vraag over klassewissel naar 1ste klas Dalvrij Flex | NS Community

vraag over klassewissel naar 1ste klas Dalvrij Flex


Ik krijg verschillende prijzen te horen over een klassewissel.

Maar wat kost nu eigenlijk een klassewissel van 2de naar 1ste klas per keer de prijs met een Dalvrij als ik in de daluren reis.

En dat wil ik graag weten voor het traject van Arnhem naar Leeuwarden voor een retour voor zowel door de week als in het weekend.

Ik om wel uit Duiven maar ik hoef geen 1ste klas wissel met Arriva is het dus mogelijk om een klassewissel te doen alleen op het NS traject en hoe moet ik dit dan doen


59 reacties

Badge +3

In de onderstaande tabel (te vinden op pagina 15 van dit document) ziet u wat u extra moet betalen voor een reis in de eerste klas bij NS Flex Dal Vrij voor de tweede klas:


Een retour Arnhem-Leeuwarden kost 50,40 euro voor de tweede klas. U ziet dat u voor deze reis in de daluren op werkdagen bij Dal Vrij een bedrag van 50,40 × 0,63 × 0,6 ≈ 19,05 euro moet betalen als u eerste klas wil reizen. In het weekend is dat iets lager, namelijk 50,40 × 0,5 × 0,6 = 15,12 euro.

Om alleen het deel met NS in de eerste klas te reizen, moet u pas na het inchecken bij NS in Arnhem in de app de klasse wijzigen naar eerste klas, en op de terugweg in Arnhem de klasse weer wijzigen in tweede klas via de app.

Merk op dat een Dal Vrij-abonnement voor de eerste klas maar 28 euro per maand meer kost dan een abonnement voor de tweede klas. Daarmee mag u dan onbeperkt in de eerste klas reizen in de daluren. Als u vaker in de daluren eerste klas wil reizen, of deze reis meerdere keren per maand maakt, dan bent u daarmee goedkoper uit dan wanneer u per reis voor de eerste klas betaalt.

Badge +3

Per 2021 is de 63% voor 1e klas verhoogd naar 65%.

Badge +3

Daar stond me ook iets van bij, maar de tabel komt uit hat tarievenoverzicht voor 2021. En op deze pagina staat ook het percentage van 63% genoemd.

Badge +3

Klopt, en op de vorige versie van die pagina heeft heel lang 67% gestaan, terwijl het toen al een tijdlang 65% (2018-2019) en later 63% (per 2020) was.

Het scheelt niet veel, maar toch…

Reputatie 7
Badge +4

Gevalletje moderator, ik ben wel benieuwd. 😉 Logisch zou zijn het normale percentage aan te houden voor het verschil tussen eerste en tweede klas, maar ja, dat wordt elk jaar iets kleiner, omdat de prijsverhoging per januari hier niet meetelt. Een geleidelijke aanpassing  om het verschil iets minder groot te maken dan de initiële 70 procent. Ik ben er niet zeker van wat dat percentage op dit moment exact is. 

 

Badge +3

Als je in de reisplanner bij Meer prijzen kijkt zie je dat 1e klas precies 65% duurder is dan 2e klas. Dat zowel voor voltarief als met 20% of 40% korting.

NS Flex rekent natuurlijk met dezelfde prijzen/percentages, waarbij je bij vrij reizen het 2e klas tarief natuurlijk niet betaalt (wegens je abonnement) maar het verschil dus wél.

Voor een reis met Dal Vrij 2e klas die € 10,00 zou kosten (na aftrek van 40% korting, dus voltarief € 16,70) is dat doordeweeks in de daluren dan € 6,50 (en in het weekend € 5,00) als je 1e klas aan zet via de NS app of Mijn NS.

Ik zal het voor jullie uitzoeken waarom er nu opeens 63% staat ipv de aangekondigde 65%. Ik kom hopelijk hier snel op terug.

Badge +3

Ik zal het voor jullie uitzoeken waarom er nu opeens 63% staat ipv de aangekondigde 65%. Ik kom hopelijk hier snel op terug.

