beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

@PeterJKH

Je hebt er wel vaker een handje van om van alles te willen zonder te vertellen waar het allemaal van betaald moet worden. 

Een fijnmazig, frequent OV is in Nederland door de weinig compacte laagbouw sowieso volslagen onbetaalbaar.Verder hebben de meeste mensen helemaal geen behoefte aan OV, die gaan wel met de auto of de fiets, zeker nu na corona. 

Reputatie 6

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV verlaagd. 

Waar het om gaat, is mensen mét een auto terug te krijgen in het OV, bijvoorbeeld omdat de stad verstopt raakt door auto's, zeker de oude binnensteden met smalle straten en weinig parkeerruimte. Dus zorg ervoor bijv. dat er adequaat vervoer is op koopavonden en koopzaterdagen en -zondagen naar het centrum, zodat ook mensen die wél een auto hebben, het OV als redelijk alternatief gaan zien omdat ze dan niet eerst een half uur moeten rondrijden om een parkeerplaats te vinden en daar dan ook nog eens de hoofdprijs voor te moeten betalen. Maar dan moet dat vervoer er natuurlijk wél zijn, op koopavonden en in het weekend, én moet het een betaalbaar alternatief zijn, én moet er een fijnmazige dekking over de wijken zijn. Als je op een paar minuten lopen in de bus kunt stappen en die brengt je voor een redelijke prijs naar het centrum, zijn veel mensen best bereid de auto te laten staan, want daarmee besparen ze eindeloos rondrijden voor het zoeken naar een parkeerplaats waar ze dan ook nog eens 10 euro per uur voor moeten betalen. Bijkomend voordeel: je kunt na het winkelen ook nog een paar biertjes op een terras drinken, want je hoeft toch niet meer te rijden...

@Rene74

Wat betreft ouderen: de categorie ouderen die nooit een auto had gehad is de laatste 20 jaar geleidelijk letterlijk uitgestorven. Ouderen van nu zijn hun hele leven een auto gewend, zijn gemiddeld de rijkste groep in de samenleving en kunnen daarom veelal makkelijk één of zelfs twee auto's betalen. En de ouderen met een laag inkomen mogen vrijwel gratis met de WMO-taxi.

In veel gemeenten is daarnaast in het verleden gekozen voor een fijnmazig netwerk met als consequentie lage frequenties, het ideale recept om reizigers de bus uit te jagen.

Daarnaast zijn de tarieven inderdaad flink gestegen, enerzijds doordat subsidies zijn verminderd en anderzijds omdat de personeelskosten in het OV uit de hand zijn gelopen door dure CAO's (de CAO na de staking van het streekvervoer in 2018 betekende bijv. een jaarlijkse kostenstijging van 11%). Tot slot is ook de vergoeding voor de Studenten OV in 2017 verlaagd. 

Reputatie 7

Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

De vraag is dan waarom ouderen er niet meer zijn te vinden en werkenden ook wegblijven. Teveel gedoe, onveiligheidsgevoel, niet tussen al die jeugd willen zitten, welvarender ouderen? Of is het toch de te hoge tarieven, slechte aansluitingen of gebrek aan vervoer in avond en weekend? Als op de latere avond de bus niet meer rijdt, maak je de heenreis vaak ook niet per bus. Voor mijn werk moest ik weleens op zondagochtend 09.30 uur beginnen. Dan reed ik met een ander mee omdat op zondagochtend er dan nog niet eens busvervoer is. En dan heb ik het over Breda, toch een behoorlijke stad ! Dit was ook de reden dat collega's allemaal een auto hadden....en dan dus automatisch al letterlijk nooit meer met ov gingen. Ook niet per trein want die heb je dan ook niet nodig. Dit betekent ook dat wil het ov succesvol zijn, er een goed en betaalbaar aanbod dient te zijn en bedrijven samen dienen te werken en goed af te stemmen. Slechte aansluitingen, lange overstaptijden bus/trein zijn sowieso al funest.

Toen ik 15 jaar geleden in Arnhem woonde zaten veel stadsbussen goed vol. Ook in de avonden en in het weekend was het behoorlijk gevuld. Ideaal om mee te reizen. Toen had je nog het papieren eurokaartje. Voor 1 euro enkele reis de stad in of naar het station. Heel laagdrempelig! Groot succes, zelfs in de gelede trolleybussen moest vaak gestaan worden. Veel bussen reden frequent, overdag vaak om de 10 minuten. Die kaartjes zijn er niet meer. Zonder kortingsabonnement reizen is nu vrij prijzig. De files in Arnhem zijn sindsdien alleen maar gegroeid (tot aan corona).

