over in overleg met Translink (want Translink levert de transactiegegevens aan), maar er is nog geen oplossing. Het kán dus nog een keer voorkomen en dan niet hersteld worden. NS en Translink geven hier genoeg prioriteit aan, maar de oorzaak van dit onregelmatig optredende issue is nog niet gevonden. Daarom kunnen we ook niet aangeven wanneer het verholpen is. NB. Als het goed is ontbreken er geen volledige transacties meer in het overzicht in Mijn NS.

Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?
Het in- en uitchecken bij NS is ‘direct’ zichtbaar bij “Laatste check-in of check-uit met NS” en na maximaal 48 uur (maar vrijwel altijd de volgende dag) bij “Mijn OV Reishistorie” waar ook een prijs bij staat. Voor reizen bij andere vervoerders duurt het maximaal 21 dagen, maar in de meeste gevallen een paar dagen. Voor OV-fiets en fietsstallen na max 48 uur.

In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden.
Deze vraag staat uit.

Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie.
Dit is bekend en is toebedeeld aan een oplosgroep. De oorzaak is dat onterecht het 1e klas afgekochte abonnement getoond wordt als 1e klasse op de plek van “Klassewissel”. De prijsberekening gaat wel goed en is het dus alleen het onjuist tonen. Dit issue heeft echter lage prio vergeleken met andere issues, omdat er maar heel weinig NS Flex-klanten 1e klas afgekocht hebben en omdat de prijsberekening zelf wél goed gaat. Ik kan nog niet zeggen wanneer dit opgelost is.

Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het.
Ja, het lijkt toch te werken dat NS Flex op eenzelfde kaart staat als een busabonnement. Het is echter een onhandig en onlogisch proces:
o Je bestelt NS Flex en dan halen we het saldo van je kaart af.
o Je kunt vervolgens alleen nog saldo laden bij andere oplaadpunten dan die van NS.
o Je reist op 1 kaart zowel op rekening als op saldo.
o We weten niet zeker of het goed gaat als je bij een ándere busmaatschappij dan die van je abonnement gaat reizen. Dan zou je dus weer op NS Flex en dus op rekening moeten reizen.

Dit zijn allemaal redenen waarom we blijven aangeven dat NS Flex niet gecombineerd kan worden met een abonnement van een andere vervoerder; we kunnen niet garanderen dat deze combinatie goed en logisch werkt. We blijven het ook afraden in ons bestelproces d.m.v. een waarschuwing. Wanneer de andere vervoerders hun abonnement overzetten naar de “op rekening-methodiek”, kunnen deze abonnementen wél gecombineerd worden met NS Flex. Ik zal deze informatie nog eens delen met alle moderators.

In het topic stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.
Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.
Badge +3

Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.

Ik heb een mail gestuurd.

Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.
Mooi. Misschien is een roadmap ook een wat te groot woord. Ik zou al erg tevreden zijn met een lijst van zaken die door mensen gevraagd worden en een korte reactie van het NS Flex-team (gaan we niet doen, komt al snel, komt volgend jaar, komt pas over lange tijd).

Verder natuurlijk ook dank voor de overige reacties ☺️; ze leiden tot meer begrip aan mijn kant. Ik hoop ook dat een regelmatig bezoek van het NS Flex-team aan het forum ertoe leidt dat ze niet alleen informatie hier plaatsen, maar ook inhoudelijke terugkoppeling geven in topics. Zo heb ik sterk het gevoel dat in dit topic een structureel probleem is aangekaart, maar de reiziger wordt voor een incidentele reis terugbetaald en de achterliggende oorzaak wordt niet aangepakt.
Omdat jullie (NS) niet bereikbaar zijn via de telefoon en er absoluut niet wordt gereageerd op de live chat hier een bericht:

Ik heb zojuist NS flex besteld met een nieuwe ov-kaart. Omdat de site raar deed heb ik echter twee keer betaald en daardoor ook 2x een bevestigingsmail binnen gehad. Uiteraard wil ik geen 2 kaarten! Kunnen jullie dit corrigeren en de teveel betaalde 10 euro terugstorten?

