beantwoord

Op welk station kan je uitstappen om een mooie boswandeling te maken

  • 14 October 2023
  • 20 reacties
  • 488 Bekeken

Reputatie 1

Ik wil alleen een boswandeling maken, maar heb altijd het idee dat een dier mij dan achtervolgt of mensen me neer gaan steken of wespen me zullen aanvallen. Maar ja, vlakbij een station kan nog wel. Er is heus wel een station in de buurt van een bos. Ik zou dan wel moeten denken aan de Veluwe, waarschijnlijk .

icon

Beste antwoord door Thom 14 October 2023, 18:15

Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3

Zie https://www.ns.nl/dagje-uit/wandelen en voor rondom een station https://www.reisjefit.nl/wandelen

Ook op NS wandelingen kun je door dieren achtervolgt worden, diverse NS wandelingen gaan door gebieden waar runderen grazen. Toen ik afgelopen zomer de NS wandeling over de Kampina deed kwam een stier mij vertellen dat ik beter linksaf kon gaan, gelukkig voor mij was dat ook de route.

Reputatie 1

Ook op NS wandelingen kun je door dieren achtervolgt worden, diverse NS wandelingen gaan door gebieden waar runderen grazen. Toen ik afgelopen zomer de NS wandeling over de Kampina deed kwam een stier mij vertellen dat ik beter linksaf kon gaan, gelukkig voor mij was dat ook de route.

Je motiveert me enorm , dankjewel

Reputatie 7
Badge +4

Vanaf Holten loop je vanaf het perron in Noordelijke richting zo het bos en de heuvels in. Van Holten naar Ommen is zo ongeveer het mooiste deel van het Pieterpad.

Citaat van een wandelaar die ik op een hooggelegen bankje met weids uitzicht tegenkwam: “God rustte op de zevende dag uit van zijn werk. Hij deed dat natuurlijk op het mooiste stukje van de Schepping. Dat moet hier geweest zijn, het kan niet anders!”😇

Reputatie 7
Badge

Den Dolder en Wolfheze.

Baarn is ook wel een goede, daar ligt het bos pal naast het station en het is ook nog een redelijk bewoond gebied als veiligheidsgevoel een ding is. NS wandelingen beginnen weliswaar allemaal op een station maar gaan daarna vaak wel de wijde wereld in waar weinig sociale controle is (niet dat het onveilig is, er zijn weinig redenen voor ongure types om die kanten op te gaan, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zich prettig voelt op een plek waar je helemaal alleen bent). In het Baarnse Bos zit je voldoende in de bewoonde wereld dat mensen daar hun honden uitlaten waardoor er dus nog sociale controle is.

Reputatie 5

Vanaf station Ede-Wageningen loop je eigenlijk ook zo het bos in, heb dit zelf regelmatig gedaan.

Badge +3

… heb altijd het idee dat een dier mij dan achtervolgt of mensen me neer gaan steken of wespen me zullen aanvallen. Maar ja, vlakbij een station kan nog wel. 

Wandel ze met alle tips!

En ja, wespen zijn super irritant maar zullen nooit zomaar iemand gaan steken of aanvallen.

Muggen wel, die zijn pas irritant! 🤣

En bijen kunnen ook steken, maar als ze dat doen (één keer dus!) gaan ze vervolgens dood.

Over een bij rond je hoofd hoef je je dus totaal geen zorgen te maken.

Nu nog even die irritante wespen (of stieren @Bemined) elemineren uit je wandeling 😃

Reputatie 5

Over een bij rond je hoofd hoef je je dus totaal geen zorgen te maken.

Bijen doen het vaak goed op ranglijsten van meest dodelijke dieren. Er sterven wereldwijd jaarlijks meer mensen door een bijensteek dan bijvoorbeeld door aanvallen van dieren als tijgers, wolven of haaien.

Wespen zullen vooral agressief worden als je hun nest benaderd. Maar zo'n nest zal meestal niet midden op een wandelpad zitten, dus als je op de paden blijft zal je daar niet veel last van hebben.

Reputatie 7

Vanuit station Dieren loop je in 5 minuten de Veluwezoom op. En vanuit Rheden eveneens (recht de Posbank op)

En wat te denken van Arnhem, in 10 minuten loop je Sonsbeek in (prachtig wandelgebied)

Wezep is ook heel geschikt, daar kun je mooi wandelen in bijna alle richtingen. In augustus en september staat de Wezepse Heide in bloei, daar is nu wel te laat voor. 

Reputatie 7
Badge +4

Wat Tamzin zegt, wil ik graag bevestigen. Je loopt daar zo een mooi natuurgebied in. Er lopen ook wat beesten rond, maar die doen echt niks en zijn ook makkelijk te vermijden. Als u echt iets op de Veluwe zoekt, dan is dit de beste optie.  De heide bloeit niet meer, er zijn wat naweeën.

Reputatie 7
Badge +4

 @Harderwijk_Verdient_IC-stop 

Ik heb inmiddels duizenden kilometers aan lange afstandswandelingen gelopen, ben ruim op leeftijd, en ben in al die jaren nog nooit een agressief dier tegengekomen. Ook ben ik nooit door wespen gestoken. Het enige waar ik wel alert op ben zijn teken, en ik controleer daar op. Ik heb ze overigens nooit gevonden of ontdekt, maar omdat ze de ziekte van Lyme kunnen veroorzaken ben ik toch alert.

