Sticky News

Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

  • 9 March 2020
  • 64 reacties
  • 10148 Bekeken
Regionaal BTM en NS Flex op dezelfde kaart - Vanaf nu mogelijk!

Het probleem

Sinds het live gaan van het NS Flex product wordt dit per definitie gebruikt bij het inchecken voor al het openbaar vervoer. Staat er een NS Flex product op je OV-chipkaart, dan zul je ook met NS Flex inchecken wanneer je reist met bus, tram en metro. Voor velen is dit een voordeel, gezien alle kosten van het openbaar vervoer in rekening worden gebracht met één overzichtelijke factuur. Voor sommigen is dit echter een probleem, omdat NS Flex niet goed samenwerkt met kortingsabonnementen van regionale vervoerders. Deze werken namelijk nog volgens ‘Reizen op Saldo’ en dat gaat niet altijd goed samen met NS Flex. Combineer je deze op dezelfde kaart, dan wordt er geen gebruik gemaakt van dat regionale kortingsabonnement.

Let op: Dit probleem komt niet voor in combinatie met de afgekochte (“vrij”) abonnementen van de regionale vervoerders, hierbij werkt alles wél correct.

Tot dusver was de work-around om een tweede OV-chipkaart aan te schaffen, eentje voor elk abonnement. Uiteraard een niet zo wenselijke situatie.

De oplossing!

Vanaf heden is deze omweg niet meer nodig! Het bus, tram en metro gedeelte binnen het NS Flex product kan uitgezet worden. Het NS Flex product zal dan puur gebruikt worden voor treinreizen. Maak je een reis met bus, tram of metro. dan zal er weer gebruik gemaakt worden van saldo. Regionale kortingsabonnementen geldig voor bus, tram of metro op de kaart, die werken met saldo, zullen dan ook weer gebruikt worden!

Maar hoe dan?

Vooralsnog is het niet mogelijk om deze aanpassing zelf te doen via je Mijn NS account. Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice. Nadat een medewerker de wijziging voor je heeft aangevraagd, krijg je een e-mail met instructies, wat kortweg inhoudt dat je langs een kaartautomaat moet gaan om de aanpassing door te voeren.


64 reacties

Reputatie 1

Je kan via onze klantenservice, Flex voor bus, tram en metro laten uitzetten. Nadat je dat bij een automaat activeert, reis je hierbij weer op saldo en zal je de Meereizen Bundel bij Connexxion gewoon moeten kunnen gebruiken.

Hoi Maxime (en alle anderen die het willen weten),

Inmiddels heb ik het uitgeprobeerd. Die Meerreizen bundel van Connexxion gaat gewoon samen met NS flex dal vrij. Als de meerreizenkaart van toepassing is boekt hij zo'n rit af en als ik buiten die tijden in de bus zit gewoon op rekening treinbusmetro. Dit ter info.

 

Alle kosten die gemaakt zijn bij HTM op de facturen van maart t/m augustus zijn gerestitueerd. Indien er op de factuur van september nog kosten verschijnen laat PRMR71 mij dat weten en worden ook die gerestitueerd. Het BTM-gedeelte van NS Flex is uiteraard ook weer uitgezet.

 

@Henk_NL waarschuwde er ooit al voor, al die verschillende producten i.c.m. NS Flex.

Het is een grote hack binnen een systeem dat hier niet voor bedacht is, maar ik moet echt onderduiken als ik dat schrijf. Maargoed, het blijkt maar weer…

Badge +3

De situatie is nog altijd hetzelfde: het wordt afgeraden om een kortingsproduct voor BTM op dezelfde kaart te hebben staan als Reizen op Rekening BTM, omdat het niet helder is hoe het zit met de prioriteit van beide producten en het risico bestaat dat u te veel betaalt.

Zelfs al zou u de gok willen nemen en beide producten op dezelfde kaart zetten, dan nog zult u saldo moeten laden voor de reizen in Utrecht. In die zin maakt het niet zoveel uit of u dan buiten die regio op saldo of op rekening reist, want er moet toch saldo op de kaart staan.