PS: Ik vind het vreemd dat het niet mogelijk is om gewoon een e-mail te sturen!

Gr Mara
Ik heb me aangemeld voor NS extra en ik zou dan een upgrade voor de 1e klas krijgen.
wanneer kan ik deze verwachten?
Reputatie 7
Badge +4
Hij wordt niet meteen verstrekt en er zit wat tijd tussen voor u hem heeft. Elders heb ik gelezen dat het enkele weken kan duren.
Hallo Mara Amsterdam en welkom bij de NS Community.

Wat spijtig dat je via de Live-chat geen reactie hebt ontvangen. Het is helaas op al onze kanalen erg druk waardoor het langer kan duren voordat je een reactie van ons krijgt. Het aanvragen van restitutie kan normaal gesproken via onze Klantenservice. Ik wil je dan ook adviseren daar gebruik van te maken. Dat gaat het snelst via Chat, Facebook of Twitter.
Goedemiddag,

Zojuist heb ik NS Flex geactiveerd op een mijn huidige OV-kaart, nu vroeg ik mij af wat er gebeurd met het huidige saldo op mijn OV-kaart. Ik vind hier namelijk nergens vedere informatie over

Alvast bedankt.
Badge +3
Het saldo dat nog op de kaart stond, zal worden verrekend met de eerstvolgende factuur. Dit staat op www.ns.nl/flex onder het kopje "Nog niet alles duidelijk?", bij "Er staat nog saldo op mijn OV-chipkaart. Wt gebeurt daarmee?". Ook op www.ns.nl/klantenservice/flex staat dit vermeld bij "Overstappen naar NS Flex".

Toen ik overgestapt was op NS Flex kreeg ik ook nog een mail met als onderwerp "Restitutie saldo OV-chipkaart" waarin dit vermeld stond. Ik verwacht dat u die mail ook nog zult krijgen.
Badge +3
Kon het zo gauw niet vinden, maar wat moet je doen als je Altijd Vrij hebt (2e klas) maar in het weekend (soms of altijd) 1e klas wilt reizen?

Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.

Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?

Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144
Reputatie 5
Badge
Kon het zo gauw niet vinden, maar wat moet je doen als je Altijd Vrij hebt (2e klas) maar in het weekend (soms of altijd) 1e klas wilt reizen?

Webcare zegt dat je dan een toeslag op je reis betaalt, maar dat 'toeslag op je reis' snap ik niet, want je reist vrij.

Voorheen laadde je gewoon voor €5 een upgrade 1e klas (weekenddag) en mocht daar de hele dag mee reizen. Hoe gaat dat in Flex?

Bron: https://twitter.com/ChristiaanW/status/1039915172201222144


Je kunt dan in Mijn NS een (tijdelijke) klassenwissel doen tot 15 minuten na inchecken.
Badge +3
Ja, voor 1 of 2 of 3 of meer dagen maar wat kost (vrij) reizen je dan?

Gaat in dit geval om een 'supplement' om 1e klas te reizen in het weekend.
Badge +3
Met NS Flex betaal je voor de 1e klas een toeslag van 50% in het weekend, 67% buiten de spits en 67% in de spits. Als men het reizen in de 2e klas heeft afgekocht, dan verwacht ik dat dat percentage van de ritprijs 2e klas nog in rekening wordt gebracht.
Zojuist overgestapt naar NS Flex met weekendvrij maar lees dat dit niet schijnt te werken icm met een studentenreisproduct (week). Kan iemand hier duidelijkheid over geven?

Mocht dit daadwerkelijk het geval zijn, dan vind ik het uitermate slecht dat dit niet wordt aangegeven tijdens het overstap proces.

Reageer