Skip to main content
beantwoord

Meelifters op het Zeeuwse Spoor

  • 6 June 2024
  • 11 reacties
  • 303 Bekeken

Sinds kort valt het mij enorm op dat er net iets te veel meelifters zijn op het Zeeuwse Spoor (hiermee bedoel ik dus mensen zonder een geldig vervoerbewijs). Elke keer wanneer ik in Goes door de poortjes ga krijg ik wel een meelifter achter me aan, ben er inmiddels aan gewend, en wacht nu meestal een paar seconde aan de andere kant van het poortje zodat mensen in iedergeval niet met mij meeliften.

 

Vandaag ook weer een conducteur die achter een jongen aanrent die hem heel vaak met k*nker uit scheld in Goes, omdat ie gesnapt is.

Conducteur heeft 'm natuurlijk niet kunnen pakken, die jongen rende langs mij en ik wilde eigenlijk m'n voetje "perongeluk" uit steken, maar toch maar niet gedaan.

 

En het zijn dan vooral meelifters vanuit Vlissingen (Souburg), Middelburg en Arnemuiden. Is ook wel logisch want daar staan geen poortjes. Wordt het niet eens tijd dat er op 1 of andere manier poortjes getoverd worden? 

 

Voor een station zoals Arnemuiden en Vlissingen Souburg snap ik wel dat daar geen poortjes komen, en Middelburg kan ik ook nog enigzins begrijpen omdat het een open station is met veel doorgangen, of controleer strenger.

 

 

Heel toevallig zijn het ook altijd dezelfde type jongens, maar het zal wel aan mij liggen 🤪.

11 reacties

Badge

Zoals je zelf al aangeeft met je ervaringen in Goes, en zoals strookt met mijn eigen ervaringen, werken poortjes nauwelijks tegen zwartrijders. Eenieder die het daar niet mee eens is, moet maar eens op een willekeurig middelgroot station een paar minuten gaan kijken hoe vaak het poortjesalarm afgaat wegens een tailgater (een meelifter is, volgens mijn taalkennis, iemand die aan/op de buitenkant van de trein gaat hangen/zitten). Het is dus een schijnoplossing en geld- en moeiteverspilling om poortjes te plaatsen op de poortjesloze stations die je noemt.

Reputatie 7

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Elke dag zie ik mensen erover springen of "tailgaten". Het voegt weinig toe, die poortjes. Eigenlijk zonde van al het geld dat ze kosten, ook qua onderhoud.

Reputatie 7

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Elke dag zie ik mensen erover springen. Het voegt weinig toe, die poortjes. Eigenlijk zonde van al het geld dat ze kosten, ook qua onderhoud.

Besparingen ✨️

Misschien moeten die jongens ook eens harder aangepakt worden dan een "Foei, niet meer doen hé!". Uiteindelijk hebben ze die boete allang 10x "terug verdiend" door niet te betalen voor het OV wanneer ze hem krijgen.

Reputatie 2

Heel toevallig zijn het ook altijd dezelfde type jongens, maar het zal wel aan mij liggen 🤪.

Wat bedoelt u hier mee?

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Dat hoeft niet permanent, af en toe uur is genoeg.

Reputatie 7

Heel toevallig zijn het ook altijd dezelfde type jongens, maar het zal wel aan mij liggen 🤪.

Wat bedoelt u hier mee?

Dat het heel vaak grote, stoere, sterke, lieve en vredige mensen zijn die nooit een vlieg kwaad zullen doen.

Reputatie 7

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Dat hoeft niet permanent, af en toe uur is genoeg.

En gewoon eens wat vaker controleren in de trein, want dat gebeurt ook bijna nooit. Denk bijvoorbeeld aan het begin, midden en einde van een traject.

 

Ik weet eigenlijk niet wat de taak is van een conducteur naast controleren en reizigers helpen, maar ik weet wel dat verstoppen in de machinistencabine er niet 1 van is.

Bedankt voor het delen van je bevindingen. Ik kan niets beloven of er poortjes kunnen worden geplaatst, maar zal dit allemaal wel doorspelen.

Reputatie 7

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Dat hoeft niet permanent, af en toe uur is genoeg.

In ieder geval vaak. Er zijn er velen die het wel best vinden met die poortjes en ze komen er bijna altijd gewoon mee weg ook. Op onbemande stations met poortjes wordt veel zwartgereden, tenminste op die waar ik vaak kom heb al zo vaak lifters, springers, klimmers en trappers gezien. Bijvoorbeeld Breda - Prinsenbeek.

Reputatie 2

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Dat hoeft niet permanent, af en toe uur is genoeg.

In ieder geval vaak. Er zijn er velen die het wel best vinden met die poortjes en ze komen er bijna altijd gewoon mee weg ook. Op onbemande stations met poortjes wordt veel zwartgereden, tenminste op die waar ik vaak kom heb al zo vaak lifters, springers, klimmers en trappers gezien. Bijvoorbeeld Breda - Prinsenbeek.

Aangezien telkens het poortjesalarm afgaat en er ook nog een batterij camera’s op gericht is zou NS moeten kunnen weten waar/wanneer er het vaakst achter iemand aan door de poortjes gelopen wordt?In mijn ervaring is het ‘s avonds vaker dan de rest van de dag (op Sloterdijk pakweg 10 tot 20% op weekendavonden). Misschien ‘s avonds wat meer gaan controleren (ook in de trein)? Het is in elk geval niet bevorderend voor het veiligheidsgevoel: ik zag eens een kind omvergelopen worden door een zwartrijder nadat het kind het poortje geopend had en even aarzelde om erdoor te lopen. NS personeel stond ernaast maar zei er niets van. Dan voel ik me eigenlijk veiliger zonder poortjes.

Reputatie 7

Eigenlijk behoort bij de poortjes op grotere stations continu personeel te staan. Zoals je dat in bijv. het VK ook ziet.

Dat hoeft niet permanent, af en toe uur is genoeg.

In ieder geval vaak. Er zijn er velen die het wel best vinden met die poortjes en ze komen er bijna altijd gewoon mee weg ook. Op onbemande stations met poortjes wordt veel zwartgereden, tenminste op die waar ik vaak kom heb al zo vaak lifters, springers, klimmers en trappers gezien. Bijvoorbeeld Breda - Prinsenbeek.

Ik zag eens een kind omvergelopen worden door een zwartrijder nadat het kind het poortje geopend had en even aarzelde om erdoor te lopen. NS personeel stond ernaast maar zei er niets van. Dan voel ik me eigenlijk veiliger zonder poortjes.

Wat doet het NS personeel eigenlijk naast lekker met elkaar koffie drinken? Misschien moet daar ook eens harder op gecontroleerd worden. Van mij hadden ze het gehoord hoor, het zien en gewoon niks doen.

Reageer