Skip to main content

Hoi ik ben afgelopen week door een open poortje heen gelopen om aan het andere kant van het station te komen (ik heb die dag alleen met de bus gereisd), hierbij werd ik na dat ik aankwam bij de andere kant gecheckt op een vervoersbewijs en omdat ik geen geldig (trein) vervoersbewijs bij me had heb ik een boete van 50euro ontvangen. Nu staat er in de brief dat ik ben gecontroleerd op het paron of in de trein, dat klopt niet. Moet ik nu de boete betalen of achteraan gaan? Weet niet of de boete nu terecht is.

Binnen de poortjes heb je een kaartje nodig, of ze nu open of dicht staan. Je betaald altijd ritprijs + wettelijke verhoging. In dit geval niet (controleer- of aantoonbaar) gereisd, 0 + 50 = 50 euro

Tailgaten, kost 100 plus 9 administratiekosten


En voor de volgende keer: gewoon inchecken en aan de andere kant van het station weer uitchecken. Als dat binnen 60 minuten gebeurt, kost het je niks.


Dit gaat een brief zijn van NS bureau nabetalingen, aan de 50 euro te zien, correct? Je kunt best proberen te reclameren over die omschrijving, maar veel ga je er waarschijnlijk niet mee winnen. Men stuurt je in het beste geval een nieuwe, gecorrigeerde brief. Korting als blijk van waardering ga je niet krijgen helaas.

 

De enige ruimte om hier discussie over te voeren, gaat zijn als je het UVB laat doorzetten naar de CVOM in een strafbeschikking. Dan kan je in verzet gaan en naar de rechtbank gaan. An sich is men daar nog wel ontvankelijk voor onzorgvuldigheden door de opsporingsambtenaar, maar dan ga je wel meer serieuze punten uit het proces-verbaal moeten halen dan enkel de omschrijving op deze brief van NS.


Alles leuk en aardig, maar als jij door een open poortje loopt zonder in te checken hoe ga je dan weer door die poortjes zonder uit of in jouw geval wel in te checken?

 

Je verhaal rammelt

 

Dit soort topics leiden steevast tot een eindeloze reeks aan speculaties en insinuaties waarbij niets kan worden aangetoond.

Ook dit topic vormt daarop geen uitzondering: een rammelend geheel dat als weinig verheffend bestempeld kan worden.


 

Die poortjes staan er niet voor niets. 

 

Denk niet dat de functie van openstaande poortjes voor iedereen even duidelijk is. Dit geldt met name bij stations die tevens als verbindingsroute gebruikt kunnen worden.


 

 

Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? 

Ze staan verdekt opgesteld net na de poortjes, zien je zonder uitchecken door de poortjes gaan en vragen dan naar je vervoersbewijs. Ze hebben je dus een overtreding zien begaan bij het passeren van de poortjes. Bij de Vierdaagse werden bij aankomst in Nijmegen veel zwartrijders ook op die manier bij de poortjes er uitgepikt.

Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat lijkt me juridisch volledig in orde.


@Tamzin

Ook laster is strafbaar

Zeggen dat je aan de juistheid van iemands verhaal twijfelt als dat onwaarschijnlijk klinkt is geen laster.

 

De postings ademen, bij elkaar genomen, helaas weinig tot geen twijfel uit. Bovendien valt uit eenvoudige observaties af te leiden dat er geen sprake is van een onwaarschijnlijk klinkend verhaal.


@Tamzin

Ook laster is strafbaar

Zeggen dat je aan de juistheid van iemands verhaal twijfelt als dat onwaarschijnlijk klinkt is geen laster.

Een persoon die publiekelijke beschuldigen uit over een ander (bijvoorbeeld van een strafbaar feit), terwijl deze persoon weet dat die publiekelijke beschuldigen niet waar zijn. (wetboek van strafrecht).


Het heeft niets met reizen te maken.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

 

De vervoerder (NS) heeft poortjes en dat maakt kenbaar dat je een vervoersbewijs moet hebben. Staat ook in de huisregels aangebracht bij ingang van het station. 

Het poortje hoeft niet gesloten te zijn - de huisregels geven aan dat het vanaf het paaltje of poortje geldt.


Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, achter je aan gaat, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat is de laatste jaren ook al complexer aan het worden, want er zijn tegenwoordig VRI-regelingen waarbij het feit dat jij groen hebt, niet per se meer hoeft te betekenen dat het kruisende verkeer ook al rood heeft. Wanneer de opsporingsambtenaar niet bewust jouw verkeerslicht waarneemt als rood, moet er onderzoek worden gedaan naar de werking en programmering van de VRI en moet dat in het PV zijn opgenomen. Anders is het eenvoudig onderuit te halen.

 

Of controle binnen of buiten de poortjes plaatsvindt maakt niet direct uit, maar ik zou wel zorgen dat er goed zicht is op wat er precies gebeurt bij de reiziger. Domweg iedereen zonder de te verwachten transactie op de kaart beboeten is wat kort door de bocht. Het zou niet de eerste keer zijn dat transacties niet (correct) worden weggeschreven, en ook lang niet de laatste keer.


Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? En hoe sterk staan ze dan? Wordt denk ik een lastig verhaal als iemand al dan niet naar waarheid aandraagt voor het inchecken te hebben ontdekt zijn ov chipkaart te zijn verheten en te zijn omgedraaid om daarna met de stroom mensen mee richting uitgang te zijn gelopen.

Juistem… maar ik kan me op zich voorstellen dat de afhandeling van een 100% controle (met een heel team V&S) het liefst buiten de poortjes plaatsvindt.

Zie Eindhoven, waar in de stationshal een boel meer ruimte is dan in de tunnel, ook al zijn er 15 poortjes of zo.

Zodra je het station verlaten hebt is het natuurlijk einde verhaal of je -al dan niet na een uitcheck- wel een geldig vervoerbewijs had.

Alhoewel er een (archief) topic is waar iemand met een fiets ‘bijna van de trap geduwd’ werd, en vervolgens nog 15 km achtervolgd werd? Spanning en sensatie, ter leeringh ende vermaeck! 🤣

https://www.dropbox.com/t/yRjSz3SfsY0v4Sxe

 


Je bedoelt gecontroleerd binnen de poortjes en je had niet ingecheckt? Dan is de boete terecht. Binnen de poortjes/paaltjes moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Nee ik was net buiten de poortjes gecheckt

Ik vind het dan ook nog wel een i teressante vraag of dit überhaupt zo mag. Mag NS buiten de poortjes controleren om te beoordelen of mensen binnen de poortjes een geldig vervoersbewijs had? En hoe sterk staan ze dan? Wordt denk ik een lastig verhaal als iemand al dan niet naar waarheid aandraagt voor het inchecken te hebben ontdekt zijn ov chipkaart te zijn verheten en te zijn omgedraaid om daarna met de stroom mensen mee richting uitgang te zijn gelopen.


Maar dan moet wel het document kloppen dat je krijgt.


Ik vermoed dat één telefoontje of chat met de Klantenservice en wat uitleg (eventueel verwijzen naar dit topic) het oplost.

Edit: ​​​​​​@Slidestops was me voor.

Bij staande houden binnen de poortjes lijkt me een boete van 50 euro ook apart, want niet aantoonbaar gereisd tenzij het onderaan een (rol)trap naar een perron was.

Maar dan nog, je kunt iemand uitgezwaaid hebben. Foei, dan had je moeten inchecken of passagerecht regelen.


@Veqsaa op welk station was dat? 


Je bedoelt gecontroleerd binnen de poortjes en je had niet ingecheckt? Dan is de boete terecht. Binnen de poortjes/paaltjes moet je in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.


Binnen de poortjes heb je een kaartje nodig, of ze nu open of dicht staan. 

 

Het openzetten en/of open laten staan van poortjes kan echter ook gezien worden als een vorm van uitlokking met alle gevolgen van dien.


Het heeft niets met reizen te maken.

 

Artikel 70

Het is verboden zonder hiervoor geldig vervoerbewijs gebruik te maken van het openbaar vervoer, alsmede, voor zover de vervoerder zulks duidelijk kenbaar heeft gemaakt, van de daartoe behorende voorzieningen.

 

De vervoerder (NS) heeft poortjes en dat maakt kenbaar dat je een vervoersbewijs moet hebben. Staat ook in de huisregels aangebracht bij ingang van het station. 

Het poortje hoeft niet gesloten te zijn - de huisregels geven aan dat het vanaf het paaltje of poortje geldt.

@Slidestops We zorgen voor een schoon, heel en veilig station waar u prettig kunt verblijven. ….

