Lelylijn

  • 14 December 2020
  • 83 reacties
  • 2356 Bekeken


Toon eerste bericht

83 reacties

Badge +3

Het zou me niet verbazen als die hele spitsheffing binnen de kortste keren wordt afgeblazen. 

Geen glazen bol voor nodig, heer Bommel 😅

Citaat "in 2038 zou de eerste trein over de Lelylijn moeten gaan rijden".

Even lachen. 

@Hanzeboog   Juich vooral niet te hard, dit is een herhaling van stappen en ik zie het uiteindelijk weer afketsen als puntje bij paaltje komt.

Jaren geleden waren er dezelfde plannen, is niets van terecht gekomen.

Mee eens, in feite schuift het kabinet dit dossier gewoon weer door naar een volgend kabinet. 

Reputatie 5

Er was ooit geopperd dat de intercity die vanaf de Lelylijn kwam na Groningen verder zou rijden naar Assen om daar te keren. Maar of dat gaat passen is een grote vraag, de dienstregeling zit dan aan twee kanten ingeklemd.

Maar naar mijn idee is de Lelylijn vooral een politiek project, de kosten wegen niet op tegen de baten maar er is wel een sterke lobby en bepaalde partijen hebben een sterke achterban in die hoek zitten.

Internationaal gezien heeft de lijn niet heel veel betekenis, het is nauwelijks korter naar Noord-Duitsland via de Lelylijn, en voor reizigers die niet van/naar Amsterdam reizen is het mogelijk zelfs langer. De Lelylijn wordt pas interessant als de capaciteit van de overige grensovergangen niet meer uit te breiden is, maar dat punt zal voorlopig nog niet bereikt worden vermoed ik. Er zal wel geïnvesteerd moeten worden in zowel de grensovergang bij Oldenzaal als die bij Zevenaar, maar aangezien daar veel meer reizigers van profiteren dan van de grensovergang bij Nieuweschans lijkt het me een stuk realistischer.

Je moet niet vergeten dat de Lelylijn er voor vele jaren er ligt. En het is ook belangrijk dat er een bepaald resultaat mee geboekt wordt. En er zijn nog meer redenen. Zie deze opinie: 

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2023/05/15/inwoners-willen-snelle-en-groene-lelylijn-die-economie-versterkt

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

In Europa zie je genoeg megaprojecten zoals de Queen Elizabeth Line. De aanleg van de Brenner basis spoortunnel met een mogelijke lengte van 65 km is al bezig. Evenals de Fehmarnbelttunnel. Zal dat rendabel zijn? Daar hebben ze waarschijnlijk over gehad. Maar soms moet je gewoon iets bouwen om bepaalde regio's en landen beter met elkaar te verbinden. 

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen bestaande lijnen blijven exploiteren en vele miljarden gaan uitgeven voor de aanleg van een nieuwe lijn die nooit rendabel zal zijn terwijl er al een lijn naar Groningen is.

Reputatie 5

 

Als alles kostendekkend moet zijn zal de Lelylijn er nooit komen. En kun je ook net zo goed alle nevenlijnen in Groningen, Friesland en Drenthe afbreken zodat alleen de spoorlijn Zwolle - Meppel - Leeuwarden/Groningen overblijft. 

Er is natuurlijk wel een flink verschil tussen bestaande lijnen blijven exploiteren en vele miljarden gaan uitgeven voor de aanleg van een nieuwe lijn die nooit rendabel zal zijn terwijl er al een lijn naar Groningen is.

Hoezo nooit rendabel? Dat kan een aanname zijn. De spoorlijn Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Amersfoort - Utrecht zal hoe dan ook gebruikt worden door een behoorlijke hoeveelheid treinreizigers. Met of zonder Lelylijn. Zelfs dan kan de frequentie 4 keer p/u blijven met dezelfde aantal treinreizigers. Want de meeste treinreizigers gaan niet rechtstreeks vanaf Groningen/Leeuwarden naar Lelystad/Randstad via Zwolle. 

