beantwoord

In/uit-checken in station Amersfoort: waarom staat er een Connexxion-poortje midden in het station?

  • 9 September 2015
  • 45 reacties
  • 6812 Bekeken


Toon eerste bericht

45 reacties

Reputatie 7
Badge +3
NS = geel, Connexxion = blauw

Reputatie 2
NS = geel, Connexxion = blauw


Wauw, bedankt. Ik heb deze foto niet gevonden. Dit is volgens mij de achterkant van Amersfoort. Vooraan was het dus niet NS geel, niet Vallei blauw, niet Connexxion groen, maar eh, IJslands grijs. Zonder die speciale incheck paal, die is wel duidelijk. Nou ja, als de trein redelijk vol zat met verkeerd ingecheckte mensen, jong en oud, man en vrouw, met diverse afkomsten en opleidingen, mag ik dan concluderen dat het er zo heel mooi en duidelijk uit ziet maar met je kaart in je hand, als je er voor staat, toch anders? Zoiets als bijgaand plaatje van deze kikker zullen we maar zeggen?

Reputatie 7


Dank voor de tip! Ik heb meteen gebeld, en inderdaad ontvang ik nu een nieuwe acceptgirokaart, zonder de 35 euro boete.
Dat voelt een stuk beter.
Bedankt voor de snelle reactie.


Wat is nu het eigenlijk het nut van het opleggen van een boete, als die met één telefoontje weer ongedaan gemaakt kan worden?
Het kan niet altijd ongedaan gemaakt worden, Bertus. Er wordt een boete gegeven omdat er geen geldig vervoerbewijs getoond kan worden. De collega van de klantenservice die Barbara daarna aan de telefoon krijgt, kan besluiten om wel of niet coulant met de situatie om te gaan.
Hallo Bertus, dit is afhankelijk van de situatie. We bekijken per geval wat er mogelijk is en wat niet. In dit topic vertellen Klaas Jan en Sivan hier meer over.
Reputatie 7
Badge +3
Tegelijkertijd kun je constateren dat wanneer er veel coulance moet worden toegepast er duidelijk ontwerpfouten in een systeem of een lokale situatie zitten. Van dat laatste lijkt Amsterdam Amstel me een schrijnend voorbeeld.

Iedere klacht is een kans.
Reputatie 7
Hallo Bertus, dit is afhankelijk van de situatie. We bekijken per geval wat er mogelijk is en wat niet. In dit topic vertellen Klaas Jan en Sivan hier meer over.

Prachtig natuurlijk dat per "geval" wordt bekeken wordt wat er mogelijk is, maar dat maakt het coulance-systeem ondoorzichtig, ook omdat er (naar ik aanneem) meerdere medewerkers zich hiermee bezighouden. En, Ik kan me ook voorstellen, dat wanneer een medewerker zijn dag niet heeft, minder geneigd is coulant te zijn.

Is er een pro-actief coulancebeleid? Met andere woorden, wanneer een klant een "geval" wordt en een eerste boete krijgt, wordt de klant dan benaderd?
Reputatie 7
Tegelijkertijd kun je constateren dat wanneer er veel coulance moet worden toegepast er duidelijk ontwerpfouten in een systeem of een lokale situatie zitten. Van dat laatste lijkt Amsterdam Amstel me een schrijnend voorbeeld.

Iedere klacht is een kans.


Dat valt ook al te constateren door het aantal boetes dat wordt uitgeschreven, vanwege een "foute" check-in/check-out. Ik ben overigens benieuwd hoeveel dat er zijn.
Situatie met verwisselen van palen om uit te checken is heel vervelend. Het gebeurde ook mijn dochter op station Amersfoort. En het gebeurde mij op station Amsterdam Amstel. Die palen en hekken zien er toch allemaal hetzelfde uit. Hoe moet je weten of je bij NS incheckt op bij connexion of metro. Situatie op Amstel is wat dat betreft helemaal zot.
Situatie met verwisselen van palen om uit te checken is heel vervelend. Het gebeurde ook mijn dochter op station Amersfoort. En het gebeurde mij op station Amsterdam Amstel. Die palen en hekken zien er toch allemaal hetzelfde uit. Hoe moet je weten of je bij NS incheckt op bij connexion of metro. Situatie op Amstel is wat dat betreft helemaal zot.
Tja, ik vind het toch redelijk duidelijk aangegeven.
Reputatie 1
Beste Iris,

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt als Barbara W. Zie ook:

https://forum.ns.nl/in-de-trein-11/verkeerd-ingecheckt-amersfoort-station-43572/index1.html#post291626

