Omroepberichten op het station bij verstoringen

  • 7 February 2022
  • 15 reacties
  • 491 Bekeken

Sinds kort reis ik weer eens sporadisch met de trein (na deze het grootste deel van de crisis gemeden te hebben). Het valt me op dat er tegenwoordig uitsluitend nog maar gerobotiseerde omroepen op de stations lijken te zijn. Indien het gaat om geven van routine-informatie is dat op zich oké, maar juist bij ernstige verstoringen zijn deze mijns inziens waardeloos. Zo ook afgelopen weekeinde toen de ene na de andere trein uitviel vanwege ziek personeel en defecte bovenleidingen. Het enige wat je op het station hoort is “De trein van xx-uur-xx naar XYZ rijdt niet. Plan uw reis opnieuw in de app.” Dit dan een minuutje voordat die trein eigenlijk had moeten vertrekken. Daar heeft de reiziger toch niets aan?

Ik stond gisteravond in Utrecht ruim tien minuten te puzzelen op de website en begreep uiteindelijk pas na een opmerking van een verder weinig servicegerichte NSer op het perron, dat er niet zogenaamd ‘minder’ maar in werkelijkheid totaal geen treinen naar Amsterdam Zuid reden. Zodoende bleek ik helemaal via Amsterdam CS en Schiphol te moeten omreizen. Tijdens mijn gepuzzel was de eerstvolgende intercity naar Amsterdam CS ondertussen al vertrokken, waardoor ik nog een extra kwartier vertraging opliep. Dit soort verwarring had grotendeels weggenomen kunnen worden met één simpel omroepbericht waarin kort en duidelijk wordt verteld wat er aan de hand is.

Zijn het incidenten waar ik mee te maken kreeg, of bestaan er überhaupt geen normale omroepers meer die de reiziger tijdens calamiteiten informeren?


15 reacties

Badge +3

Inderdaad worden alle omroepen sinds enkele maanden verzorgd middels spraaksynthese (text-to-speech). Zie dit videofragment voor een korte aankondiging daarvan.

Dank voor uw reactie en de link. Ik val bijna van mijn stoel van verbazing… Dit heeft dus NS doelbewust gedaan en het wordt zelfs gezien als een verbetering?! Bizar.

Als die computeromroep nou ook daadwerkelijk zinvolle informatie gaf, was het wellicht nog te verdedigen. Wie bij NS verzint in vredesnaam dat het volstaat domweg mede te delen dat een bepaalde trein niet rijdt zonder enige context en een alternatief reisadvies te geven.

Dat komt door bezuinigingsrondes bij de NS.

Reputatie 7
Badge +1

Maar een text-to-speech stem zou toch gewoon hetzelfde moeten kunnen zeggen als de handmatige omroep? Dus schijnbaar is ook daar iets gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +1

Er kan pas wat uitkomen als iemand dat erin heeft gestopt. En daar is dus een terzake kundig en dan op zoń hectisch moment ook nog wat tijd voor hebbend-en zich dan daarbij kunnen realiseren dat er veel meer stations zijn die mogelijk net weer een andere goede raad zouden kunnen gebruiken (bvb over welke routes je kan omreizen)-persoon zijn. Die ziiten op de verkeersleiding die chronisch onderbezet is.Althans dat is mijn conclusie.

Kan me inderdaad herinneren-maar dat moet eind oct/nov zijn geweest dat er toen een echt persoon een verstandig bericht via de luidspreker gaf-ergens rond/voorbij Zwolle. Maar verder hoor je nooit meer wat anders als die epp bekijken. Zelfs gewoon zeggen dat er een stukkie met de bus moet schijnt al te hoog gegrepen te zijn.
beste raad: rijdendetreinen raadplegen.

Als ik u goed begrijp, denken we hierover hetzelfde. De huidige robot-omroep is veel te beperkt. Inderdaad zal er vast wel wat te programmeren zijn, waardoor deze ook iets meer daadwerkelijk nuttige informatie kan omroepen. Om de een of andere reden kiest NS er echter dus voor dit niet te doen. De menselijke omroepers die wel context, omreisadvies en dergelijke gaven zijn de laan uitgestuurd, voordat de robot die hen vervangt voldoende is geprogrammeerd. En er is dus schijnbaar geen menselijke backup meer om in te springen als er qua omroep iets geïmproviseerd moet worden.

Gelukkig zijn er de laatste tijd vrijwel nooit calamiteiten op het Nederlandse spoor… :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +1

Dat de menselijke omroep is vervangen door een text-to-speech stem is (vanuit NS gezien) nog wat voor te zeggen. Of het daadwerkelijk een verbetering voor reizigers is weet ik niet.

Maar dan moet de omroep dan wel minstens hetzelfde omroepen. Sterker nog, met deze omroep zou het mogelijk moeten zijn om Karin (de nieuwe omroep) alles te laten zeggen. Met die gedachte is volgens NS ook afscheid genomen van de menselijke omroepers. Die boodschappen zouden dan (denk ik?) handmatig ingevoerd moeten worden.