Met de Lelylijn is dat héél anders. Het speelveld tussen auto vs trein wordt minstens gelijkwaardig. Qua tijd wint de trein dan. Vergeet niet dat we met de ingebruikname van Lelylijn minstens 10 jaar verder zijn. Randstad nog voller dan nu? Of gaan ze uitbreiden richting Noord Nederland? Heb overigens zelf ook mee gedaan aan de enquête over Lelylijn. 

Reputatie 5

De variant met ICNG (200km/u) werd geschat op 85 minuten van Groningen naar Amsterdam Zuid. Ter vergelijking: de huidige reistijd is 119 minuten, vanaf juni wordt dat 118 minuten (versnelling Hoogeveen) en vanaf 2025 zou dat 115 minuten moeten worden (ICNG sneller op de Hanzelijn). De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?

Die € 10 miljard lijk me te ruim begroot. Zelfs ergens tussen 2030 - 2040. Hangt uiteraard sterk af van welke tracevariant ze willen hebben. En welke eisen ze erbij willen hebben. Bij de aanleg van HSL werd aan alle eisen van omwonenden tegemoet komen. Vooral bij Bleiswijk en Bergschenhoek. Maar parallel aan de A 6 en A 7 is het eenvoudiger in te passen. 

€ 10 miljard is niet alleen voor (ruim) 30 minuten tijdswinst. Ze hebben meer doelstellingen. 

Reputatie 5

De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?

Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.

Vraag me hoeveel spoortrajecten kostendekkend zijn. Als met die gedachten het spoornet van Nederland was aangelegd waren er véél minder spoortrajecten aangelegd. Alle nevenlijnen in Noord Nederland, de spoorlijn Roosendaal - Vlissingen, de Achterhoek etc kun je dan schrappen. 

Het bestuur van Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding tussen Noord Nederland - Randstad v v. Dat is om politieke redenen. 

Maar inwoners willen dat ook wel. De vraag is alleen hoeveel. De Lelylijn heeft de hoogste rendement als vanaf Groningen ook rechtstreeks doorgereden kan worden naar Bremen/Hamburg/Kopenhagen. Dat is voorlopig toekomstmuziek. 

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Reputatie 7

De Lelylijn zou dan een half uurtje sneller zijn voor Groningen. Op zich een mooie winst, maar is dat 10 miljard waard?

Niet alleen de aanlegkosten zijn een probleem, ook is niet duidelijk hoe de lijn ooit ook maar enigszins rendabel geëxploiteerd moet worden. Het is een puur politiek project.

Geen enkele nieuw aan te leggen lijn zal toch ooit rendabel worden. Lelylijn, Nedersaksenlijn, Breda - Utrecht (ook al jaren in de la en weer uit de la enz.). Dus tot in lengte van jaren niets nieuws meer doen dan wat betreft nieuwe spoorlijnen aanleggen?

 

 

Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Misschien dat NS dan eindelijk eens gaat realiseren dat spitsreizigers de grote betalers zijn.

Badge +3

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

En dat wordt nu Brusselfietserij? Die Nederlandse 3 miljard toch maar verplicht investeren in een spoorlijn die iedereen wil maar bijna niemand zal gebruiken (tenzij Zwolle er uit ligt)?

Heerenveen (Noord) of Drachten.. Daar moet je zijn! 🤣 https://www.lelylijn.nl

Er wordt ‘beloofd’ dat je dan binnen een uurtje in hartje Amsterdam (zal wel Zuid worden) kunt zijn!

Ga dus maar vooral in Drachten of Hoogeveen wonen!

Emmeloord wil dan ook een station (maar wat nou een trein dwars door mijn polder?!) en het komt goed.

Luchtfietserij voorlopig mee eens, helaas voor de betrokkenen.😪 En geen ‘uurtje naar Amsterdam’ verbinding voor de yuppen die in het hartstikke hippe Hoogeveen of Drachten (of misschien wel Emmeloord als het nieuwe Almere) zouden willen wonen?

Als die lijn er ooit komt, dan investeer in Emmeloord natuurlijk!

