Skip to main content
beantwoord

Nieuw station Ede

  • 3 June 2024
  • 16 reacties
  • 566 Bekeken

Het nieuwe station Ede-Wageningen ziet er mooi uit, echter zijn er best wat minpunten die je niet zou verwachten bij een nieuw station:
1. als je vanuit het oosten komt fiets aan de noordzijde, kun je niet met de fiets naar de perrons, je moet een trap af zonder goot en er is geen lift aan die kant, of een heel stuk omfietsen
2. het perron aan de noordzijde heeft de trap zodanig dat er veel regen op de trap valt, waardoor deze slecht bruikbaar is bij regen;
3. er zijn alleen trappen aan de westzijde van de perrons, het is vreselijk onhandig als je aan de oostzijde uitstapt bij drukte, je komt moeilijk bij de trap. Een enorme constructiefout;
4. door de vele storingen met de lift en de roltrappen moet je over de trap met je fiets, ook hier zijn geen goten. Erg lastig
Het verbaast mij dat zo'n nieuw station zoveel forse tekortkomingen heeft. Daarnaast ook dat je niet op een normale manier dit soort berichten aan NS kunt melden.

16 reacties

Het is al langer een klacht dat architecten zich bij nieuwe stations vooral uitleven in een mooi ontwerp en daarbij nogal eens de praktisch gebruikersaspecten uit het oog verliezen. 

Hallo SiebrenEde en welkom bij de NS Community,

 

Allereerst bedankt voor het compliment dat je het station er mooi vindt uitzien. Ik zal alle punten die je hebt aangekaart doorspelen. Wellicht kan er op korte termijn nog naar gekeken worden. Ook bedankt daarvoor. De reden waarom wij niet een specifieke plek hebben om dit te melden is omdat je dit via alle kanalen die bij ons klantenservice behoren kan doorgeven.

Reputatie 5

En het perron richting Arnhem (spoor 5) is volledig onbeschut tijdens regen. De perronoverkapping is zo hoog dat met zelf een heel klein beetje wind het hele perron vol in de regen staat. Het enige glazen wachthokje is dan weer geplaatst op het punt waar dit net niet nodig is (waar de overkapping wel iets verder doorloopt tot aan de fietsenstalling)…

 

Het nieuwe station Ede-Wageningen ziet er mooi uit, echter zijn er best wat minpunten die je niet zou verwachten bij een nieuw station:

3. er zijn alleen trappen aan de westzijde van de perrons, het is vreselijk onhandig als je aan de oostzijde uitstapt bij drukte, je komt moeilijk bij de trap. Een enorme constructiefout;
 

Dit is ongelooflijk; er bestaan zat software programma's waar je diverse ontwerpen kan testen hoe grote groepen zich voortbewegen. Maar zelfs dat had je niet nodig gehad om in te zien dat het enorm vreemd ontworpen.

Tevens zijn de perrons aan de oostkant enorm smal (ter hoogte van de lift en roltrap) waardoor er geen ruimte is om de trappen aan de westzijde van het perron te bereiken. Er vormt zich een menigte van reizigers die netjes staan te wachten om de trein in te stappen, terwijl de uitstappers niet door kunnen lopen omdat ze door het smalle perron en de wachtende reizigers opgehouden worden.

Dan reis ik nog in het staartje van de avondspits, maar alsnog zie ik bij elke reis onhandige en zelfs gevaarlijke situaties.

Een pluspunt is dat de roltrappen (aan de oostzijde) regelmatig defect zijn (jouw punt #4) waardoor je die ook naar beneden kunt nemen, waardoor je niet een omweg hoeft te maken langs dit smalle drukke pad. Zoals een groot filosoof ooit zei; elk nadeel heb z'n voordeel.

Edit: Ik heb het hier over spoor 5.

 

Verder zou ik het beperkt aantal incheckpalen nog willen noemen aan een lange lijst van misstanden aan dit station. Er vormen zich twee rijen bij elke incheckpaal; eentje van mensen die het station proberen te verlaten (en dus uit willen checken) en eentje met mensen die het station willen betreden (en dus in willen checken).

 

Las een paar weken terug dat er bij de Raadsvergadering van de Gemeente Ede een aantal misstanden besproken werden, maar ook dat er slechts drie klachten gemeld waren over dit station. Kan dit bijna niet geloven. 

Reputatie 2

Verder zou ik het beperkt aantal incheckpalen nog willen noemen aan een lange lijst van misstanden aan dit station. Er vormen zich twee rijen bij elke incheckpaal; eentje van mensen die het station proberen te verlaten (en dus uit willen checken) en eentje met mensen die het station willen betreden (en dus in willen checken).

En de incheckpalen voor de Valleilijn staan enkel bij spoor 1 (slechts twee palen als ik me goed herinner). Vervelend als er een grote groep overstappers moet omchecken en je er pas bij spoor 5 achter komt dat het daar niet kan...