Die 63% is het gevolg van 2020, zie de link die ik eerder postte. @Sascha NS heeft dat toen (uiteindelijk) kunnen laten aanpassen, via de afdeling pricing. :sweat_smile:

Dus het gaat nu om de verklaring voor het verschil van de kosten van een losse reis tussen de eerste en tweede klasse of mis ik nu de vraag met betrekking tot het verzoek tot gevalletje moderator van Thom?

Badge +3

Gevalletje moderator -om het op de Klassewissel pagina aan te laten passen- stamt dus uit deze (nogal komische of eigenlijk best wel trieste) historie, heeft wat voeten in de aarde gehad. :laughing:

Reputatie 7
Badge +4

De vraag is wat het opslagpercentage is om het bedrag dat bijbetaald moet worden als iemand met Dalvrij tweede klas eerste klas wil reizen. De site geeft aan 63 procent. Immers volletweedeklasprijs x 1,63. Uiteraard vermenigvuldigd met 0,6 wat hetzelfde is al 40 procent korting. Echter 65 procent is ook gevallen in plaats van 63, zie boven.

Tweede vraag, die ik stelde, is op welk percentage meerprijs we nu zitten. Dit was 70 procent maar wordt elk jaar verminderd door de prijsstijging niet door te berekenen. Dit is al een tijdje aan de gang, maar ik vraag me af of we al op 63 procent zitten, dat is het percentage dat nu effectief wordt toegepast in de formule. Ik kom daar in de normale meerprijs niet op uit, al kan afronding een kleine rol spelen.

Badge +3

@Thom het was 67% tot 2017, in 2018 en 2019 was het 65% en in 2020 was het 63%.

Per 2021 is het weer 65% geworden. NS Flex volgt gewoon de prijzen zoals de reisplanner geeft.

De handige tabel op pagina 13 of 14 van de tarieven info PDF die @Tochjo gaf klopt dus niet helemaal (is niet aangepast aan nieuwe prijspeil 2021 maar overgenomen uit 2020).

Reputatie 7
Badge +4

Precies, en dat is in strijd met de eerdere toezeggingen om per kalenderjaar de verhoging niet door te berekenen bij de eersteklas tarieven. Dit om het verschil geleidelijk te verkleinen.Ik herhaal maar dat ik het logisch zou vinden dat percentage te hanteren.

 

Het lijkt er een beetje op dat NS de tarieven voor de eerste klas dus niet verlaagt, zoals eerder was gezegd.

 

 

Badge +3

Ik vind het op zich logischer om als basis de prijzen/percentages te hanteren die ook voor mensen zonder abonnement gelden, en dat gebeurt dus ook.

Per 2021 is 1e klas reizen dus inderdaad iets duurder geworden, heeft verder weinig met NS Flex te maken.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind het logischer dat dat percentage gelijk is in beide gevallen. ;-)

Het heeft natuurlijk wel een relatie met NSFlex. Voorheenbij het klassieke abonnement gold een vaste opslag in euro’s en nu wordt bij Flex een percentage gehanteerd van de meerprijs. Dat is bepaald niet hetzelfde. Interessant is waar het percentage op is gebaseerd.

Uhm, ik moet hier even wat dieper induiken voordat ik iets durf te zeggen. Ik zal eerst Sascha vragen wie hij destijds heeft benaderd voor deze aanpassing.

Badge +3

Uhm, ik moet hier even wat dieper induiken voordat ik iets durf te zeggen. Ik zal eerst Sascha vragen wie hij destijds heeft benaderd voor deze aanpassing.

Lees dat andere topic en je weet het. Afdeling pricing en wat er op de site (en in die voorwaarden tabel) staat.

Verouderde info dus, 63 procent is 65 geworden per 2021.