Reputatie 7

Zijn er wel echt rendabel te exploiteren lijnen in Nederland? Dat zullen er vast niet veel zijn. Ik zie dat iedere rit die ik maak voor 75 - 90% drijft op studentenkaarten en jongerentickets. Levert dus weinig op. De voltariefbetalers zijn massaal vertrokken (iets met te hoog tarief en prijs/kwaliteit verhouding).

Reputatie 7
Badge +3

Wat mensen maar niet willen begrijpen is dat er niets aangelegd wordt zonder concreet projectvoorstel en bijbehorende financiering. Het Europees Parlement kan moties aannemen tot ze een ons wegen. 

Wederom wordt aanleg van Lelylijn concreter: 

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1013319/komst-lelylijn-weer-stapje-dichterbij-na-positieve-stemming-europees-parlement

Nu nog een andere kabinet. Kabinet Rutte is nooit voorstander van Lelylijn geweest. Die reservering van € 3 miljard is om de voorstanders van de Lelylijn in Noord Nederland te sussen. Maar daarna zal het resterende bedrag bij mekaar geschraapt moeten worden. 

Allerlei pro forma moties van het EU Parlament hebben geen enkele waarde. 

Reputatie 5

'Rendabel' verwijst naar de opbrengst uit kaartverkoop en abbonementen voor de treindienst zelf. Het verwijst niet naar de tientallen tastbare en ontastbare socio-economische baten voor de regio die hierdoor beter bediend gaat worden. Het idee dat een treindienst binnen de opvattingen van neoliberaal economisch beleid "rendabel" moet zijn is vooral kortzichtig. De echte waarde van een spoorverbinding is namelijk onmogelijk in een aantal vage cijfers uit te drukken tenzij deze spoorverbinding een fatsoenlijke 10-15 jaar de tijd heeft gehad om op de omgeving in te werken. 

 

De fundamentele fout is dat we revolutionaire spoorprojecten als deze eerst aan talloze analyses en economische doembeelden onderwerpen voordat deze überhaupt een kans krijgt om aangelegd te worden. Eerst bouwen, dan rekenen. In Nederland is dit sinds een paar decennia vrijwel ondenkbaar geworden, maar precies hierdoor hebben we als land minder toekomst dan ooit. We vallen stil, er gebeurt niks, en ondertussen vliegt de voortgang in Midden- en Zuid-Europa ons de oren om....

Na de uit de hand gelopen kosten van HSL & Betuweroute, Noord & Zuidlijn durft de politiek het  niet meer aan om te investeren om grote infrastructuurprojecten uit te voeren. Doortrekking van Noord - Zuidlijn naar Schiphol wordt waarschijnlijk dankzij de hulp van bedrijfsleven met grote machtige bedrijven. 

Kabinet Rutte wil zo min risico's nemen. OV wordt al jaren afgebroken. De nieuwste ontwikkelingen op Nederlands spoor zal de uitrol van ETCS zijn. Maar ze willen nog niet fors investeren in verstevigen van ondergrond zodat hogere frequenties mogelijk zijn. Daar wordt zo lang over doorgepraat dat het uiteindelijk niet doorgaat. Of vele jaren pas wordt uitgevoerd n

Reputatie 5

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Vergis je niet in de draagvlak van een aantal partijen voor Lelylijn. Het is bepaald niet alleen Groen Links die voorstander is van aanleg Lelylijn. Er zijn meer politieke partijen. Alleen rechtse partijen zijn zoal geen voorstander van Lelylijn 

En terecht dat het kabinet geen voorstander is van deze luchtfietserij.

Vergis je niet in de draagvlak van een aantal partijen voor Lelylijn. Het is bepaald niet alleen Groen Links die voorstander is van aanleg Lelylijn. Er zijn meer politieke partijen. Alleen rechtse partijen zijn zoal geen voorstander van Lelylijn 

Misschien wel draagvlak maar het is een prestigeproject zonder gezonde business case. 

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen kan voor iets zijn zonder dat er een prijskaartje aan hangt. 
Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Badge +3

Het leeft nog wel.. https://twitter.com/Elmem73151627/status/1490771333776650244

Ach, hier in het Noorden weten we niet beter. Bussen rijden bijna niet meer. Extra spoorverbinding staat ook nog niet op de kalender. Lastig voor studenten. Ik verplaats me dan maar in mijn oude diesel.

