Omroep en bericht bij passerende trein langs perron

  • 12 November 2023
  • 6 reacties
  • 178 Bekeken

Reputatie 7
Badge
  • Super user
  • 1986 reacties
Waarom wordt er op de stations hier niet aangegeven wanneer een doorgaande trein zal passeren langs een perronspoor? Het is veiliger en wachtende mensen op de perrons zullen dan afstand houden, en niet naar de trein toegaan in de veronderstelling dat dat hun trein zal zijn.
 
De geautomatiseerde schermen en de omroep lenen zich er goed voor in combinatie met huidige techniek, zoals GPS, lokatieherkenning, de ARI die de sporen toewijst, en alle ingrediënten die TimTim (tablet/scherm met real-time route informatie voor machinisten) aan boord heeft.
 
Op de borden kan je dan plaatsen: Let op: Passerende trein. Houd afstand!
En uit de omroep kan je dan laten horen: **dingdong**Hier volgt een bericht voor de reizigers op spoor 1: Let op: Er komt een passerende trein langs, houd afstand.
Nu heb je ook perrons van Sprinter-station langs twee sporen waar iedereen weet dat er een (Intercity) trein doorrijdt, en in dat geval is een bericht op het perronscherm al voldoende.
 
Dit heb ik vijf jaar geleden in België al gezien, en ik vermoed dat dit ook in Duitsland gebeurt. In een ver verleden werd het ooit eens handmatig omgeroepen in Woerden. Maar geautomatiseerd lijkt mij een 'piece of cake' met de huidige ingrediënten.
 
Of bestaat dit al, en heb ik het nog nooit gezien?

6 reacties

Badge +3

Op Eindhoven gebeurde dat wel, een omroep als er een goederentrein langs kwam denderen…

Maar die treinen hebben dus al lang een eigen spoor, zonder lastige reizigers en/of een perron. 🤣

Woerden ook, lekker over het middenspoor met tot wel 140 km/u van Utrecht naar Gouda en zo

Reputatie 7
Badge

Woerden ook, lekker over het middenspoor met tot wel 140 km/u

Ja, maar soms, vooral bij werkzaamheden, dat er dan bij bezette sporen een perronspoor gebruikt wordt. Pas geleden maakte ik dit mee.

Badge +3

Wat is dan beter?

Pas op, er kan een trein komen (en dat eindeloos herhalen totdat niemand het nog gelooft)

Of gewoon eigen wijsheid, om niet op het randje van het perron te staan?

Op sommige stations gebeurde dat vroeger wel maar dat stuitte ook op veel verzet van omwonenden die klaagden over de herrie omdat die omroep aanhoudend stond te tetteren..

Reputatie 7
Badge

Wat is dan beter?

Pas op, er kan een trein komen (en dat eindeloos herhalen totdat niemand het nog gelooft)

Of gewoon eigen wijsheid, om niet op het randje van het perron te staan?

Gewoon één keer omroepen!

Reputatie 7
Badge

Op sommige stations gebeurde dat vroeger wel maar dat stuitte ook op veel verzet van omwonenden die klaagden over de herrie omdat die omroep aanhoudend stond te tetteren..

Als het incidenteel is, lijkt het mij geen probleem. Een herhalende omroep op een station met twee sporen waarvan men duidelijk weet dat er een IC langs zal scheuren, wordt wel irritant.

Reageer