De oude automatische omroep is dus vervangen door een text-to-speech omroep, en de handmatige omroepers zijn geschrapt. Die omroepen zouden ook vervangen worden door de text-to-speech omroep, maar dat is schijnbaar dusdanig uitgekleed dat er nog maar weinig van over is.

@DenUil, hier een stukje over de nieuwe omroep:
https://nieuws.ns.nl/maak-kennis-met-karin-de-nieuwe-omroepstem-van-het-station/

Dank voor die link. Het lijkt er dus sterk op dat wat NS van plan was met die automatische omroepen (nog) helemaal niet volledig is geïmplementeerd.

In de toelichting bij het onderzoek dat er kennelijk is gedaan lees ik onder andere dit:

“Heb je haar al gehoord? Karin, de nieuwe omroepstem van NS? Zij vertelt jou nu vanaf welk spoor jouw trein vertrekt en hoe laat, maar ook als jouw trein uitvalt en wat het alternatief is.“

 

Tot dusver hoorde ik uitsluitend een non-informatieve omroep, dat een trein niet rijdt en dat de reiziger opnieuw moet plannen in de app. Punt. Uit.

Laten we hopen dat de NS spoedig alsnog de rest van die geautomatiseerde omroep uitrolt, want bij calamiteiten is deze dus echt nutteloos. Sterker nog, bij mij (en waarschijnlijk ook veel anderen) roept dit gebrek aan informatie in een kritische situatie alleen maar extra ergernis en frustratie op.

Kritische aanvullende noot: ik vraag me af hoeveel langer de NS alle menselijke omroepers nog had kunnen doorbetalen van het geld dat alleen zo'n hip neuroscience-onderzoek heeft gekost… :thinking:

 

Reputatie 6
Badge

Ook in de tijd dat er nog mensen de omroep inspraken had ik niet de illusie dat er iets nuttigs qua alternatief genoemd werd. Of het alternatief sloeg nergens op. Zo werd er op Schiphol doodleuk omgeroepen dat de eerstvolgende intercity direct naar Amsterdam Centraal over een half uur zou vertrekken, terwijl er in de tussentijd ook sprinters en gewone intercity's vertrokken. Of dat de eerstvolgende trein naar Den Haag Centraal of een half uur zou vertrekken, maar niet werd vermeld dat je met een overstap in Leiden al na een kwartier weer op pad kon. Kortom: meestal had je er nog niets aan. Dan vind ik ‘plan je reis in de app’ in ieder geval geen verkeerd advies. 

Reputatie 6

Ook in de tijd dat er nog mensen de omroep inspraken had ik niet de illusie dat er iets nuttigs qua alternatief genoemd werd. Of het alternatief sloeg nergens op. Zo werd er op Schiphol doodleuk omgeroepen dat de eerstvolgende intercity direct naar Amsterdam Centraal over een half uur zou vertrekken, terwijl er in de tussentijd ook sprinters en gewone intercity's vertrokken. Of dat de eerstvolgende trein naar Den Haag Centraal of een half uur zou vertrekken, maar niet werd vermeld dat je met een overstap in Leiden al na een kwartier weer op pad kon. Kortom: meestal had je er nog niets aan. Dan vind ik ‘plan je reis in de app’ in ieder geval geen verkeerd advies. 

Misschien dan toch wel zo fijn dat NS wifi aanbiedt op het station en in de trein als je op jezelf bent aangewezen en ze geen alternatieve reisadviezen meer geven.

Reputatie 7
Badge +1

Er is opzich niets mis met het advies om voor een uitgebreider reisadvies de app te gebruiken. Je kunt immers niet de complete dienstregeling over de omroep toeteren. 

Maar ik vind dat die omroep dan in ieder geval het eerst mogelijke alternatief moet geven, zodat je ook zonder app weet wat er mogelijk is.

Je krijgt nu vooral het idee dat men iedereen naar de app wil dwingen, om vervolgens alleen daar informatie te geven. Dat past in ieder geval wel in het plaatje van het sluiten van de verschillende servicepunten en het weghalen van de handmatige omroepers.

Reputatie 6

Laten ze eens beginnen met de relevante informatie op de borden te zetten, in plaats van “LET OP OMROEPBERICHT”.

“Kijk in de app”, ook zo’n nieuwe trend.

Reputatie 6

Op zich een goede tip, maar ik ben wel eens dat de maatschappij er nog niet aan toe is om de hele communicatie via een “app” te doen. Dat zal nog even een generatie moeten wachten. Dat zou wel mooi zijn, kunnen al die led- en lcd-schermen weg (die vaak stuk zijn en sowieso niet echt flexibel).

Als aanvulling, zeker, prima. Maar inmiddels wordt er in zijn geheel geen advies meer gegeven behalve “zoek het maar uit met de app”. Dat is me dan weer net een brug te ver, helemaal gezien de enorme kost om een nieuwe aanleverketen t.b.v. onder andere de bebording, omroep et cetera te bouwen. Trek dan de stekker uit PUB ipv het te vervangen en haal de bakken op de stations idd weg.

Reageer