beantwoord

NS Flex Weekend Vrij Groningen Leeuwarden

  • 27 October 2023
  • 12 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb NS Flex Weekend Vrij (gratis) en ben Vrijdagavond na 19:00 22092023 in Leeuwarden ingecked bij Arriva en heb uitgecked in Groningen bij NS. Volgens mij had ik gratis reizen maar nu heb ik 20EUR+11EUR56 aan mijn broek terwijl ik eigenlijk 0 euro had hoeven te betalen. Vroeger, bij het vooruitbetalen van een kaartje, had ik nooit problemen maar nu gaat het wel vaak mis.

Hoe krijg ik mijn geld voor Arriva terug ? Het lijkt er op dat het NS geld wel teruggekomen is. ik denk overigens dat de NS bij het nabellen het halfgoed hersteld heeft. Op de website in Reishistorie lijkt het WEL goed te staan maar op de uiteindelijke FACTUUR niet en moet ik wel 11EUR56 betalen.

icon

Beste antwoord door Tamzin 27 October 2023, 11:18

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 1
Het had dus 19:04-19:51 Leeuwarden-Groningen moeten zijn met NS FLex Weekend maar dat staat niet op de factuur

 

Ik heb NS Flex Weekend Vrij (gratis) en ben Vrijdagavond na 19:00 22092023 in Leeuwarden ingecked bij Arriva en heb uitgecked in Groningen bij NS. 

Tja, dat is niet zo handig. U zult vrees ik bij de Klantenservice moeten zijn om dit recht te zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Je zult met beide vervoerders contact op moeten nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik zo zie is er om 19:50 bij Arriva €20 berekend en om 19:51 ook weer €20 terug bij Arriva (weer uitgecheckt/incheck geannuleerd?) in Groningen. Dat zou nu dan zo afgehandeld zijn. De berekende €11,56 is dmv een klantenservice actie gecorrigeerd, maar daar staat geen datum bij. Zou het kunnen dat die correctie later is gedaan en nog niet op de factuur die je hebt gekregen is meegenomen maar pas op een volgende factuur komt? 

Wanneer is de correctie gedaan en wat is je factuurdatum?

Badge +3

Je hebt in Leeuwarden ingecheckt bij NS (zonder kosten want Weekend Vrij) en vervolgens in Groningen bij Arriva proberen uit te checken, maar dat werd dus een incheck waarvoor Arriva 20 euro ‘rekent’.

Dat is op zich logisch, want Arriva weet niet welk Flex abonnement je hebt.

Waarschijnlijk viel die incheck je op, dus check je weer uit (inchecktarief terug). Dat zou één transactie Groningen - Groningen van € 0,00 moeten zijn, maar goed zo is het ook prima.

Die € 11,56 is de prijs voltarief (2e klas, want daar is geen 1e klas) voor Leeuwarden - Groningen met Arriva. Wellicht is dat een automatische correctie, maar de prijs klopt in ieder geval niet met je abonnement. Blijkbaar zit er een bug in het Flex systeem dat Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting op vrijdagavond niet herkent (en 1e klas ook niet)?

De Klantenservice heeft dat (na contact) voor je rechtgezet (zie laatste pagina van je factuur) en daarmee komen de totale kosten op 0.

Aan je factuur zal niets veranderen, de twee transacties bij Arriva in Groningen zullen er misschien niet eens op staan of gewoon als een ‘passage’ (incheck geannuleerd).

Lijkt me verder prima zo, ik zou de volgende factuur even afwachten.

Reputatie 1

Dit is 30 dagen gelden, de rekening kreeg ik 26 oktober. De tekst van Arriva is dus niet doorgevoerd!!! Ik heb alleen contact gehad met NS Klantenservice omdat ik eigenlijk niets van Arriva weet en wie ik moet bellen.

Faktuurdatum is 26 oktober.
De correctie is 25 september gedaan, 4 weken geleden.Sep 25, 2023, 10:19 P

 

Onderstaande €11,56 is dus nooit ontvangen, dat zou 0Euro moeten zijn.