Reputatie 6

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Het is natuurlijk een samenspel. Naarmate openbaar vervoer verdwijnt, zal het ook minder gebruikt worden. Dan gaan mensen echt geen moeite meer doen om die bus die 1 keer per uur rijdt in de stad, te gebruiken. Heb ik in mijn stad ook gezien. Toen het stadsvervoer frequent reed en ook in de avonduren en weekenden reed, was er een goede bezetting. Maar toen vielen de avonddiensten weg, daarna de weekenddiensten, en reden bussen alleen nog tijdens kantooruren door de week. Logisch dus dat het OV dan onaantrekkelijker wordt, want je kunt er niet van op aan. Je kunt niet meer in de avond met de bus naar je club, je vereniging, een verjaardag, enz. en dan kiezen mensen al gauw voor ander vervoer. Je kunt niet meer op zaterdag of op koopavond met de bus naar de stad, want dan rijdt de bus niet. Logisch dus dat mensen dan de bus gaan mijden. 

Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op.

Het probleem is dat er anderzijds ook juist weer een grote groep reizigers afhaakt als de mondkapjes worden afgeschaft. Daar zit het dilemma, een bepaald deel haakt af wat je ook doet.

 

De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen.

Die maatschappelijke functie wordt mijns inziens nogal overdreven. Buiten de Randstad bestond al voor corona 70% van de reizigers uit scholieren en studenten, op de plattelandslijnen is het vaak 90% of zelfs nog meer. Het gevolg is dat er in de avond, het weekend en de schoolvakanties op veel lijnen nauwelijks reizigers zijn.

Er wordt altijd geschermd met bejaarden maar uit de cijfers blijkt steeds dat juist die groep nauwelijks gebruik maakt van de bus en liever met auto of gesubsidieerde taxi reist.

Net als dat je inderdaad niet eindeloos rekening kunt blijven houden met een kleine groep vaccinweigeraars kun je dat ook niet doen met de enkeling op het platteland die nog met het OV gaat. Het moet immers niet alleen maatschappelijk maar ook financieel verantwoord blijven.

Reputatie 6

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

Ik snap wel dat bussen leeg blijven. In 2019 had ik vrienden uit Griekenland op bezoek, die logeerden een week bij me, met hun dochtertje. Voor dat dochtertje de eerste buitenlandse reis, die vond het maar wat spannend. Op een gegeven moment wilden we even naar het centrum, een ritje van 10 minuten met de bus. Bushalte is vrijwel voor mijn deur. Uiteraard hadden mijn vrienden geen OV-kaart, maar daar kocht ik een kaartje in de bus voor. Ik schrok me rot. € 4,40 per persoon! Voor een ritje van 10 minuten. Dus ik moest even € 13,20 aftikken voor die drie kaartjes, en terug nog een keer. Een taxi had me € 16,00 gekost...

Reputatie 7

Je kan niet eeuwig verplicht kapjes in het ov blijven dragen voor mensen die bijv. eind dit jaar nog (om welke reden dan ook) niet-gevaccineerd zijn en kwetsbaar zijn. Als het te lang gaat duren haken steeds meer klanten af. Ik heb vrienden die categorisch weigeren met de trein te gaan vanwege het kapje, zij zijn dolblij dat ze er in winkels eindelijk vanaf zijn en gaan nu  echt niet een uur in de trein zitten met dat ding op. Zij hebben wel een auto, in tegenstelling tot mij, dus zij doen nu alles per auto. Het ethische dilemma is tot hoever en hoelang je de kapjesplicht in stand kan houden ten gunste of ten koste van een bepaalde groep.

De komende ingrepen in het busvervoer geven de al neergaande spiraal nog een extra slinger. Mensen blijven meer weg, waardoor bussen nog minder klandizie krijgen, waarna nog meer lijnen opgeheven of een lagere frequentie krijgen of tarieven stijgen enz. Tot er bijna niets meer overblijft. Dan rijdt er alleen nog doelgroepenvervoer en regiotaxi, plus een enkele dikke lijn, voor ieder ander rest alleen nog de auto. De maatschappelijke functie wordt vergeten want dat kost allemaal teveel geld. Weinig reizigers in de bus: ga eens op zoek bij klanten zelf naar de onderliggende oorzaken en doe daar wat aan ipv gewoon maar in te krimpen of op te heffen. Hadden ze al jaren geleden moeten doen natuurlijk. Tien jaar geleden zat bij mij in de buurt de bus naar de stad vaak vol, vijf jaar geleden bijna alleen nog een paar studenten en scholieren. Het is steeds minder geworden.Rara. Momenteel met corona is het nog dramatischer en zie ik hem vaak bijna leeg rijden.

@PeterJKH

Als er één bedrijf destijds het regionale vervoer heeft verwaarloosd is het wel het Nederlandse bedrijf NS. Dat er op veel lijnen buiten de Randstad überhaupt nog treinen rijden is dankzij de buitenlandse vervoerders.

Reputatie 7

Niks Nederlands meer aan: Dat klopt, maar moet je je dan maar tevreden stellen met NS. Een bedrijf zoals @Tamzin al schreef:

De grote ziekte bij NS is ieder gebrek aan handhaving van regels. Dat begint al met het niet controleren van kaartjes, het gebruik van de eerste klas, de stiltezone, fietsreserveringen, etc. In het verlengde daarvan komen het rookverbod en de mondkapjes.