Verder zou ik het beperkt aantal incheckpalen nog willen noemen aan een lange lijst van misstanden aan dit station. Er vormen zich twee rijen bij elke incheckpaal; eentje van mensen die het station proberen te verlaten (en dus uit willen checken) en eentje met mensen die het station willen betreden (en dus in willen checken).

En de incheckpalen voor de Valleilijn staan enkel bij spoor 1 (slechts twee palen als ik me goed herinner). Vervelend als er een grote groep overstappers moet omchecken en je er pas bij spoor 5 achter komt dat het daar niet kan...

 

Nu kun je volgens mij op andere stations ook enkel inchecken bij niet-NS vervoerders op het desbetreffende spoor. Tenzij er incheck poortjes zijn bij de ingang van een station.

 

Wat ik ook mis zijn borden in de stationshal welke trein van welk spoor vertrekt. Doel op onderstaande borden.

 

 

En de incheckpalen voor de Valleilijn staan enkel bij spoor 1 (slechts twee palen als ik me goed herinner). Vervelend als er een grote groep overstappers moet omchecken en je er pas bij spoor 5 achter komt dat het daar niet kan...

Dat is juist verstandig want dat voorkomt dat mensen verkeerde paaltjes gebruiken 

Verder zou ik het beperkt aantal incheckpalen nog willen noemen aan een lange lijst van misstanden aan dit station. Er vormen zich twee rijen bij elke incheckpaal; eentje van mensen die het station proberen te verlaten (en dus uit willen checken) en eentje met mensen die het station willen betreden (en dus in willen checken). Als ik op zulke stations op een trein wacht, word ik vaak geholpen door het spel justbit-nl hier. Het is een robuust en uitgebreid platform dat je spelervaring optimaliseert

En de incheckpalen voor de Valleilijn staan enkel bij spoor 1 (slechts twee palen als ik me goed herinner). Vervelend als er een grote groep overstappers moet omchecken en je er pas bij spoor 5 achter komt dat het daar niet kan...

 

Nu kun je volgens mij op andere stations ook enkel inchecken bij niet-NS vervoerders op het desbetreffende spoor. Tenzij er incheck poortjes zijn bij de ingang van een station.

 

Wat ik ook mis zijn borden in de stationshal welke trein van welk spoor vertrekt. Doel op onderstaande borden.

 

Ik ben het ermee eens dat veel dingen niet doordacht zijn, maar misschien hebben ze plannen om meer bewegwijzering en poortjes te installeren voor het inchecken op station Ede Wageningen. .

Reputatie 7
Badge

Ik noem dat station wel eens de Bermuda driehoek. Je weet nooit waar je aan toe bent. 

Badge +3

Je zou inderdaad een ‘overstapmeubel’ verwachten (waar de paaltjes van de vervoerders naast elkaar staan), maar die vind je eigenlijk alleen binnen poortjes of waar verschillende vervoerders hetzelfde perron/spoor delen. Onhandig, zelfs toen de sprinter naar Arnhem van spoor 1b vertrok moest je terug lopen naar 1a om uit te checken bij RRReis (voorheen Connexxion).

Ander probleem: De trappen die veranderen in watervallen bij regen.

Reputatie 6
Badge +1

De nieuwe fietsenstalling is mooi en ruim. Behalve twee slome draaideuren waar de voor gewacht moet worden in de spits niet zoveel negatief daarover. De situatie is alleen nogal knullig. Je mag je fiets 24 uur gratis stallen. Maar studenten (waar Ede er best wat van heeft) blijven regelmatig langer weg dan dat. Dus die willen hun fiets gratis stallen. Aan de enige kant van het station die je op een normale manier kunt bereiken zijn geen onbetaalde stallingen meer. Alle fietsen die langs de toegangsweg worden geparkeerd worden telkens verwijderd. Mijn pleidooi: regel ergens een plaats waar arme studenten hun fiets kunnen stallen!


4. door de vele storingen met de lift en de roltrappen moet je over de trap met je fiets, ook hier zijn geen goten. Erg lastig
 

Reactie ProRail in EdeStad:

 

”Dit is beleid van ProRail. Alleen als er geen lift is, worden fietsgoten toegepast.”

Badge +3

Reactie ProRail in EdeStad:

”Dit is beleid van ProRail. Alleen als er geen lift is, worden fietsgoten toegepast.”

Op Eindhoven Centraal (nieuwe tunnel) zijn ze later ook gewoon aangebracht. De ‘oude tunnel’ had ze natuurlijk al (want toen waren er nog geen liften, althans niet voor reizigers).

Bij een (werkende) roltrap is een fietsgoot in principe niet nodig, maar lang niet iedereen durft met een fiets een roltrap op/af, dus zijn fietsgoten nog altijd welkom (al is het maar omdat de roltrap én de lift het soms allebei tegelijk niet doen).

De politiek is ook wakker.

https://www.youtube.com/watch?v=vilfmlTG9dk

Badge +3

De politiek is ook wakker.

https://www.youtube.com/watch?v=vilfmlTG9dk

Kan beter.. 

Reageer