beantwoord

Online vertrekstaten

  • 11 December 2018
  • 48 reacties
  • 3012 Bekeken

Reputatie 3
Ik zie dat de online vertrekstaten zijn verdwenen... :(https://www.ns.nl/vertrekstaten/asd1.pdf werkt bijv. niet). Kunnen we deze nog terug verwachten?
icon

Beste antwoord door Momo 16 March 2021, 15:40

Bekijk origineel

48 reacties

Reputatie 6
Helaas maakt NS nogal eens zulke keuzes bewust intern en communiceert er verder niet over. De vertrekstaten zijn verdwenen en een verwijzing naar de dienstregelingstabellen kan ik al evenmin op de website vinden. (Die tabellen zijn er nog wel - als tenminste je de link hebt bewaard.)

Het is duidelijk dat NS alle "vaste" informatiebronnen wil laten verdwijnen. Dat is bijna gelukt: alleen de gele vertrekstaten zijn - als je goed zoekt - nog te vinden, als ze tenminste niet vervangen zijn door een sombere foto van een wachtende reiziger of een gedicht. Ook het niet meer vermelden van een tijdelijk gewijzigde dienstregeling past daarbij, ook al is die wijziging een dag tevoren gepland. Informatie over zo'n trein is er eenvoudigweg niet meer - met als "voordeel" dat hij niet telt als uitgevallen trein of als gemiste aansluiting. Ook dat is zo'n bewust intern besluit.

De reiziger moet telkens maar op z'n smartphone kijken welke trein er vandaag rijdt. Maar die telefoon moet natuurlijk niet te oud zijn, want het verzenden van een waarschuwing per SMS wordt beëindigd - te duur...
Reputatie 6
[...] De gele vertrekstaten online aanbieden (in PDF formaat) kost hooguit een paar honderd MB aan ruimte op de site en minimaal dataverkeer.[...]

Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.
Reputatie 4
Ik heb inmiddels begrepen dat dit al een tijd zo is en dat deze keuze vorig jaar bewust is gemaakt. Deze komen dus ook niet terug op de site.

Wat is dat dan, die 'bewuste' keuze. Ik zou graag willen weten wat daar aan ten grondslag ligt. Het zal ergens nog wel in de 'interne' notulen zijn te vinden.
Ik kan me namelijk geen een argument bedenken waarom deze keuze is gemaakt, of zit de server vol....

Het verzoek om ze gewoon weer te plaatsen. Zeeeeeeer kleine moeite groot plezier.
Reputatie 4
Dat is juist de vraag, dan ga daar nog maar eens achteraan. Waarom zijn ze verdwenen?
Ze moeten toch beschikbaar zijn, ze worden immers ook gedrukt.

Als niemand bij NS het weet dan was er dus geen reden voor opheffing en is het erin geslopen.
Reputatie 6
Natuurlijk zouden de vertrekstaten eenvoudig en zonder kosten weer op de website kunnen worden geplaatst, maar dat zal niet gebeuren omdat daar binnen NS (aldus Miriam NS) "een bewuste keuze" voor is gemaakt.

Die bewuste keuze past in het beeld dat NS van statische (vaste) informatie af wil, aanvankelijk zelfs van alle gele vertrekstaten op de stations. Dat is niet doorgegaan, maar een aantal andere maatregelen wel. Zo worden incidentele wijzigingen ten opzichte van de jaardienstregeling niet langer vermeld in de planner en op de displays op de stations, zogenaamd "om verwarring bij de reizigers te voorkomen". De incidenteel vervallen treinen worden eenvoudig nergens meer vermeld. Zoals deze week ook te zien was bij de werkzaamheden rond Schiphol, worden aanpassingen die schijnbaar weinig te maken hebben met de werkzaamheden (zoals de spitstrein Enkhuizen-Amsterdam) tevoren niet bekend gemaakt. De reiziger moet gewoon maar dagelijks de reisplanner raadplegen. Dat zoiets voor de gewoontereiziger heel onnatuurlijk is, is jammer.

Het opheffen van statische informatie biedt NS de mogelijkheid om de dienstregeling zonder consequenties aan de behoefte van het moment aan te passen. Wanneer die aanpassing maar twee dagen tevoren in de reisplanner is opgenomen, tellen ze niet mee bij de meting van de reizigerspunctualiteit, waarop NS door het Ministerie wordt afgerekend.
Reputatie 7
Badge +3

En inderdaad. Feestdagen staan ook verkeerd op de gele vertrekstaten.

Maar dat het pas werd opgemerkt nu ze weer online staan geeft wel aan dat niet veel mensen meer op de gele staten op het station kijken. Al zijn er nu vanwege Corona natuurlijk wel minder reizigers. En het is nog geen Pasen, dus mogelijk hebben reizigers er nog niet op gelet.

 

Reputatie 7
Badge +3

Is dat een verkapte vraag of ik na het weekend weer even langs de vertrekstaten hier moet fietsen om het te checken? :grin:

Badge +3

Is dat een verkapte vraag of ik na het weekend weer even langs de vertrekstaten hier moet fietsen om het te checken? :grin:

Haha, nu je het zegt :laughing: maar als je toch weer eens naar de Jumbo gaat, laat maar weten.

