Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2356 Bekeken


Toon eerste bericht

83 reacties

Badge +3

Via https://twitter.com/lelylijn

De meeste deelnemers aan de burgerraadpleging over de Lelylijn vinden een forse investering van belastinggeld acceptabel als de spoorlijn veel tijdwinst oplevert, zo blijkt uit rapport van @MinIenW en brief van @vivianneheijnen over de uitkomsten ervan. https://rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/05/15/kamerbrief-voortgang-mirt-onderzoek-lelylijn

Als dat dus geen HSL wordt is die tijdwinst er niet. In andere luchtfietserij plannen werd er gesproken over ‘binnen een uurtje’ forensen vanuit Drachten/Heerenveen/Emmeloord naar de Randstad (nou ja, dat zal dan Amsterdam Zuid worden en dan ben je nog niet op je werk).

Reputatie 5

Wederom wordt aanleg van Lelylijn concreter: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1013319/komst-lelylijn-weer-stapje-dichterbij-na-positieve-stemming-europees-parlement

Nu nog een andere kabinet. Kabinet Rutte is nooit voorstander van Lelylijn geweest. Die reservering van € 3 miljard is om de voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland te sussen. Maar daarna zal het resterende bedrag bij mekaar geschraapt moeten worden. 

De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?

Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.

De NS betaalt de aanleg van nieuwe spoorlijnen niet, dus rendabel voor de NS betekent dat men geen subsidie nodig heeft om de treinen te laten rijden. Dus de nieuwe reizigers moeten meer inkomsten opleveren vanuit kaartverkoop dan het laten rijden van de extra treinen kost.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een opvallende passage uit het interview met Rintel: “Investeren in Amsterdam-Arnhem-Berlijn (...)” Dat lijkt me nieuws!

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten?  Of wordt er weer eens iets gekakeld zonder ook maar een idee te hebben hoe het spoorwegnet in elkaar zit?

Die journalist was ook niet erg wakker. Bij het noemen van Arnhem had er natuurlijk een waslijst aan vragen gesteld moeten worden. Want wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met de treindienst via Hengelo?

 

 

Geen enkele nieuw aan te leggen lijn zal toch ooit rendabel worden. Lelylijn, Nedersaksenlijn, Breda - Utrecht (ook al jaren in de la en weer uit de la enz.). Dus tot in lengte van jaren niets nieuws meer doen dan wat betreft nieuwe spoorlijnen aanleggen?

Je hoeft de aanlegkosten niet terug te verdienen maar de gewone exploitatie moet (net als voor het HRN) wel rendabel zijn want vanwege de onderhandse gunning is exploitatiesubsidie verboden.

NS wil blijkbaar opeens dat de HSL Oost toch gaat worden aangelegd. Dat wordt dan een snellere verbinding naar Berlijn via Duisburg. Zouden ze dat bij DB al weten? 

Je krijgt de indruk dat NS überhaupt nooit met DB communiceert. De Berlijntrein via Duisburg laten lopen is iets waar DB sowieso niet opzit te wachten aangezien de lijnen door het Ruhrgebied al overbelast zijn. Daarnaast zou DB dan vanaf Rheine en Osnabruck een vervangende trein naar Hannover en Berlijn moeten laten rijden (anders wordt de hele regio afgesneden van Fernverkehr) en ik hoor nooit dat NS aanbiedt de kosten daarvan te gaan betalen. Ik heb soms het idee dat men bij DB dan ook zijn schouders ophaalt en NS niet zo serieus neemt. 

Dus de nieuwe reizigers moeten meer inkomsten opleveren vanuit kaartverkoop dan het laten rijden van de extra treinen kost.

En dat wordt gezien de torenhoge onderhoudskosten van een HSL lijn een probleem. Of gaan die studenten straks allemaal €10 toeslag betalen?

Reageer