Mijn conducteur gaf mij een boete terwijl ik dacht dat ik alleen ticket moest betalen. Toen ik hem hier naar vroeg gaf hij aan dat het niet aan hem is maar aan de NS om daar een beslissing over te maken. Nu blijkt dat hij wel, zonder mijn verhaal gehoord te hebben heeft besloten dat ik geen coulance kan krijgen. Dit is toch gewoon oneerlijk, mij verwijzen naar NS maar stiekem voorkomen dat ik kans maak op de coulance regel. Ik zit nu met een boete van NS + boete voor te laat betalen(vanwege bezwaar) + boete van Connection. Het hele forum staat vol met klanten die gedupeerd worden door de onduidelijke poortjes.
Mijn vraag blijft nog altijd onbeantwoord:
Vóõr de OV-chipkaart kocht je een treinkaartje van je startstation naar je eindstation, ongeacht de vervoerders die je onderweg tegenkwam. De inkomsten uit treinkaartjes werden dus achter de schermen onder de vervoerders verdeeld.
Wat is de belemmering om dat nu ook te doen?
Met in- en uitcheckdata gekoppeld aan reisplannerdata zijn zelfs betrouwbaardere schattingen te maken van reisgedrag dan voorheen, dus kunnen de inkomsten eerlijker verdeeld worden. Allemaal zonder hinder voor de reiziger. Ik zeg: doen!

Omdat er grote problemen waren met de verdeling van het geld. Iemand kan bijv. van Roermond naar Nijmegen reizen via Venlo met Arriva of met NS via Den Bosch. Daar is vooral bij langere afstanden soms geen goede schatting over te maken.

Bij de busdrijven waren de problemen met de strippenkaart nog groter. Daar bleek dat sommige provincies regelrecht gefraudeerd hadden met de vervoercijfers.
Reputatie 7
Badge +3
Het feit dat er problemen waren met vorige systemen hoeft natuurlijk niet in te houden dat de administratieve problemen van de vervoerders moeten worden afgewenteld op de reizigers.
Tot 1980 had ook ieder vervoersbedrijf (en toen waren er nog veel meer dan tegenwoordig, alleen al zo'n 50 busbedrijven) zijn eigen kaartjes en toen klaagde er nooit iemand.
Dat weet je uit eerste hand ws.

Toen kon ook niemand verkeerd uitchecken natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat me te ver om het een scam te noemen. Maar dat het een uiterst ongelukkig ontworpen systeem is ben ik met u eens. Poortjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station zijn een systeem dat vraagt om vergissingen van de gebruikers. En die vergissingen zijn er dan ook dagelijks.

De reizigers zijn de dupe van het feit dat de spoorvervoerders niet in staat zijn om een landelijk tariefsysteem te gebruiken. Daar zijn allerlei politieke oorzaken voor. Maar feit blijft dat het huidige systeem een warboel is. Het is dan ook ontworpen in een tijd dat er slechts één landelijk tariefsysteem was op het spoor.
EN zoals vrijwel 8 uit 10 keren: het echte antwoord weet of zegt Sivan niet.
Dat is omdat ELK overstapstation met tenminste 2 vervoerders op de perrons palen van beide-of in Zutphen zelfs 3- hebben staan voor de OVERstappers. Stap je UIT dan pas uitsjekken bij de uitgang. Al zijn er gevorderde plannen om dit juist in Amf-en Ede- te gaan opheffen/combineren.
Dat wordt nog heel wat meldingen hier als in Amf de poortjes die net geplaatst zijn dicht gaan en mensen nog in de oude habitus blijven hangen van alvast uitsjekken op het perron.


We zijn nu 3 jaar verder, de vergevorderde plannen staan nu blijkbaar ergens in een vrieskist. Misschien op dezelfde plaats waar de Ark uit Raiders of the lost Ark op verder onderzoek wacht.

Topics komen met enige regelmaat terug, het enige wat steeds blijft ontbreken is een goede oplossing voor de reiziger. De reiziger dus nog steeds op 100, 101 en 102.😥
Badge +3
Er is op het kippenlijntje (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) wel korte tijd een test geweest om met een enkele incheck zowel met NS als Connexxion te kunnen reizen.

Dat was geen succes blijkbaar, dus zijn de overstappaaltjes weer terug geplaatst.
Er is op het kippenlijntje (Amersfoort - Barneveld - Ede-Wageningen) wel korte tijd een test geweest om met een enkele incheck zowel met NS als Connexxion te kunnen reizen.

Dat was geen succes blijkbaar, dus zijn de overstappaaltjes weer terug geplaatst.


Hi Robert, Ik neem aan dat het voor de vervoerders geen succes was, de reiziger kan er volgens mij toch geen bezwaar tegen hebben gehad.
Badge +3
Ik denk ook dat eerste, want vervoerders gaan natuurlijk niet voor hun lol paaltjes weg halen en dan later weer terug plaatsen.

Meer details weet ik ook niet, ik denk dat er dan op basis van de in- en uitchecktijden bepaald/gegokt werd welk traject je genomen hebt, als Amersfoort of Ede-Wageningen op je route lagen... of zoiets?

Iemand?

Reageer