Reputatie 7
Badge +3

Zal dan deels aangepast zijn, in Leiden zou Pasen nog steeds op 13 april zijn, al denken mijn wijkgenoten daar anders over, was best druk vanmiddag in de Dirk met mensen die de Paasinkopen deden. Misschien gaan ze morgen verder met de rest van de online vertrekstaten. Geef de harde werkers maar wat extra paaseitjes.

Ja.

Reputatie 7
Badge +3

En De Vink geeft nog steeds de feestdagen (Pasen, Hemelvaart en Pinksteren) van vorig jaar aan. Heeft nu ook geen zin meer om dat nog aan te passen, die dagen zijn toch al geweest. Volgend jaar dan maar beter doen.

Reputatie 7
Badge +3

Vertrekstaten zijn weer te vinden op de stationsinformatiepagina, onder ‘Downloads’. (bijna onderaan de pagina), zie bv https://www.ns.nl/stationsinformatie/ledn/leiden-centraal

Sorry dat bedoelde ik ook. Ik heb de melding gelukkig wel naar de juiste afdeling doorgezet.

Badge +3

En De Vink geeft nog steeds de feestdagen (Pasen, Hemelvaart en Pinksteren) van vorig jaar aan. Heeft nu ook geen zin meer om dat nog aan te passen, die dagen zijn toch al geweest. Volgend jaar dan maar beter doen.

Beste antwoord is in ieder geval nu het jouwe :sweat_smile:

Reputatie 7

En De Vink geeft nog steeds de feestdagen (Pasen, Hemelvaart en Pinksteren) van vorig jaar aan. Heeft nu ook geen zin meer om dat nog aan te passen, die dagen zijn toch al geweest. Volgend jaar dan maar beter doen.

 

Misschien kunnen ze volgend jaar nog even 31 december toevoegen???:grinning:

Badge +3

Wat wel fout staat op de vertrekstaten zijn de feestdagen, maar dat heb je zo te zien al doorgegeven. Ik vraag me af of het wel goed staat op de gele vertrekstaten op de stations. 

Dat vermoed ik niet, want die pdf bestanden (wijzigingsblad week16 na ingang dienstregeling?) zijn dus de bron vanuit waar de vertrekstaten zelf gedrukt werden.

Jij woont dichterbij het station dan ik.. :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Was mijn vermoeden ook.

Als ik er aan denk zal ik eens kijken wanneer ik er weer een keer langs fiets op weg naar de Jumbo. Die dingen staan gewoon langs het fietspad/trottoir, dus hoef niet eens het perron op.

Badge +3

Misschien kunnen ze volgend jaar nog even 31 december toevoegen???:grinning:

We kunnen niets beloven maar zetten je suggestie door :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

De laatste paar vertrekstaten van Amsterdam Centraal (asd8 t/m11) zijn niet actueel, zijn die van 5 okt 2020 - 12 dec 2020.

Goed dat je dit aankaart Jan-Mark. Ik ga er even achteraan!
Ik heb inmiddels begrepen dat dit al een tijd zo is en dat deze keuze vorig jaar bewust is gemaakt. Deze komen dus ook niet terug op de site.
Badge +3

Viel me ook op dat de online vertrekstaten sinds deze week offline zijn gehaald. Op Twitter klaagden mensen er ook al over. Had er maandag nog een link naar geplaatst, weliswaar oude versie 2018 (wijzigingsblad 10 juni) maar ze stonden er in ieder geval nog.

Er is natuurlijk wel het papieren spoorboekje, maar dat is meer dan 700 pagina's. De gele vertrekstaten online aanbieden (in PDF formaat) kost hooguit een paar honderd MB aan ruimte op de site en minimaal dataverkeer.

Voor een IT-afdeling is dat een fluitje van een cent, die PDF'jes genereren n.a.v. ieder wijzigingsblad, en je maakt er waarschijnlijk veel meer mensen blij mee dan je zou denken!

Het issue op Twitter was iemand die bijv. in één oogopslag per dag alle ICE verbindingen vanuit Arnhem wilde weten, en zo hotelovernachtingen kon inplannen als er laat op de dag/avond geen aansluitende treinen meer waren. Dat is nu een heel karwei, want de 'actuele vertrektijden voor Arnhem' in de planner en app geven ook maar beperkte info, en al helemaal niet voor andere dagen of feestdagen e.d. in de toekomst.

Badge +3

Bovendien zijn de bestanden er gewoon al. Daar worden immers de gele vertrekstaten mee geprint (nog wel...). Ik ben wel benieuwd welke overwegingen ten grondslag liggen aan die bewust gemaakte keuze. Een besparing kan het niet zijn.


Exact, dat dus! De (statische) webpagina's waren er ook al dus even een update-scriptje runnen om ze te voorzien van de nieuwste PDF'jes en klaar. Iedereen blij.. 😮

Reputatie 3
@Miriam NS Dank voor het achterhalen, helaas wel een erg teleurstellend antwoord dus 😞 Jammer dat de Reisinformatieafdeling zo steeds klantonvriendelijker wordt...
Reputatie 4
Wat is er dan achterhaald. Alleen dat er een bewust keuze is gemaakt.
'Een bewuste keuze' is geen argument.

Ik vraag me dus werkelijk af wat nu de reden is.

Reageer