beantwoord

NS en uitvallende ritten

  • 8 October 2022
  • 5 reacties
  • 166 Bekeken

Op 29 september van Utrecht richting zuiden gereden. Vlak voor Roermond wordt aangegeven dat de rit niet verder gaat omdat er tussen Roermond en Echt een aanrijding heeft plaats gevonden.

Dat is alles wat wordt medegedeeld. We moeten dus uitstappen, en over hoe verder wordt niet gesproken. De trein was vol. Iedereen vraagt zich af hoe verder. Er staat geen medewerker van NS.

We zijn uiteindelijk naar de taxistandplaats gelopen en hebben met een vriendelijke medereiziger een taxi genomen.

Onderweg de NS app geraadpleegd waar werd aanbevolen over te stappen op een Ariva bus naar Echt. Past er natuurlijk niet in!

Vragen: waarom horen we als reiziger niets? Ongelukken kunnen gebeuren maar vertel de reizigers wat er is gebeurd en hoe verder. Waarom geen alternatief vervoer?

En als laatste vraag: kunnen we de taxikosten declareren? Om de kosten zo laag mogelijk te houden is de prijs gedeeld met de vriendelijke medepassagier, dus we hoefden gelukkig niet de volle mep te betalen.

icon

Beste antwoord door MoDe 9 October 2022, 11:42

Bekijk origineel

5 reacties

Het is altijd super vervelend als een rit eerder eindigd door een calamiteit. Als het net gebeurd is, weet het personeel op de trein vaak ook niet hoe het verder moet. 

Vroeger waren er Service medewerkers werkzaam in Roermond, maar deze standplaats is opgedoekt en er zijn geen stationsmedewerkers meer. Rijdend personeel heeft hier al eerder voor gewaarschuwd en nu plukt u daar de wrange vruchten van.

Er is een regeling, die ik niet exact ken, maar er zal hier ongetwijfeld nog iemand reageren die dat wel exact weet.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je zonder overleg met NS klantenservice een taxi neemt, zijn de kosten voor eigen rekening. Je geeft zelf al aan dat er een goedkoper alternatief was, een reguliere bus, welke je niet wilde nemen.

In de regel zet NS bussen in bij calamiteiten die langer gaan duren en/of geeft in de planner een alternatieve reisroute. Wanneer je extra kosten maakt voor een door de planner  aangegeven reisroute kun je die extra kosten declareren.

De reguliere bus werd pas in het reisadvies opgenomen toen we al halverwege met de taxi onderweg waren. De bus van Arriva verscheen dus pas later in het reisadvies van NS tussen Eindhoven en Maastricht en niet iedere passagier heeft een werkende app in de telefoon Daarnaast was het een bus van Arriva die in een vloek en scheet overvol was, de mensen die uit de trein kwamen pasten er echt niet in. En daarbij blijft de voornaamste klacht: gebrek aan informatie. Wat is er aan de hand en hoe lossen we het op.

Reputatie 7
Badge +3

Men heeft niet altijd direct informatie bij de hand als iets net gebeurd is. Je hebt zelf blijkbaar niet op verdere informatie gewacht en vrij snel voor een taxi gekozen.

Op alle stations staat een infopaal waarmee je contact kunt leggen met NS klantenservice. Uit het feit dat je onderweg info hebt gezocht kan ik concluderen dat je zelf wel over een smartphone beschikt. Je kunt beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

Reputatie 7
Badge +1

De reguliere bus werd pas in het reisadvies opgenomen toen we al halverwege met de taxi onderweg waren. De bus van Arriva verscheen dus pas later in het reisadvies van NS tussen Eindhoven en Maastricht en niet iedere passagier heeft een werkende app in de telefoon Daarnaast was het een bus van Arriva die in een vloek en scheet overvol was, de mensen die uit de trein kwamen pasten er echt niet in. En daarbij blijft de voornaamste klacht: gebrek aan informatie. Wat is er aan de hand en hoe lossen we het op.

Dat laatste is gewoon standaard bij NS als er sprake is van een incident. Voordat er enige informatie richting reiziger gaat zijn er vaak uren voorbij. Zoals Loes al aangeeft is het bijzonder vervelend als een rit eerder eindigt door een calamiteit. Helaas ben ik bang dat in de huidige situatie dit soort calamiteiten eerder meer dan minder gaan voorkomen.

 

Het gebrek aan informatie is al jaren een groot probleem. NS heeft het op een gegeven moment van Prorail overgenomen omdat het bedrijf vond dat zij dat beter konden. Ten tijde van Prorail was het ook al niet best maar ik vind zeker niet dat het nu veel beter daar mee gaat. 

 

Ik ben bang dat u de taxikosten in dit geval niet vergoed gaat krijgen. U heeft geen contact opgenomen met de NS en heeft zelf een taxi genomen. Ook was het denk ik niet echt laat op de avond. Dat de planner niet gelijk is aangepast is ook wel logisch.

 

Ik vind derhalve dat u meer had kunnen doen dan simpel een taxi nemen.     

Reageer