Bij alles roept NS eigen verantwoordelijkheid om vooral zelf maar niets te hoeven doen. Dat je op deze manier je klanten wegjaagt schijnt bij NS niet door te dringen.

 

Ik kan niet anders dan het volledig met hem eens zijn.

I

Reputatie 6

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Ingrepen zijn al bekend gemaakt, weliswaar niet wat de trein betreft, maar nu is al bekend dat vele stads- en streekdiensten (bussen) minder frequent zullen gaan rijden in de nieuwe dienstregeling, minder haltes zullen aandoen, kortere routes zullen gaan rijden omdat ze stadsdelen overslaan, enz. Een kwalijke ontwikkeling, vind ik. Openbaar vervoer heeft in de eerste plaats een maatschappelijk belang, en dat wordt wel eens vergeten. Sinds de privatiseringen en het overhevelen van onze nationale vervoersbedrijven naar de internationale giganten Hermes, Connexxion, Arriva, enz. is maatschappelijk belang ondergeschikt geraakt aan commercieel belang. Denk er eens goed bij na: vrijwel geen enkel busbedrijf in Nederland is meer in Nederlandse handen, allemaal buitenlandse bedrijven. Hetzelfde geldt voor de spoorlijnen die door Arriva of Connexxion worden geëxploiteerd: niks Nederlands meer aan.

Voor het OV is dit een vervelend dilemma. De mondkapjesplicht houdt nu een deel van de potentiële reizigers weg, maar zodra je die afschaft haakt weer een deel van de huidige reizigers af die het dan niet veilig meer vinden.

De oorsprong van het probleem ligt bij het destijds beperken van het OV tot uitsluitend noodzakelijke reizen waarmee in feite gecommuniceerd werd dat het OV zeer onveilig is. Een en ander was weer een gevolg van de persoonlijke opvattingen van Jaap van Dissel, die een alternatieve oplossing met mondkapjes blokkeerde..

In België, Duitsland, etc. is altijd gecommuniceerd dat het OV voor iedereen veilig is mits een mondkapje wordt gebruikt. De daling van het OV-gebruik is in andere landen daardoor ook veel minder dan hier.

Tegelijkertijd kan het OV niet onbeperkt blijven doorgaan om met 50.% van de reizigers toch de volledige dienstregeling te rijden. Financieel is de huidige situatie niet eindeloos vol te houden. Ik denk dat als blijkt dat in september/oktober de reizigers nog steeds niet massaal terugkeren er toch ingrepen gaan komen.

Reputatie 7
Badge +3

Als volledig gevaccineerde draag je verantwoordelijkheid voor het niet verspreiden van het virus naar mensen die (nog) niet gevaccineerd zijn. Daarom zijn mondkapjes in het OV nog steeds verplicht.

Hoe anders is de situatie in Duitsland. We waren daar een paar dagen en er wordt veel serieuzer omgegaan met het dragen van mondkapjes in winkels, horeca etc. De besmettingscijfers zijn daar dan ook veel lager dan in NL. In Duitsland voel je de urgentie van de pandemie. In Nederland slaapwandelen we naar de volgende golf.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

 

Een gewaarschuwd mens telt, normaal gesproken, voor twee.

Reputatie 6

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Die heb ik. Ik ben volledig gevaccineerd.

Reputatie 7

Bij riskante activiteiten past een goede bescherming. 

Reputatie 6

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Ik denk dat winkelen dan zelfs nog gevaarlijker is, want dan sta je bloot aan honderden mensen tegelijk die afwisselend zeer dicht bij je zijn. Dus de kans dat 1 van die mensen corona heeft, is vele malen groter dan die paar mensen in de trein die naast je ziitten.

Zie het als met HIV. Als je 2 sexpartners per maand hebt, is de kans dat je HIV oploopt vele malen kleiner dan wanneer je 100 sexpartners per maand hebt….

Badge +3

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Haha, ja inderdaad. Gevalletje ‘zit jij thuis ook met je voeten op de bank?’ Ja, samen met mijn hond, dus dat mag in de trein dan toch ook wel? :joy:

(die fictieve hond mag natuurlijk niet mee een winkel in...)

Reputatie 7

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Badge +3

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Reputatie 7

Omdat dat geen enkele invloed heeft op het reizen met de trein.

Reputatie 6

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Waarom niet?

Reputatie 7

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Reputatie 6

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Tuurlijk wel. In beide situaties zijn mensen (vaak voor langere tijd) in dichte nabijheid van andere mensen. Alleen vinden we het in situatie 1 (winkelen) ok als dat zonder mondkapje gebeurt, en wordt er in situatie 2 (reizen per trein) opeens gedaan alsof de volksgezondheid om zeep wordt gebracht zonder mondkapje. Zit toch geen logica in?

Reputatie 7

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Reageer