De berekende €11,56 is dmv een klantenservice actie gecorrigeerd, maar daar staat geen datum bij. Zou het kunnen dat die correctie later is gedaan en nog niet op de factuur die je hebt gekregen is meegenomen maar pas op een volgende factuur komt? 

Ik was overigens stom verbaasd dat ik met NS uitgecked had dus ik he

Reputatie 7
Badge +3

Je reishistorie laat zien dat de NS klantenservice een correctie heeft gedaan van €11,56 die eerder voor Arriva berekend was. Dat is die- €11,56 met een min ervoor. Als dat min bedrag niet op je factuur staat moet je weer contact opnemen met de NS klantenservice. Hier op de community kan dat niet worden opgelost. Het beste is misschien om via de chat contact opnemen, dan kun je bijlagen meesturen.

Reputatie 1

Ik had Sep 25, 2023, 10:19 P contact met klantenservice. En je hebt helemaal gelijk dat ik dat via de chat moet doen want zonder bijlagen gaat het vaak na 3keer pas goed. Overigens heb ik veel problemen met NSFlex tov van vroeger. Ik heb veel minder inzicht en het gaat ook vaker fout en busreizen zie ik ook veel later. Ben er niet zo enthousiast over. Was overigens stom verbaasd dat is een NSpoortje zag staan en had vooral het gevoel dat ze de poortjes omgedraaid hadden.

 

Ai ai.
Ik zie nu helemaal onderin de rekening, 4 paginas verder, dit staan. Wat betekend dat ? De rekenign was zo hoog maar zou die dan toch kloppen?

Maar hier staat ie ook 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex is inderdaad vak zo dat reizen vaak veel later te zien zijn in de reishistorie. Dat is nogal irritant en zorgt er ook voor dat reizen pas later op de factuur komen te staan. Je reizen van 22 september hadden misschien al op de factuur van 26 september kunnen staan als ze direct zichtbaar waren geweest in je reishistorie. 

Ai ai.
Ik zie nu helemaal onderin de rekening, 4 paginas verder, dit staan. Wat betekend dat ? De rekenign was zo hoog maar zou die dan toch kloppen?

 

Dat lijkt me toch wel de bewuste klantenservice correctie. Ik zou even zelf alles narekenen of het totaalbedrag uiteindelijk klopt. 

Reputatie 1

Even spreadsheet er bij gehaald en hele rekening doorgebladerd tot aan de laatste pagina en doorgerekend in spreadheet en het ljikt WEL TE KLOPPEN.

SORRY.

 

Ik betaal nl wel 11EUR56 minder dan op de rekening staat.

Badge +3

Blijft wel vreemd waar die € 11,56 vandaan kwam, want dat is een automatische ‘herstel’ correctie vanuit het Flex systeem (voor Leeuwarden - Groningen met Arriva) en is voltarief.

Bij Weekend Vrij zonder dalkorting zou dat eventueel nog kunnen kloppen als je kort ervoor een andere treinreis naar Leeuwarden gemaakt zou hebben, maar die dalkorting heb je dus wél (zie eerste regel van je screenshot).

Het Flex systeem is in zoverre ‘slim’ dat een vergeten check-uit (in dit geval een verkeerde check-in bij NS in Leeuwarden) gecorrigeerd wordt voor het juiste traject (Leeuwarden - Groningen met Arriva), maar dan moeten ze er wel rekening mee houden dat je Weekend Vrij hebt.

Correcties op je factuur dus altijd goed in de gaten houden, want ik zie wel vaker dat er bij vrij reizen toch zomaar € 20,00 (of in dit geval die onjuiste € 11,56) berekend wordt.

Het ‘door u te betalen bedrag’ (helemaal onderaan de factuur) zal inderdaad € 11,56 minder zijn dan de eerder genoemde € 36,14 wegens de correctie van de Klantenservice.

Badge +3

Overigens zou een Arriva paaltje in Groningen de NS incheck in Leeuwarden moeten herkennen, en een melding geven dat je daar niet kunt uitchecken. 🤔

Reageer