De natuur in Nederland is helemaal geen bedreiging, in geen enkel opzicht. Het is zelfs mijn overtuiging dat mensen juist thuishoren in de natuur. Mede daarom voelen we ons ook veel beter als we er weer een tijd buiten in bos of op heide hebben doorgebracht. Zelf ik heb ik dit trouwens ook heel sterk in het Waddengebied.
 

Het is een opvatting van mijn kant, maar de mens is helemaal niet gemaakt om in een omgeving te leven waar elke vierkante centimeter is bedacht, hoe veilig het ook is. We zijn ontworpen voor natuurlijke omstandigheden, niet voor beton. Wandel veel, het is goed voor het geestelijk en ook lichamelijk welzijn. Merk hoe goed het is om de psychosomatische eenheid die we zijn, weer in balans te ervaren.

 

Zo, dat moest er even uit.

 

Reputatie 7
Badge

Ik heb ook vele wandelingen door het bos gemaakt vanaf het station. Nooit last gehad van insecten of dieren. Ik snap het probleem dus ook niet.

Reputatie 5

Nog niet in dit topic genoemd: vanaf station Nijverdal ben je ook vrij vlot bij de Sallandse Heuvelrug. Ook een erg mooi stuk natuur met goede wandelpaden.

Reputatie 7
Badge +4

Indirect is het wel genoemd, want ik adviseerde Holten-Ommen en de afstand naar de Sallandse heuvelrug, dan wel station Nijverdal,  is dan onderweg nog een 750 meter. Het is niet direct in het bos lopen, maar die paar honderd meter red je wel.  Wel vanaf het station direct naar het westen gaan. De lichte klim begint nagenoeg meteen, ;-)

@egh 

Nijverdal is dus een prima advies van u.

Reputatie 7

Ommen - Holten hoort dan zoals eerder gezegd door @Thom bij het Pieterpad (als mooist bekend staande delen), maar vergeet ook de andere lange-afstandswandelpaden niet, zoals het Trekvogelpad (ook prachtige stukken), Waterliniepad etcetera.

Heb ook al heel veel (o.a LAW’s) gelopen in heel Nederland en mooie plekken gezien waar geen automobilist komt of ooit van gehoord heeft, maar wij wel, altijd met OV en soms daarna nog een stuk lopend. En dan zeggen veel mensen dat OV je nergens brengt…….

Een schitterend bosrijk, waterrijk en duinrijk wandelgebied (Oranjezon) met ook wild, is te vinden op Walcheren, namelijk nabij Oostkapelle en Vrouwenpolder. Het is landelijk gezien vrij onbekend volgens mij. Trein naar Middelburg, bus naar één van beide dorpen (Oostkapelle is het dichtst bij) en dan nog 30 minuten lopen - want dichterbij komt die bus niet. Een lange (ov) reis vanuit verreweg het grootste deel van het land, maar erg de moeite waard.

Ook erg mooi is wandelen rond Vorden en Ruurlo. Ook ideaal per trein te bereiken. 

Reputatie 7
Badge +4

Even als toevoeging, gelet op de oorspronkelijke vraag: In Ommen stap je ook van de trein in het bos als je in Zuidelijke richting gaat. Volg het Pieterpad, ten eerste mooi en ten tweede kom je dan uit bij een bruggetje over de Regge.

Loop naar Nijverdal, ook al eerder genoemd.

 

Reputatie 7
Badge +4

Heb ook al heel veel (o.a LAW’s) gelopen in heel Nederland en mooie plekken gezien waar geen automobilist komt of ooit van gehoord heeft, maar wij wel, altijd met OV en soms daarna nog een stuk lopend. En dan zeggen veel mensen dat OV je nergens brengt…….

 

Sterker nog: NS maakt het langeafstandswandelen betaalbaar! Het lopen kan meestal van station naar station. Het Pieterpad, maar ook andere paden, zijn zelfs zo ontworpen. Wie in het weekend wandelt kan met WeekendVrij toe en als je wilt gaan wanneer je wilt, is er het prachtige Dalvrij, waarmee je zonder verdere kosten mee kunt reizen zolang je maar incheckt in de daluren. Het wandelabonnement bij uitstek, zeker voor de senioren boven de 65 jaar. Vijf tientjes per maand en eerste klas 90 euro. Een ongelooflijke prijs/pretverhouding.

Bedenk dat NS wandelingen ook sterk leunen op de LAW’s, alleen soms met de aanvulling naar het station. 

De opzet van het Pieterpad is dat je min of meer gericht door mooie gebieden van Pieterburen naar de Pietersberg gaat. Dat is niet bij alle paden zo, het Trekvogelpad heeft niet zozeer met trekvogels te maken, maar is een niet zo gerichte slingerbeweging langs de mooiste delen van bijna aaneengeschakelde natuurgebieden. Een terechte aanrader van @Rene74 en voor de overbevolkte Randstad verrassend dichtbij. 

Maar nu eerst het Zuiderzeepad afmaken. Van de Lemsterhoek naar Mirns door het Gaasterland, een Fries bosgebied: de Sondelerleien, de bossen bij Oudemirdum en Rijs om half bij de les te blijven. Mirns-Staveren langs het Rode Klif, dat herinnert aan de slag bij Warns in 1345, heb ik als echte Fries al gelopen, ;-) 

Reageer