Heel veel stuk op stations

  • 12 June 2023
  • 18 reacties
  • 266 Bekeken

Reputatie 7
Badge +1

Niet werkende liften en roltrappen deel ….

 

Twee weken geleden op citytrip in Stockholm geweest en als je de staat van het OV daar met Nederland vergelijkt dan is het Nederlandse OV inmiddels wel van een diep triest niveau. Wat vooral opviel is de schone treinen, bussen en metro's.

 

Wat ook opviel in de 5 dagen Stockholm dat ik in de hele vakantie slechts één defecte roltrap ben tegengekomen en geen defecte liften. En Stockholm heeft veel meer metrostations dan in Nederland. 

 

Ik kwam deze op Twitter tegen en gelijk valt dan weer op dat er wordt aangegeven personeelstekort terwijl Prorail zelf natuurlijk geen enkele lift of roltrap repareert. Ook wordt er constant met materiaaltekort geschermd. Ik denk dat heel veel antwoorden door Webcare uit de duim worden gezogen inmiddels.

 

 


18 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Er zal niet uit de duim gezogen worden, Henkpeetersen. Het is uiteraard bijzonder vervelend als een lift of roltrap defect is. Wanneer zo'n melding binnen komt, wordt dit direct gemeld en als de melding al bekend is, krijgen we vaak ook informatie over de status. Bij de gevallen dat de storing al bekend is, gaat het bijna altijd om het wachten op bestelde onderdelen. Ook komt het vaak genoeg voor dat de storing wel dezelfde week nog verholpen is. Er wordt in ieder geval altijd zo snel mogelijk een monteur naar gestuurd.

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels is er ook een begin gemaakt met een website die aangeeft welke liften er allemaal stuk zijn. Ik hoop dat deze site de nodige aandacht krijgt.

 

https://stationsliftstoringen.wordpress.com/actuele-storingen-2/ 

@Henkpeetersen

Het heeft op de eerste plaats wel degelijk met personeelstekort te maken (niet bij ProRail zelf) omdat je voor dit soort reparaties technisch geschoolde mensen nodig zijn en die zijn in Nederland heel erg schaars. Mijn keuken moet bijv.gerenoveerd worden en ik sta nu op de wachtlijst voor maart 2024, kan niet eerder want er is geen personeel voor de technische werkzaamheden.

Daarnaast begint het modeverschijnsel van parttime werken de NL-economie steeds meer op te breken omdat daarmee overal kunstmatige personeelstekorten worden gecreëerd.

Liften en roltrappen lijden overigens onder extreem vandalisme (voornamelijk in het weekend) waarbij vaak vitale onderdelen gesloopt worden of met vuurwerk opgeblazen worden. Cultuur probleempje.

Ik denk gezien het bovenstaande dat dit vooral een specifiek NL-probleem is

Reputatie 7
Badge +1

@Henkpeetersen

Het heeft op de eerste plaats wel degelijk met personeelstekort te maken (niet bij ProRail zelf) omdat je voor dit soort reparaties technisch geschoolde mensen nodig zijn en die zijn in Nederland heel erg schaars. Mijn keuken moet bijv.gerenoveerd worden en ik sta nu op de wachtlijst voor maart 2024, kan niet eerder want er is geen personeel voor de technische werkzaamheden.

Daarnaast begint het modeverschijnsel van parttime werken de NL-economie steeds meer op te breken omdat daarmee overal kunstmatige personeelstekorten worden gecreëerd.

Liften en roltrappen lijden overigens onder extreem vandalisme (voornamelijk in het weekend) waarbij vaak vitale onderdelen gesloopt worden of met vuurwerk opgeblazen worden. Cultuur probleempje.

Ik denk gezien het bovenstaande dat dit dus vooral een specifiek NL-probleem is

Er staat duidelijk we hebben personeelstekort dus dat is dan sowieso incorrect. Wat betreft het cultuurprobleem heb je zeker een punt. 

@Henkpeetersen 

Inderdaad fout geformuleerd want de paperschuivers c.q. schermtijgers bij ProRail die dit moeten regelen zijn inderdaad nog een van de minst schaarse groepen. 

Reputatie 5

Wil best geloven dat het aan personeel of materiaal ligt. Bij sommige metrostations zie ik ook langdurig storingen aan roltrappen.

Wil best geloven dat het aan personeel of materiaal ligt. Bij sommige metrostations zie ik ook langdurig storingen aan roltrappen.