Edit: per 2022 is het 67 procent en per 2023 is het 70% (voor NS)

Badge +3

Ik heb even de adviesaanvraag aan het LOCOV over de tarieven 2021 opgezocht. Daarin schrijft NS:

NS heeft de afgelopen twee jaar het tarief van de eerste klas niet geïndexeerd, met als doel om de eerste klas aantrekkelijk te maken en zo een bijdrage te leveren aan het verhogen van de zitplaatskans in de tweede klas. NS heeft een onderzoek uitgevoerd naar de waardering voor de eerste klas, het effect van het niet indexeren van de eerste klas en de bereidheid van reizigers om te betalen voor de eerste klas. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat de optimale prijsfactor ten opzichte van de tweede klas hoger ligt dan de huidige factor van 1,63. Daarom is NS voornemens om per 1 januari 2021 deze factor te verhogen naar 1,65, zoals deze ook in 2019 gold. Inclusief de verwachte inflatie van 1,6% betekent dit een gemiddelde verhoging van de eerste klas prijzen met 2,9%. Wel wil NS op langere termijn gerichte acties doen met goedkopere prijzen van de eerste klas op rustige momenten en trajecten. 


Klinkt als: reizigers zijn bereid ook een hogere prijs voor de eerste klas te betalen, dus we maken die prijs hoger, want dan halen we meer geld op.

Hoe dan ook, het LOCOV heeft positief geadviseerd en NS heeft hiertoe besloten, dus het percentage is dit jaar inderdaad 65% en het tarievenoverzicht voor 2021 en de informatie op de site zijn onjuist en moeten worden aangepast.

Ik ben nog bezig om dit uit te zoeken.

Ik ben bezig, maar ik heb hulp gevonden die samen met mij naar het verlossende antwoord op zoek gaat.

Ik zal met de deur in huis vallen. Ik heb nog steeds niets en ben nog zoekende. 

Badge +3

Ik zal met de deur in huis vallen. Ik heb nog steeds niets en ben nog zoekende. 

Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html is het inmiddels aangepast. Duurde in 2020 ook eventjes, zie deze reactie van Sascha (12 mei 2020).

Op pagina 15 van https://www.ns.nl/binaries/_ht_1611132176639/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf nog niet.

Voor reizen met NS geldt doordeweeks 65% 1e klas toeslag, en op zaterdag en zondag 50% voor NS Flex.

Edit voor wie dit leest: Per 2022 is het 67% bij NS, zowel doordeweeks als in het weekend. Per 2023 is het 70%

Voor reizen met Blauwnet -en andere vervoerders?- is het 60% (ook in het weekend?), waarbij die 60% óók over het basistarief (€ 0,99 zonder korting) berekend wordt. Bij reizen op saldo wordt met 70% gerekend, maar alleen over de kilometers/tariefeenheden.

De info op de klassewissel pagina (en tabel in de pdf) is dus alleen van toepassing op treinreizen met NS.

Bedankt voor de verheldering, Robert. Ik hoop alsnog wel een toelichting van onze organisatie te krijgen. Helaas is nu mijn contactpersoon met vakantie dus dat kan nog even duren.

Badge +3

Ik zie een belangrijke fout op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html

  • NS Flex-abonnement

    • Toeslag in het weekend: 50% bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas
    • Toeslag doordeweeks: 65% bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas
    • Een maand 1e klas reizen met een vrij-abonnement: toeslag afhankelijk van abonnement
    • Een dag 1e klas reizen met een vrij-abonnement: je betaalt 50% (weekend) of 65% (doordeweeks) bovenop de vol tarief-prijs van 2e klas. Ook als dit binnen de tijden van je abonnement is

Dat laatste is niet waar want er gaat (Dal Vrij en Altijd Vrij) nog 40% korting vanaf. Je betaalt dus doordeweeks 39% en in het weekend 30% van het 2e klas voltarief (dus niet bovenop het 2e klas tarief want je reist vrij).

De juiste verwoording zou zijn: Je betaalt 50% (weekend) of 65% (doordeweeks) van wat diezelfde reis je 2e klas zou kosten, (met inachtneming van korting buiten de spits). De kosten 2e klas betaal je niet want die zijn gedekt door je abonnement.

Voor het gemak kan je dus kijken naar de ‘Meer prijzen’ van een reisadvies, rekening houdend met 40% korting buiten de spits (uitgezonderd Weekend Vrij zonder dalkorting). Het verschil tussen 1e en 2e klas is wat je (extra) betaalt.

Scherp Robert. Ik heb het doorgezet!

Reageer