beantwoord

U betaalt het correctietarief

  • 22 February 2024
  • 20 reacties
  • 429 Bekeken

Hallo,

Ik kreeg gisteren het onderstaande E-mailbericht van “Nederlandse Spoorwegen” met als titel “U betaalt het correctietarief”.

Waarom krijg ik dit??

Gisteren werd ik er namelijk op gewezen, de de conducteur dat ik was ingecheckt bij “Blauwnet” terwijl ik in de NS-Intercity zat van Enschede naar Hengelo. De conducteur adviseerde mij om mijn vergissing op te lossen door in Hengelo ook uit te checken bij “Blauwnet”. Dat heb ik ook gedaan!

Daarna krijg ik dus onderstaande E-mail, waarin staat dat ik voor deze vergissing €50,00 boete in rekening gebracht krijg. Dat kan toch niet waar zijn!!

 

Hoe gaan we dit oplossen?

 

 

Logo Nederlandse Spoorwegen

Link Mijn NS

Afbeelding trein

Relatienummer: 0215594776      |      Ons kenmerk: 5246973470

 

Beste heer Siebum, 

 

Op 0 is met de kaart **** **** **** 7944 van R.J. Siebum een treinreis gemaakt zonder geldig reisrecht. Het correctietarief van € 50,00 brengen we op de volgende factuur in rekening.

 

Hebt u nog vragen?
We helpen u graag verder. Kijk op NS Klantenservice of stel uw vraag op de NS Community

 

Met vriendelijke groet,

 

Lieneke Bouma

Hoofd NS Klantenservice

 

icon

Beste antwoord door Isitimela 22 February 2024, 11:55

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 6
Badge +1

In dat geval heeft de conducteur geregistreerd dat je zonder geldige check-in in de trein zat, dan wordt het correctietarief van € 50 in rekening gebracht. 
Via dit forum kunnen we niets voor je betekenen, want wij zijn reizigers net als jij. Je kunt het beste contact opnemen met de NS klantenservice.

@Rudi Siebum 

Formeel gesproken reisde u zwart, NS vervoert u maar u betaalt niet aan NS. En op zwartrijden staat €50 boete. U kunt een en ander laten corrigeren via de Klantenservice 

En voor de volgende keer even inchecken bij de juiste vervoerder. Je kunt een rekening van C&A immers ook niet betalen aan H&M.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt een rekening van C&A immers ook niet betalen aan H&M.

Met als verschil dat de kassa van H&M niet in de C&A staat, waar dat op stations wel het geval is en dus dit soort dingen gebeuren...

Reputatie 7
Badge

Een kwestie van goed opletten dus.

Reputatie 7
Badge +1

Dat sowieso 😁.

Maar ik kan me voorstellen dat het voor incidentele reizigers knap lastig is soms.

Reputatie 7
Badge

Zeker. Heb me ook eens een keer vergist. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar ik kan me voorstellen dat het voor incidentele reizigers knap lastig is soms.

Zeker als je nadien dan een mail over datum "0” krijgt...

Maar ik kan me voorstellen dat het voor incidentele reizigers knap lastig is soms.

Twee kleuren poortjes uit elkaar houden moet te doen zijn voor een ieder die de basisschool met succes heeft doorlopen. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan moet je wel weten dát je twee kleuren poortjes uit elkaar moet houden. Veel mensen zijn gewoon nog steeds niet bekend met het feit van meerdere vervoerders met elk hun eigen paaltjes en poortjes.

Reputatie 7

Je moet mensen in Zutphen eens zien worstelen met de paaltjes. Zeker onder druk van een overstap van slechts 3 minuten…. Arriva om naar Apeldoorn en Winterswijk te reizen = incheck bij rood paaltje, Arriva om naar Hengelo/Oldenzaal te reizen maar bij deze wél in checken bij Blauwnet (blauw paaltje) anders reis je zwart. 

Ik heb ook gezien dat mensen vanuit Apeldoorn overstappen op de trein naar Hengelo. Beide Arriva, maar in dit geval wél “omchecken”. Niet iedereen deed dat of stond te twijfelen bij de paaltjes. Er werd door personeel toen aangegeven dat het simpel is omdat de Blauwnet trein blauw is en je dus wel het blauwe paaltjes moet gebruiken, ook al rijdt Arriva formeel gezien de trein en je rood gewend bent. Tja. 

In het specifieke geval van de layout van station Enschede zou men achter de poortjes een scheidingswand tussen de perrons kunnen zetten, zodat je bij inchecken bij bijvoorbeeld NS alléén maar naar de NS-treinen kan? De rechterperrons alleen voor Blauwnet, de linker perrons alleen voor NS, zoals nu in 99% van de gevallen ook zo is? De intercity's staan altijd op spoor 1 en 2. Blauwnet altijd op spoor 3 en 4. 

Op dit moment kan je inchecken bij Blauwnet en eenmaal achter de poortjes alsnog naar het andere perron lopen. Of bij NS door de poortjes gaan en daarachter alsnog rechtsaf naar Blauwnet lopen.

 

Badge +3

Als een NS conducteur angeeft dat je in Hengelo even zou moeten uitchecken bij Blauwnet (en inchecken bij NS) dan was die in ieder geval van goede wil.