Ja, ook daar is de hobby om bijna voorkeur de boel te mollen.

Reputatie 7

@Henkpeetersen

Liften en roltrappen lijden overigens onder extreem vandalisme (voornamelijk in het weekend) waarbij vaak vitale onderdelen gesloopt worden of met vuurwerk opgeblazen worden. Cultuur probleempje.

Ik denk gezien het bovenstaande dat dit vooral een specifiek NL-probleem is

Dat weet ik wel zeker. Slopen, vernielen en bekladden wat niet van jou is, lijkt hier een hobby, met name na het uitgaan en bij het avondlijk rondhangen op straat.

De liften op station Breda-Prinsenbeek (een beetje afgelegen onbemand station waar ik regelmatig kom) zijn al jaren om de haverklap stuk. Laatst zag ik er een papier op hangen met nadrukkelijk de mededeling dat het opnieuw defect is vanwege vandalisme. In de liften wordt ook geblowd en geurineerd, er wordt kauwgom op en tussen de knoppen geduwd, het glas wordt geprobeerd in te slaan en heb eerder ook al eens gezien dat er opzettelijk voorwerpen tussen de deuren worden gestoken.

@Henkpeetersen Stockholm, heerlijke stad met inderdaad zeer fijn en frequent ov. De treinen zijn schoon en de stad zelf trouwens ook.

Zal ook met de kwaliteit te maken hebben, aangezien nagenoeg alles aanbesteed moet worden wordt er vooral naar de prijs gekeken en daarna pas naar kwaliteit.

 

Overigens zie ik wel in andere landen ook problemen met liften en roltrappen die defect zijn en mogelijk al langere tijd, dus onderdelen zullen nog steeds een probleem zijn.

 

En het personeelsgebrek in de technische sector is jarenlang in de hand gewerkt, enerzijds door het sluiten van de praktijkscholen en anderzijds doordat de lonen nu eenmaal niet zo hoog waren in deze sector op de werkvloet als je dit vergelijkt met andere beroepen. Om die reden hebben veel mensen de sector verlaten. Monteurslonen zijn gewoon veel te ver achtergebleven t.o.v. andere beroepen de afgelopen decenia.

Zal ook met de kwaliteit te maken hebben, aangezien nagenoeg alles aanbesteed moet worden wordt er vooral naar de prijs gekeken en daarna pas naar kwaliteit.

Overal op de wereld wordt dit soort zaken aanbesteed dus dat lijkt me geen argument. Daarnaast is geen enkele kwaliteit lift of roltrap bestand tegen vuurwerkbommen of zware mokers.

 

Overigens zie ik wel in andere landen ook problemen met liften en roltrappen die defect zijn en mogelijk al langere tijd, dus onderdelen zullen nog steeds een probleem zijn.

Dat speelt zeker ook mee. Gebrek aan standaardisatie en op maat gemaakte onderdelen helpt daarbij natuurlijk ook niet.

 

En het personeelsgebrek in de technische sector is jarenlang in de hand gewerkt, enerzijds door het sluiten van de praktijkscholen en anderzijds doordat de lonen nu eenmaal niet zo hoog waren in deze sector op de werkvloet als je dit vergelijkt met andere beroepen. 

Dit is toch vooral een cultuurprobleem (de macht ligt bij de alpha-sectoren) en geen salarisprobleem want zo slecht zijn de salarissen in de technische sector helemaal niet. Europeanen kijken neer op alles wat met wiskunde en techniek te maken heeft vandaar dat Europa op dit gebied ook niet meer mee kan met landen als de VS (die technisch personeel uit Azië halen), Japan, China en in de toekomst wellicht ook India. Als je bij een bedrijf als ASML komt zijn de technici voor het leeuwendeel buitenlanders en alleen de paperschuivers Nederlanders.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk gezien het bovenstaande dat dit vooral een specifiek NL-probleem is

Ik kan je verzekeren dat de vele defecte roltrappen en liften zeker geen specifiek Nederlands probleem zijn. Gebrek aan technisch personeel en onderdelen is er overal.

Ik denk gezien het bovenstaande dat dit vooral een specifiek NL-probleem is

Ik kan je verzekeren dat de vele defecte roltrappen en liften zeker geen specifiek Nederlands probleem zijn. Gebrek aan technisch personeel en onderdelen is er overal.