Ik zou u adviseren Reizen op Rekening BTM te laten uitzetten, dan het kortingsproduct voor Utrecht te laden, en dan automatisch opladen te activeren. Dan reist u op rekening per trein, eventueel met een NS Flex-abonnement, en daarbuiten op saldo zonder zelf steeds saldo te hoeven laden.

Reputatie 2

Dank! Dan toch maar BTM stopzetten. Ik bedacht me net dat ik nog een 2e ongebruikte OV-Chipkaart met NS Flex Basis heb liggen. Ik kan natuurlijk op 1 van de 2 BTM op rekening stop laten zetten, en als ik alsnog op rekening wil reizen, pak ik de andere daarvoor.

Badge +3

Dit gaat volgens mij niet werken, hooguit voor de bussen van Arriva/Breng en daarvoor zal misschien de BTM component van Flex uitgezet moeten worden en heb je dus saldo nodig.

Voor deze combinatie is het echt noodzakelijk om met twee kaarten te werken. Op zich zou Dal Voordeel voor treinen voldoende moeten zijn, maar dit specifieke Arriva abonnement kent geen middagspits voor trein. Dat gaat dus hoogstwaarschijnlijk mis, net als in het verleden.

Het verstandigst is om Flex op de huidige kaart te stoppen en te verwijderen, en Flex Dal Voordeel aan te vragen op een (gratis) nieuwe kaart. Of een klassiek Dal Voordeel te nemen, maar dat is een jaarabonnement.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hele verstandige workaround op deze wijze, al is het nog niet optimaal. Zeker een verbetering.

Het vereist wel een goede communicatie met duidelijke en correcte voorlichting.

Het gaat niet automatisch - veel mensen zullen dat veronderstellen - en er moeten extra handelingen verricht worden.

Ik voel aan mijn elektronische likdoorn waar we binnenkort vragen over zullen krijgen. Een stickytopic zoals nu met duidelijke en concreteuitleg voor verschillende situaties, lijkt me verstandig.

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. Zo te lezen is dit niet duidelijk gecommuniceerd en is een tegemoetkoming wat mij betreft op zijn plaats. Stuur je mij je NAW-gegeven, geboortedatum en OV-chipkaartnummer toe in een privébericht? Dan bekijk ik graag of ik dit voor je kan regelen.

Reputatie 1

Weten jullie ook hoe het zit met regionale abonnementen die geldig zijn in bus en trein?

Bij het Dalvoordeel Noord Nederland kan je namelijk met korting reizen in de bus en treinen van Arriva.

Als ik voor de trein van Arriva incheck, check ik dan in met NS flex of met het Dalvoordeel Noord Nederland?

Reputatie 3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Maar het saldo hoeft niet van de kaart als iemand op saldo wil blijven reizen in de bus.

Dan wordt dus eerst het saldo ervan afgehaald, dan moet via de klantenservice de BTM ontkoppeld worden en daarna moet de reiziger weer opnieuw saldo laden. Totaal niet praktisch!

Het Dal Voordeel Oost/Noord is een vreemde eend in de bijt, omdat je daarmee dus óók met korting in de middagspits met (Blauwnet/Arriva) treinen mag reizen.

Waarschijnlijk gaat dat fout omdat NS Flex dan voorrang krijgt, maar het is een kwestie van proberen*. Werkt het niet, dan zul je met twee kaarten moeten werken.

* Proberen kan je doen door in te checken bij een Blauwnet/Arriva paaltje. Krijg je “Reizen op Rekening NS” te zien, dan is het mis.


Bedankt voor de tip. Maar ik had nog een tweede OV-chipkaart, dus daar is ie nu opgezet. Iemand anders mag het uittesten.