Maar als die op de knop ‘registreer afwijking’ tikt (zonder een boete uit te schrijven) om die melding weg te krijgen is het al te laat en krijg je die mail over het correctietarief. De conducteur had gewoon een kaart van de volgende reiziger moeten scannen zonder op die knop te tikken.

Veel conducteurs weten dat blijkbaar niet, en zeggen soms zelfs “het is goed zo” zonder verder iets te melden over mogelijke correctietarieven.

Neem contact op met de Klantenservice voor je opties. Als je in Hengelo alsnog bij NS ingecheckt hebt komt het wel goed.

Je zult dan hooguit moeten betalen voor Enschede - Hengelo (maar dan graag ook de kosten voor de rit met Blauwnet terug), en die kosten vallen tegen elkaar weg want met Blauwnet kost dat € 2,74 en met NS € 2,60 🙄

Reputatie 5

Je kunt een rekening van C&A immers ook niet betalen aan H&M.

Met als verschil dat de kassa van H&M niet in de C&A staat, waar dat op stations wel het geval is en dus dit soort dingen gebeuren...

Gelukkig zie ik geen mensen die diesel in hun benzineauto stoppen… Het staat immers allemaal bij elkaar en het lijkt ook op elkaar.

Reputatie 7
Badge +1

Ook dat gebeurd veel. De ANWB heeft er zelfs een speciale pechhulp voor. De oorzaak is vaak dat men zich vergist in de brandstof die de auto nodig heeft, niet dat men per ongeluk de verkeerde brandstofslang pakt.

Zo gaat het ook met verkeerd inchecken, iemand die weet dat ie bij NS moet inchecken en niet bij Blauwnet zal zich niet zo snel vergissen. Mensen die zich er niet van bewust zijn dat er meerdere vervoerders zijn of met welke vervoerder zij reizen, zullen zich sneller vergissen.

Badge +3

Gelukkig zie ik geen mensen die diesel in hun benzineauto stoppen… Het staat immers allemaal bij elkaar en het lijkt ook op elkaar.

(off-topic) Het zullen er niet veel zijn maar mij is dat ooit wel eens overkomen met een gehuurd busje, (ik dacht die zal wel op diesel rijden, want de motor klonk ook zo...) 🤣

En laatst ook nog bijna, met een VW Transporter taxibusje op CNG (alle andere rijden op diesel dus B7).
Daar zit dus naast de gasaansluiting een standaard vulopening in waar 15 liter E10 in past (als backup voor koude start of wanneer de gastank leeg is)… 

 

Reputatie 7
Badge

Als een NS conducteur angeeft dat je in Hengelo even zou moeten uitchecken bij Blauwnet (en inchecken bij NS) dan was die in ieder geval van goede wil.

Maar als die op de knop ‘registreer afwijking’ tikt (zonder een boete uit te schrijven) om die melding weg te krijgen is het al te laat en krijg je die mail over het correctietarief. De conducteur had gewoon een kaart van de volgende reiziger moeten scannen zonder op die knop te tikken.

Veel conducteurs weten dat blijkbaar niet, en zeggen soms zelfs “het is goed zo” zonder verder iets te melden over mogelijke correctietarieven.

Gezien hier meermaals is geuit dat niks zeggen bij registreren van een afwijking nu beleid is, betwijfel ik die goede wil toch echt hier, hoe zeer ik je vertrouwen in de mensheid ook waardeer. Iemand wel vertellen dat hij even op moet letten met uitchecken en dan toch een afwijking registreren is gewoon een akelig streek, zeker als je er dan ook nog bij zegt dat het goed is. Overigens blijf ik er ook bij dat het in mijn optiek bovendien illegaal is. Een agent mag behalve in zeer uitzonderlijke gevallen ook niet beboeten zonder iemand aan te spreken, naar een verklaring te vragen etc. en ik zie niet waarom een rechter zou oordelen dat dat voor een toezichthouder als een conducteur of als men een finaciële sanctie een andere naam heeft gegeven (correctietarief) anders ligt.

Badge +3

Gezien hier meermaals is geuit dat niks zeggen bij registreren van een afwijking nu beleid is, betwijfel ik die goede wil toch echt hier, hoe zeer ik je vertrouwen in de mensheid ook waardeer. Iemand wel vertellen dat hij even op moet letten met uitchecken en dan toch een afwijking registreren is gewoon een akelig streek, zeker als je er dan ook nog bij zegt dat het goed is.

Dat ‘het is goed zo’ is ter beoordeling van de (NS) conducteur/toezichthouder, en als die zegt “check maar even uit bij Blauwnet en in bij NS op Hengelo” dan is dat ook prima, toch?

Ik mention even @Loes @Slidestops en @Sander-VH als hc/boa, want die weten precies wat ik bedoel.

Het simpelweg aantikken van die knop ‘registreer afwijking’ heeft @Rudi Siebum ‘genekt’ voor 50 euro.