En ja dat zal dan wel over de Lelylijn gaan uiteraard. Vergeet Emmeloord niet :sweat_smile:

Ja, lelylijn. Ongeveer 15 tot 20 jaar geleden hadden ze het ook over een station in Drachten. Of een metro, zoiets.

Rendabel? En lees ik daar zomaar iets over studenten die zich al met ‘een oude diesel’ verplaatsen in plaats van 9 km fietsen (want geen bus) naar een station? :rofl:

Maar goed, dat is in het 'noorden’ dus…Haha wat een drama (maar we weten niet beter).

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Zoals het verbeteren van Meppel Zwolle. Daar heeft het noorden naar mijn idee sneller en meer profijt van. 

Aan de Lelylijn heb je niets als je in bijvoorbeeld Assen (en de rest van Drenthe) o.i.d. woont. Behalve dat de treinen misschien wat minder druk zullen zijn…

Badge +3

Mag wat kosten.. maar goed er ligt nog ergens 20 miljard op de plank bij Cora van Nieuwenhuizen? https://www.ovpro.nl/trein/2020/12/17/ook-ns-toont-zich-voorstander-van-lelylijn/?gdpr=accept

NS verwacht zeker 12.000 extra treinreizigers {per dag, per week/maand?} als de nieuwe verbinding er komt. “De Lelylijn heeft zo zijn voordelen”, aldus de spoorvervoerder. De belangrijkste is dus de tijdswinst van 40 minuten. Ook ziet NS veel potentie in stations in Drachten en Emmeloord {???} Daarnaast zorgen twee verbindingen met het noorden voor minder reizigershinder bij werkzaamheden of verstoringen.

Dat allerlaatste dan weer wel… Berlijn via Arnhem was al besproken :laughing:

Badge +3

Los van de huidige hysterie is het in feite NS zoals we dat kennen in dit artikel. Mooi dat geschreven wordt dat het uitblijven van de vaste (zakelijke) reiziger voor een financieel gat zorgt. Hopelijk blijft dat even rondzingen, in plaats van enkel de focus op nog meer actiekaartjes voor dumpprijzen. 

Lees dit nu pas, amen en prosit op afstand voor de kerstborrel.

Het punt dat er minder hinder voor reizigers bij werkzaamheden is wanneer er een tweede spoorlijn naar het noorden wordt aangelegd is wel een valide punt. Het is buitengewoon lastig dat er helemaal geen alternatief is voor het traject Zwolle - Meppel. 

Een goedkopere oplossing is om het traject Zwolle - Meppel viersporig en ongelijkvloers te maken, dus dubbel uit te voeren. Dan zijn er (bijna) altijd sporen beschikbaar.

Er zomaar even 2 spoortjes naast leggen lijkt mij ook nog wel een dingetje. Zullen gerust wel wat dingen in de weg staan. Voorlopig lijkt mij dat er weinig geld voor dit soort plannen beschikbaar zal zijn de komende 10 jaar. Misschien in 2030 eens in dit topic kijken hoever het er inmiddels mee staat. :grinning:

 

Misschien een idee om eens te kijken naar de eerste topics op dit forum en eens kijken wat er wel of niet gerealiseerd is./

Reputatie 5

Er zijn zinniger projecten te bedenken dan de Lelylijn. 

Zoals het verbeteren van Meppel Zwolle. Daar heeft het noorden naar mijn idee sneller en meer profijt van. 

Aan de Lelylijn heb je niets als je in bijvoorbeeld Assen (en de rest van Drenthe) o.i.d. woont. Behalve dat de treinen misschien wat minder druk zullen zijn…

Niet mee eens. Je kunt een rechtstreekse IC Assen - Leeuwarden laten rijden. Zeker als er een verbinding spoorlijn bij Heerenveen (Noord) is. 

En vanaf Assen is het sneller naar Randstad dan via Zwolle omdat het spoortraject voortdurend met 200;km p/u of meer bereden kan worden. Qua geografische ligging is het natuurlijk logischer om via Zwolle te rijden. 

Reageer