Reputatie 4

ik hebt nu tijdelijk bus tram en metro gedeelte  uit laten zetten om dat dal voordeel hebt bij Ebs waterland omdat niet combinatie… 

Vraagje, heb je dat voor de zekerheid laten doen of werd het EBS abonnement niet herkend?


ik hebt voor de zekerheid gedaan als mis gaat dan ben ik de zaak had ook geen saldo staan vandaar volgende week ga ik rond je ebs doen waterland


als ik een maand abonnement met onbeperkt reizen had ik niet gedaan want btm vrij producten gaan samen goed maar met dal voordeel weet ik niet snapje vandaar dat zekerheid uit laten zetten 

Reputatie 2

Inmiddels is de laatste reactie in dit topic ruim een jaar geleden, wellicht is er nog wat veranderd.

 

Ik ben NS Flex gebruiker vanaf dag 1 (3 september 2018 om precies te zijn), maar eigenlijk zit ik erover na te denken om Syntus Utrecht / U-OV Dal Voordeel te nemen, zodat je met 40% korting in de provincie Utrecht reist.

Helaas bestaat dat nog niet in een Flex variant, dus zal ik weer op saldo moeten gaan reizen. In theorie kan ik BTM laten uitzetten door NS, maar ik reis sporadisch wel eens in andere gebieden, waar op rekening reizen wel weer handig zou zijn. Weet iemand of dit Dal Voordeel product een hogere prio heeft dan NS Flex BTM? Zodat ik het eventueel alsnog op de OV-Chipkaart kan laten staan. Of is dit hoe dan ook af te raden?

Reputatie 7
Badge +3

Dank! Dan toch maar BTM stopzetten. Ik bedacht me net dat ik nog een 2e ongebruikte OV-Chipkaart met NS Flex Basis heb liggen. Ik kan natuurlijk op 1 van de 2 BTM op rekening stop laten zetten, en als ik alsnog op rekening wil reizen, pak ik de andere daarvoor.

Je kunt op die 2e kaart flex er af halen en daar het regioabonnement zetten als je op beide kaarten flex hebt.

Hoi. Dit klinkt als goed nieuws maar ik ben nog niet helemaal overtuigd. Want breng/arriva heeft naast bussen ook treinreizen.

Ik heb een Breng/Arriva weekend vrij abonnement met doordeweeks korting op bus en trein reizen en heb op een andere kaart m'n NS flex dal voordeel.

Ik moet als ik naar een kameraad wil eerst met een Breng bus, daarna NS trein en dan overstappen op een Arriva trein.

Meerdere kaarten gebruiken dus. Heel vervelend.

 

Ik wil dus bij alle vervoerders die korting pakken. Dus ook NS flex dal voordeel op dezelfde kaart.

 

Kan dat nu?

 

Vorig jaar ging dit meerdere keren niet goed. 

 

Nu dus wel?

Dus als ik met Arriva met de trein ga wordt het NSFlex abonnement dan gebruikt of mijn Weekend vrij abonnement?

 

Geldt dat voor zowel doordeweeks als in het weekend? 

 

Ik wil als ik met Arriva/BRENG reis het Arriva/breng abonnement gebruiken.

 

En als ik met een NS trein reis het NS Flex abonnement

 

Op dezelfde kaart.

Moet toch kunnen dit?

Badge +3

Het is inderdaad een workaround, met als gevolg dat je buiten het verzorgingsgebied van je (zone/ster/regio) abonnement ook weer saldo nodig hebt.

Overigens vind ik het nogal een riskante uitspraak om te zeggen dat alle vrij reizen abonnementen van stads/streekvervoerders wél goed zouden werken i.c.m. NS Flex, want ik zie nog regelmatig berichten voorbij komen waar dat niet het geval is (of lijkt te zijn). Maar misschien zijn dat dan alsnog ‘kortingsabonnementen’ (zoals BTM Dal Vrij, waar je vóór 9:00 voltarief betaalt, dus geen 100% afgekocht reisrecht).

