Alkmaar - trap van traverse naar spoor 1

  • 3 April 2022
  • 6 reacties
  • 201 Bekeken

Reputatie 4

Spoor 1 wordt op station Alkmaar regelmatig gebruikt. Voor overstappers is het echter geen goed aankomst perron. De uitgang naar het busstation aan de oostzijde van het perron is al geruime tijd weg, wat voor de bus overstappers tot omlopen leidt. Overstappers naar andere sporen moeten 2 keer door poortjes via de grote trap bij de traverse. Voor reizigers vanaf de noordzijde zelfs 3 keer door de poortjes
 

Prorail adverteerde bij de aanleg van de traverse met de leus: “Nu nog omlopen, straks doorlopen” het tegendeel lijkt waar. 
 

Wellicht dat het een goed idee is om een directe trap naar de traverse, binnen het poortjes gebied aan te laten sluiten op perron 1 en de toegang aan de oostzijde te herstellen. 


6 reacties

Reputatie 6

Met de sluiting van de overweg bij busstation voor voetgangers is niet alleen het busstation onhandiger te bereiken, ook dit euvel is er door veroorzaakt. Het maakt het overstappen en connectie met voor- en natransport niet makkelijker op. Heb nog niet gehoord dat dit op korte termijn opgelost gaat worden :(

Het is voor mij een tijdje geleden dat ik op Alkmaar was maar perron 1 is naar mijn idee niet breed genoeg voor een trap direct vanaf de traverse naar het perron of het moet een hele smalle trap gaan worden.

Reputatie 6

@Jeroen Klopt! Het is idd daar een stuk smaller omdat daar o.a. het verblijf zit en deel van de winkels

Reputatie 7
Badge +1

@Jeroen Klopt! Het is idd daar een stuk smaller omdat daar o.a. het verblijf zit en deel van de winkels

 

Dit zal ongetwijfeld bij de ontwikkeling van de traverse ter sprake zijn gekomen, maar in verband met de veiligheid zal de trap niet zijn opgenomen en er naar ik aanneem ook nooit komen. Je kan een parallel trekken met de bussen van gisteren, teveel mensen gaan dan van die trap gebruik maken en er hoeft iemand maar een klein duwtje te geven en het leed is niet te overzien.

 

Ben overigens eens met TS en Lies87 dat overstappen van perron 1 buitengewoon onhandig is. Bij overstappen in de spits met een kaart op saldo kan je dat ook nog de nodige euro's kosten.  

Reputatie 1

”De eerste check-in is bepalend voor het tarief van je volledige reis. Wanneer je dus incheckt tijdens de daluren, blijft dit tarief gelden. Ook als je overstapt en het intussen spits is geworden.”
Het kost dus niks extra’s als je op station Alkmaar van het ene perron naar het andere loopt en even moet uit- en in checken. 
Het probleem ligt hier niet zozeer in het station, maar meer in de plaats waar de bussen staan, dat is in Alkmaar een behoorlijk eind lopen. Maar goed, dat is bij meer stations zo.

Reputatie 7
Badge +3

Bij reizen op saldo wissel je in zo'n situatie wel van tarief als je overstapt qua treinvervoerder, maar die andere treinvervoerders heb je niet in Alkmaar. 

Reageer