De intentie lijkt mij goed, maar wees reëel. Streven naar lijkt mij realistischer.

Wat betreft de huisregels. Best grappig.... Enig idee waar ik o.a. ‘tips' kan geven op www.stations.nl? Kan de link niet vinden. 🔍

 


Haha… www.stations.nl 

Bent u reiziger? Nee ik wil gewoon van kant A naar B op een station zonder al te veel gedoe.

De gemeeenteraad van Eindhoven is het heel lang gelukt om de (heb ze niet geteld maar 40 zullen het er wel zijn) poortjes open te houden wegens passanten.

(plus ongewenst gespuis zoals daklozen en drugdealers, dat dan weer wel), maar daarvoor is V&S “wat doe jij hier?” en klaar.

Kat-en-muis.. de NS heeft gewonnen!

De dealers staan nu net buiten de poortjes of in een tunneltje verderop. Uw/oNS station (omgeving) is daardoor veel veiliger geworden (echt niet!)

Maar goed, dit is off-topic 


Bij staande houden binnen de poortjes lijkt me een boete van 50 euro ook apart, want niet aantoonbaar gereisd tenzij het onderaan een (rol)trap naar een perron was.

Maar dan nog, je kunt iemand uitgezwaaid hebben. Foei, dan had je moeten inchecken of passagerecht regelen.

Niet aantoonbaar gereisd??? Dat is geen argument, binnen de poortjes dien je ingecheckt te zijn 

Verder heb je je natuurlijk gewoon aan de regels te houden. Je hoeft het uiteraard niet met de regels eens te zijn maar een anarchistische levenshouding betekent niet dat ze dan voor jou niet gelden. 


Ze staan verdekt opgesteld net na de poortjes, zien je zonder uitchecken door de poortjes gaan en vragen dan naar je vervoersbewijs. Ze hebben je dus een overtreding zien begaan bij het passeren van de poortjes. Bij de Vierdaagse werden bij aankomst in Nijmegen veel zwartrijders ook op die manier bij de poortjes er uitgepikt.

Het is niet anders dan een politieauto die jou door rood ziet rijden, je 100 meter verder laat stoppen en je dan een bon geeft. Het is niet nodig om je bij het stoplicht aan te houden, het constateren van de overtreding volstaat juridisch, de boete mag later volgen.

Dat lijkt me juridisch volledig in orde.

Zoals jij het stelt, zie ik ook geen probleem. Echter vroeg ik dat eerder en gaf TS aan dat dat hier niet het geval was maar iedereen buiten de poortjes werd gecontroleerd.


@Olav93 

Ik heb eerlijk gezegd grote vraagtekens bij dat verhaal van TS. Het random checken van vervoersbewijzen buiten het poortjesgebied heb ik nog nooit meegemaakt en is ook een zinloze activiteit aangezien je daar geen vervoersbewijs hoeft te hebben.


@Tamzin 

Ook laster is strafbaar


Maar dan moet wel het document kloppen dat je krijgt.

Ha ha. jij bent echt een kampioen in het verzinnen van smoesjes om de regels te ontduiken.

De boete mag terecht zijn geweest maar waarom komt daar dan geen correct document bij? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn.

Verder weet je niet van tevoren dat dat document niet klopt dus dat lijkt me eerder een (eventueel) gelukkig toeval dan iets wat je met voorbedachten rade doet.


Het station is voor iedereen toegankelijk maar is geen openbare ruimte. Dit is een eindeloos terugkerend misverstand. 

Voor interwijkverbindingen kunnen aanvullende afspraken worden gemaakt door passagerecht aan te bieden. De noodzaak voor passagerecht laden op een OV-chipkaart is natuurlijk enorm verminderd sinds de invoering van OVpay. Iedereen met een bankpas of credicard kan in bijvoorbeeld Eindhoven aan de ene kant van de tunnel inchecken en aan de andere kant van de tunnel zonder kosten weer uitchecken.

Vergelijkbaar met de terugkerende vragen over het mogen wegbrengen van iemand naar de trein.

Overigens kan ik me voorstellen dat iemand buiten het poortjesgebied naar een geldig vervoerbewijs wordt gevraagd. Bijvoorbeeld wanneer iemand van V&S heeft geconstateerd dat iemand zonder uit te checken een ander is gevolgd door een poortje. 


Reageer