Er was verder bijzonder weinig aan de hand want er was gewoon een incheck vanuit Enschede (weliswaar bij Blauwnet i.p.v. NS), toch? 🤔

Dan mag je vanaf Hengelo verder met ‘oNS’ (weet je wat, check even in Hengelo uit bij het Blauwnet paaltje en dan in bij NS) 🤣 en kost je reis vanaf Enschede (zonder NS maar mét Blauwnet incheck) je 14 cent meer dan wanneer je gewoon in Enschede ingecheckt had bij oNS.

Case closed, dit komt gewoon goed. Foutje van de reiziger en die heeft er niets mee gewonnen door het op die manier (op advies van de conducteur) ‘op te lossen’.

Tenzij @Rudi Siebum dacht met een Blauwnet incheck wel via Almelo/Deventer naar Zutphen of zo te kunnen reizen (waarom zou je?)…

Maar zo te lezen ging de reis alleen maar van Enschede naar Hengelo, en dat is met Blauwnet 14 cent duurder… 🤣

Reputatie 7
Badge

Dat ‘het is goed zo’ is ter beoordeling van de (NS) conducteur/toezichthouder, en als die zegt “check maar even uit bij Blauwnet en in bij NS op Hengelo” dan is dat ook prima, toch?

Nee, want met die druk op die knop geeft die conducteur je een boete, en dat weet hij heus wel. En dan moet hij dat, in mijn optiek, dus ook zeggen, je op je beroepsmogelijkheden wijzen etc., ondanks dat het beleid van NS daar anders over schijnt te denken.

En "het is goed zo", grenst natuurlijk gewoon aan misleiding, want ieder wel denkend mens moet kunnen begrijpen dat een reizigers een boete krijgen niet als "goed" beschouwd. Het is dus helemaal niet goed zo.

"Ik registreer dat u niet was ingecheckt bij ons en er wordt daardoor waarschijnlijk een correctietarief bij u in rekening gebracht. U kunt de klantenservice vragen om coulance of daar een klacht indienen als u het hier niet mee eens bent, zoals uitgelegd in onze voorwaarden" of zoiets zou een goed tekst zijn. Oh, en "stelt u het op prijs als ik een verklaring van u noteer? Dat kan u mogelijk helpen bij uw verdediging." Iets met recht op een eerlijk proces enzo...

Badge +3

Nee, want met die druk op die knop geeft die conducteur je een boete, en dat weet hij heus wel.

Dat weten er veel (dus) juist niet… De conducteur klikt die melding weg en vindt het allemaal wel prima verder (het is goed zo, het Flex systeem zoekt het wel uit, zegt keurig “check op Hengelo even uit- en in “)…

Maar door het wegklikken van die melding krijg je met alle goede bedoelingen van de conducteur gegarandeerd een Flex correctietarief (en dus 50 euro graag).

@Sander-VH heeft het ooit uitgelegd, die melding ‘afwijking registreren’ blijft op het scherm staan totdat je een andere reiziger controleert (dus gewoon het vervoerbewijs van een andere persoon scannen).

Er is dus (voor een hc) geen optie/knop géén correctie/afwijking registreren. Of een knop ‘laat maar, ik vind het wel goed zo’? 🤣

Reputatie 7
Badge

Nee, want met die druk op die knop geeft die conducteur je een boete, en dat weet hij heus wel.

Dat weten er veel (dus) juist niet… De conducteur klikt die melding weg en vindt het allemaal wel prima verder (het is goed zo, het Flex systeem zoekt het wel uit, zegt keurig “check op Hengelo even uit- en in “)…

Maar door het wegklikken van die melding krijg je met alle goede bedoelingen van de conducteur gegarandeerd een Flex correctietarief (en dus 50 euro graag).

@Sander-VH heeft het ooit uitgelegd, die melding ‘afwijking registreren’ blijft op het scherm staan totdat je een andere reiziger controleert (dus gewoon het vervoerbewijs van een andere persoon scannen).

Er is dus (voor een hc) geen optie/knopje géén correctie/afwijking registreren. Of ‘laat maar, ik vind het wel goed zo’? 🤣

Dat was toen flex net ingevoerd was een heel plausibel verhaal maar we zijn inmiddels jaren verder. Als je dit als conducteur nu nog niet weet dan moet je het in mijn optiek haast niet wíllen weten en is dit anders een verwijdbaar gebrek aan essentiële kennis voor het uitvoeren van het vak van conducteur. Misschien moet we dan maar massaal "nergens op drukken" tegen conducteurs gaan roepen ofzo als conducteurs nadat ze iemand hebben gecontroleerd met hun vinger richting dat scherm gaan.

Ik heb niet heel de casus doorgelezen - reageer alleen even over het stukje van controle apparaat.

Als je een pas scant die niet in orde is (flex) krijg je rood in beeld dat de persoon niet is ingecheckt. Er verschijnt dan een knop met "registreer afwijking”. Als je die aantikt gebeurt er nog niets - je moet namelijk nog meer aangeven. Bij het volgende scherm moet je een keuze aangeven waarom je een afwijking registreert, bij het laatste scherm of het wel of geen IC-direct betreft (ivm toeslag).

Als je niets indrukt en gewoon de volgende kaart scant, wordt er geen factuur nagestuurd.

Reageer