In de meeste Aziatische landen is er helemaal geen gebrek aan technisch personeel aangezien daar vaak meer dan 50% van de studenten een technisch vak studeert. Het is vooral een Westers probleem, in veel Amerikaanse techbedrijven zie je ook meer Aziaten dan Amerikanen.

Reputatie 7

Kortom: er is personeelstekort, mede veroorzaakt door het al jaren lage aanzien in Nederland van technische en ambachtelijke beroepen én omdat we kampioen parttime werk zijn. Daarbij dan het gebrek aan beschikbaarheid van specifieke onderdelen en dat " cultuurprobleempje" en het resultaat is dat er met name in Nederland ontzettend vaak en veel spullen kapot/defect raken en dat lang blijven.

Wordt er in Aziatische landen ook zoveel gesloopt en bewust gemold? Vast niet.

 

Reputatie 7
Badge +1

Kortom: er is personeelstekort, mede veroorzaakt door het al jaren lage aanzien in Nederland van technische en ambachelijke beroepen én omdat we kampioen parttime werk zijn. Daarbij dan het gebrek aan beschikbaarheid van specifieke onderdelen en dat " cultuurprobleempje" en het resultaat is dat er met name in Nederland ontzettend vaak en veel spullen kapot/defect raken en dat lang blijven.

Wordt er in Aziatische landen ook zoveel gesloopt en bewust gemold? Vast niet.

 

In de Scandinavische landen dus ook niet. Ik ga zo langzamerhand serieus aan emigreren denken.

Wordt er in Aziatische landen ook zoveel gesloopt en bewust gemold? Vast niet.

Nee, ook nog nooit een trein met graffiti daar gezien. In de VS lijkt het trouwens wel meer op hier.

Er is in Azië meer sociale controle en de straffen op vandalisme zijn daar vaak ook fors. 

@Tamzin  ga nu eens serieus kijken naar wat er voor salaris geboden wordt voor mensen die met hun handen in de technische sector werken, daar koop je geen huis meer mee tegenwoordig.

Euro 1500,- tot 1800,- bruto, dan zijn er echt wel baantjes die de mensen liever doen dan het belastende werk in de techniek op de werkvloer en in fabrieken.

De mensen in de technische sector moeten het dan al hebben van toeslagen en overwerk om een beetje salaris bij een te krijgen. Wat je nu krijgt is veel mensen die uit oost Europa komen die deze banen oppakken omdat het voor hun nog veel geld is.

Het is niet voor niets dat velen ZZP’er zijn geworden omdat dat de manier is om er nog wel een leuk centje mee te verdienen.

Veel kennis gaat op deze manier ook compleet verdwijnen omdat er geen nieuwe instroom meer is.

Kortom: er is personeelstekort, mede veroorzaakt door het al jaren lage aanzien in Nederland van technische en ambachelijke beroepen én omdat we kampioen parttime werk zijn. Daarbij dan het gebrek aan beschikbaarheid van specifieke onderdelen en dat " cultuurprobleempje" en het resultaat is dat er met name in Nederland ontzettend vaak en veel spullen kapot/defect raken en dat lang blijven.

Wordt er in Aziatische landen ook zoveel gesloopt en bewust gemold? Vast niet.

 

In de Scandinavische landen dus ook niet. Ik ga zo langzamerhand serieus aan emigreren denken.

Scandinavische landen daar gaat het inderdaad heel anders aan toe, alleen de taal is wat lastig om aan te leren. Kwam er altijd graag met vakanties, beetje het oude Nederland hoe mensen daar nog steeds met elkaar omgaan.

Ik ken heel veel mensen die zo graag NL de rug toekeren en serieus kijken naar de mogelijkheden, of al in het proces zijn en ook genoeg die daadwerkelijk de stap al hebben gemaakt naar landen als Spanje, Zweden, Duitsland, Amerika en ik geef ze helemaal gelijk.

Nou om 

 

 

kI ken heel veel mensen die zo graag NL de rug toekeren en serieus kijken naar de mogelijkheden, of al in het proces zijn en ook genoeg die daadwerkelijk de stap al hebben gemaakt naar landen als Spanje, Zweden, Duitsland, Amerika en ik geef ze helemaal gelijk.

Naar de VS te gaan lijkt me meer iets van de regen in de drup.

Ik ken wel mensen die naar Spanje zijn gegaan maar dan wel allemaal met een dik Nederlands pensioen. Dan heb je makkelijk praten met je Nederlandse inkomen in een land met een veel lagere levensstandaard.

Reageer