Personeelstekort, treinuitval, schuld: voor NS hopen de problemen zich op



Toon eerste bericht

29 reacties

Wat mij vooral de laatste maanden opvalt is de totale onzichtbaarheid van de NS-directie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of er een actieplan is voor de komende maanden. Nu vallen er al regelmatig treinen uit (bij een al ingeperkte dienstregeling), hoe moet dat als ook nog een deel van het personeel op vakantie gaat. Of mag rijdend personeel geen vakantie opnemen in de maanden Juli en Augustus???

Het ziekteverzuim van 12% is torenhoog en als het rijdend personeel geen vakantie zou mogen opnemen dan gaat dit alleen maar toenemen denk ik. 

Het personeel kan wel de kont tegen de krib gooien maar waar niet is verliest de keizer zijn recht. Een kale kip kun je nu eenmaal niet plukken.

NS zelf weigert intussen de dienstregeling structueel in te krimpen ondanks dat er 20% minder reizigers zijn dan twee jaar geleden. Hef 10% van de treinen op, dan is het personeelstekort weggewerkt en komt er lucht in de financiële situatie 

 

Ik mis gewoon visie bij NS.

Zeker. De financiële situatie van NS wordt alarmerend en de overheid weigert extra subsidie. De directie lijkt niet meer te weten hoe het verder moet en kijkt passief toe.

Reputatie 7
Badge +1

Even gegoogled en zie hier de status van de CAO-onderhandelingen.

https://www.cnvvakmensen.nl/vervoer/spoorwegen/cao-ns/nieuws/doe-jij-er-toe-voor-ns-2022-06-23/

 

Wat mij vooral de laatste maanden opvalt is de totale onzichtbaarheid van de NS-directie. Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of er een actieplan is voor de komende maanden. Nu vallen er al regelmatig treinen uit (bij een al ingeperkte dienstregeling), hoe moet dat als ook nog een deel van het personeel op vakantie gaat. Of mag rijdend personeel geen vakantie opnemen in de maanden Juli en Augustus???

Het ziekteverzuim van 12% is torenhoog en als het rijdend personeel geen vakantie zou mogen opnemen dan gaat dit alleen maar toenemen denk ik. 

Ik mis gewoon visie bij NS.

 

Reputatie 7
Badge

Constant de hand ophouden bij de overheid stopt een keer. 

Ik heb het artikel gelezen. Het somt vrij systematisch op wat we al wisten: 20% minder reizigers waarbij tot overmaat van ramp vooral de topbetalers (zakelijke reizigers, abonnementhouders) massaal wegblijven. Het enige wat wel nieuw belicht wordt zijn de langzamerhand zorgwekkend hoog oplopende schulden van NS.

Het artikel geeft daarnaast gaan dat NS niet de tering naar de nering wil zetten maar diverse vormen van overheidssubsidie wil: coronasteun, een lagere infraheffing en afschaffing van BTW op tickets (die dan dus niet wordt doorgegeven aan de reizigers).

Mijn bezwaar is dat het bedrijf blijft weigeren zelf de handen uit de mouwen te steken maar vooral weer zijn hand ophoudt. Daarnaast blijven de buitensporige CAO-eisen van de vakbonden een issue dat veel politici zal weerhouden de portemonnee te trekken.

Reageer