beantwoord

Controle vervoersbewijs en reisplanner

  • 29 July 2023
  • 11 reacties
  • 394 Bekeken

Gisten nam ik als terugreis de trein van Weert naar Vught.

Bij de overstap op Eindhoven Centraal die vertrok om 20.06 werd voor het instappen van alle binnenkomende passagiers het vervoersbewijs gecontroleerd. Als je eerde instapte voor men begon worden dit door een andere conducteur in de trein gedaan

Alle andere deuren waren dicht  zodat alle vervoersbewijzen gecontroleerd konden worden.

Er stapte een passagier in met een digitaal kaartje. Hij werd ook gecontroleerd maar had op zijn telefoon niet meteen het juiste kaartje voor zich, Hij werd geweigerd en moest de volgende trein maar pakken want we zijn al laat. gaf de conducteur aan.

Ik heb geen probleem met de controle, maar de controle zorgde voor de vertraging, dus om deze als reden voor het verlate vertrek aan te duiden en de passagier te weigeren vind ik niet klantvriendelijk,

Vanwege de dienstregeling moest deze passagier niet 30 maar 60 minuten op een volgende trein wachten. Vanaf dat tijdstip gaat er 1 ipv 2 treinen per uur Het was wat klantvriendelijker geweest op de passagier zijn juiste ticket op zijn telefoon te laten zoeken. Kost niet heel veel extra tijd Of te vertrekken met passagier en dan pas de controle te doen. 

De machinist trok ook flink hard op om de tijd in te halen.

Tweede vraag: Voor de heenreis heb ik op de dienstregeling gezien dat ik de overstap op de IC naar Weert om  9.38 in Eindhoven zou kunnen nemen maar haalde dei van 9.27 

We arriveerden  9.25. (mogelijk 9.24).Toegegeven krap maar haalde het nog prima want aleen perron oversteken. Wat zou reden zijn dat deze niet als extra optie aangegeven werd?

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 29 July 2023, 13:19

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Wat zou reden zijn dat deze niet als extra optie aangegeven werd?

De intercity van 9:27 stond oorspronkelijk gepland om te vertrekken van spoor 3.

Dan snap ik dat bij eerder raadplegen  ook die ochtend telkens op 2 tegenovergesteld perron.

En dat is heel vaak wel haalbaar.

Reputatie 5

Vind zelf deze optie wel handig in de reisplanner, “plan vanaf deze locatie”. Het is gewoon een snelkoppeling naar de reisplanner voor dat tijdstip en station, maar wel handig om snel alle opties te zien die je vanaf daar hebt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Als je ziet dat er ingangscontrole is, kun je toch al van te voren het digitale kaartje ophalen? Ik heb als ik een e-ticket heb deze in de app en zo te voorschijn gehaald.

Er stapte een passagier in met een digitaal kaartje. Hij werd ook gecontroleerd maar had op zijn telefoon niet meteen het juiste kaartje voor zich, Hij werd geweigerd en moest de volgende trein maar pakken want we zijn al laat. gaf de conducteur aan.

Je weet zeker dat deze persoon al een eticket had toen hij wilde instappen?

Of moest hij het nog gaan kopen (want het is wat vreemd dat hij het niet kon laten zien)?

Badge +3

Er stapte een passagier in met een digitaal kaartje. Hij werd ook gecontroleerd maar had op zijn telefoon niet meteen het juiste kaartje voor zich, Hij werd geweigerd en moest de volgende trein maar pakken want we zijn al laat. gaf de conducteur aan.

Je weet zeker dat deze persoon al een eticket had toen hij wilde instappen?

Of moest hij het nog gaan kopen (want het is wat vreemd dat hij het niet kon laten zien)?

Oh wacht, controle! Laat ik toch maar een kaartje kopen...

Bedankt voor de tips een aanvullingen.

Ik weet natuurlijk niet 100 % zeker maar de passagier leek wel op zoek te zijn naar een geldig kaartje.

Blijft voor mij staan dat de reactie van de conducteur wel wat klantvriendelijk gemogen had.

Deze had kunnen informaren of de passagier een kaartje had, kon aangeven dan ze zsm willen vertrekken en desnoods de controle na vertrek te doen.

Nu moest deze passagier een uur op de volgende sprinter wachten.

En deze vertraging kam alleen door de kaartcontrole bij het instappen,

 

Ik begreep ook dat medico december de sprinter in avonden en weekenden naar 2 x per uur zou gaan.

Daar kijk ik naar uit, Ik wordt vaak naar Best weggebracht en dan kun je daar rekening mee houden

Ik begreep ook dat medico december de sprinter in avonden en weekenden naar 2 x per uur zou gaan.

Dat was inderdaad aangekondigd maar NS heeft inmiddels laten weten dat dat plan weer is afgeblazen. Alle sprinters rond Eindhoven blijven in de avond en het weekend slechts om het uur rijden.

Het enige wat wel verbeterd wordt is dat de sprinter Dordrecht - Den Bosch - Nijmegen vanaf december in de avond en het weekend weer om het halfuur gaat rijden. 

Deze had kunnen informaren of de passagier een kaartje had, kon aangeven dan ze zsm willen vertrekken en desnoods de controle na vertrek te doen.

Eindhoven is een station met poortjes dus als iemand daar op het perron geen kaartje heeft is hij daar sowieso op illegale manier terecht gekomen. 

Reputatie 3

Deze had kunnen informaren of de passagier een kaartje had, kon aangeven dan ze zsm willen vertrekken en desnoods de controle na vertrek te doen.

Eindhoven is een station met poortjes dus als iemand daar op het perron geen kaartje heeft is hij daar sowieso op illegale manier terecht gekomen. 

óf hij had dus wel een geldig kaartje, maar kon dat in de consternatie gewoon even niet vinden ...

 

 

óf hij had dus wel een geldig kaartje, maar kon dat in de consternatie gewoon even niet vinden ...

Dat kan maar klinkt toch wat vreemd. Zo ingewikkeld is het nou ook weer niet om de app te openen.

Reageer