Ik vind het in ieder geval een goede oplossing voor mensen die graag één kaart willen gebruiken. Zolang ze maar terdege op de hoogte zijn wat het verwijderen van de BTM-component voor gevolgen heeft.

Nu zijn BTM reizen meestal niet zo gek duur, en je kaart mag €4 in de min komen, maar toch. Automatisch opladen zou dan zeker aan te raden zijn om ongemak te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +4

Zodra je op saldo reist, ook als is dat ten dele, is automatisch opladen voor iedereen een gemak. De consequentie is dan wel dat dit makkelijk mogelijk is met Flex. 

Badge +3

Bedoel je ‘op voorwaarde dat het makkelijk/mogelijk is’?

Dat is geen probleem, Flex en automatisch opladen bijten elkaar totaal niet. De enige reden dat bij een overstap naar Flex automatisch opladen stopgezet wordt is volgens mij* om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen. Daarna kan je het gewoon weer aan zetten.

* Dat is namelijk ook nodig als je het (volledige) saldo van een kaart aan een balie wilt laten uitbetalen.

Er bleken afgelopen maanden voor honderden euros aan kosten door de NS in rekening te zijn gebracht die onder het HTM abonnement hadden moeten vallen. Vorig jaar ging dit wel goed. Pas bij vervanging van de pas is dit mis gegaan. De reactie hierop van de NS is ‘dat is dan jammer, had u beter op moeten letten'. Dit kan echt niet waar zijn! Ik zal hier helaas een kort geding voor moeten starten om dit terug te vorderen. Had ik geweten dat dit allemaal zo verschrikkelijk slecht in elkaar zit dan had ik nooit een abonnement genomen.

Goedemiddag PRMR71. Welkom bij de NS Community.

Had je tevoren de kaartvervanging ook de combinatie NS Flex & Regionaal HTM op 1 OV-chipkaart?

Jazeker. Dit bevestigde men ook. Ik heb ook asngetoond dat het toen wel goed ging. De reacrie was 'vreemd, geen idee waarom het toen wel goed ging'. Ik heb bij aanvraag van de vervangende kaart ook nog specifiek gevraagd of alle abonnementen mee gaan naar de nieuwe kaart. Dat zou het geval zijn, ik hoefde verder feen actie te ondernemen. Op basis daarvan ben ik er ook altijd vanuit gegaan dat het na de kaartvervanging gern probleem was. Het is echt een schandaal. Ik eis zonder meer restitutie, desnoids moet dat maar via een kort geding. Om diegenen die op dezelfde wijze worden benadeeld zal ik hier ook zeker ruchtbaarheid aan gaan geven.

Ok. Het punt is dat de kaart aantoonbaar  wel correct werkte vòòr vervanging. Dit was in januari. Men biedt 'coulancehalve' aan drie maanden te vergoeden en bleef op het standpunt dat ik zelf had moeten opletten. Ik ga niet akkoord met een dergelijke tegemoetkoming. Jullie zitten hier echt fout. Ik zal de gegevens zenden en ga voor nu er van uit dat dit  volledig word rechtgezet. Aksdan dank voor de genomen moeite. Mocht dit niet het geval zijn dan onderneem ik alsnog de genoemde stappen; we leven gelukkig in een rechtsstaat waar dit soort zaken niet onbeantwoord hoeven blijven.

Bij het ontvangen van een nieuwe OV-chipkaart dient het BTM-gedeelte van NS Flex opnieuw handmatig uitgezet te worden. 

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari (weet niet sinds wanneer PRMR71 deze combinatie al had) trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

kon BTM uitzetten bij Flex voor januari trouwens al? Of hebben Flex BTM en HTM-abonnement toen gewoon goed gewerkt naast elkaar en na de vervanging om wat voor reden dan ook niet meer?

Wij kunnen het BTM gedeelte van NS Flex uitzetten sinds 20 februari 2020. Scherp wel mweiss!

Reageer